اقتصادی

چرا اینستاگرام با ایران همکاری ندارد؟ / استاندارد دوگانه غول‌های فناوری غرب برای کاربران ایرانی

چرا اینستاگرام با ایران همکاری ندارد؟ / استاندارد دوگانه غول‌های فناوری غرب برای کاربران ایرانی

مقررات در فضای مجازی و انطباق با پلتفرم‌های پرکاربرد چالشی جدی برای بسیاری از کشورها است و محدودیت‌های این برنامه‌ها ناشی از عدم هماهنگی اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی با قوانین نظارتی است.

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، امروزه کمتر کشوری در جهان نسبت به امنیت و حاکمیت سایبری خود بی تفاوت است. علاوه بر آن موضوع، روزانه قوانین و مقررات مختلفی از سوی کشورهای مختلف از اروپا تا آسیا برای تامین امنیت ملی آنها برای پلتفرم های فراملی تصویب شده و جرایم سنگین و حتی قطع این خدمات بدون تاخیر در اجرای آنها پیگیری می شود. در همین حال، پلتفرم های جهانی رسماً این قانون را پذیرفته اند که باید به نیازها، سؤالات، چالش ها و مقررات هر کشور پاسخ دهند. بنابراین نیاز ارائه دهندگان خدمات فراملی به تعامل با ملت ها نه تنها مشکلی عجیب و جدید در جهان است، بلکه دائماً در حال افزایش است.

حال باید این سوال مهم و اساسی را مطرح کرد که چرا شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، تلگرام و… برخلاف روال عادی دنیا، تعامل و همکاری با کشور ما به صورت انحصاری ضروری نیست؟ ?

شاید در نگاه اول مشکلات تحریمی بهانه ای برای این مشکل و ناتوانی بستر آمریکا در پاسخگویی به ایران تلقی شود. اما این احتمال به یک دلیل بسیار روشن و ساده قطعا نادرست است. اگر پلتفرمی مانند اینستاگرام با محدودیت هایی از سوی دولت آمریکا برای ارائه خدمات به ایران و کاربران ایرانی مواجه بود، نباید به هیچ کاربر ایرانی اجازه استفاده از پلتفرم آن را بدهد.

نمونه ای از این تقاضا این است که گوگل در حال حاضر بسیاری از خدمات را برای کاربران ایرانی مسدود کرده است و دسترسی به آن سرویس ها تقریبا غیرممکن است. حتی اپلیکیشن چینی Tiktok هم برای کاربران ایرانی مسدود شده است و دلیل آن تحریم های آمریکا و ترس از دست دادن بازار کشور است.

اما این استاندارد دوگانه غول‌های فناوری آمریکایی جنبه دیگری هم دارد که برخی از خدمات آنها مسدود شده و برخی دیگر باز هستند.

بر اساس این استاندارد دوگانه قدیمی و مغرضانه، به صورت واضح و آشکار، هرگونه خدماتی که به ایرانیان امکان دسترسی به داده‌های سایر کاربران خارجی و ابزارهای توسعه فناوری و تجاری برای ایرانیان را بدهد، ممنوع است.

از طرفی هر سرویسی که امکان خروج از داده و نظارت و دسترسی به اطلاعات کاربران ایرانی را فراهم کند کاملا رایگان و در دسترس است! بنابراین همه مسئولان و کاربران ایران باید به فکر این رویه غیرعادی و روی دیگر این سکه باشند.

چرا که صرف نظر از رصد حجم عظیم داده ها و اطلاعات کاربران ایرانی، سوال اینجاست که چه زمانی همچنان شاهد بی تفاوتی و عدم همکاری این شبکه با ایران در خصوص نقض آشکار مسائل انسانی، اخلاقی و اجتماعی در بستر شبکه اجتماعی هستیم. شبکه اجتماعی اینستاگرام تبدیل به یک امکان قوی می شود و اینکه اینستاگرام به سکویی برای ترویج آسیب ها و مشکلات در ایران تبدیل شده است، گویی یک ماموریت نانوشته است.

یادداشت از سعید همتی

انتهای پیام/4144

دکمه بازگشت به بالا