سلامت و تندرستی

چرا نسبت به اخبار مرگ بی تفاوت شده ایم؟!

یکی از اساتید ارتباطات و جامعه شناسی ، خودکشی ، اعتیاد و افسردگی در جامعه را نتیجه انتشار بیش از حد اخبار منفی در جامعه می داند و می گوید یکی از رازهای موفقیت رسانه ها در مقابله با این عواقب ، اجتماعی شدن اخبار نیست. یعنی رسانه ها اخبار را از دید مخاطب به تصویر می کشند و نگرانی های مخاطبان را در نظر می گیرند.

حمید شکری خانقاه در مصاحبه با امروزنگار دلیل گرایش جامعه به اخبار منفی را توضیح داد و در نتیجه ، رسانه ها این خبر را پذیرفتند: “ذهن به طور خودکار نسبت به اخبار منفی مغرضانه تر از اخبار مثبت است.” در نتیجه ، تمایل رسانه ها به منفی تر شدن است. این یک واقعیت اجتناب ناپذیر است. جنبه احساسی و اصالت اخبار منفی ناخودآگاه در ذهن انسان نفوذ می کند. زیرا یک مرد به طور طبیعی به دنبال هیجان است. به همین دلیل رسانه ها به دنبال رازی هستند که در انتشار اخبار منفی موفق شود.

نویسنده کتاب “برنامه ریزی ارتباطی” در مورد تأثیرات مخرب گرایش به اخبار منفی بر مخاطب گفت: این سوگیری های روانشناختی خطرات زیادی دارد. این واکنش ها را در بدن ما تحریک می کند و حتی هورمون های استرس را فعال می کند. این باعث می شود مردم بسیار آسیب پذیر شوند. روانشناسان می گویند اخبار منفی تأثیر مستقیم بر وضعیت روانشناختی جامعه ، به ویژه جوانان دارد. افسردگی ، اضطراب و حتی خودکشی و اعتیاد را گسترش می دهد. خودکشی می تواند به همان اشباع ذهنی افراد با اخبار منفی منجر شود.

باغ بهشت ​​در روزهای تاجگذاری همدان

مردم در معرض اخبار ناخوشایند قرار دارند

“از طرف دیگر ، ما یک بحث تحت عنوان اشباع نظری داریم. یعنی وقتی شخصی دائماً در معرض نوعی اخبار اعم از مثبت یا منفی قرار می گیرد و دائماً به نتایج مداوم می رسد ، نسبت به آن بی توجه می شود. در حقیقت ، جامعه از اخبار منفی اشباع شده است. مردم آنقدر اخبار ناخوشایند می شنوند که دیگر اخبار را مانند گذشته نمی شنوند و دیگر هیچ واکنشی به اخبار غم انگیز نشان نمی دهند. این شرایط منجر به افسردگی و مسدود شدن جامعه می شود. یعنی جامعه به جایی می رسد که ما آن را سکوت سازمانی و سکوت اجتماعی می نامیم؛ این سکوت در واقع نوعی بی حالی ، سکون و اشباع ذهنی است. مردم دیگر به مسائل پیرامون خود پاسخ نخواهند داد و این خطرناک است.

کرونا ارزان تر می میرد!

وی درباره نقش تاج در ایجاد شرایط افسردگی و بی تفاوتی مردم نسبت به حوادث ناگوار گفت: جریان کرونا ویروس مرگ را ارزانتر کرده است. حال ، اگر خبر مرگ یکی از اعضای خانواده را شنیدید ، آن را نادیده نمی گیرید و حتی حاضر نیستید به مراسم خاکسپاری وی بروید. در گذشته مردم حتی هنگام اختلاف با شخصی در مراسم خاکسپاری شرکت می کردند. در طول کرونا ، مرگ به امری عادی تبدیل شد.

تاج در هند

خبرنگاران پخش کننده اخبار مرگ!

دکتر صحبت کرد. شکری خانقاه ، مدرس دانشگاه ، همچنین درباره تأثیر اخبار منفی بر روزنامه نگاران به عنوان انتقال دهنده این وقایع اظهار داشت: “مانند پزشکی که روی بیمار خود کار می کند و تحت مراقبت او می میرد ، انتشار اخبار منفی نیز بر روزنامه نگاران تأثیر می گذارد.” بندرت شاهد روزنامه نگاری هستیم که به دنبال اخبار خوب و اخبار خوش بینانه باشد. ما می گوییم که خبرنگار نباید نسبت به اخبار تعصب داشته باشد ، اما انتشار اخبار منفی نیز احساس یأس و امید را در خود خبرنگار ایجاد می کند ؛ این بزرگترین خطر برای روزنامه نگاران است.

خبر بد نگذارید!

این استاد جامعه شناسی ارتباطات با اشاره به اینکه انتشار یک واقعه منفی و سپس کنار گذاشتن آن توسط رسانه ها اشتباه بود افزود: راهی برای کاهش اثرات مخرب اخبار منفی است و افزود: م effectiveثرترین عامل برای مقابله با بی تفاوتی ، استرس و احساس هوشیاری ، ارتباطات اجتماعی انجام دهید. هرچه بیشتر بتوانیم گفتگو و تعامل با جامعه را افزایش دهیم ، مقاومت ما در برابر اخبار منفی بیشتر است. اگر رسانه ها می خواهند تاب آوری را در جامعه افزایش دهند و به این افسردگی و غفلت پایان دهند ، لازم است ارتباطات اجتماعی را گسترش دهند. رسانه ها باید اخبار را به روشی تعاملی و گفتگو تبلیغ کنند.

وی گفت: “یک اشتباه بزرگ رسانه ها این است که آنها فقط اخبار را پوشش می دهند.” یعنی گزارش را دادند و ناامیدی و امید را در کشور گسترش دادند و سپس آن را منتشر کردند. راه حل این است که تجزیه و تحلیل مکالمه در جامعه منتشر شود و در واقع ، اخبار را در سطح اجتماعی قرار دهید. شما مجبور نیستید تمام وقت با متخصصان صحبت کنید ، می توانید با افراد آسیب پذیر و افراد صحبت کنید. گفتگو را باید از زبان خود جهان شنید. تعاملات رسانه ای و اجتماعی با جامعه باید افزایش یابد. این اثرات مخرب اخبار منفی را کاهش می دهد.

حمید شکری خانقاه مدیریت ذهنی و تأثیرات روانشناختی اخبار را از وظایف خطیر رسانه می داند و افزود: وقتی رسانه ها اخبار منفی نگران کننده منتشر می کنند و سپس آن را منتشر می کنند نتیجه گیری و تأثیر اخبار را به مخاطبان می سپارد. رسانه ها همچنین باید تأثیرات روانشناختی وقایع را مدیریت کنند. شبکه های اجتماعی اکنون در حال رقابت با رسانه های رسمی هستند. شبکه های اجتماعی این امکان را برای هرکسی فراهم می کند که به تنهایی یک رسانه باشد و از وقایع مطلع شود. در این حالت ، رسانه های رسمی و سازمانی باید از نظر روانشناسی افرادی را که نمی دانند با اخبار منتشر شده چه کاری باید انجام دهند ، مدیریت کنند و کار آنها را بر عهده بگیرند.

قربانیان کرونا در محراب باغ رحمت دزفول به خاک سپرده شدند

به تأثیرات روانشناختی اخبار منتشر شده توجه کنید

به گفته وی ، در دنیای امروز ، رسانه ها دیگر فقط خبرنگار نیستند ، اما مدیریت رسانه ای آنها را ملزم می كند تا به تأثیرات روانشناختی اخبار منتشر شده توجه كنند. بنابراین ، آنها نه تنها باید رویدادها ، بلکه فیلمنامه نویسی و مهندسی اخبار را نیز پوشش دهند.

شکری خانقاه در این باره گفت: مهندسی پیام به این معنی است که رسانه ها قبل یا بعد از خبر جریان ایجاد کرده و تولیدات چندرسانه ای دارند. تولیدات چندرسانه ای ، یعنی تولید یک فیلم و مستند در مورد یک رویداد که می تواند برای ساده سازی رویداد در کشور مورد استفاده قرار گیرد. تولیدات چندرسانه ای یک رویداد موثر را در جامعه تسهیل می کند. سازندگان فیلم و بخش تولید رسانه باید همیشه آماده انتشار پرونده های چند دقیقه ای در کشور باشند. رسانه ها باید برای انجمن نتیجه خوبی بگیرند و این رویداد را از دست ندهند. به عنوان مثال ، اگر انفجاری رخ دهد و رسانه ها اخبار را منتشر كنند ، قسمت دیگری از همان رسانه باید برای مدیریت روانشناختی جامعه مطالبی تولید كند تا پیامدهای منفی این موضوعات از بین برود. به عنوان مثال ، برای اخبار پیشگیری از بارداری واکسن کرونا ویروس ، رسانه ها باید به عنوان یک منبع قابل اعتماد عمل کنند و مطالب ، اطلاعات و گزارش های دقیق را در اختیار مردم قرار دهند. زیرا مردم گیج شده و در ابهام به شایعات روی می آورند.

حمید شکری خانقاه – استاد ارتباطات

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا