اقتصادی

چند نقطه قوت و ضعف دولت سیزدهم از نگاه رحیمی جهان آبادی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی، سیاست خارجی دولت سیزدهم را از نکات مثبت این دولت برشمرد و در عین حال گفت: اگر دولت می خواهد در آینده کاری انجام دهد باید فکری بکند. زیرا در رابطه با جهان آزاد. . یک سردبیر روزنامه نمی تواند سیاست خارجی ما را تعیین کند یا اجازه نمی دهد چهار نفر افراطی رابطه ما با جهان را تعریف کنند، آن دسته از افرادی که هیچ درکی از منافع ملی و دردهای انسانی ندارند.

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم باخرز، تایباد و تربت جام در شورای اسلامی به مناسبت صدمین سالگرد دولت در گفت وگو با امروزنگار، اظهار کرد: دولت را نمی توان به طور کلی ارزیابی کرد و باید عملکرد آن را در حوزه های مختلف ارزیابی کرد. . دولت در حوزه سیاست خارجی از جمله تنش زدایی با همسایگان، عضویت در سازمان شانگهای، بهبود روابط با چندین کشور منطقه و افزایش صادرات غیرنفتی موفق بوده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی با بیان این مطلب افزود: دولت در حوزه سیاست خارجی و ارتباط مستقیم با مردم عملکرد موفقی داشته است. نشستن افراد در اتاق های دربسته و تصمیم گیری با این روش موثر نیست.

این نماینده اصلاح طلب مجلس یازدهم همچنین گفت: البته دولت در حوزه خوبی در داخل کشور ظهور کرده است که ارتباط مستقیم با مردم است. آقای رئیسی وقت و انرژی گذاشت و به تمام استان ها سفر کرد و وزرای ایشان به شهرهای مختلف رفتند و مشکلات را از نزدیک دیدند، این کار ارزشمندی است. معمولا افراد کمی برای رفتن به هر استان وقت می گذارند و نمایندگان خود را به شهرهای مختلف می فرستند و از نزدیک در جریان مشکلات هستند. این کار بزرگ و ارزشمندی است که می تواند الهام بخش مردم باشد و تصمیم گیرندگان را از واقعیت جامعه بیشتر آگاه کند. نشستن در اتاق های بسته و تصمیم گیری در مورد مشکلات برای افراد کارایی چندانی ندارد.

وی در عین حال گفت: البته در سال دوم خدمت دولت سیزدهم امید است این رویه تکرار نشود. همه اطلاعات مورد نیاز خود را از استان ها دریافت کرده اند و اکنون باید روی تصمیم گیری ها تمرکز کنند. باید تصمیماتی گرفته شود که بتواند مشکلات را حل کند و فشار را از روی مردم بردارد. من معتقدم صبر مردم تمام شده است.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: سفرهای استانی دولت سیزدهم با دولت قبل متفاوت بود و در حوزه سیاست خارجی عملکرد موفقی داشتند. البته دولت قبل در حوزه سیاست خارجی هم موفق بود و دولت احمدی نژاد هم سفرهای استانی داشت.

وی با اشاره به نقاط ضعف دولت گفت: مهمترین نقطه ضعف دولت به غیر از انتصابات در حوزه اقتصاد و معیشت مردم است. چند ماه از استعفای وزیر کار می گذرد اما هنوز وزیری برای جایگزینی وی معرفی نشده است.

این نماینده اصلاح طلب مجلس یازدهم همچنین گفت: از سوی دیگر دولت در حوزه های اقتصادی، مدیریتی و فرهنگی ضعیف ظاهر می شود. برخی مدیران در دولت سیزدهم در پست های مختلف اجرایی ضعیف و ناتوان هستند. همچنین به نظر می رسد که دولت در زمینه کنترل تورم ضعیف عمل کرده است.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه باید روزانه سه و نیم میلیون بشکه نفت بفروشیم، گفت: اما فروش نفت ما به یک میلیون بشکه هم نمی رسد، آن وقت پولی که می فروشیم بر نمی گردد. پس با این شرایط چگونه می خواهید مشکل معیشتی مردم را حل کنید؟ تولیدکننده محصولی را عرضه می کند که اگر بخواهد آن را به همان قیمت بفروشد، ورشکست می شود.

این نماینده مجلس درباره تعامل مجلس یازدهم با دولت سیزدهم گفت: اکنون رابطه دولت و مجلس مساوی است، مجلس در مواردی که دولت خوب عمل می کند از دولت حمایت می کند و در مواردی که وجود دارد نقد و مخالفت می کند. کارایی. ضعیف است و رابطه منصفانه است و عقلانیت پیشرفت می کند. این نشان می دهد که مجلس به سادگی از دولت حمایت نمی کند که این اتفاق خوبی است.

رحیمی جهان آبادی در بخشی دیگر از این گفتگو تاکید کرد: البته اگر نکته مثبتی در کارنامه دولت دیدیم مانند سفرهای خارجی و دولتی و برخی اقدامات دیگر که باز می شود باید به این نکته نیز توجه کنیم. گره در کار مردم باید حمایت کرد، نباید این کار را بکنیم چون مخالف مواضع دولت هستیم و با دولت موافق نیستیم، پس باید دولت را در خاک سیاه بگذاریم تا دولت بعدی به ما برسد. دست ها. . مردم دوست ندارند به خاطر دعواهای جناحی مشکلاتشان را روی زمین بگذاری. حل مشکلات کشور و مردم وظیفه ماست. اشکالی ندارد که به نام آقای رئیسی مشکلات را حل کنند. من از نظر خودم متفکر سیاسی دولت آقای رئیسی نیستم، اگر همه مشکلات به نام آقای رئیسی حل شود، اشکالی ندارد، اما در نهایت مشکلات مردم حل می شود چون وجود ندارد. تنش بیشتر

این نماینده اصلاح طلب مجلس با بیان اینکه این کابینه در حد سید ابراهیم رئیسی و ملت ایران و مشکلات آن نیست، تاکید کرد: دولت کابینه سیزدهم نیاز به تغییر شکل دارد. البته افرادی هستند که وقتی دولتی روی کار می‌آیند، نشان می‌دهند که همرنگ آن دولت هستند و بیشتر مشاغل را به عهده می‌گیرند. افراد هفت رنگ در هر دوره ای همرنگ هر حکومتی هستند. بنابراین شناسایی افراد شایسته، متخصص و دلسوز ضروری است.

وی گفت: متاسفانه هر دولتی که بیاید همه مدیران و کارشناسان را حذف می کند و تیم جدیدی می آورد، البته در دولت آقای رئیسی در بسیاری از سطوح مدیریتی تغییری ایجاد نشده است و خوب است. به این اشاره کن ما به کمک متخصصان و افراد صاحب نظر نیاز داریم زیرا تا زمانی که شایستگی در کشور حاکم باشد به نفع همه ماست.

رحیمی جهان آبادی در پایان گفت: معتقدم همه باید دست به دست هم بدهند تا مشکلات مردم حل شود و مشکلات مردم در اولویت حل شود. در این صورت می توان کاری کرد; امیدوارم دولت سیزدهم در پایان دوره یک ساله خود، کابینه و دولت را تغییر دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا