اقتصادی

کاهش حوادث و بالا بردن ایمنی در محیط‌های کار

وزارت کار تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی، ارتقای ایمنی، کاهش حوادث و آموزش نیروی کار را سرلوحه کار خود قرار داده است.

به گزارش امروزنگار، محیط کار ایمن بدون شک یکی از وظایف کلیدی کارفرمایان در کارخانجات، سازمان ها و واحدهای تولیدی و صنعتی است و عدم رعایت اصل ایمنی توسط نیروی کار می تواند منجر به حوادث و صدمات شغلی شود. سازمان بین المللی کار تخمین می زند که روزانه حدود 6000 نفر بر اثر حوادث و بیماری های شغلی در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند.

علی حسین رعیعتی فرد – معاون روابط کار، تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم تشکیل کمیته حفاظت فردی، ایمنی و سلامت در محل کار برای حمایت از نیروی کار تاکید کرد. وی گفت: ارتقای حفاظت و ایمنی محیط کار، کاهش حوادث و آموزش نیروی کار در راس برنامه های این وزارتخانه است.

به گفته معاون وزیر کار، تعداد حوادث ناشی از کار در کشور کمتر از میانگین جهانی است و با ارتقای ایمنی محیط کار، آمارهای موجود را کاهش خواهیم داد.
روستایی خاطرنشان می کند: نظارت بر کارخانه و آموزش مستمر کارگران باید در دستور کار قرار گیرد تا شاهد حوادث ناشی از کار نباشیم.

طبق اعلام وزارت کار، کارگاه های زیر 20 نفر به ویژه کارگاه های ساختمانی بیشترین آمار حوادث ناشی از کار را دارند، بنابراین نظارت بیشتری در این زمینه نیاز است.

علی اصلانی، عضو شورای عالی شوراهای اسلامی کار در گفت وگو با امروزنگار، بر لزوم افزایش بازرسی از محل کار تاکید کرد و گفت: داریم دست به کار می شویم.

وی می گوید: این موضوع باعث عدم بازرسی مستمر و مستمر از محل کار شده است به گونه ای که بازرسان کار هر 6 ماه یک بار از کارگاه ها و واحدها بازدید و از نحوه اجرای دستورالعمل های ایمنی در کارگاه ها اطلاع رسانی می کنند.

اصلانی گفت: تقویت بازرسان کار باید در دستور کار قرار گیرد. ما می توانیم از منابع اتحادیه ها و تشکل ها برای این منظور استفاده کنیم و حتی بحث آموزشی را به آنها بسپاریم.»

به گفته این افسر کار، بازرسان کار در دوران تاج تاج نقش بسزایی در جلوگیری از گسترش تاج، تهیه تجهیزات حفاظت فردی، طولانی شدن اجتماعی و نظارت داشتند.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تعداد بازرسان کار آموزش دیده مرد و زن در سال گذشته نسبت به سال 1388 افزایش یافته و در نتیجه ارائه دوره های آموزشی افزایش یافته است.

به گزارش امروزنگار، بر اساس ماده 95 قانون کار، نظارت مستمر در حوزه ایمنی کار بر عهده کارفرمایان است که باید بر شرایط حمایت از کارگران در محیط کار نظارت دقیق داشته باشند.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا