سلامت و تندرستیمعرفی کسب و کار

کاهش درد دندان عقل

دندان عقل که به عنوان دندان آسیاب سوم نیز شناخته می شود، مدت هاست که متخصصان دندانپزشکی و بیماران را به یک اندازه مجذوب خود کرده است. این دندان‌ها به عنوان آخرین مجموعه دندان‌هایی هستند که در فک انسان رشد خواهند کرد، جایگاه منحصربه‌فردی در سلامت دهان و دندان دارند. این مقاله جامع از  به بررسی دنیای دندان عقل می پردازد و نقش انواع دندان عقل ، مشکلات احتمالی، روند کشیدن دندان عقل، درد دندان عقل و  مراقبت های بعد ازجراحی دندان عقل را بررسی می کند. چه در مورد هدف آنها کنجکاو باشید و چه در تصمیم گیری برای کشیدن دندان عقل، هدف این مقاله ارائه بینش قابل اعتمادی از معمای دندان عقل است.

درد عفونت دندان عقل  یکی از اصلی ترین دلایل مراجعه افراد به کلینیک دندان پزشکی است، چرا که تقریبا همه‌‌ی افراد با این عارضه مواجه شده و جهت درمان درد دندان عقل خود اقدام می‌کنند. که بسته به شرایط دندان عقل و میزان درد و عفونت موجود اقدامات لازم انجام می‌گردد.

 

نقش دندان عقل:

نقش مرموز دندان عقل، ریشه در گذشته تکاملی ما دارد. این دندان آسیاب سوم که به عنوان دندان عقل نیز شناخته می شود، زمانی برای اجداد ما که به رژیم غذایی درشت،سفت و فیبری متکی بودند، ضروری بودند. دندان عقل که به عنوان جایگزینی برای دندان های فرسوده شده در طول زمان عمل می کند، نقش مهمی در جویدن کارآمد ایفا می کند. با این حال، با تکامل و اصلاح رژیم غذایی انسان، نیاز به این دندان های آسیاب اضافی کاهش یافت. در شرایط امروزی، رویش دندان عقل اغلب به دلیل کمبود فضای کافی در فک‌ها، چالش‌هایی را ایجاد می‌کند که منجر به نهفتگی، شلوغی و عوارض بالقوه می‌شود. این سازگاری دندانی که زمانی حیاتی بود، اکنون معضلی را مطرح می‌کند و سؤالاتی را در مورد ارتباط آنها و نیاز به مدیریت به موقع ایجاد می‌کند.

قرص ریلایف (Relief) ساخت کشور هندوستان است و یک مسکن ضد میگرن, ضد سردرد و تب بر می باشد. در تسکین درد دندان و نقرس نیز از قرص های ریلایف استفاده می شود

درد دندان عقل یک مشکل رایج است که به دلیل بیرون آمدن یا قرار گرفتن مشکل ساز این دندان آسیاب سوم در پشت دهان ایجاد می شود. ماهیت درد دندان عقل می تواند متفاوت باشد و انواع مختلفی را شامل می شود که سرنخ هایی از شرایط زمینه ای ارائه می دهد.

  • درد تیز متناوب دندان عقل:

این نوع درد اغلب زمانی رخ می دهد که دندان عقل نهفته سعی می کند از بافت لثه عبور کند اما با موانعی مانند کمبود فضا یا زاویه رویش نادرست مواجه می شود. درد می تواند تیز، شدید و متناوب باشد.

  • درد ضربان دار یا درد دائمی دندان عقل

دندان عقل که تا حدی بیرون زده یا نهفته می تواند بافت لثه ای ایجاد کند که ذرات غذا و باکتری ها را به دام می اندازد. این می تواند منجر به التهاب یا عفونت شود و باعث درد مداوم و ضربان دار در ناحیه شود.

 

  • پخش شدن و گسترش درد دندان عقل:

درد دندان عقل همیشه موضعی و مخصوص به محل تحت رویش دندان عقل نمی ماند. به دلیل شبکه پیچیده اعصاب در سر و گردن، درد ناشی از دندان عقل می تواند به نواحی دیگر نیز سرایت کند. درد دندان عقل ممکن است به فک، گوش، شقیقه یا حتی سر گسترش یابد. این پدیده که به عنوان درد ارجاعی شناخته می شود، می تواند تعیین منبع دقیق ناراحتی را دشوار کند.

درک تفاوت های ظریف درد دندان عقل برای تعیین علت آن و جستجوی درمان مناسب ضروری است. در حالی که سطحی از ناراحتی در هنگام رویش دندان عقل طبیعی است، درد مداوم یا شدید، همراه با تورم یا علائم عفونت، باید به دندانپزشک مراجعه کند. یک دندانپزشک یا جراح دهان می‌تواند وضعیت را ارزیابی کند، عکس‌برداری با اشعه ایکس لازم را انجام دهد و یک اقدام مناسب را توصیه کند، که ممکن است شامل استراتژی‌های مدیریت درد، آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌ها یا حتی کشیدن دندان عقل باشد.

درد لثه دندان عقل عارضه ای است که می تواند به دلیل عوامل مختلف مرتبط با رویش دندان عقل  یا قرار گرفتن این مولر سوم ایجاد شود. هنگامی که دندان عقل شروع به رویش می کند، می تواند به بافت لثه اطراف فشار وارد کند و منجر به درد و حساسیت لثه اطراف دندان عقل شود. دندان های عقل نهفته که قادر به شکستن کامل خط لثه نیستند، می توانند باعث درد شدیدتر لثه شوند. بافت لثه به دام افتاده که دندان نهفته را می پوشاند می تواند ملتهب و متورم شود و در نتیجه درد ضربان دار ایجاد شود. در برخی موارد، عفونت ممکن است در اطراف دندان عقل نهفته ایجاد شود، درد لثه را تشدید کند و به طور بالقوه باعث علائم اضافی مانند تورم، قرمزی و حتی تب شود.

ایمنی قرص‌های relief در دوران بارداری و شیردهی ثابت نشده است. در موارد زیر از مصرف ریلایف جدا خودداری نمایید .در بیماران تحت بیهوشی با سیکلوپروپان ، هالوتان و دیگر هالوژنها به عنوان بی‌حس کنندهدر صورتی که به هر یک از مواد تشکیل دهنده ریلایف حساسیت دارید استفاده نکنید.

دندان عقل نیمه نهفته و تورم غدد لنفاوی

در صورت وجود دندان عقل نیمه نهفته که در تماس با لثه است است، و موجب ایجاد گیر غذایی، آسیب، تورم و عفونت لثه می‌گردد، در صورت عدم درمان به موقع و جراحی وخارج کردن دندان عقل نیمه نهفته؛ ممکن است علاوه بر تجربه درد شدید، فرد دچار تورم غدد لنفاوی گردد. این عارضه هنگام رویش کامل دندان عقل و در صورتی که دسترسی فرد به دندان عقل و لثه اطراف آن به منظور تمیز کردن دشوار باشد، نیز امکان پذیر است.

” ”

در چه شرایطی دندان عقل نیاز به کشیدن ندارد؟

اگر دندان عقل به طور کامل رویش کرده و به درستی در داخل قوس دندانی قرار گرفته باشد، بدون ایجاد شلوغی، نهفتگی یا ناراحتی، ممکن است نیازی به کشیدن و جراحی دندان عقل نداشته باشد. این موارد نسبتاً نادرهستند، زیرا اکثر افراد درجاتی از ناهماهنگی یا نهفتگی را تجربه می کنند. از سوی دیگر اگر دندان عقل به جویدن صحیح کمک کند و خطری برای دندان های مجاور یا سلامت دهان و دندان نداشته باشد، ممکن است نیازی به کشیدن آن نباشد. نظارت منظم توسط دندانپزشک و رعایت کامل بهداشت دهان و دندان برای اطمینان از سلامت مداوم آنها مهم است.

نگهداری دندان عقل نیاز به فضای کافی فک می‌باشد، در مواردی که فضای کافی در فک برای بیرون آمدن دندان عقل بدون ایجاد شلوغی یا ناهماهنگی وجود داشته باشد و مشکلی فوری یا بالقوه ایجاد نکند، ممکن است نیازی به کشیدن دندان نباشد.

توجه به این نکته نیز ضروری است که تصمیم گیری در مورد کشیدن دندان عقل باید با مشورت یک متخصص دندانپزشکی گرفته شود. معاینات منظم دندانپزشکی و عکسبرداری با اشعه ایکس می تواند به تعیین وضعیت دندان عقل و اینکه آیا آنها باعث ایجاد مشکلی در آینده می شوند یا خیر کمک می کند. در نهایت، توصیه دندانپزشک به شرایط خاص و خطرات احتمالی مرتبط با دندان عقل بستگی دارد.

عوارض نکشیدن دندان عقل:

اگر دندان عقل به صورت نیمه نهفته و یا نهفته باشد درد و عوارضی را به همراه دارد که قطعا باید جراحی دندان عقل صورت گیرد و دندان خارج گردد. چرا که علاوه بر ایجاد درد گسترده، عفونت و تورم لثه و آسیب به سایر دندان ها عوارض دیگری نیز به همراه دارند.

دندان های نیمه نهفته که تاج دندان بیرون آمده است،می تواند بافت لثه ای ایجاد کند که ذرات غذا و باکتری ها را به دام می اندازد و خطر عفونت را افزایش می دهد. ، باعث آبسه، سلولیت و ایجاد کیست در لثه می‌شوند و درد، تورم و نگرانی های بالقوه سلامت سیستمیک شوند.

دندان های نهفته نیزدارای یک کیسه فولیکولی می باشد که در گذر زمان به کیست و تومور تغییر ماهیت داده و به مرور زمان کیست ایجاد شده بزرگتر شده و باعث مشکلات زیادی می شود و حتی ممکن است باعث از بین رفتن استخوان فک و در موارد شدید تر موجب آسیب گسترده و آسیب به چشم گردد.از این رو بهتر است قبل سن 35 سالگی دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته جراحی و خارج گردد. چرا که خطر ایجاد کیست در سنین بالا تر بیشتر است.

دندان عقل می تواند به دندان های مجاور فشار وارد کند و منجر به شلوغی و نامرتبی شود و بر روی تراز کلی دندان ها تأثیر بگذارد و برای اصلاح نیاز به درمان ارتودنسی دارد. علاوه بر این برای افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند، دندان عقل می تواند در روند تراز کردن اختلال ایجاد کند و ممکن است برای دستیابی به نتایج مطلوب نیاز به کشیدن داشته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مطلب ” ” را مطالعه نمایید.

درمان درد دندان عقل شامل طیف وسیعی از استراتژی‌های طراحی شده برای کاهش درد دندان عقل و ناراحتی و رسیدگی به علل زمینه‌ای است که به درد کمک می‌کند. رویکرد درمان به ماهیت درد بستگی دارد، خواه مربوط به روند طبیعیرویش دندان عقل  باشد یا مسائل پیچیده تری مانند نهفتگی دندان عقل  یا عفونت دندان عقل و بافت اطراف آن.

گزینه های درمان دندان عقل:

  • مسکن‌های بدون نسخه: برای درد خفیف مرتبط با رویش دندان عقل، مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند با کاهش التهاب و ناراحتی، تسکین موقتی ایجاد کنند.
  • شستشو با آب نمک گرم: شستشوی آرام دهان با محلول آب نمک گرم چند بار در روز می تواند به تسکین لثه درد، کاهش التهاب و بهبودی کمک کند.
  • رعایت پیوسته بهداشت دهان و دندان: رعایت بهداشت دهان و دندان، از جمله مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن، برای جلوگیری از تجمع باکتری در اطراف دندان عقل و کاهش ناراحتی ضروری است.
  • استفاده از داروهای تجویزی: در موارد درد شدیدتر یا مداوم، دندانپزشک ممکن است داروهای مسکن قوی تری را برای تسکین تجویز کند. در صورت وجود عفونت، ممکن است آنتی بیوتیک نیز تجویز شود.
  • شستشوی لثه اطراف دندان عقل: ناراحتی موضعی لثه ناشی از رویش دندان عقل را می توان با شستشوی آب گرم و نمک که به کاهش التهاب و بهبودی کمک می کند، کاهش داد.
  • کشیدن دندان و جراحی دندان عقل: اگر دندان عقل نهفته باشد، باعث عفونت های مکرر یا منجر به درد قابل توجه شود، ممکن است کشیدن دندان توصیه شود. این روش جراحی شامل برداشتن دندان مشکل ساز برای از بین بردن منبع درد و جلوگیری از عوارض بعدی است.

 

اگر درد دندان عقل مداوم، شدید یا همراه با علائمی مانند تورم یا تب است، برای ارزیابی جامع با دندانپزشک مشورت کنید. یک متخصص دندانپزشکی علت زمینه‌ای را تشخیص می‌دهد، مناسب‌ترین طرح درمانی را توصیه می‌کند، و راهنمایی‌هایی برای مدیریت درد و ارتقای بهبودی ارائه می‌کند. با مراقبت به موقع و پیروی از درمان توصیه شده، افراد می توانند به طور موثری درد دندان عقل را مدیریت کنند و سلامت و رفاه کلی دهان خود را تضمین کنند.

کشیدن دندان عقل:

دو روش اصلی برای درمان درد دندان عقل و خارج کردن دندان عقل وجود دارد: کشیدن دندان عقل و جراحی دندان عقل. کشیدن ساده معمولاً برای رویش کامل دندان عقل به کار می رود و شامل لق شدن دندان و برداشتن ملایم آن با فورسپس است. جراحی برای دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته استفاده می شود و ممکن است نیاز به برش در بافت لثه و در برخی موارد برداشتن بخشی از استخوان برای دسترسی و برداشتن دندان عقل داشته باشد.

کشیدن دندان عقل  نسبتاً ساده است و شامل حداقل ناراحتی و دوره نقاهت کوتاه‌تر است. جراحی دندان عقل طبیعتا پیچیده تر است و ممکن است زمان بهبودی طولانی تری داشته باشد. انتخاب تکنیک به موقعیت دندان، ارتباط آن با ساختارهای مجاور و احتمال بروز عوارض بستگی دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” ” را مطالعه نمایید.

کشیدن دندان عقل روی عصب

کشیدن دندان عقل روی عصبیکی از موارد خاص و نگران کننده در جراحی دندان عقل می‌باشد. دندان های عقل گاهی نزدیک به اعصاب مهم، به ویژه عصب آلوئولار تحتانی در فک پایین قرار می گیرند. جراحان متخصص فک و صورت برای جلوگیری از آسیب رساندن به این اعصاب در حین کشیدن  دندان عقل، برای جلوگیری از بی حسی یا گزگز در لب ها، زبان یا چانه مراقبت های ویژه ای انجام می دهند.

ایجاد این عارضه به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله  نوع دندان و نزدیکی با عصب ومهارت متخصص جراحی فک و صورت، چرا که در طول جراحی متخصص جراحی فک و صورت باید با دقت ویژه ای دندان عقل را خارج نماید، تا به ساختارهای آناتومیک در حفره دهان آسیبی وارد نشود. در این شرایط و هنگامی که  میزان درگیری دندان با عصب زیاد باشد، عکس CBCT تجویز شده، و سپس اقدام به جراحی دندان عقل  می‌کنند.  در چنین شرایطی برای کاهش ریسک از روشی به نام کرونکتومی یا حذف جزیی دندان استفاده می‌شود که ریسک آسیب عصبی را پایین می‌آورد. در این روش تنها بخشی از دندان جدا می‌شود و ریشه سالم باقی می‌ماند.کشیدن دندان عقل می تواند باعث وارد شدن آسیب به عصب زبان شود که می تواند موقت یا دائمی باشد.

“”

ترمیم اعصاب ناحیه ای به کمک لیزر:

مواردی که آسیب عصبی رخ می دهد، تکنیک های پیشرفته ای مانند ترمیم عصب دندان با لیزر ممکن است در نظر گرفته شود. لیزر درمانی، به ویژه لیزر درمانی سطح پایین (LLLT)، به عنوان یک رویکرد بالقوه برای کمک به بهبودی اعصاب در حال ظهور است. این روش غیر تهاجمی شامل اعمال انرژی لیزر سطح پایین به ناحیه عصبی آسیب دیده است. در حالی که تحقیقات برای تعیین اثربخشی آن در حال انجام است، اعتقاد بر این است که LLLT فعالیت سلولی را تحریک می کند، التهاب را کاهش می دهد و بازسازی عصبی را تقویت می کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که استفاده از لیزر درمانی برای ترمیم عصب نیاز به تخصص و درک کامل از هر مورد دارد و بیماران باید با متخصصان جراحی فک و صورت مجرب برای تعیین مناسب‌ترین اقدام مشورت کنند.

** توجه داشته باشید زمان طلایی برای بازسازی و ترمیم اعصاب ناحیه ای تا 3 روز پس از جراحی دندان عقل است. **

کشیدن دندان عقل نزدیک به سینوس:

 

کشیدن دندان عقلی که در مجاورت سینوس قرار دارد نیاز به یک رویکرد دقیق و ماهرانه برای جلوگیری از عوارض احتمالی دارد. هنگامی که با دندان های آسیاب فوقانی نزدیک حفره سینوس برخورد می کنید، خطر سوراخ شدن سینوس در حین استخراج وجود دارد. برای کاهش این خطر، جراحان متخصص فک و صورت  اقدامات احتیاطی متعددی را انجام می دهند. معاینه کامل، از جمله تصویربرداری مانند اشعه ایکس پانوراما یا اسکن CBCT، به ارزیابی نزدیکی ریشه دندان به سینوس کمک می کند. در طول جراحی دندان عقل نزدیک به سینوس، جراح ممکن است یک منفذ کوچک در استخوان برای دسترسی به دندان عقل ایجاد کند و در عین حال از غشای سینوس اجتناب کند.

در برخی موارد، جراح ممکن است از ابزارهای تخصصی استفاده کند تا به آرامی غشای سینوس را از ریشه دندان خارج کند و از حفظ یکپارچگی آن اطمینان حاصل کند. این تکنیک ظریف احتمال سوراخ شدن سینوس را به حداقل می رساند و احتمال عوارض بعد از عمل را کاهش می دهد. نظارت دقیق در طول مرحله بهبودی برای شناسایی هرگونه نشانه ای از مسائل مربوط به سینوس ضروری است. مشاوره با یک جراح دهان با تجربه تضمین می کند که کشیدن دندان در نزدیکی سینوس با دقت و مراقبت دقیق انجام می شود و نتایج موفقیت آمیز و راحتی مطلوب بیمار را ارتقا می دهد.

 

کاربرد لیزر در جراحی دندان عقل

  • بی حسی با لیزر( کاهش درد هنگام تزریق آمپول بی حسی و تسریع فرایند بی حسی دندان )
  • کنترل خونریزی بیش از حد
  • استفاده از لیزر جهت کاهش درد و عوارض بعد از جراحی دندان عقل
  • فعال سازی سلول هایی که باعث بهبود سریع تر زخم می‌شوند
  • ترمیم اعصاب ناحیه ای در صورت آسیب به اعصاب فک پایین

استفاده از لیزر در جراحی دندان عقل نیازمند آموزش و تخصص برای اطمینان از هدف گیری دقیق و اجرای ایمن است. مشاوره با متخصص جراحی فک و صورت مجرب که به خوبی در تکنیک های لیزر مسلط هستند می تواند به تعیین مناسب بودن جراحی دندان عقل با کمک لیزر بر اساس نیازهای فردی و پیچیدگی مورد کمک کند.

 

 

در حالی که درمان های خانگی می توانند به طور موقت درد دندان عقل را تسکین دهند، مهم است که برای تشخیص و برنامه درمانی مناسب با دندانپزشک مشورت کنید. در اینجا چند درمان خانگی  درد دندان عقل وجود دارد که ممکن است به کاهش ناراحتی ناشی از درد ممتد دندان عقل کمک کند:

  • استفاده از ژل بی حس کننده برای تسکین درد دندان عقل

ژل بی حس کننده دندانپزشکی می‌تواند باعث کاهش احساس لامسه و درد شدید شود. این ژل ها در دسترس هستند و حاوی ماده فعال بنزوکائین هستند. اکثر ژل های دندانی را می توان به طور مستقیم به لثه های آسیب دیده در طول روز اعمال کرد.

استفاده از مسکن های موجود در داروخانه اعم از ایبوبرفن ها به کاهش درد دندان عقل کمک می‌کنند.  ایبوپروفن یا همان بروفن داروی ضد درد است که به کاهش التهاب کمک می کند، و یک مسکن برای درد دندان عقل می‌باشد که در صورت مصرف منظم طبق دستور دندان پزشک به کاهش درد و ناراحتی کمک کند. همچنین می‌تواند باعث درمان التهاب لثه های مرتبط با رشد دندان های عقل شود. ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است موثرترین درمان درد باشد تا فرد بتواند دندانپزشک را برای درمان ببیند.

  • کاهش درد دندان عقل با کمپرس یخ

قرار دادن یک بسته یخ به روی فک می تواند به کاهش التهاب کمک کند و درد را کاهش دهد.فرد می تواند برای نگه داشتن یک یخ بسته با یک حوله در اطراف آن در برابر فک خود تا 15 دقیقه از یخ استفاده کند .بسته یخ را می توان هر 15 دقیقه با ایجاد وقفه تا زمانی که درد کاهش یابد استفاده کرد .

  • خاصیت ضد عفونی کننده آب نمک برای درد دندان عقل:

آب نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی است. گاهی اوقات ایجاد باکتری در دندان شکسته در اطراف دندان عقلو یا عفونت دندان عقل می تواند علت ایجاد درد باشد از این رو استفاده از آب نمک در درمان درد دندان عفل موثر خواهد بود.برای شستشوی دهان با آب نمک  فرد می تواند چند قاشق غذا خوری نمک را به یک لیوان آب جوش بریزد . هنگامی که آب کمی سرد شد، می توان آن را در اطراف دهان به مدت چند دقیقه چرخاند، و سپس از دهان خارج کرد، این فرایند می‌تواند دو یا سه بار در طول روز تکرار شود.

  • میخک برای بی حسی طبیعی و درمان درد دندان عقل:

میخک درمان سنتی برای بی‌حس کردن اعصاب است؛ اوژنول (ترکیب شیمایی اصلی میخک) که یک بی‌حس کننده‌ی طبیعی است. یک یا دو قطره از روغن میخک را روی پنبه بریزید و روی دندانی که درد می‌کند بگذارید. توجه داشته باشید که نباید این روغن را مستقیما در دهان‌تان بریزید. ریختن مستقیم روغن میخک می‌تواند لثه‌ی حساس را تحریک و درد بیشتری ایجاد کند. همچنین مراقب باشید روغن روی زبان‌ یا سایر بخش‌های دهان‌تان نریزد.

  • کاهش التهاب ناشی از دندان عقل با چای کیسه ای:

اگر درد دندان عقل شما ناشی از ورم لثه‌های اطراف ناحیه‌ی عفونت کرده باشد، استفاده‌ از چای کیسه‌ای می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای رفع این مشکل باشد. چای به خاطر خواص ضدالتهاب موجود در اسید تانیک خود، در بسیاری از درمان‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مؤثرین راه برای استفاده از چای کیسه‌ای جهت درمان درد این است که چای را در یک فنجان دم کنید و سپس فنجان را در یخچال قرار دهید، در حالی که چای کیسه ای در فنجان است. وقتی چای به خوبی سرد شد، کیسه‌ی چای را خارج کرده و آن را در داخل دهان و مستقیماً روی دندان و لثه قرار دهید. این کار به کاهش ورم و تسکین فوری درد کمک می‌کند.

  • درمان درد شدید دندان عقل با پودر فلفل قرمز و زنجبیل

یکی دیگر از روش های موجود برای درمان خانگی دندان درد می باشد. هریک از این ۲ ادویه به تنهایی می توانند اثر فوق العاده ای در تسکین درد دندان داشته باشند، اما برای کسب نتیجه بهتر، توصیه می شود، این ۲ ادویه را با یکدیگر مخلوط نمایید. به این صورت که مقدار مساوی از پودر فلفل قرمز و زنجبیل را با آب مخلوط نمایید تا جایی که یک ترکیب با غلظت سس ایجاد شود. سپس مقداری از مخلوط تهیه شده را بر روی پنبه بمالید و آن را دقیقا روی دندانی که درد می کند، قرار دهید و آنقدر صبر کنید که درد کم شود. زمانی که پنبه را به دهان خود می برید، دقت کنید که زبان و لثه شما با آن برخوردی نداشته باشد.

سخن آخر

همانطور که بیان شده درد دندان عقل به نقاط مختلفی از دهان، صورت و گوش و گردن سرایت کرده و در صورت احساس درد باید جهت کشیدن و یا جراحی دندان عقل خود اقدام نمایید. چراکه با درمان های  خانگی درد دندان عقل درد دندان به صورت موقت کاهش یافته و علت درد همچنان باقی خواهد ماند. دندان عقل نهفته و نیمه نهفته با توجه به پیچیدگی ها و شرایطی که دارند و همچنین دندان عقل روی عصب باید توسط متخصص جراحی فک و صورت خارج گردد.

میتوانید سوالات و تجربیات خود را خصوص درد دندان عقل، علائم درد دندان عقل  و درمان خانگی درد دندان عقل  در قسمت کامنت ها و یا سوالات سایت با ما در میان بگذارید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا