سلامت و تندرستی

کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

به گزارش شفاف دکتر محمد مهدی گویا وی گفت: برنامه بسیار ارزشمند شهید سلیمانی برای کنترل اپیدمی کوید 19 و گسترش برنامه های پیشگیری از این بیماری در سراسر کشور برای ما بسیار مهم است.

وی گفت: “برنامه های اجرا شده در این پروژه در این مدت کوتاه نشان داده است که چقدر موفقیت آمیز بوده است. در مدت زمان بسیار کوتاه و کمتر از یک ماه ، تعداد مرگ های ناشی از این بیماری حدود 40٪ کاهش یافته است.

گویا ادامه داد: کشور به دلیل همکاری نزدیک سازمان بسیج مستضعفین و نیروهای بهداشتی تاکنون به دستاوردهای ارزنده ای دست یافته است. این زمانی است که ایران تحت سخت ترین ، ناعادلانه ترین و ظالمانه ترین تحریم های ایالات متحده قرار دارد. از نظر بسیاری ، شاید قابل قبول نباشد که اجرای چنین طرحی برای ایران دشوار است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی گفت: هدف اصلی این پروژه مدیریت و کنترل اپیدمی کوید 19 از طریق استفاده از مشارکت جامعه ، همکاری های بین بخشی ، نیروی بسیج و داوطلبان مردمی است.

گویا گفت: من به عنوان احتمالاً مسن ترین مدیر وزارت بهداشت ، بیشترین تجربه همکاری و بسیج را در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی دارم. در مورد ریشه کنی فلج اطفال ، سالها با همکاری نیروی مقاومت بسیج به خانه های مردم می رفتیم و قطره فلج اطفال را برای کودکان زیر پنج سال برای همه در مناطق شهری و روستایی کشور تهیه می کردیم.

وی توضیح داد: نتایج این همکاری در سالهای اولیه مثمر ثمر بوده است و از سال 2000 تاکنون حتی یک مورد فلج اطفال با ویروس وحشی در کشور کشف نشده است ، این در حالی است که ایران در مجاورت تنها دو کشور جهان یعنی افغانستان است. ” و این پاکستان است که هنوز از این بیماری رنج می برد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: سال گذشته توانستیم گواهی ریشه کنی سرخک را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کنیم. این تأیید به این معنی است که بیش از سه سال است که هیچ موردی از سرخک و سرخچه در کشور ما گزارش نشده است.

گویا گفت: در حالی که هیچ یک از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی به جز جمهوری اسلامی ایران و دو کشور کوچک بحرین و عمان وضعیت خوبی نداشته اند ، سال گذشته شیوع سرخک در اروپا و منطقه ما بیداد می کرد.

وی گفت: “داشتن چنین گواهی در چنین شرایطی باورنکردنی است. این کار مهم به گونه ای محقق شده است که ما از سال 2003 عملیات ریشه کن کردن سرخک را با کشتن 33 میلیون نفر به پایان رسانده ایم. واکسیناسیون در کمتر از یک ماه با همکاری و مشارکت نیروی سلامت و نیروهای بسیج.

گویا با اشاره به اینکه دنیا به این دستاوردها در نتیجه چنین مشارکتی افتخار می کند ، و نه تنها ایران ، گفت: اکنون گام مهم بعدی را برای کنترل بیماری کووید 19 برداشته ایم. برخلاف رسانه های بیگانه و ضدانقلاب که هر روز علیه ما اجازه و تکثیر می دهند ، این بیماری در همه کشورهای جهان در حال شیوع است و فقط چند کشور در آنجا زنده مانده اند.

وی خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر افزایش شیوع این بیماری در کشورهای جهان کاملاً واضح و اجتناب ناپذیر است و شاهد موج سنگینی از این بیماری در جهان از جمله بیماری خودمان هستیم. برخی از رسانه های مخالف استدلال می کنند که این بیماری در سراسر جهان گسترش یافته است و فقط ایران با Covid 19 ارتباط دارد.

گویا ادامه داد: ستاد ملی کرونا کشور تصمیم گرفت با همکاری سازمان بسیج افراد محروم و هماهنگی بین سایر سازمانها با همکاری مردم برای کنترل این بیماری اقداماتی را برای افزایش اطلاعات انجام دهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی گفت: هفت راهکار برای این منظور انتخاب شده است. اولین استراتژی تقویت نظارت بر اجرای پروتکل سلامت و اجرای قانون است. استراتژی دوم تعداد آزمایشات انجام شده در مناطقی است که فکر می کنیم در کنترل بیماری بیشترین تأثیر را داریم. مناطقی که فکر می کردیم افراد زیادی با بیماری کرونا قلب با علائم یا نشانه های خفیف یا خیلی خفیف وجود دارند. این به ما کمک می کند تا بیماری را زودتر تشخیص داده و درمان کنیم و اجازه ندهیم کسی ما را به بیمارستانها برساند.

وی گفت: ما سعی می کنیم موارد بدون علامت و بدون علامت را تشخیص و مراقبت کنیم تا در اسرع وقت شناسایی ، مراقبت ، جدا و قرنطینه شوند تا بیماری به دیگران منتقل نشود. به خصوص برای سایر اعضای خانواده یا همکاران ” .

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: برنامه شهید سلیمانی از طریق آموزش هوشمند و ردیابی بیماران در مناطقی است که تعداد مظنونان تحت Covid 19 بیشتر و با ترافیک بیشتر است.

گویا افزود: استراتژی بعدی در این پروژه ایجاد آموزش ، اطلاعات و فرهنگ است. کوید 19 زندگی افراد و جوامع را تغییر داده است. اگر به سال گذشته نگاه کنیم ، بسیاری از نگرش ها ، رفتارها و عادت های ما تغییر کرده است. بسیاری از این تغییرات ممکن است سالها یا حتی یک عمر ادامه داشته باشد.

وی گفت: “استراتژی بعدی حمایت از گروه های آسیب پذیر است.” همکاری سه جانبه بین نیروهای وزارت بهداشت ، بسیج و داوطلبان جامعه باعث شده است افرادی که به دلیل بیماری زمینه ای یا سایر مشکلات ، به ویژه افراد مسن ، قادر به مراجعه به مراکز درمانی نباشند و خدمات به آنها ارائه دهند. در این استراتژی ، ما سرویس ها را به محیط وارد می کنیم و از آنجا شروع به کنترل و جلوگیری از Covid 19 می کنیم.

گویا گفت: ششم استراتژی ما ایجاد مجموعه ای از محدودیت ها برای مشاركت مردم است ، یعنی مردم باید معتقد باشند كه این محدودیت ها برای سلامتی خود ، خانواده و افرادی كه با آنها زندگی می كنند وجود دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر ادامه داد: وقتی گفته می شود شما در ایام تعطیلات به مسافرت نمی روید یا در شب یلدا پریود نیستید ، ابتدا باید همکاری افراد را توجیه کنیم. یکی از مهمترین راهکارها این است که محدودیت ها را برای مردم هدفمند و معتبرتر کنیم.

وی گفت: استراتژی نهایی درمان سرپایی و جلوگیری از مراجعه صریح آنها به مراکز درمانی و بیمارستان ها است. برای افرادی که به خدمات پیشرفته بیمارستان احتیاج ندارند و نمی توان در خانه آنها را معالجه کرد ، ما در مراکز خدمات ویژه خدمات ارائه می دهیم. به عنوان مثال ، فرد مبتلا به بیماری است و علاوه بر دارو به اکسیژن نیز نیاز دارد. بنابراین ، فقط برای رفع نیاز به اکسیژن به بیمارستان بروید.

گویا افزود: به من مأموریت داده شد كه به منطقه ای از سه كشور از جمله استانهای كردستان ، كرمانشاه ، ایلام و همدان در غرب كشور مراجعه كنم و به فعالیتهای جاری پروژه شهید سلیمانی احترام بگذارم.

وی گفت: هماهنگی بین نیروهای بهداشتی ، دانشگاههای علوم پزشکی ، هلال احمر و بسیج در این استانها با حمایت خوب دولتها به خوبی انجام شده است. سازمانها و استانهای مختلف در غرب کشور به صحنه آمده اند و به خوبی طرح را اجرا می کنند.

گویا گفت: “اوضاع بهتر از آنچه كه تصور می كردیم پیش می رفت.” بعضی از کارها به خوبی انجام شده و مشکلی فنی در کار نبود. در اجرای پروژه ، تأمین برخی تجهیزات آزمایشگاهی و تخصیص اعتبار فقط مشکلاتی وجود داشت. فرآیندهای مراقبت های سرپایی به خوبی مشخص شده اند و با توجه به شاخص های تعیین شده ، استان های غربی کشور در حال حاضر به بسیاری از اهداف خود رسیده اند.

گویا افزود: نتایج برخی از شاخص ها به مرور زمان بدست می آید. اما تشخیص سرپایی و به موقع بیماری در این استانها چهار برابر شده است و این همان چیزی است که ما بدنبال آن هستیم.

وی افزود: طبیعی است که وقتی آزمایشات در مقیاس وسیع انجام می شود ، تعداد تشخیص های سرپایی افزایش می یابد و تعداد مراجعه به مراکز درمانی کاهش می یابد. کشف سرپایی به معنای گسترش بیماری نیست ، اما نشان دهنده فعالیت م effectiveثر همکاران ما است که توانستند بیماران را زودتر شناسایی کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: میزان مرگ و میر ، که در سراسر کشور حدود 40 درصد کاهش یافته است ، شاخص بسیار مهمی است و در استان های غربی (منطقه 3) کمترین مرگ و میر ناشی از کوید 19 را نشان می دهیم. در 10 روز گذشته ، در بعضی از استان ها ، این تعداد حتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

به گفته روابط عمومی نماینده بهداشت وی در پایت ، وی گفت: “امیدواریم که برنامه شهید سلیمانی نیز به همین منوال پیش برود و روزی فرا برسد که در آینده ای نه چندان دور اعلام کنیم که “تعداد کشته شدگان به حد قابل قبولی رسیده و بیماری کوید تحت کنترل کامل است.”

دکمه بازگشت به بالا