سلامت و تندرستی

کدام سرطان‌ها در ایران شایع‌ترند؟

دسته بندی:

رضا ملک زاده در مراسم رونمایی از سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات سرطان ، درباره وضعیت شیوع سرطان در ایران و جهان اظهار داشت: “خوشبختانه امروز با ثبت اطلاعات سرطان و راه اندازی یکپارچه سیستم اطلاعات سرطان ، ما را معرفی می کنیم. دقیق تر سرطان. ” براساس آمار ، میزان ابتلا به سرطان در بین زنان و مردان ایرانی کمتر از سایر نقاط جهان و کشورهای منطقه است. در سراسر جهان ، شیوع سرطان در بین مردان 219 سرطان در 100000 نفر و در بین زنان 198 سرطان از 100000 نفر است ، و در ایران این تعداد در بین آقایان و زنان 155 و به ترتیب 128 نفر به ازای هر نفر. صد هزار نفر به طور کلی شیوع سرطان در ایران پایین تر از میانگین جهانی است.

نایب رئیس کمیته ملی مدیریت سرطان وزارت بهداشت ، در مورد شایع ترین سرطان ها در زنان و مردان ایرانی ، خاطرنشان کرد: سرطان پروستات ، پوست ، معده ، روده بزرگ و مثانه شایع ترین سرطان ها در سرطان مردان و مردان است. ، روده بزرگ ، تیروئید و پوست و معده پنج سرطان شایع در بین زنان ایرانی است و اگر هر دو جنس را با هم در نظر بگیریم ، سرطان سینه ، پروستات ، روده بزرگ ، روده بزرگ ، پوست و معده پنج سرطان شایع در بین ایران بسیار مهم است که بدانیم سرطان ها در کشور شیوع بیشتری دارند ، زیرا می توانیم برای کاهش تعداد آنها برنامه ریزی و اقدام کنیم.

وی در خصوص دلایل سرطان ها و استراتژی های مدیریتی و کنترل آنها گفت: نحوه تغییر شیوع سرطان ها مربوط به عوامل محیطی است که بر سرطان ها و شیوه زندگی آنها تأثیر می گذارد.

سرطان سومین عامل اصلی مرگ و میر است

ملك زاده تأكيد كرد: براساس آمار ، پس از سكته قلبي و سكته مغزي و بيماري هاي قلبي و عروقي ، 43 درصد مرگ و مير و ناتواني در كشور ايجاد مي شود ، 16 درصد مرگ و ميرها در سراسر دنيا ناشي از سرطان و سرطان است. دومین علت مرگ و میر در جهان.

وی در خصوص شیوع ، مرگ و میر و بهبودی ناشی از سرطان در ایران و جهان گفت: میزان شیوع سرطان در جهان 20٪ و در ایران 14٪ است ، میزان مرگ و میر ناشی از آن در جهان 10٪ و در ایران است. ، 7٪ این درصد است ، اما نرخ بهبود آماری 50٪ است ، به این معنی که تقریبا نیمی از سرطان ها قابل درمان هستند و این به دلیل پیشرفت های علمی و پزشکی در کشور ما است که امیدواریم اینگونه باشد. قادر به افزایش در سال های آینده آمار را اضافه کنید.

ملک زاده در خصوص وضعیت سرطان در ایران طی 20 سال آینده گفت: “اگر روند فعلی را ادامه دهیم ، نرخ سرطان در ایران در 20 سال آینده پیش بینی می شود حتی بیشتر شود. نسبت به سایر کشورها ، و این مسئله افزایش خواهد یافت. ” طول عمر ایران با یک شیوه زندگی اشتباه ، چاقی ، آلودگی محیط زیست و عادات بد همراه است.

وی با بیان اینکه امید به زندگی ایران بالاتر از میانگین جهانی است ، اظهار داشت: در سال 2017 امید به زندگی 72 در جهان و در ایران 76 سال بوده است. البته در ایران سالانه جمعیت بالای 65 سال افزایش یافته و به همین دلیل ، نرخ سرطان نیز افزایش یافته است.

ملک زاده عدم مصرف میوه در پنج وعده غذایی ، فعالیت نامناسب بدنی ، وزنه برداری ، کلسترول بالا ، مواد افیونی و سیگار کشیدن را از عوامل موثر در شیوه زندگی اشتباه در ایران برشمرد و افزود: 80 درصد ایرانیان 70 درصد ورزش نمی کنند. ایرانیان دارای اضافه وزن هستند و 55٪ ایرانیان 50 ساله و بالاتر دارای کلسترول خون بالا هستند.

ایران بزرگترین مصرف کننده مواد مخدر در جهان است

وی در ادامه گفت: 10٪ ایرانیان بالای 40 سال به نوعی از تریاک استفاده می کنند: “مصرف تریاک عادت دیگری است که مخصوص ایرانیان است و متأسفانه ایرانیان کاربر هستند بزرگترین مواد مخدر در جهان ” تریاک یکی از مهمترین عوامل سرطان زا است و نسبت به سیگار از نظر سرطان زا بیشتر است. مصرف قلیان یکی دیگر از عوامل سرطان زا است که حتی زنان ایرانی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

نایب رئیس کمیته ملی مدیریت سرطان در وزارت بهداشت گفت: تعدادی از عوامل دیگر نیز در ایجاد علل سرطان مانند مصرف انرژی ، سرانه تولید CO2 و آلودگی هوا که منجر به تغییرات آب و هوایی جهانی می شود نقش دارند. بسیاری از مشکلات مانند همان بیماری باعث سرطان در انسان می شود.

ملك زاده اظهار داشت: امروزه سرطان به عنوان يك بيماري پرهزينه در ايران و در سراسر جهان شناخته مي شود ؛ براساس آمار ، دو سوم افراد به درمان مقرون به صرفه براي اين بيماري مي روند.

وی گفت: “برنامه ملی مدیریت سرطان برنامه ای است که برای پیشگیری و درمان سرطان استفاده می شود.” این برای موفقیت شما در معالجه سرطان مهم است و در طی 6 تا 7 سال گذشته تلاشهای زیادی صورت گرفته است. از این رو ، پیشگیری از سرطان ، تشخیص زودرس و درمان مهمترین جنبه های این برنامه است.

نایب رئیس کمیته ملی مدیریت سرطان وزارت بهداشت تأکید کرد: مدیریت و ثبت اطلاعات سرطان بخش مهمی از برنامه ملی مدیریت سرطان است. ارقام اعلام شده در ابتدای صحبت براساس همان سیستم ثبت سرطان است. این برنامه 100٪ کشور را تحت پوشش خود قرار می دهد و روند سرطان در مناطق مختلف کشور را رصد می کند به گونه ای که برنامه های پیشگیری از سرطان داریم.

وی در پایان گفت: در همین راستا دبیرخانه ملی سرطان ایجاد شده و یک سیستم اطلاعات دقیق سرطان در کشور تهیه شده و به صورت آنلاین در دسترس همگان خواهد بود تا محققان بتوانند از آنها برای اقدامات استفاده کنند. همچنین پانل اطلاعات سرطان از ابتدای اکتبر در اختیار سیاستگذاران و محققان کشور قرار خواهد گرفت و نسخه الکترونیکی سرطان از ماه سپتامبر و سپس در سطح کشور به صورت آزمایشی تهیه و منتشر می شود. زیرا بسیاری از اقدامات از جمله فرهنگ سازی ، پیشگیری و آموزش در سیستم الکترونیکی با سهولت بیشتری قابل اجرا است.

دکمه بازگشت به بالا