سلامت و تندرستی

کوسه سفید می‌تواند نهنگ شکار کند؟

کوسه سفید می‌تواند نهنگ شکار کند؟

اگرچه حملات کوسه ها به نهنگ ها به ندرت مشاهده می شود، اما می دانیم که این حملات اتفاق می افتد. زخم هایی که بسیاری از نهنگ ها در طول زندگی خود در اثر حمله کوسه ها تحمل می کنند، گواه این است که اگر فرصتی پیش بیاید، کوسه آن را از دست نخواهد داد. نبرد آنها برای زنده ماندن است: وعده غذایی بعدی که کوسه بسیار مشتاق آن است و دفاع ناامیدانه نهنگ برای تضمین بقای نسل بعدی. پس کدام یک از این غول های دریایی برنده خواهند شد؟

نهنگ آبی با طول 30 متر و وزن بیش از 100 تن، بدون شک بزرگتر از کوسه سفید است که می تواند به بیش از 6 متر برسد و وزن آن کمتر از یک تن باشد. اما برخلاف کوسه ها، نهنگ آبی با کشتن و خوردن حیوانات بزرگ دیگر رشد نکرد. در عوض، آنها راهی کارآمد برای خوردن مقادیر زیادی طعمه کوچک، کریل، تکامل دادند.

نهنگ‌های آبی با آرواره‌های بزرگ خود که می‌توانند تا ۸۰ درجه باز شوند، خود را به سمت جمعیت‌های متراکم هزاران، شاید میلیون‌ها کریل پرتاب می‌کنند. این بالا آمدن فشار آب زیادی به دهان ایجاد می کند و لایه شیاردار چین دار اطراف حفره دهان را به شکل بالون سفت می کند. با این ابزار نهنگ های آبی می توانند هزاران لیتر آب را در یک حرکت قورت دهند.

نهنگ‌های آبی (مانند نهنگ‌های گوژپشت و بسیاری از گونه‌های نهنگ دیگر) به جای دندان دارای صفحات شانه‌ای مومی هستند که وقتی حفره دهان فشرده می‌شود، موجودات کوچک را از آب بیرون می‌آورد. بنابراین، نهنگ‌های آبی با تلاش کمی انرژی دریافتی خود را به حداکثر می‌رسانند.

از سوی دیگر، کوسه ها شکارچیان راس بسیار تخصصی هستند که حیوانات بزرگی مانند ماهی های بزرگ، کوسه ها و شیرهای دریایی و گاهی اوقات حتی دلفین ها را شکار می کنند. آنها به خوبی برای این کار طراحی شده اند و دارای بدنه های کشویی آب هستند که برای شکار و تعقیب کمین ایده آل هستند. آنها همچنین دارای فک های منعطف و قابل کشش و دندان های تیز هستند که برای گرفتن و پاره شدن طراحی شده اند.

اگر یک کوسه بتواند با موفقیت یک نهنگ را شکار کند، جشن بزرگی می گیرد. چه غذایی بهتر از یک منبع عظیم گوشت پرانرژی و چربی غلیظ یک نهنگ!

همانطور که در مورد همه چیز صادق است، بستگی به شرایط دارد. نهنگی که توسط یک کوسه سفید بزرگ تهدید می شود می تواند به کوسه مهاجم آسیب برساند. از آن بهتر، نهنگ آبی نیز می تواند با مزیت استقامت سرعت بالا فرار کند. اما اگر نهنگ از قبل آسیب پذیر باشد (به عنوان مثال، نهنگ ضعیفی که در تور ماهیگیری گرفتار شده است)، حملات مداوم و حساب شده می تواند منجر به پیروزی کوسه و نهنگ شود و باعث خونریزی بزرگ نهنگ شود.

در جولای 2015، وضعیت جالبی در ساحل خلیج ماساچوست در ایالات متحده رخ داد که سرنوشت یک نهنگ را تغییر داد. اعضای گروه “نجات حیوانات دریایی به دام افتاده” موفق شدند یک نهنگ عنبر گرفتار شده را که توسط یک کوسه سفید 5 متری مجروح شده بود، آزاد کنند.

از آنجایی که درهم‌تنیدگی نهنگ‌ها را آسیب‌پذیرتر می‌کند، باید نقشی را که در قرار دادن بسیاری از نهنگ‌ها در خطر مرگ غیرطبیعی بازی می‌کنیم، در نظر بگیریم.

5858

دکمه بازگشت به بالا