سلامت و تندرستی

گسترش دیپلماسی سلامت، سیاست دولت سیزدهم / ایجاد تونل‌های سرما در مسیر راهپیمایان اربعین

گسترش دیپلماسی سلامت، سیاست دولت سیزدهم / ایجاد تونل‌های سرما در مسیر راهپیمایان اربعین

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توسعه دیپلماسی سلامت یکی از سیاست های دولت سیزدهم است.

به گزارش امروزنگار، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه نشست گروه 5 کارشناسان ارشد حوزه سلامت در تهران، یکی از اهداف مهم دولت آیت الله دکتر رئیسی را فعال سازی حوزه های دیپلماسی عنوان کرد. و گفت: یکی از حوزه های مهم دیپلماسی در جهان است. دیپلماسی سلامت است، زیرا سلامت مقوله ای جهانی است و هیچ کشوری نمی تواند سلامت کشور خود را بدون تضمین سلامت در سایر کشورها تضمین کند.

وی گفت: در ایران اگر بهترین شرایط بهداشتی را در زمینه کنترل بیماری های عفونی و غیره فراهم کنیم. اما اگر همچنان چالش های بیماری در کشورهای همسایه وجود داشته باشد، نمی توانیم سلامت مردم خود را تضمین کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: به عنوان مثال فلج اطفال در ایران ریشه کن شده و سل تا حد زیادی کنترل شده است. اما در کشورهای همسایه اگر این اتفاق نیفتاد می تواند دوباره برای ما مشکل ایجاد کند.

عین اللهی یادآور شد: هدف ما از دیپلماسی سلامت این است که انشالله بتوانیم مرزها را در منطقه خود و در حوزه سلامت حذف کنیم و دانشمندان و دانشجویان ما بتوانند از طریق کنفرانس های علمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نشست G5 مقدمه ای بر این ارتباط در حوزه سلامت بین کشورهاست.

ضرورت توسعه گردشگری سلامت

وزیر بهداشت با بیان اینکه کارشناسان ارشد سلامت کشورهای G5 در این نشست به توافقاتی دست یافتند که این توافقات باید اجرایی شود، گفت: توسعه گردشگری سلامت یکی از اهداف ما در برگزاری اجلاس G5 است و یکی از اهداف ماست. . از وظایف مهمی که در دولت آیت اللهی تحولی رخ می دهد، بیماران کشورهای همسایه میزبان نظام سلامت کشورمان هستند.

عین اللهی گفت: هر استانی که در مجاورت کشورهای همسایه است باید شرایط را برای گردشگری درمانی در استان خود فراهم کند. استان های جنوبی، شرقی و غربی از این نظر جایگاه خاص خود را دارند و می توانند بر اساس مقررات گردشگری درمانی در این بخش فعال شوند.

آمادگی برای مراسم اربعین

وزیر بهداشت درباره مراسم اربعین امسال نیز گفت: حدود سه ماه پیش به عراق رفتیم و با وزیر بهداشت، نخست وزیر و رئیس جمهور عراق دیدار کردیم و قول همکاری دادند.

عین اللهی گفت: اخیرا از مرزهای مهران و شمالچه بازدید کردیم و خوشبختانه آمادگی ها در مرزها بسیار بالاست.

وی با اشاره به اینکه در اجلاس جی 5 که در خصوص جزئیات مراسم اربعین صحبت می شود، هیئتی مجرب از عراق حضور دارند، گفت: گرمازدگی مهمترین موضوعی است که در اربعین امسال داریم و نیاز به تونل های سرد و سرپناه است. جلوگیری کردن. کولرهایی داریم که باید در مسیر راهپیمایان قرار گیرد.

وزیر بهداشت همچنین گفت: در مرز شلمچه و در سمت ایران، مرکز درمانی مجهز به نام شهید قاسم سلیمانی و تونل های سرد در فاصله بسیار کمی از پایانه مرزی آماده شد. این مرکز به خوبی مجهز بوده و دارای کلیه کادر و تجهیزات تخصصی لازم می باشد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، عین اللهی گفت: پنج بیمارستان صحرایی در مهران و در مجموع هشت بیمارستان صحرایی در مناطق مرزی برای مراسم اربعین راه اندازی شده است. تاکنون بیش از هزار نیروی متخصص و پزشکی به موکب ها اعزام شده اندگفت: همچنین پیشگیری از مسمومیت های غذایی مهم است و زائران باید از سلامت مواد غذایی مصرفی خود مطمئن باشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا