عمومیمعرفی کسب و کار

ماسه شور حلزونی چیست

ماسه شور چیست؟

دستگاه ماسه شور همانطور که از نامش پیداست برای به کار می رود و سنگ ریزه و ماسه را از آب گل آلود جدا می کند.دستگاه ماسه شور جهت تفکیک و شست و شوی محصول در تاسیسات سنگ شکن و فراوری مواد معدنی و شن و ماسه مورد استفاده قرارمی گیرد و معمولا زیر سرند اول نصب می شود. در دستگاه ماسه شور محصولات  پس از شدن به همراه آب وارد دستگاه شده و درحین چرخش دستگاه همه گل و لای و آلودگی ها تفکیک و شسته می شوند و سپس آب از مـحصول نهایی دستـگاه خـارج شـده و از کانال خروجی به بیرون هدایت می شود، میزان تولید ماسه شسته شده توسط این دستگاه به طور تقریبی ۶۰ تن در ساعت است.

استفاده از شن و ماسه تمیز یعنی فاقد خاک و ریزدانه های سست در ساخت بتن ، ملاط ، آسفالت  دارای اهمیت ویژه ای است. به دلیل این که اگر شن و ماسه عاری از مواد فوق نباشد مواد ساخته شده از آن نیز از استحکام برخوردار نخواهد بود. دستگاه ماسه شور حلزونی (مارپیچی) به دلیل اینکه شن و ماسه تولید شده به همراه ناخالصی ها را درون مخزن آب خود غوطه ور کرده و بر اثر تماس مستقیم با مارپیچ خود و تلاطمی که در آب ایجاد می شود ریز دانه ها ، خاک و کلوخ های سست را از شن جدا کرده و محصول عاری از ناخالصی را تولید می نماید.

انواع ماسه شور

تا اینجای مقاله اشاره کردیم که هدف استفاده از انواع دستگاه‌های ماسه شور چیست. حال قصد داریم عنوان کنیم که برای این منظور می‌توان از دستگاه‌های مختلف ماسه شور بهره برد. به طور کلی این‌گونه دستگاه‌ها به سه شکل در دسترس هستند که درمشخصات فنی

مشخصات فنی ماسه شور

ماسه شور که یکی از به شمار می آید در دو نوع مختلف با دو مکانیزم و شکل متفاوت وجود دارد که هر کدام مشخصات فنی خاص خود را دارند. ماسه شور حلزونی بیشتر از نوع پاکتی کاربرد داشته و شبیه می باشد. این دستگاه اکثرا در طول های 6، 7 و 9 متری و عرض 80 تا 140 سانتیمتر تولید می شود و ظرفیت آن به عوامل مختلفی از جمله قطر، طول و سرعت دوران مارپیچ و همچنین حجم محفظه شستشو یا حوضچه آب بستگی داشته و حدودا 5 تا 60 تن در ساعت می باشد. ماسه شور پاکتی قدرت بیشتری نسبت به حلزونی داشته و حدود 80 تن در ساعت ظرفیت دارد.

ماسه شور حلزونی

اجزای ماسه شور حلزونی

از اجزای ماسه شور حلزونی می توان به پره های حلزونی، محفظه، شفت، موتور گیربکس و بالابرنده پره های مارپیچ اشاره نمود.

پره های حلزونی

پره های حلزونی یا مارپیچ در ماسه شور حلزونی با چرخش خود موجب شستشوی شن و ماسه می شوند. این پره ها آهنی بوده و با ضخامت حداقل 5 میل ساخته می شوند.

محفظه ماسه شور استوانه ای یا لوله ای شکل بوده و حاوی مقداری آب جهت شستشوی شن و ماسه ورودی می باشد.

پره های حلزونی روی شفت قرار گرفته و با چرخش آن حرکت می کنند.

گیربکس به کار رفته در ماسه شور حلزونی معمولا از نوع گیربکس های صنعتی یا قورباغه ای می باشد. نیروی تولید شده توسط الکتروگیربکس می تواند توسط چرخ دنده یا پولی و تسمه به شفت منتقل شده و موجب حرکت پره ها شود.

بالابرنده در بعضی از مدل های ماسه شور وجود دارد و وظیفه بالا و پایین بردن شفت متصل به پره ها را بر عهده دارد. این بالابر می تواند به صورت دستی یا هیدرولیکی تولید شده و در ماسه شور تعبیه شود.

ماسه شور پاکتی

اجزای ماسه شور پاکتی

اجزای این ماسه شور شامل چرخ دوار، صفحه غربال، محفظه شستشو، شافت و الکتروگیربکس می باشد که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.

در ماسه شور پاکتی جهت ایجاد تلاطم در مخلوط شن و ماسه و آب و پاکسازی آنها به جای پره های مارپیچ از چرخ دوار استفاده می شود. این چرخ دارای قسمت هایی باکت مانند است که با حرکت درون محفظه یا حوضچه آب، تلاطم ایجاد کرده و شن و ماسه را می شوید. سپس ماسه شسته شده درون باکت ها قرار گرفته و بالا رفته و از خروجی دستگاه خارج می گردد.

پشت هر قسمت سطل مانند چرخ دوار، یک صفحه غربال یا سرند قرار گرفته تا شن و ماسه را در حین بالا بردن از آب و ذرات ریز جدا کند.

محفظه شستشو یا حوضچه آب، قسمت پایینی ماسه شور پاکتی بوده و همیشه مقداری آب درون آن وجود دارد. عملیات شستشوی شن و ماسه در این قسمت انجام می شود.

شافت در ماسه شور پاکتی در قسمت مرکزی چرخ دوار قرار گرفته و چرخ حول آن می چرخد.

نیروی مورد نیاز برای حرکت چرخ دوار توسط الکتروگیربکس تامین شده که شفت و پیرو آن چرخ دوار را به حرکت در می آورد.

نحوه عملکرد ماسه شور

همانطور که گفته شد، مقداری آب درون محفظه ماسه شور وجود دارد. شن و ماسه بعد از وارد شدن به این محفظه، با آب مخلوط می شوند. نیروی محرکه مورد نیاز دستگاه، توسط الکتروموتور تامین شده و به وسیله تسمه و پولی یا چرخ دنده ها به شفتی می رسد که پره های مارپیچ (در ماسه شور حلزونی) یا چرخ دوار (در ماسه شور پاکتی) روی آن قرار دارند و سپس این قطعات پیرو حرکت چرخشی شفت، می چرخند و موجب ایجاد تلاطم در مخلوط شن و ماسه و آب می شوند

. این تلاطم منجر به جدا شدن گل و لای و سایر ناخالصی ها از شن و ماسه شده و در نهایت شن و ماسه تمیز از طرف دیگر دستگاه خارج می گردد.

تفاوت ماسه شور حلزونی و پاکتی

  • در ماسه شور حلزونی از پره های مارپیچ و در ماسه شور پاکتی از چرخ دوار برای شستشوی شن و ماسه استفاده می شود.
  • شن و ماسه در ماسه شوی حلزونی به صورت افقی حرکت کرده ولی در ماسه شوی پاکتی به صورت عمودی بالا می روند و از دستگاه خارج می شوند.
  • سرعت حرکت چرخ دوار نسبت به پره های مارپیچ کمتر بوده و در نتیجه تلاطم در ماسه شوی پاکتی کمتر است. به همین دلیل فیلر یا ذرات جامد بیشتری ته نشین می شود و محصول ماسه شوی پاکتی کیفیت بیشتری نسبت به حلزونی خواهد داشت.
  • به دلیل وجود سرند پشت هر باکت در ماسه شوی پاکتی و حرکت شن و ماسه به سمت بالا، میزان رطوبت شن و ماسه در این ماسه شوی کمتر است.
  • میزان ظرفیت و قدرت ماسه شوی پاکتی بیشتر از حلزونی است و برای کارهای سنگین تر مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای استفاده از خشک کن چیست؟

خشک کن ماسه شور در واقع آب گیری از متریال را انجام می دهد و ریزدانه های مفیدی را که هنگام شستشوی مواد از دست رفتند، مجددا به متریال اضافه می کند. مرحله شستشو در دستگاه دیگری انجام می شود اما مرحله آب گیری و اضافه کردن ریزدانه هایی که همراه با آب خارج شدند  توسط سرند خشک کن انجام خواهد شد که در بسیاری از  مواقع با اوواش اشتباه گرفته می شود.

این درحالی است که شستشو، آب گیری و اضافه کردن ریزدانه ها به عهده خود اوواش است، اما مرحله شستشو  توسط ماسه شورهای حلزونی با سرند خشک کن انجام می شود، سپس بار به همراه آب وارد سرند خشک کن می گردد. این تجهیز باعث می شود که در شیب معکوسی که بار حرکت می کند آب از شبکه و روزنه های توری های پلی اورتان خارج  شود و در انتها با رطوبت متناسبی به زمین ریخته شود یا روی نوار به جای دیگری انتقال پیدا کند.

در روش های گذشته این طور نبود، بار خروجی از ماسه شور ها خارج می شد و آب به حوضچه ای انتقال پیدا می کرد،  آبی که به حوضچه می رفت همراه خود مواد و ریز دانه هایی که داشت که بسیار هم مفید بودند و به اسم ماسه بادی به فروش می رفتند و هم اکنون ما می توانیم این تجهیز را با هزینه پایین تر به خط تولید خود اضافه کنیم و ماسه بادی هایی که همراه آب خارج می شوند را استخراج کرده و به متریال خود اضافه کنیم.

کاربرد ماسه شور

از ماسه شوی برای شستشوی شن و ماسه جهت افزایش کیفیت آن در کارخانه های شن و ماسه، ، کارخانه های فرآوری مواد معدنی و غیره استفاده می شود. همچنین از ماسه شورها می توان در انواع برای افزایش راندمان کاری و خلوص بیشتر محصول تولیدی استفاده نمود.

مزایای ماسه شور

  • عدم تولید آلایندگی و آسیب به محیط زیست
  • شستشو با کمترین مصرف آب به خصوص در ماسه شور پاکتی
  • امکان بازیافت آب مصرفی
  • افزایش دهنده کیفیت شن و ماسه
  • استهلاک کم
  • طول عمر بالا
  • دستگاه تک حلزونی ماسه شور

این نوع از دستگاه ماسه شور دارای یک محفظه است که برای تمیز کردن شن و ماسه باید این موادها را بهمراه آب در این محفظه قرار دارد و با توجه به اینکه دستگاه تک حلزونی ماسه شور دارای پره‌های حلزونی شکل است، تمامی موادهای درون محفظه را به سمت دریچه خروجی هدایت خواهد کرد و بعد از آنکه تمامی اضافات و ناخالصی‌های شن و ماسه‌ها گرفته شد، از دستگاه بیرون انداخته می‌شود.

  • دستگاه دو حلزونی ماسه شور

این دستگاه نیز از دیگر انواع دستگاه‌های ماسه شور است و عملکرد آن تفاوت چندانی با نوع تک حلزونی ندارد. با این حال اگر شن و ماسه‌های استخراج شده دارای ضایعات و موادهای اضافی بیش از اندازه‌ای باشند، برای آنکه کار تمیز کردن شن و ماسه راحت‌تر انجام شود، ترجیح داده می‌شود که از دستگاه ماسه شور دو حلزونی بهره گرفته شود.

  • دستگاه پاکتی دو محور ماسه شور

گروهی دیگر از ماسه‌ها وجود دارند که معروف به ماسه‌‌های بادی هستند که برای شستشو و تمیز کردن آنها، از دستگاه ماسه شور پاکتی دو محور استفاده می‌شود. از ویژگی‌های این دستگاه، دارا بودن دو ورودی و سه خروجی آب است که همین مسئله باعث می‌شود که در مصرف آب صرفه‌جویی چشم‌گیری انجام شود. به طور کلی از این دستگاه در خط تولیدهای حرفه‌ای استفاده می‌شود که قدرت آن بالغ بر 79 تن بر ساعت است. ضمناً بکارگیری از این نوع از دستگاه ماسه شور، سبب خروجی ماسه‌های با کیفیت خواهد شد لذا این دستگاه برتری محسوسی نسبت به دو دستگاه دیگر ماسه شور دارد.

دکمه بازگشت به بالا