موانع یادگیری زبان در کودکان
اختلال زبان چیست؟
افراد مبتلا به اختلال زبان در بیان خود و درک آنچه دیگران می گویند مشکل دارند. این ربطی به مشکلات شنوایی ندارد. اختلال زبان ، که پیش تر به عنوان اختلال زبان دریافتی-بیانی شناخته می شده، در کودکان خردسال شایع است. طبق اعلام مرکز پزشکی دانشگاه میسیسیپی ، این اختلال در 10 تا 15 درصد از افراد زیر 3 سال رخ می دهد. در سن 4 سالگی ، توانایی زبان به طور کلی پایدار است و می تواند با دقت بیشتری سنجیده شود تا وجود یا عدم وجود این مشکل تشخیص داده شود. اغلب اختلال زبان ابتدا در کودکی مشاهده می شود. فرزند شما ممکن است از “اوم” و “آ” خیلی استفاده کند زیرا نمی تواند کلمه ای مناسب را به خاطر بیاورد. علائم دیگر عبارتند از:
- واژگان کم در مقایسه با سایر کودکان در همان سن
- توانایی محدود در تشکیل جملات
- اختلال در استفاده از کلمات و اتصال جملات برای توضیح یا توصیف چیزی
- کاهش توانایی مکالمه
- استفاده نکردن از کلمات
- گفتن کلمات به ترتیب اشتباه
- تکرار یک سؤال هنگام فکر کردن به یک جواب
- استفاده از زمان های اشتباه (به عنوان مثال استفاده از زمان گذشته به جای زمان حال)
برخی از این علائم بخشی از رشد طبیعی زبان است. با این وجود ، اگر چند مورد از این مشکلات همیشگی باشند و بهبود نیابند ، ممکن است فرزند شما دچار اختلال زبان باشد. لباس پلیس بچه گانه از کجا بخرم ؟ یکی از جنبه های مهم این اختلال ، مشکل در درک کردن دیگران در هنگام صحبت کردن است. می تواند به این معنا باشد که پیروی از صحبت ها و دستورالعمل ها در مدرسه و خانه برای آنها دشوار است. به گفته پزشک خانواده امریکا ، اگر فرزند شما 18 ماهه باشد و دستورات یک مرحله ای را دنبال نکند ، ممکن است مشکلی داشته باشد. نمونه ای از دستور یک مرحله ای : “اسباب بازی ات را بردار”.
اگر در 30 ماهگی ، فرزند شما به سوالات به صورت شفاهی یا با تکان دادن و چرخاندن سر جواب نمی دهد ، ممکن است نشانه اختلال زبان باشد. اغلب اوقات ، علت این اختلال ناشناخته است. ژنتیک و تغذیه ممکن است در آن نقش داشته باشند ، اما این موارد هنوز اثبات نشده است. توسعه زبان طبیعی شامل توانایی شنیدن ، دیدن ، درک و نگهداری اطلاعات است. این روند ممکن است در برخی از کودکان به تأخیر بیفتد ، اما در نهایت به سطح همسالان خود می رسند. تأخیر در توسعه زبان ممکن است مربوط به موارد زیر باشد: اختلال زبان لزوماً با کمبود هوش ارتباط ندارد. اگر توسعه زبان به طور طبیعی اتفاق نیفتد متخصصان سعی می کنند تا علت را تشخیص دهند . کودکان آماده یادگیری زبان به دنیا می آیند ، اما باید زبان یا زبانهایی را بیاموزند که خانواده و محیط از آنها استفاده می کنند.
کمک به کودکان در یادگیری زبان
یادگیری یک زبان زمان می برد و کودکان در طی مراحل پیشرفت زبان و گفتار به لحاظ سرعت متفاوت هستند. به طور معمول کودکان در حال رشد ممکن است هنگام یادگیری، در برخی اصوات ، کلمات و جملات مشکل داشته باشند. گرچه، اکثر کودکان می توانند در حدود 5 سالگی به راحتی از زبان استفاده نمایند.والدین و مراقبان مهم ترین معلمان در سالهای اولیه کودک هستند. کودکان زبان را با گوش دادن به صحبت های دیگران و تمرین کردن یاد می گیرند. حتی نوزادان، متوجه تکرار و پاسخ دیگران به حرف ها و صداهای آنها می شوند. مهارت های زبانی و مغزی کودکان در صورت شنیدن کلمات مختلفی ، قویتر می شوند. والدین می توانند به روش های مختلف در یادگیری به کودک خود کمک کنند ، از جمله موارد زیر:
- پاسخ به اولین صداها ، غرغه ها و حرکاتی که کودک ایجاد می کند.
- تکرار آنچه کودک می گوید و اضافه کردن کلماتی به آن.
- صحبت درباره چیزهایی که کودک می بیند.
- سوال کردن و گوش دادن به پاسخ ها.
- نگاه کردن به کتاب یا مطالعه آن.
- قصه گفتن.
- شعر خواندن و هم خوانی ریتم ها.
- کودک چگونه می شنود و صحبت می کند و آن را با نقاط عطف معمول مهارت های ارتباطی مقایسه کنند.
- کودک چگونه به صداها واکنش نشان می دهد در صورت نگرانی، شنوایی او را معاینه کنند.
زبان اشاره امریکایی از اشاره های تصویری مانند حالات بدن ، حالات صورت و حرکات بدن برای برقراری ارتباط استفاده می کند. برخی از کودکان در درک صحبت ها و گفتار دچار مشکل بوده و به کمک نیاز دارند. آنها ممکن است همزمان با سایر کودکان به نقاط عطف زبان تسلط پیدا نکنند ، و این ممکن است نشانه تأخیر یا اختلال زبان یا گفتار باشد. لباس فرم پلیس راهنمایی و رانندگی ممکن است شامل ویژگیهایی مانند ضدآب بودن یا مقاومت در برابر آتش باشد . اگر کودک در رشد زبان یا گفتار مشکل دارد ، با یک مرکز خدمات درمانی در مورد ارزیابی او صحبت کنید. اولین قدم مهم این است که بفهمید آیا کودک دچار کم شنوایی است. اختلالات زبان و گفتار می توانند با هم یا به تنهایی وجود داشته باشند. نمونه هایی از مشکلات در رشد زبان و گفتار شامل موارد زیر است:
تشخیص مشکلات زبان یا گفتار
تشخیص کاهش شنوایی ممکن است دشوار باشد به ویژه اگر کودک فقط در یک گوش دچار کم شنوایی بوده یا دچار کم شنوایی جزئی باشد ، به این معنی که برخی از صداها را می شنود اما برخی دیگر را نمی شنود. یک متخصص رشد زبان مانند یک آسیب شناس گفتار – زبان، ارزیابی دقیقی برای تعیین نوع مشکل زبان یا گفتار کودک انجام می دهد. به طور کلی ، یادگیری بیش از یک زبان، باعث اختلالات زبان نمی شود ، اما این کودکان ممکن است دقیقاً همان مراحل رشد کسانی که فقط یک زبان را یاد می گیرند را دنبال نکنند. توسعه توانایی درک و صحبت به دو زبان به میزان تمرین کودک در استفاده از هر دو زبان و نوع تمرین او بستگی دارد. اگر کودکی که بیش از یک زبان را می آموزد در رشد زبان مشکل دارد ، ممکن است نیاز به ارزیابی دقیق توسط متخصصی باشد که رشد مهارت ها در بیش از یک زبان را بداند.
درمان اختلالات و تأخیرهای زبان یا گفتار
کودکانی که مشکلات زبان دارند اغلب به کمک اضافی و آموزش ویژه نیاز دارند. آسیب شناسان گفتار زبان می توانند مستقیماً با کودکان و والدین ، مراقبان و معلمان آنها کار کنند. ، نیاز کودک به مداخله زودهنگام و برای کودکان 3 ساله و بالاتر نیاز به خدمات آموزش ویژه را مشخص می کند. مدارس می توانند تست های خود را برای اختلالات زبان یا گفتار انجام دهند تا ببینند آیا کودک به مداخله نیاز دارد یا خیر. در صورت وجود نگرانی های دیگر در مورد شنیدن ، رفتار یا احساسات کودک ، نیاز به بررسی توسط یک متخصص درمانی می باشد. والدین ، متخصصین درمانی و مدارس می توانند برای راهنمایی و درمان با یکدیگر همکاری کنند. این اختلال اغلب با تلاش جمعی والدین ، معلمان ، آسیب شناسان گفتار زبان و سایر متخصصین درمانی انجام می شود.
اولین اقدام مراجعه به پزشک برای معاینه کامل جسمی است. این امر به رد یا تشخیص سایر بیماری ها مانند مشکلات شنوایی یا سایر اختلالات حسی کمک می کند. درمان معمول اختلال زبان، و زبان درمانی است. درمان به سن فرزند شما و علت و شدت بیماری بستگی دارد. به عنوان مثال ، فرزند شما ممکن است در جلسات درمانی تک نفره با یک متخصص گفتار درمانی صحبت کرده یا در جلسات گروهی شرکت کند. گفتار درمانگر مشکل کودک شما را تشخیص داده و با توجه به آن درمان را شروع خواهد کرد. مداخله اولیه اغلب نقش مهمی را در کسب نتایج موفقیت آمیز ایفا می کند. کار کردن با فرزندتان در خانه می تواند کمک کننده باشد. در اینجا به چند نکته شده است: هنگام سؤال کردن از فرزندتان واضح، آهسته و مختصر صحبت کنید. با حوصله صبر کنید تا فرزند شما پاسخ بدهد. برای کاهش اضطراب فضا را آرام نگه دارید.
پس از یک دستور و یا توضیح چیزی از فرزند خود بخواهید که خواسته های شما را ، به زبان خود بیان کنند. تماس مکرر با معلمان نیز مهم است. ممکن است فرزند شما در کلاس کم حرف باشد ویا مایل به شرکت در فعالیت های کلاسی که باعث تشویق به صحبت کردن و اشتراک گذاشتن می شوند نباشد. لباس خلبانی جنگنده بچه گانه به عنوان نماد اعتماد و احترام به نیروهای انتظامی در جامعه محسوب میشود . داشتن مشکل در درک و برقراری ارتباط با دیگران می تواند ناامید کننده باشد و باعث ایجاد واکنش هایی شود. برای رفع مشکلات عاطفی یا رفتاری ممکن است به مشاوره نیاز باشد. ارتباطات مؤثر بخش مهمی از ایجاد روابط در محل کار ، مدرسه و محیطهای اجتماعی است. یک اختلال زبان حل نشده ممکن است در بزرگسالی عواقب طولانی مدت از جمله افسردگی یا مشکلات رفتاری ایجاد کند.
پیشگیری از اختلال زبان
جلوگیری از یک اختلال زبان دشوار است ، به خصوص به دلیل اینکه علت دقیق این اختلال تا حد زیادی ناشناخته است. با این حال ، می توان با همکاری نزدیک با یک آسیب شناس زبان گفتار ، تأثیر این اختلال را کاهش داد. مراجعه به یک مشاور همچنین می تواند در مقابله با چالش های سلامت روحی و روانی که ممکن است این اختلال ایجاد کند ، کمک کننده باشد. چیزی که هر پدر و مادری باید بداند نقش ارائه دهندگان مراقبت های درمانی ارائه دهندگان خدمات درمانی می توانند سهم مهمی در همکاری با مدارس برای کمک به کودک مبتلا به اختلال و تأخیر گفتار یا زبان و یا سایر ناتوانی ها برای دریافت خدمات ویژه مورد نیاز داشته باشند.