اقتصادیمعرفی کسب و کار

هواگیری رادیاتور ام جی ۵۵۰

وجود هوا در سیستم خنک‌کننده خودرو یکی از چالش‌های رایجی است که می‌تواند عملکرد موتور را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. سیستم خنک‌کننده که وظیفه حیاتی تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد برای کارایی مطلوب نیازمند گردش پیوسته و بدون مانع مایع خنک‌کننده است. زمانی که حباب‌های هوا در مسیر این جریان قرار می‌گیرند علاوه بر ایجاد اختلال در انتقال حرارت می‌توانند منجر به افزایش فشار در سیستم و آسیب دیدن قطعات شوند. این وضعیت نه تنها باعث بالارفتن دمای موتور و خطر جوش آوردن می‌شود بلکه در بلندمدت سلامت اجزای حساسی مانند واشر سرسیلندر واتر پمپ و رادیاتور را تهدید می‌کند. درک علل ورود هوا به سیستم و آگاهی از روش‌های صحیح خارج کردن آن گامی ضروری برای حفظ سلامت و افزایش طول عمر موتور خودروی شماست.

علت ایجاد هوا در رادیاتور خودرو و نشتی آب

ورود هوا به سیستم خنک‌کننده خودرو دلایل متعددی دارد که اغلب با نقص یا آسیب در اجزای این سیستم مرتبط است. یکی از شایع‌ترین علت‌ها وجود نشتی در بخش‌های مختلف سیستم مانند رادیاتور شلنگ‌ها اتصالات واتر پمپ ترموستات یا درب رادیاتور (در صورت وجود) است. این نشتی‌ها باعث کاهش سطح مایع خنک‌کننده می‌شوند و زمانی که سطح مایع پایین‌تر از حد نرمال قرار می‌گیرد هوا به راحتی می‌تواند وارد سیستم شود. همچنین باز کردن درب رادیاتور یا مخزن انبساط در حالی که موتور داغ است می‌تواند باعث ورود هوا به دلیل تغییرات فشار و دمای ناگهانی شود. آسیب دیدن واشر سرسیلندر نیز یکی از دلایل جدی ورود گازهای احتراق (که حاوی هوا هستند) به داخل سیستم خنک‌کننده است که می‌تواند فشار سیستم را به شدت افزایش داده و منجر به هواگیری شود.

هوا گرفتن رادیاتور پس از تعمیر خودرو

پس از انجام تعمیرات بر روی سیستم خنک‌کننده خودرو هوا گرفتن رادیاتور یک اتفاق کاملاً محتمل و رایج است. زمانی که قطعاتی مانند رادیاتور واتر پمپ ترموستات یا هر یک از شلنگ‌های رابط تعویض یا تعمیر می‌شوند لازم است مایع خنک‌کننده قبلی تخلیه شود. پس از نصب قطعه جدید و پر کردن مجدد سیستم با مایع خنک‌کننده مقداری هوا به طور طبیعی در لوله‌ها حفره‌ها و اطراف قطعات باقی می‌ماند. این هوای محبوس شده باید به طور کامل از سیستم خارج شود تا گردش مایع به درستی انجام گیرد. بنابراین هواگیری پس از هرگونه دستکاری در سیستم خنک‌کننده از جمله تعویض ضد یخ یا تعمیرات اساسی یک گام ضروری برای اطمینان از عملکرد صحیح و جلوگیری از آسیب دیدن موتور است.قبل از شروع به هواگیری مطمئن شوید که همه اتصالات و قطعات مربوط به سیستم خنک‌کننده با لوازم یدکی ام جی 550 استاندارد جایگزین شده‌اند.

علت باد کردن شلنگ رادیاتور خودرو

باد کردن یا متورم شدن شلنگ‌های رادیاتور نشانه‌ای از افزایش بیش از حد فشار درون سیستم خنک‌کننده است. سیستم خنک‌کننده تحت فشار مشخصی کار می‌کند تا نقطه جوش مایع خنک‌کننده را افزایش دهد اما فشار بیش از حد طبیعی خطرناک است. یکی از دلایل اصلی باد کردن شلنگ‌ها خرابی درب رادیاتور یا درب مخزن انبساط است که نتوانسته فشار را در حد استاندارد کنترل کند. دلیل دیگر می‌تواند وجود انسداد در مسیر گردش مایع باشد که باعث تجمع فشار در یک نقطه می‌شود. با این حال جدی‌ترین علت باد کردن شلنگ‌ها می‌تواند ناشی از سوختن واشر سرسیلندر باشد. در این حالت گازهای پرفشار حاصل از احتراق به داخل سیستم خنک‌کننده نشت کرده و فشار داخلی را به شدت افزایش می‌دهند که منجر به سفت و باد کردن شلنگ‌ها می‌شود. این وضعیت نیازمند بررسی فوری توسط متخصص است.

علت سفت شدن شلنگ رادیاتور خودرو

سفت شدن بیش از حد شلنگ‌های رادیاتور مشابه باد کردن آن‌ها معمولاً نشان‌دهنده وجود فشار غیرعادی و بالا در سیستم خنک‌کننده است. در حالت عادی شلنگ‌های رادیاتور پس از گرم شدن موتور کمی سفت می‌شوند اما سفت شدن بیش از حد و غیرطبیعی آن‌ها به طوری که به سختی قابل فشرده شدن باشند یک هشدار جدی محسوب می‌شود. این فشار بالا می‌تواند ناشی از دلایلی مانند خرابی درب رادیاتور که وظیفه تنظیم فشار را بر عهده دارد یا وجود انسداد در مسیر گردش مایع خنک‌کننده باشد. همانند باد کردن شلنگ‌ها سوختن واشر سرسیلندر و نشت گازهای احتراق به داخل سیستم خنک‌کننده نیز یکی از دلایل اصلی و خطرناک سفت شدن شلنگ‌هاست. در صورت مشاهده این علامت باید سریعاً خودرو را خاموش کرده و سیستم خنک‌کننده توسط یک مکانیک ماهر بررسی شود.

روش‌های هواگیری رادیاتور ماشین

هواگیری رادیاتور یک فرآیند مهم برای اطمینان از کارکرد صحیح سیستم خنک‌کننده است و بسته به طراحی خودرو روش‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. هدف اصلی در تمام این روش‌ها خارج کردن حباب‌های هوای محبوس شده است که مانع از گردش یکنواخت و کامل مایع خنک‌کننده می‌شوند. انتخاب روش مناسب بستگی به این دارد که خودروی شما دارای پیچ هواگیری مخصوص باشد از سیستم مخزن انبساط تحت فشار استفاده کند یا طراحی متفاوتی داشته باشد. در ادامه به بررسی متداول‌ترین روش‌های هواگیری می‌پردازیم که می‌توانید با رعایت نکات ایمنی و دستورالعمل‌های خاص خودروی خود آن‌ها را انجام دهید.

نحوه هواگیری رادیاتور ماشین دارای پیچ هواگیری

برای هواگیری خودروهایی که دارای پیچ مخصوص هواگیری هستند ابتدا اطمینان حاصل کنید که موتور کاملاً سرد است. خودرو را روی سطح صاف پارک کنید. پیچ هواگیری که معمولاً روی یکی از لوله‌های بالایی سیستم خنک‌کننده یا نزدیک ترموستات قرار دارد را پیدا کنید. یک ظرف زیر پیچ قرار دهید تا مایع خارج شده جمع‌آوری شود. پیچ هواگیری را با دقت باز کنید. سپس شروع به اضافه کردن مخلوط مناسب آب مقطر و ضدیخ به مخزن انبساط یا رادیاتور (در صورت وجود درب رادیاتور) کنید. مایع را به آرامی اضافه کنید تا از پیچ هواگیری جریان یکنواخت و بدون حباب خارج شود. وقتی فقط مایع بدون هوا خارج شد پیچ هواگیری را ببندید. سطح مایع در مخزن را تنظیم کرده و درب آن را محکم کنید. موتور را روشن کرده و پس از گرم شدن مجدداً سطح مایع را بررسی کنید.

نحوه هواگیری رادیاتور ماشین به کمک دو جک

این روش برای کمک به خروج هوا در خودروهایی که هواگیری آن‌ها دشوار است یا پیچ هواگیری ندارند مفید است. ابتدا موتور باید کاملاً سرد باشد. خودرو را روی سطح صاف پارک کرده و ترمز دستی را بکشید. چرخ‌های عقب را با مانع محکم کنید. جلوی خودرو را با استفاده از دو جک به گونه‌ای بالا بیاورید که گردن رادیاتور یا مخزن انبساط در بالاترین نقطه سیستم قرار گیرد. درپوش رادیاتور یا مخزن انبساط را باز کنید. موتور را روشن کرده و بخاری را روی گرم‌ترین حالت و بالاترین سرعت فن تنظیم کنید. اجازه دهید موتور تا دمای کارکرد نرمال گرم شود. در این حین حباب‌های هوا به سمت بالای سیستم حرکت کرده و از طریق دهانه باز خارج می‌شوند. ممکن است نیاز باشد سطح مایع را در حین هواگیری تکمیل کنید. پس از خروج کامل حباب‌ها و گردش یکنواخت مایع موتور را خاموش کنید. پس از سرد شدن کامل سطح مایع را مجدداً تنظیم کرده و درپوش را ببندید. سپس خودرو را پایین بیاورید.

نحوه هواگیری رادیاتور خودرو بدون پیچ هواگیری

در خودروهایی که پیچ هواگیری اختصاصی ندارند هواگیری اغلب به صورت خودکار از طریق طراحی سیستم خنک‌کننده انجام می‌شود اما می‌توان با روش‌هایی به این فرآیند کمک کرد. موتور باید سرد باشد. درب رادیاتور یا مخزن انبساط را باز کرده و سیستم را با مایع خنک‌کننده مناسب پر کنید. درب را ببندید. موتور را روشن کرده و بخاری را روی حداکثر گرما و فن تنظیم کنید. اجازه دهید موتور گرم شود و تا دمای کارکرد برسد. گردش مایع و باز شدن ترموستات به خروج هوا کمک می‌کند. در برخی خودروها ترموستات دارای یک سوپاپ کوچک (مانند یک گوی فلزی) است که به خروج هوا در هنگام پر شدن اولیه کمک می‌کند. پس از گرم شدن کامل و گردش مایع موتور را خاموش کرده و اجازه دهید سرد شود. سپس سطح مایع را در مخزن انبساط بررسی و در صورت نیاز تکمیل کنید. این فرآیند ممکن است نیاز به تکرار داشته باشد تا تمام هوا خارج شود.

نحوه هواگیری ماشین‌های بدون درب رادیاتور

بسیاری از خودروهای مدرن از جمله برخی مدل‌های ام جی درب رادیاتور سنتی ندارند و سیستم خنک‌کننده از طریق یک مخزن انبساط تحت فشار سرویس می‌شود. برای هواگیری این نوع خودروها ابتدا مطمئن شوید که موتور کاملاً سرد است. مخزن انبساط را تا خط نشان MAX با مخلوط آب مقطر و ضدیخ پر کنید. درب مخزن را محکم ببندید. موتور را روشن کرده و بخاری را روی گرم‌ترین حالت و بالاترین سرعت فن قرار دهید. اجازه دهید موتور گرم شود و ترموستات باز شود. در برخی موارد برای تسریع خروج هوا توصیه می‌شود دور موتور را به آرامی برای چند ثانیه افزایش دهید (مثلاً تا ۲۰۰۰ دور در دقیقه) و سپس رها کنید. این کار به حرکت مایع و خروج حباب‌ها کمک می‌کند. این فرآیند را چند بار تکرار کنید. پس از خروج حباب‌های قابل مشاهده و پایدار شدن سطح مایع (پس از سرد شدن موتور) سطح نهایی را تنظیم کنید. در صورت لزوم این فرآیند را تکرار کنید تا مطمئن شوید تمام هوا خارج شده است.

علائم هوا گرفتن رادیاتور خودرو چیست؟

بالا رفتن غیرعادی دمای موتور جوش آوردن و سرریز شدن مایع خنک‌کننده از رادیاتور یا مخزن استشمام بوی شیرین ضدیخ (ناشی از نشتی یا سوختن) و کاهش عملکرد بخاری خودرو از علائم اصلی هوا گرفتن رادیاتور هستند.

زمان مناسب هواگیری رادیاتور خودرو چه موقع است؟

بهترین زمان برای هواگیری رادیاتور پس از هرگونه تعمیر یا دستکاری در سیستم خنک‌کننده از جمله تعویض رادیاتور واتر پمپ ترموستات یا تخلیه و تعویض کامل مایع خنک‌کننده (ضدیخ) است.

آیا رادیاتور ام جی ۵۵۰ پیچ هواگیری دارد؟

بسیاری از خودروهای مدرن از جمله برخی مدل‌های ام جی به جای پیچ هواگیری سنتی دارای سیستم هواگیری خودکار از طریق مخزن انبساط یا سوراخ مخصوص روی ترموستات هستند که هوا را حین کارکرد عادی موتور خارج می‌کند.

اگر رادیاتور خودرو هوا داشته باشد چه میشود؟

وجود هوا در رادیاتور مانع گردش صحیح مایع خنک‌کننده می‌شود که این امر باعث افزایش دمای موتور خطر جوش آوردن آسیب به واشر سرسیلندر و سایر قطعات سیستم خنک‌کننده می‌گردد و عملکرد خودرو را مختل می‌کند.

هر چند وقت یکبار رادیاتور خودرو نیاز به هواگیری دارد؟

رادیاتور خودرو به صورت دوره‌ای نیاز به هواگیری ندارد بلکه این کار پس از انجام تعمیرات یا تعویض مایع خنک‌کننده در سیستم انجام می‌شود. در صورت مشاهده علائم هوا گرفتن باید فوراً اقدام به هواگیری کرد.

آیا میتوان هواگیری رادیاتور خودرو را خودم انجام دهم؟

بله با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو و آگاهی از روش صحیح هواگیری متناسب با مدل خودروی خود می‌توانید با رعایت نکات ایمنی این کار را در منزل انجام دهید اما در صورت عدم اطمینان بهتر است به متخصص مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا