سلامت و تندرستی

پوشش خدمات توانبخشی مبتلایان اوتیسم از سوی سازمان بیمه سلامت

پوشش خدمات توانبخشی مبتلایان اوتیسم از سوی سازمان بیمه سلامت

به گزارش شفاف ، سعیده صالح غفاری در نشست مشترک با سازمان بیمه سلامت گفت: ما از سال 1997 با خانواده های افراد اوتیسم ملاقات داشته ایم و تمام صحبت های ما این است که درمان اوتیسم یک سرویس توان بخشی است و این خدمات مزمن ، گران و زمان وقایع مثبت مانند گفتار کودک ما را می دانیم و امسال انجمن اوتیسم ایران هفتمین سال خود را به اتمام رسانده است ، که فکر می کنیم سال باورنکردنی بود. زیرا نهاد مدنی ، همراه با بخش دولتی ، اهدا کنندگان و بخش خصوصی ، اگر بتواند مانند جلسه امروز بتواند تعامل مثبتی ایجاد کند ، بازدهی خواهند داشت. وزارت بهداشت تلاشهای زیادی را در وزارت بهداشت و بیمه درمانی انجام داده است تا ظرف چهار یا پنج سال این تقاضا را برآورده سازد.

وی گفت: ما از این خدمات خوشحال هستیم ، اگرچه آنها با ایده آل های ما متفاوت است ، اما شروع برای افراد طیف اوتیسم است که در گروه بیماری های خاص قرار گیرند ؛ اما اعتبار بخش اوتیسم باید تقویت شده شناسایی کنید تا دوستان ما در وزارت بهداشت بدانند که برای هر سال چه مقدار باید پرداخت کنند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم تأکید کرد: “سایر سازمان ها و نهادها باید معتقد به استفاده از جوامع در سطوح تصمیم گیری ، تصمیم گیری و نظارت باشند و بار این نقش مهم را از دوش دولت بردارند و آن را مورد توجه قرار دهند.” هنوز در مورد غربالگری اوتیسم از طریق شبکه بهداشت ملی صحبت می کنند ، چیزی که حدود دو سال است در مورد آن صحبت می کنیم. ما می شنویم که آزمایشی پروژه آغاز شده است ، اما عملا هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است و سال 1400 برای شروع رسمی این پروژه بسیار مناسب است.

وی گفت: خدمات دارویی ، پزشکی و دندانپزشکی هنوز اجرایی نشده و مقررات و نحوه اجرای آنها باید مورد ضرب و شتم و سازماندهی قرار گیرد. مشکل اصلی اوتیسم در ایران این است که یک سازمان باید اوتیسم را کنترل کند. اکنون سازمان بهزیستی ، آموزش و پرورش استثنایی و وزارت بهداشت برای بحث درمورد اوتیسم در اختیار داریم. ما به نمایندگی از انجمن اوتیسم ایران ، وزارت بهداشت را به رهبری دعوت می کنیم. در مرحله غربالگری تشخیص زود هنگام ، مرحله ورود مداخلات در سطح یک و غیره ، اگر وزارت بهداشت به عنوان نهاد پیشرو در زمینه بهداشت لحاظ شود ، سردرگمی جامعه اوتیسم ایران کاهش می یابد. تا آن زمان ، ما به هماهنگی کامل این سه سازمان نیاز داریم. ما به عنوان بخشی از یک برنامه جامع اوتیسم ، دو سال است که این موضوع را دنبال می کنیم. رونمایی از این سند ملی در سال جاری تعیین کننده نقش هر سازمان و مداخلات آن خواهد بود.

گزارش های شفاف نیز علی اصغر باقرزاده – نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی وی با معرفی خدمات توانبخشی برای افراد مبتلا به اوتیسم گفت: انجمن ها همیشه به سیستم بهداشت کمک کرده اند و در بحث عروق ویروس کرونا از سازمان های غیردولتی بسیار لذت برده اند و این مجمع دست کمک به سازمان های غیردولتی را دراز می کند.

وی گفت: “در بودجه سال 1400 ، تمام تلاش برای بررسی ویژه حوزه بهداشت بود. در مورد مسئله کرونا ، ما از برخی بیماری ها غافل نبودیم و تمام تلاش خود را کردیم.

وی ادامه داد: در حالی که بودجه 1400 به طور رسمی اعلام شده است ، ما شاهد افشای سطوح مختلف توان بخشی برای بیماران هستیم. این نشان می دهد که او به درستی برنامه ریزی کرده و جای تشکر دارد.

وی گفت: “ما تمام تلاش خود را برای کاهش اضطراب بیماران انجام خواهیم داد.” برای بیماری های نادر ، برنامه هایی همراه با وزارت بهداشت ، سازمان بیمه سلامت ، تأمین اجتماعی و رفاه ساخته شد.

نائب رئیس اول کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم بتوانیم گامی اساسی در جهت حل مشکلات بیماران برداریم. جدا سازی باید در بودجه و قوانین انجام شود. اگر این قوانین بسیار دشوار است ، باید آنها را مطرح کرد.

دکمه بازگشت به بالا