سلامت و تندرستی

مبارزه با کرونا با انجام واکسیناسیون پس از ابتلا به کووید-۱۹

مبارزه با کرونا با انجام واکسیناسیون پس از ابتلا به کووید-۱۹

به گزارش شفاف، بیماری بدنام کرونری قلب همچنان در سرتاسر جهان در حال گسترش است و تا به امروز افراد زیادی به این بیماری مبتلا شده اند. یکی از دلایل گسترش این ویروس این است که پروتئین های شبیه ناخن به گونه ای تکامل می یابند که به ویروس کمک می کند راحت تر وارد سلول میزبان شود. در نهایت یک سویه جدید ظاهر می شود که باعث می شود عفونت به سرعت گسترش یابد و از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

آنتی بادی های ضد ویروسی سندرم حاد تنفسی 2 که توسط سیستم ایمنی بدن ما تولید می شود، می تواند به ما در ابتلا به اشکال جدید این بیماری کمک کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، در یک مطالعه اخیر گفتند که هر دو (بیماری عروق کرونا قلب و واکسیناسیون) ممکن است محافظت قوی تری در برابر سویه های جدید ایجاد کنند.

محققان در ایالات متحده دریافتند افرادی که کووید-19 دریافت می کنند دارای آنتی بادی های با کیفیت بالا و واکسنی هستند که می تواند از آنها در برابر جهش های پروتئینی شبیه ناخن محافظت کند.

دکتر اتو یانگ، ایمونولوژیست در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و محقق اصلی این مطالعه، گفت: «نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که نه تنها کمیت، بلکه کیفیت آنتی‌بادی را می‌توان در طول زمان بهبود بخشید».

پروتئین ناخن مانند حاوی ناحیه ای به نام “دامنه اتصال گیرنده” (RBD) است که به ویروس اجازه می دهد تا به سلول میزبان حمله کند. این منطقه همچنین یک هدف مهم برای آنتی بادی ها است، اما جهش های تصادفی در “دامنه اتصال گیرنده” به این معنی است که این هدف دائما در حال تغییر است.

در یک مطالعه جدید، یانگ و همکاران. آنتی‌بادی‌ها در مقایسه با «دامنه اتصال گیرنده» خون شرکت‌کنندگان با توانایی آنتی‌بادی‌ها برای خنثی کردن ویروس. آنها دریافتند افرادی که کووید-19 و واکسن آن را داشتند نسبت به افرادی که خودشان به این بیماری مبتلا بودند یا فقط واکسینه شده بودند، آنتی بادی های بهتری داشتند.

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد افرادی که از کووید-۱۹ قبل از می ۲۰۲۰ و در طول موج اول همه‌گیری علیه سویه‌های جدیدتر ویروس جان سالم به در برده‌اند، به نظر می‌رسد قدرت آنتی‌بادی کاهش یافته است. همین امر در مورد افرادی که آلوده نشده اند اما واکسن کووید-19 را از اشکالی مانند بتا یا گاما دریافت کرده اند صادق است. اما در این بین، محققان آنتی‌بادی‌هایی را در بدن افراد مبتلا به کووید-۱۹ که پس از بهبودی قوی‌تر در برابر سویه‌های جدید واکسن دریافت کرده‌اند، پیدا کردند.

دکمه بازگشت به بالا