عمومیمعرفی کسب و کار

تعمیر گیربکس ۲۰۶ + هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک 206

گیربکس خودرو های اتوماتیک نسبت به گیربکس خودرو های دنده ای یا دستی از حساسیت بیشتری برخوردارند. از اینرو گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ که با کد فنی AL4 شناخته میشود، نسبت به نوع دنده ای آن که با کد فنی MA5 در بازار از ان یاد میشود، نیازمند رسیدگی و مراقبت بیشتری است. گیربکس اتوماتیک 206 یا همان گیربکس AL4 جزو گیربکس های کیفیت متوسط بوده و در صورتی که به صورت صحیح و درست از آن مراقبت شود و سرویس های آن به موقع انجام شود، میتوانند کارکرد مفیدی داشته باشند.

تعمیر گیربکس ۲۰۶  یا گیربکس AL4

گیربکس AL4  در سال ۱۹۹۹ توسط دو خودروساز بزرگ فرانسوی پژو سیتروئن (PSA) و شرکت رنو به صورت مشترک ساخته شد. این گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به شکل عرضی پ ۵ دنده ای برای دیفرانسیل جلو و موتور های ۱.۴ لیتری تا ۲ لیتری طراحی شده است. گیربکس AL4 دارای چهار دنده رو به جلو و یک دنده رو به عقب به شرح زیر است :

  • سرعت دنده ۱ : صفر تا ۷۰ کیلومتر
  • سرعت دنده ۲ : ۷۰ تا ۱۲۰ کیلومتر
  • سرعت دنده ۳ : ۱۲۰ تا ۱۷۰ کیلومتر
  • سرعت دنده ۴ : ۱۷۰ تا ۲۲۰ کیلومتر

گیربکس AL4-DP0 از طراحی ساده و معمولی ای برخوردار بوده و همین موضوع سبب شده تا قیمت ۲۰۶ اتوماتیک چندان تحت تاثیر قرار نگیرد.

مشکلات عمده گیربکس ۲۰۶ یا AL4-DP0

  • نشت روغن گیربکس ۲۰۶ : روغن گیربکس اتوماتیک، وظیفه روغن کاری و روانسازی قطعات داخلی گیربکس را بر عهده دارد. نشت روغن میتواند روی عملکرد صحیح گیربکس ۲۰۶ تاثیر منفی بگذارد. زمانی که سطح روغن گیربکس از حد مجاز کمتر میشود، روغن کاری قطعات داخلی گیربکس با اختلال مواجه میشود. برای رفع این مشکل ابتدا باید سطح روغن گیربکس اندازه گیری شود. تست میزان سطح روغن گیربکس اتوماتیک ساده است. کافی است خودرو را روی زمین هموار پارک کنید، کاپوت را بالا بزنید و روغن گیربکس را چک کنید. اگر همه چیز خوب باشد، روغن گیربکس به رنگ قرمز شفاف و روشن با بوی شیرین خواهد بود. اگر تیره به نظر می‌رسد، بوی سوختگی می‌دهد یا سطح آن پایین است، یعنی نیاز به تعمیر گیربکس ۲۰۶ اتوماتیک دارید.
  • عدم توانایی در تعویض دنده : عدم توانایی در تعویض دنده ۲۰۶ یکی دیگر از مشکلات شایع در گیربکس اتوماتیک 206 میباشد. این مشکل میتواند مربوط به سطح پایین روغن گیربکس یا مشکل از TCU یا همان کامپیوتر مرکزی گیربکس اتوماتیک باشید.
  • تولید صدای ناهنجار : به عنوان یک قانون کلی باید در نظر داشت که هر صدای اضافی و غیر عادی از گیربکس نیازمند توجه و بررسی سریع توسط تعمیرکار گیربکس اتوماتیک است. معمولا وجود مشکل از قطعات داخلی گیربکس ۲۰۶ موجب ایجاد صدا میشود.
  • لرزیدن خودرو : لرزش دنده یکی از احساسات ناخوشایندی است که ممکن است هر راننده‌ای آن را تجربه کند. این لرزش مانند زمانی است که یک فرد آماتور برای اولین بار رانندگی می‌کند. لرزش دنده مستقیماً به گیربکس ارتباط دارد و باید در اسرع وقت بررسی شود.
  • بوی سوختگی : در گیربکس اتوماتیک با این همه قطعات متحرک و مایعات قابل احتراق، بوی سوختگی هرگز نشانه خوبی نیست. سوختگی روغن گیربکس اتوماتیک به علت گرم شدن بیش از حد گیربکس اتفاق می‌افتد. دلیل این موضوع می‌تواند موارد زیر باشد:
    • روغن گیربکس اتومات کثیف
    • سطح پایین روغن گیربکس اتوماتیک
    • نشتی یا فرار روغن گیربکس اتوماتیک
  • شتاب پایین خودرو : اگر خودروی شما در سرعت‌گیری مجدد بعد از توقف یا در سرعت‌گیری برای تعویض دنده مشکل دارد، با شتاب کند مواجه است و این موضوع نیاز به بررسی دارد.
  • روشن شدن نمایشگر S و* : وقتی نشانگرهای Sport و Snow(S&*) روشن شوند و با صدای بوق اخطار همراه باشند، با مشکل جدی در عملکرد گیربکس مواجه هستیم و نیاز به تعمیر گیربکس 206 اتوماتیک AL4 داریم. علل مختلفی برای روشن شدن این دو نشانگر ذکر شده که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم: ۱- ممکن است شیر برقی خودرو دچار ضعف یا خرابی شده باشد. در چنین حالتی، گیربکس در وضعیت دنده 3 ثابت شده و از آن خارج نخواهد شد. خروج خودرو از دنده 3، تنها با خاموش و روشن کردن مجدد خودرو میسر می‌شود. ۲- اگر شمارنده روغن گیربکس اتوماتیک به وضعیت بحرانی و اضطراری خود برسد، نشانگرهای S&* فعال خواهند شد. این موضوع نشان می‌دهد که تعویض روغن گیربکس اتوماتیک باید فورا انجام شود. در واقع گیربکس اتوماتیک دارای شمارنده مجهز و پیشرفته‌ای است که با توجه به فشار وارد شده به گیربکس، زمان تعویض روغن را مشخص می‌کند. ۳- اگر در میزان فشار روغن گیربکس اتوماتیک تغییر به وجود آید: به‌عنوان مثال فشار وارد شده بر روغن از حدود تعریف شده آن بیشتر باشد. ۴- مسیر روغن به هر علتی دچار انسداد و گرفتگی شده باشد.۵-  برنامه مربوط به پدال گاز پاک شده باشد.۶- در تامین ولتاژ ECU خودرو مشکل جدی به وجود آمده باشد. ۷- کابل سریال ECU با پنل قطع شده باشد. ۸- عملکرد سوکت‌های ارتباطی بین اجزای سلکتور، ECU، گیربکس و… به دلیل کثیفی و چربی بیش از حد قطع شده باشد.

پنج دلیل آخر چندان شایع نیست و در موارد بسیار نادری اتفاق می‌افتد.

دکمه بازگشت به بالا