طراحی گرافیک شبکه های اجتماعی
نقش شبکه های اجتماعی در لو گو سایت
امروزه هر فردی یک گوشی هوشمند در دست دارد و از شبکههای اجتماعی استفاده میکند. در نتیجه محتوایی که ما در شبکهها میگذاریم تحت تاثیر این استقبال قرار میگیرد. این تغییرات به طور مستقیم بر روی طراحی لوگو تاثیر میگذارد همانند نمونه کارهای زیر :
ما باید برای ابعاد بسیار کوچکی طراحی کنیم، شبکههای اجتماعی یکی از سریعترین، راه تماس با مخاطبان است. به همین دلیل، این جا، جاییست که مردم با مشخصه برندتان یعنی لوگو، ارتباط برقرار میکنند. لوگوی شما باید در ابعاد ۸ میلیمتر هم قابل شناسایی باشد(این اندازه به صفحه گوشی هم بستگی دارد). طراحی لوگوی کوچک تا قبل از حضور شبکههای اجتماعی اتفاق تازهای نبوده است. تا قبل از ظهور شبکههای اجتماعی لوگو در ایمیل، نامه، سربرگ، وب سایت و بستهبندیها دیده میشد که این یعنی ۵۰ میلی متر هم اندازه مناسبی برای دیده شدن لوگو بوده.
به دلیل روش تعامل ما با برندها، لوگوهای آنلاین هم میتوانند در حال تغییر باشند. این ویژگی به لوگو کمک میکند تا با هر ایدهای تغییر کند و آگاهی برند را افزایش دهد. نمونه جالب این لوگوها، لوگوی طراحی شده برای کاندیداتوری هیلاری کلینتون در انتخابات امریکا بود. لوگو در واقع دریچهای برای افزایش آگاهی نسبت به اهداف کلینتون و خط مشی او بود. کلینتون عکس پروفایل توییتر خود را هر بار بخشی از لوگو میگذاشت و مردم هم میتوانستند به این حرکت بپیوندند و لوگو را با توجه به نظرات خود کامل کنند.
محبوبترین شبکه های اجتماعی کدامند؟
۱) دیسکورد
شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۵ راهاندازی شد و این احتمال وجود دارد که تاکنون نام آن را نشنیده باشید. اما خوب است بدانید که دیسکورد یک پلتفرم مبتنی بر وب و موبایل قوی است که امکان برقراری ارتباط بین هنرمندان و طراحان را میسر میکند. در واقع در دیسکورد خبری از فالورهای تصادفی و غیرحرفهای نیست و تمام افرادی که در آن فعالیت میکنند به نوعی با هنر در ارتباط هستند. با شروع پاندمی کرونا و خانه نشین شدن بسیاری از هنرمندان و طراحان، استفاده از این شبکه اجتماعی نیز رونق پیدا کرد.
دیسکورد امکان ارسال پیام متنی و صوتی را ارائه میدهد و هنرمندان میتوانند محتوای مورد نظرشان را استریم کنند. این پلتفرم مکانی عالی برای داشتن یک دورهمیِ مجازی مخصوص هنرمندان و طراحان است. بسیاری از هنرمندان و طراحانی که قصد بهبود عملکردشان را دارند به گروههای کوچکی که در این شبکه اجتماعی ایجاد شده است وارد میشوند. در این گروهها میتوان از تجربیات و نظرات هنرمندان و طراحان مشهور بهره برد. جوِ حاکم بر دیسکورد بسیار مثبت و سازنده است و با کمک ادمینهای متعدد، همه چیز به خوبی و منظم اداره میشود. افراد مختلف با استفاده از مکالمههای صوتی به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و امکان رشدِ سریعتر برای هنرمندان و طراحان وجود دارد.
۲) توییچ
اگر به دنبال افزایش مخاطبین خود هستید و میخواهید جذابیت آثارتان را به تمام جهان نشان دهید، پلتفرم یکی از بهترین جاهایی است که میتوانید فعالیت کنید. توییچ در سال ۲۰۱۱ راهاندازی شد و یک پلتفرم لایو استریم ویدیو به حساب میآید که بخش اعظمی از مخاطبین آن را گیمرها تشکیل دادهاند.
اما هنرمندان و طراحان مختلفی از سراسر دنیا برای لایو استریو مراحل طراحی، یافتن مخاطبین جدید و توسعه برند شخصی خودشان از توییچ استفاده میکنند. هنرمندان با کمک این پلتفرم میتوانند همزمان با طراحی آثار خود با مخاطبینشان به صورت زنده صحبت کنند. این روش علاوه بر جذابیت بالا، باعثِ صرفهجویی در وقتِ هنرمندان نیز میشود.
هنرمندان میتوانند تجربیات خود را با کاربران معمولی و همکاران خود به اشتراک بگذارند و از نظرات یکدیگر بهرهمند شوند. توییچ به هنرمندان اجازه میدهد دوستان و همکاران جدیدی پیدا کنند و کار خود را توسعه دهند. مانند بسیاری از شبکههای اجتماعی دیگر، فعالیت مستمر و منظم در توییچ میتواند ارتباطات جدیدی را برای هنرمند مهیا کند.
۳) تیک تاک
همانطور که پلتفرم توییچ با حضور گیمرها شناخته میشود، به بهشتی برای دابسمش و اجرای چالشهای سخت و گاها سرگرم کننده مشهور شده است. اما این پلتفرم که در حال حاضر بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد، به تازگی مورد توجه هنرمندان نیز قرار گرفته است.
اگر یکی از آثارتان وایرال شود، خیلی سریعتر از آنچه تصورش را میکنید مشهور خواهید شد! میزان توجه و بازخوردهای دریافتی در این شبکه اجتماعی در حالت برابر به مراتب بیشتر از سایر پلتفرمها است.
برای موفقیت در تیک تاک باید ویدیوهای کوتاه و جذابی را منتشر کرد. هنرمندان و طراحان نیز از این فرصت برای آموزشِ نکات و ترفندهای طراحی و یا انتشار اسپید آرتها (Speed Art) استفاده میکنند. علاوه بر این، میتوان لینکی از کانال یوتیوب یا سایر شبکههای اجتماعی را قرار داد تا کاربر در صورت تمایل به نسخهی کامل ویدیو دسترسی داشته باشد. برای موفقیت پیوسته و ادامهدار در این پلتفرم نباید فقط بر روی ترندها متمرکز شوید. به گفته یکی از هنرمندان، بهترین راه این است که خودتان باشید و تکنیکها و پروسهی طراحی خودتان را به اشتراک بگذارید.
۴) کلاب هاوس
شبکه اجتماعی به عنوان یک پلتفرم اجتماعی صوت محور در سال ۲۰۲۰ راهاندازی شد. این پلتفرم میزبان اتاقهای مجازی مختلفی است که در آن کاربران امکان بحث و گفتگوی زنده را دارند. کلاب هاوس از اپلیکیشن اختصاصی برای اندروید و آیاواس برخوردار است و دسترسی به اتاقها صرفا با دعوتنامه میسر خواهد بود.
با توجه به اینکه کلاب هاوس یک پلتفرم کاملا صوتی به حساب میآید، ممکن است فکر کنید چرا باید برای هنرمندانی که کار بصری انجام میدهند مناسب باشد؟ خبر خوب اینکه در بعضی از اتاقهای کلاب هاوس هنرمندان و طراحان خلاق مشهور و پرآوازهای حضور دارند که به ارائه تجربیات خود میپردازند.
حضور ادمینهای مختلف اجازه برگزاری منظم مکالمات را میسر میکند و هنرمندانی از سراسر دنیا میتوانند دانش و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. در واقع میتوان کلاب هاوس را به یک اپلیکیشن پادکست دانست که امکان تعامل را در اختیار کاربران قرار میدهد. هنرمندان و طراحان مشهور به صورت روزانه یا هفتگی در اتاقها حاضر شده و به بیان نکات کاربردی و پروسه طراحی خود میپردازند.
۵) دِیفلش
اگر تا حالا اسم شبکه اجتماعی را نشنیدهاید تنها نیستید! اما این پلتفرم به تازگی مورد توجه هنرمندان خلاق قرار گرفته است. Dayflash این محبوبیت را مدیون اپلیکیشن آیاواس است که سال گذشته برای کاربران این پلتفرم منتشر شد.
دیفلش تقریبا مانند اینستاگرام کار میکند و خبری از الگوریتمهای پیچیده یا عدم نمایش پستهای هنرمندان برگزیده یا دوستانتان نیست. به گفته همموسس این پلتفرم، پلتفرمهای اشتراک گذاری تصویر، با استفادهی غیرمنصفانه از الگوریتمها، امکان مشاهده پستها را فقط برای دستهای از فالوورها میسر میکنند.
این الگوریتمها به کاربران فشار میآورد تا زمان بیشتری را به استوریها، تولید ویدیوهای طولانی و پستهای تجاری اختصاص دهند. این باعث میشود تعداد اکانتهایی که با هدف کسب درآمد از تبلیغات و فالوور ایجاد میشود به طور فزایندهای بیشتر شده و در نتیجه هنرمندان و طراحان خلاق فرصت کافی برای دیده شدن نداشته باشند. اما در دیفلش اینطور نیست و هنرمندان اخیرا استقبال خوبی از این پلتفرم نشان دادهاند. استفاده از دیفلش بسیار آسان و سرراست است. هنرمندان امکان پست کردن عکسهای بسیار با کیفیت را دارند و نیازی نیست نگران الگوریتمها و باتهای سختگیر باشند.
رابط کاربری Dayflash نیز طراحی بسیار زیبایی دارد و همه چیز آماده فعالیت هنرمندان و طراحان خلاق است. امکان اشتراک گذاری تصاویر با رزولوشن کامل در این پلتفرم برخلاف توییتر یا اینستاگرام، تصاویر را بدون افت کیفیت در معرض نمایش میگذارد. یکی از مزایای دیفلش این است که بر روی محتوا متمرکز است و هنرمند درگیر تعداد لایک یا نمایش نمیشود.
۶) آرتاستیشن
پلتفرم در سال ۲۰۱۴ راهاندازی شد و طی چند سال اخیر تغییرات خاصی نداشته است. آرتاستیشن یکی از بهترین مکانها برای هنرمندان دو بعدی و سه بعدی است که میتوانند جدیدترین آثار خود در حوزه بازی، فیلم، رسانه و سرگرمی را به نمایش بگذارند. بسیاری از کارفرماها این روزها انتشار آثار در آرتاستیشن را یک ضرورت میدانند و انتظار دارند یک هنرمند خلاق و معتبر، حداقل چند نمونه کار در این پلتفرم داشته باشد. بنابراین بسیاری از استخدامها صرفا با بررسی آثار منتشر شده در این شبکه اجتماعی اتفاق میافتد.
۷) دِویانآرت
در سال ۲۰۰۰ راهاندازی شد و نسبت به آرتاستیشن یک گزینه تفننی محسوب میشد. حتی در حال حاضر نیز به سختی میتوان از این پلتفرم انتظارِ درآمدزایی داشت. دویانآرت برای انتشار آثار و دریافت بازخورد گزینهای محبوب و مناسب است که توسط بسیاری از کاربران مورد استفاده قرار میگیرد.
این پلتفرم به خصوص در گذشته، به دلیل وجود آموزشها و منابع رایگان مختلف، یکی از محبوبترین جوامعی بود که اکثر هنرمندان و تصویرسازان در آن حضور داشتند. نحوه تعامل کاربران و هنرمندان با یکدیگر بسیار دلچسب بود و به رشد هنرمندان کمک میکرد. اگرچه در حال حاضر گزینههای محبوبتری از دویانآرت وجود دارد، اما سادگی و سرراستی DeviantArt و نبودِ الگوریتمهای پیچیده باعث میشود تا هنوز هم بسیاری از هنرمندان آثار خود را در این پلتفرم به اشتراک بگذارند.
۸) داتز
شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۴ در دسترس عموم قرار گرفت. این پلتفرم به عنوان لینکدین مخصوصِ هنرمندان خلاص شناخته میشود. اگر بخواهیم منصفانه بگوییم، داتز تاکنون در این مسیر موفق بوده است و شرکتهای معتبری مانند گوگل، بربری، سونی پیکچرز، ویاکام، ام اند سی، ساتچی، وارنر میوزیک، تِیت، دیسکاوری نتورکز و وایس برای استخدام طراحان و نیروهای کریتیو خود از این پلتفرم استفاده میکنند.
اما به غیر از انتظار کشیدن برای یک فرصت شغلی جدید، امکانات مختلفی در داتز ارائه شده است که میتوانید از آنها نیز استفاده کنید. هنرمندان میتوانند با سایر همکاران خود در زمینههای مشترک ارتباط برقرار کنند و به یکدیگر پیشنهاد همکاری بدهند. آگاهی از جدیدترین رویدادهای حرفهای در حوزههای مختلف هنر از دیگر مزایای The Dots محسوب میشود. برخلاف لینکدین، طراحی رابط کاربری داتز بسیار زیبا است و امروزه بسیاری از هنرمندان به عنوان یک شبکه اجتماعی جانبی از داتز استفاده میکنند. The Dots پلتفرمی ساده و سرراست برای اشتراک گذاری آثار هنری محسوب میشود که ارزش سرمایهگذاری را دارد.
۹) دریبل
در سال ۲۰۰۹ توسط دَن سدرهولم و ریچ تورنت راهاندازی شد. این پلتفرم هیچوقت قرار نبود مانند Behance یک پورتفولیوی ساده و سرراست باشد. در واقع دریبل برای این راهاندازی شد تا هنرمندان گوشهای از پروژههای فعلی یا آینده خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند. زمانی از دریبل فقط برای انتشار طراحی رابط کاربری وب و موبایل استفاده میشد، اما حالا طراحی آیکون، برندینگ، انیمیشن، پروتوتایپ، ایلاستریشن، گرافیک آرت و سایر حوزهها در این پلتفرم قابل مشاهده است. با این حال هنوز هم سیاست اصلی یعنی نمایش بخش کوچکی از پروژه وجود دارد و از تصاویر کامل و پرجزئیات از پروژهها خبری نیست. در واقع دریبل بیشتر یک جامعهی مخصوص طراحان و هنرمندان است تا یک وبسایت پرتفولیو برای نمایش نمونه کارها.
اما این بدین معنی نیست که فقط هنرمندان در دریبل حضور دارند. کاملا برعکس، کمپانیهای مختلفی مانند اپل، ایربیاندبی، فیسبوک، گوگل، دراپ باکس و اسلَک برای استخدام طراحانِ خود از این پلتفرم کمک میگیرند. برخی طراحان از دریبل برای انتشار آثاری استفاده میکنند که حداقل قرار نیست در پورتفولیوی اصلیشان جایی داشته باشند. تصویرسازیهای تفننی و کاملا شخصی یا ایدههای خلاقانهی زیادی در این فضا به اشتراک گذاشته میشود که مشاهده آنها میتواند به پیشرفت کاری طراح کمک کند.
۱۰) بیهَنس
در این لیست ۱۲ تایی، پلتفرم شاید نزدیکترین گزینه به یک پورتفولیوی آنلاین باشد. البته بیهنس المانهای اجتماعی را هم در دسترس قرار میدهد. این پلتفرم در نوامبر ۲۰۰۵ توسط ماتیاس کوریا و اسکات بلسکی راهاندازی شد و سپس در سال ۲۰۱۲ توسط ادوبی خریداری شد. پس از اینکه Behance به اختیار ادوبی درآمد، سرعت رشد این پلتفرم به طور محسوسی افزایش یافت. برخلاف دریبل یا اینستاگرام، بیهنس امکان به اشتراک گذاری جزئیات بیشتری از پروژههایتان را میسر میکند. این پلتفرم برای انتشار پشت صحنه یا پروسه طراحی آثار یکی از بهترین گزینهها است. علاوه بر این، ارتباطات اجتماعی بین کاربران و طراحان نیز در در این پلتفرم حائز اهمیت هستند.
در این پلتفرم حتی محتواهایی با ایدهی تکراری نیز منتشر میشوند و بنابراین، تمام کاربران در هر سطحی امکان فعالیت دارند. اما اکثر هنرمندان و طراحان برای مشاهده یا به اشتراک گذاری پشت صحنه طراحی یا کیس استادیها از Behance استفاده میکنند. در واقع میتوان بیهنس را همان وبسایت پورتفولیوی یک هنرمند دانست که امکانات مختلفی را برای به اشتراک گذاری و دریافت بازخورد ارائه میدهد. علاوه بر این، شانس دیده شدنِ آثار توسط تعداد زیادی از همکاران و کاربران عادی نیز وجود دارد.
۱۱) اینستاگرام
افزایش محبوبیت پلتفرم Dayflash حاکی از این واقعیت است که بعضی از کاربران تمایل خود به استفاده از را از دست دادهاند. اما به طور کلی، اینستاگرام همچنان به عنوان محبوبترین پلتفرم شبکه اجتماعی برای انتشار و به اشتراک گذاری آثار هنری به حساب میآید. برای اکثر هنرمندان و کریتیوها حضور در این شبکه اجتماعی یک ضرورت محسوب میشود.
اگرچه برای به اشتراک گذاری آثار هنری با هنرمندان و طراحان حرفهای، بیهنس یک شبکه اجتماعی عالی است، اما هنوز هم اینستاگرام برای بسیاری از کاربران در اولویت قرار دارد. در این پلتفرم امکان دسترسی به طیف گستردهای از مخاطبین وجود دارد و با استفاده از مکانیزم هشتگ میتوان به سرعت به پستها و آثار هنری جذاب دسترسی پیدا کرد.
سادگی استفاده از اینستاگرام یکی دیگر از دلایل محبوبیت این پلتفرم شبکه اجتماعی است. برای مثال هنرمند در پلتفرم بیهنس برای به اشتراک گذاری هر پست باید کادرهای زیادی را پر کند که در اینستاگرام یا داتز اینگونه نیست. در حال حاضر بسیاری از هنرمندان و مشتریان برای ایدهپردازیِ طراحی و انیمیشن از اینستاگرام کمک میگیرند. از آنجایی که آثار هنری در نهایت برای مخاطب و نه هنرمندان دیگر منتشر میشوند، اینستاگرام یکی از پلتفرمهایی است که حتما باید در آن فعالیت داشت.
۱۲) لینکدین
اگرچه پلتفرم تغییراتی اساسی داشته است اما باز هم به عنوان یک پلتفرم شبکه اجتماعی مخصوص هنرمندان و کریتیوها، نظرتان را به خودش جلب نمیکند. با این حال، هنرمندان، طراحان، فیلمسازان، کسبوکارهای مرتبط به هنر و بسیاری از کریتیوهای مشهور به دلیل مزایای لینکدین از این پلتفرم استفاده میکنند.
بسیاری از طراحان و هنرمندان با انتشار منظم پست در این شبکه اجتماعی، میتوانند با کارفرماهای جدید ارتباط برقرار و پیشنهادات همکاری دریافت کنند. اکثر هنرمندانی که قبلا از فیسبوک برای به اشتراک گذاری آثار خود استفاده میکردند به علت تبلیغات زیاد و غیرمتمرکز بودن این شبکه اجتماعی، به استفاده از لینکدین روی آوردند. این در حالی است که پلتفرم LinkedIn یک شبکه اجتماعی حرفهای است که کاملا بر روی مشاغل متمرکز شده است و برای به اشتراک گذاری طراحی، انیمیشن و پشت صحنهی آثار، یک مکان ایدهآل به حساب میآید.
بروز رسانی تصاویر گرافیکی شبکه های اجتماعی با چند ترفند کاربردی
1. از رنگ های لایت استفاده کنید.
ساده ترین و شاید مفیدترین کاری که برای بروز رسانی تصاویر گرافیکی شبکه های اجتماعی تان می توانید انجام دهید، استفاده از پالت های رنگی لایت است. به این پالت های رنگی اصطلاحا Muted Color ( رنگ خاموش ) گفته می شود که برعکس رنگ های جیغ و پر رنگ هستند. در واقع رنگ خاموش رنگی است که مقدار نسبتا زیادی رنگ سفید یا رنگ سیاه به آن اضافه شده باشد.
2. مینیمالیسم را سرلوحه طراحی های خود قرار دهید.
در چند سال گذشته، مینیمالیسم به حدی رو به رشد بوده است که بسیاری از شرکتهای بزرگ که عموما جزو شرکت های فناوری بوده اند را مجاب کرده است تا در تمامی لندینگ پیج ( صفحات فرود ) خود از آن استفاده کنند. آماده باشید تا مینیمالیسم را در سال 2020، بسیار بیشتر از آن چیزی که تا به حال بوده است در شبکه های اجتماعی دیده اید. برای این کار می توانید با ایجاد طرح های گرافیکی ساده با جزئیات کم، بر روی صفحات سفید رنگ، طرح های خودتان را به سمت طرح های مینیمال سوق دهید.
3. برای برند خود انیمیشن های اختصاصی طراحی کنید.
فایل های GIF همه جا وجود دارند، به حدی که بخشی از واژگان روزمره ما شده اند. اما GIF ها و انیمیشن ها، هنوز آنقدر که باید برای مورد استفاده قرار نگرفته اند. ساخت یک گیف منحصر به فرد با برند شما، راهی آسان و مطمئن برای پیشی گرفتن از رقبا در سال 2020 است. نه تنها یک GIF اختصاصی به ایجاد ارتباط بهتر مخاطبان با برند شما کمک می کند، بلکه قابل کپی کردن توسط رقبای شما هم نیست! همچنین GIF های شما می توانند برای هر موقعیت جدیدی در کسب و کار شما، مانند راه اندازی یک کمپین جدید، تغییر یافته و شخصی سازی شود.
4. از تصاویر ابسترکت و رویایی استفاده کنید.
تصویرگری در چند سال گذشته بسیار رونق گرفته است، از کسپر و اسپاتیفای گرفته، تا توییتر و اپل غول های فناوری. به تصاویر انتزاعی و رویایی که دقیقا برعکس تصاویر واقع گرایانه هستند، با نسبت های اغراق آمیز و ترکیب های رنگی غیر معمول فکر کنید. این روند به ویژه می تواند در شبکه های اجتماعی فوق العاده تاثیر گذار باشد. زیرا توجه را سریعا به خود جلب می کند و می تواند خوانندگان را ترغیب کند که زمان بیشتری را برای مطالعه پست های شبکه های اجتماعی شما صرف کنند.
5. از فونت های سنگین اما ساده، بهره بگیرید.
در سال 2020 فونت های سبک و دست نوشته ای، تقریبا از رده خارج شده اند و فونت هایی که سرسنگین تر هستند جای آنها را گرفته اند. منظور ما فونت هایی است که عموما بولد و قطور هستند. قلم های سنگین اما ساده، روند خوبی برای استفاده در گرافیک شبکه های اجتماعی هستند. یک قلم سنگین می تواند یک جذابیت افزوده برای طرح های گرافیکی ساده باشد که عموما توسط برندهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.
نکته اصلی هنگام استفاده از این قبیل نوشته ها و فونت ها این است که نباید بیش از حد از آنها استفاده کرد. فقط برای سرتیترها و عبارا مهم که نیاز است توجه مخاطبان را جلب کند، قابل استفاده است. فراموش نکنید اگر همه ی فونت ها و نوشته های شما سنگین و بولد باشد، پس در واقع هیچ چیز واقعا سنگین و بولد نیست !!
امیدواریم این نکات ساده و کوتاه طرحیسا توجه شما را برای طرح های گرافیکی که از این پس خلق می کنید جلب کرده باشد و رویکرد شما را برای سال 2020 تغییر دهد.