عمومیمعرفی کسب و کار

کارشناس تولید محتوا کیست؟

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس تولید محتوا

بعد از اینکه با توصیف شغلی متخصص تولید محتوا آشنا شدید، این سؤال پیش می‌آید که این افراد دقیقا چه وظایفی دارند و مسئولیت آنها چیست؟ یا به قول خودمان این افراد در شرکت و سازمان‌های مختلف چه کاری انجام می‌دهند؟ در ادامه به لیستی از این وظایف شغلی اشاره می‌کنیم.  برای درج رپورتاژ آگهی موثر موارد زیر را به دقت بخوانید:

  • تحقیق جامع پیرامون محتوا: تحقیق جامع پیرامون محتوا نه تنها به معنای جستجو در بین منابع معتبر فارسی مخصوصا رقبا بلکه انگلیسی و خارجی نیز هست تا اشراف کامل نسبت به تمامی جنبه‌های محتوای مذکور حاصل شود. کاربران به دنبال مطالعه مطالبی جدید، جامع و کامل هستند.
  • ویراستاری و چک کردن اصول سئو: بسیار مهم است که قبل از انتشار محتوا درون سایت، شبکه‌های اجتماعی مختلف و غیره، کیفیت متن محتوا از لحاظ غلط‌های املایی و نکات و موارد سئو چک شود تا از هر لحاظ تأیید شده باشد در غیر این صورت تنها چیزی که عاید شرکت و زیر مجموعه آن خواهد شد جریمه گوگل است.
  • ساخت استراتژی محتوا: یا Content Strategy یعنی توجه به اهداف و مقاصد شرکت و سازمان مورد نظر و هدف قرار دادن نیازها و خواسته‌های بازار هدف و مخاطبان و سپس ایجاد دستورالعمل‌های مشخص برای تولید کنندگان محتوا تا در عین نگارش متن به این موارد دقت کنند. به عبارتی در این استراتژی باید پرسونای شرکت مشخص گردد.
  • همکاری دقیق و پیوسته با محتوانویسان و طراحان وب: موفقیت یک کسب و کار و یک مجموعه به شکل تجاری و فروشگاهی و غیره در گرو همکاری مستقیم و سازنده بین تمامی اعضای تیم‌های مختلف از محتوانویسان و کارشناسان تولید محتوا تا طراحان و توسعه دهندگان وب است تا ضمن مطابقت با اهداف و مقاصد شرکت، در راستای الگوها و دستورالعمل‌های مشخص شده در الگوریتم‌های گوگل نیز باشد تا مشکلی از لحاظ سئو وجود نداشته باشد.
  • تسلط کامل نسبت به موضوعات حیطه فعالیت شرکت یا سازمان: هر شرکت یا سازمان خصوصی و دولتی در حیطه‌ مشخصی فعالیت دارد به عنوان مثال برخی شرکت‌ها فروشنده محصولات غذایی هستند و برخی فروشنده محصولات آرایشی – بهداشتی، برخی دیگر در حوزه ارائه خدمات چاپ کتاب و غیره فعالیت دارند.

بر همین اساس شرکت‌های مختلف اقدام به استخدام کارشناس تولید محتوا می‌کنند چرا که نحوه نگارش و تولید محتوا در هر حوزه کاری مهارتهای خاص خود را میخواهد که ممکن است در سایر حوزههای کاری نیاز نباشد.

لذا بر همین اساس شرح وظایف مشخصی تدوین می‌گردد که باید کارشناس تولید محتوا و محتوانویسانی که تحت نظارت ایشان فعالیت دارند آنها را رعایت کنند.

  • تنظیم تقویم محتوا یا Content Calendar: کارشناس و متخصص تولید محتوا باید تقویم محتوایی تدوین کند که در آن به طور کامل مشخص شده که در هر تاریخ باید چه محتوا(هایی) برای کدام شبکه(های) اجتماعی باید تولید گردد و موظف است که برنامه‌ریزی و تخصیص وظایف نگارش محتوا را به نحوی به نویسندگان واگذار کند که هر مورد به بهترین فرد واگذار شده و حتما در تاریخ مقرر آماده انتشار باشد.

کارشناس تولید محتوا کیست؟

کارشناس تولید محتوا، کارشناس محتوا، کارشناس بازاریابی محتوا، متخصص تولید محتوا، استراتژیست محتوا و … همگی یک ماهیت دارند؛ پس هرجا در این مقاله از این عبارات استفاده شد، منظور همان شغل واحدی است که به خاطرش وارد این صفحه شده اید و قصد آشنایی با آن را دارید (البته این عنوان ها همگی با هم تفاوت دارند ولی در کشور ما متاسفانه همه آن ها را یکی می دانند و یک شرح وظایف برای آن ها مشخص می شود)

یک کارشناس تولید محتوا کسی است که مسئولیت نوشتن یا همان تولید، ویرایش و ویراستاری و تبلیغ یک محتوا در بسترهای آنلاین مثل وب سایت، شبکه های اجتماعی، ایمیل ها و … را بر عهده دارد. یک کارشناس تولید محتوا، انواع محتوا را برای پلتفرم های مختلف از جمله وب سایت ها، وبلاگ ها، کمپین های بازاریابی ایمیلی، کمپین های تبلیغاتی، پست های شبکه های اجتماعی، اینفوگرافیک ها و… می نویسد، توسعه می دهد، ویرایش و منتشر می کند. همچنین در محتوای تولید شده، باید موارد بازاریابی جهت فروش محصولات یا خدمات و افزایش آگاهی از برند وجود داشته باشد.

روند کاری کارشناس محتوا به گونه ای است که یا باید همیشه در کنار یک مختصص سئو سایت باشد یا اینکه حداقل در زمینه سئو محتوا وب سایت، اطلاعات کامل و جامعی داشته باشد. تنها در این صورت است که می توان تضمین کرد که محتوای تولید شده، تطابق خوبی با اهداف کسب و کار اینترنتی مدنظر خواهد داشت.

بسته به مهارت و تجربه، نقش کارشناس محتوا می تواند تغییرات زیادی داشته باشد. شرکت های بزرگ، ممکن است تنها بخشی از پروسه تولید و بازاریابی محتوای کسب و کار خود را به این کارشناسان بدهند. بر همین اساس، می توان نقش هایی که یک کارشناس بازاریابی محتوا می تواند در شرکت های مختلف بر عهده بگیرد را به صورت زیر جداسازی کرد:

  • متخصص بازاریابی محتوا: مسئول تحقیق و نوشتن محتوا
  • استراتژیست بازاریابی محتوا: مسئول برنامه ریزی برای چگونگی تبلیغ و توسعه محتواهای شرکت مدنظر
  • مدیر تولید محتوا: مسئول تولید، نشر و بازاریابی محتوا
  • بازاریاب محتوا: مسئول بازاریابی محتوا و نشر محتوا در بسترهای مختلف برای جذب ورودی بیشتر شرکت مدنظر
  • مشاور تولید و بازاریابی محتوا: این شخص هیچ اقدامی را شخصا انجام نمی دهد و نقشه راه را به مدیران و تیم اجرایی شرکت مدنظر نشان می دهد

کارشناس تولید محتوا چه مهارت‌ها و صلاحیت‌های شغلی باید داشته باشد؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این رده شغلی مسئولیت‌های بسیار ساده و سبکی دارد و در واقع کارشناسان این حوزه نیاز به مهارت و تخصص در زمینه خاصی ندارند و مطالعه و جستجو در سطح اینترنت را همه آگاهی و آشنایی دارند.

واقعیت امر این است که کارشناس تولید محتوا یکی از حساس‌ترین و مهمترین رده‌های شغلی است چرا که یکی از ارکان و معیارهای بسیار مهم و سرنوشت ساز در میزان موفقیت یک کسب و کار در فضای آنلاین و دیجیتال، فعالیت درست و اصولی، پیوسته و منظم آن در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی است و این امر تا حد زیادی وابسته به تولید محتواست و مابقی نیز به ارائه خدمات و محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب دارد.

تنها فردی که می‌تواند موفقیت یک کسب و کار را در حوزه محتوا تضمین کند، کارشناس و متخصص تولید محتواست که با تیم‌های مختلف در حال همکاری است لذا این متخصصین هستند که نظر شما را به عنوان یک خریدار احتمالی جلب کرده و شما را ترغیب به خواندن یک موضوع یا مشاهده یک محصول کرده و در نهایت خرید را قطعی می‌کنند پس اصلا کار ساده و پیش افتاده‌ای نیست. برای درک بهتر موضوع در این قسمت تصمیم گرفتیم به مهمترین مهارت و تخصص‌هایی که این افراد باید داشته باشند تا واجد شرایط شناخته شوند بپردازیم:

  • مهارت نویسندگی: مهارت در نویسندگی و رعایت اصول آن مثل طول جملات، علائم نگارشی، قابل فهم و درک بودن برای خواننده و غیره از مهارت‌های پایه و ابتدایی برای تولید محتواست.
  • تسلط به نرم افزارهای مخصوص حیطه فعالیت: برخی از کسب و کارها نیاز دارند علاوه بر تولید محتوای متنی، نوع ویدیویی یا حتی صوتی به شکل پادکست تولید کنند و لذا اشخاصی که به عنوان کارشناس و متخصص تولید محتوا فعالیت می‌کنند باید به آنها تسلط داشته باشند تا اشکالات کار را متوجه شوند و محتوای حرفه‌ای و مخاطب پسند منتشر شود. از طرفی تسلط به نرم افزارهای آفیس نیز بسیار ضروری است.
  • تسلط در حوزههای سئو: نویسندگی و تولید محتوا برای وب سایت و شبکه‌های اجتماعی و فاکتورهای سئو دو بخش کاملا مرتبط و جدانشدنی هستند و لذا این افراد باید کاملا نسبت به الگوریتم‌های مختلف گوگل، دستورالعمل آنها، اصول سئو و رتبه بندی وب سایت و غیره تسلط کامل داشته باشند در غیر این صورت عملا محتوای نگارش شده فاقد ارزش کافی برای انتشار می‌باشد.
  • تحقیق در مورد رقبا و تحلیل دقیق: متخصص تولید محتوا باید در زمینه تحقیق و تحلیل دقیق رقبا یک فرد حرفه‌ای باشد تا متوجه شود رقبا در چه زمینه‌هایی با اتخاذ چه استراتژی‌هایی شکست خورده‌اند و برعکس تا با انجام یا اصلاح آنها بتوانند موفقیت چشمگیری را رقم بزنند.
  • آشنایی کافی با زبان انگلیسی و درک مطلب بالا: فردی که متخصص تولید محتواست همانطور که گفته شد باید در بین منابع خارجی نیز جستجو کند و این کار بدون تسلط کافی به دانش زبان انگلیسی حداقل در بخش درک مطلب امکان پذیر نیست. منظور ما مدرک زبان انگلیسی نیست بلکه تسلط کامل و درک کافی از متون انگلیسی حیطه کاری مدنظر (نه همه حوزه‌ها) می‌باشد.
  • تسلط بر حداقل یک سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS: معروفترین سیستم CMS وردپرس (WordPress) است که اکثر وب سایت‌ها بر روی این پلتفرم راه اندازی می‌شوند. البته سیستم های جوملا و دروپال هم هستند. در کل این مهارت فقط یک بحث فنی و تکنیکال نیست بلکه چنین افرادی مدیریت محتوای بهتری خواهند داشت.
  • تقویم محتوا: را به عنوان یکی از وظایف هم اشاره کردیم و در این بخش نیز به عنوان مهارت عنوان می‌کنیم چون به سادگی چیزی که فکر می‌کنید نیست و فقط با تجربه می‌توانید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.

نکته: برخی از شرکت‌هایی که قصد دارند هم از نیروی متخصص و آموزش دیده استفاده کنند و هم هزینه‌هایی کمتری را متقبل شوند، افرادی تحت عنوان کارآموز تولید محتوا را به خدمت می‌گیرند و از کارشناس و متخصص تولید محتوای خود می‌خواهند که به این افراد آموزش دهد با این کار هم مطمئن هستند که کیفیت کار پایین نخواهد آمد و هم هزینه‌های کمتری خواهند پرداخت.

چه رشته‌هایی با متخصص تولید محتوا در ارتباط هستند؟

کسانی که قصد دارند در حیطه تولید محتوا در نقش کارشناس و متخصص فعالیت داشته باشند، می‌توانند از طریق رشته‌های زیر مهارت و زمینه تخصصی خود را تقویت کنند چون فعلا رشته تخصصی با این نام نداریم:

  • روزنامه نگاری یا Journalist
  • تبلیغات یا Advertising
  • روابط عمومی یا Public Relations
  • آموزش یا Education
  • مدیر فروش یا Sale Manager
  • مدیریت بازاریابی یا Marketing Management

و غیره.

حتی می‌توان به دوره‌های آموزشی که در آن کار با نرم افزارهای گروه آفیس، فتوشاپ، وردپرس و مشابه آن، CorelDraw و Illustrator و غیره نیز اشاره کرد که در تولید محتوا قطعا مفید هستند که در انتها گواهی پایان دوره معتبر یا Certificate ارائه می‌کنند که کاملا به عنوان یک مهارت و رزومه قابل استناد هستند.

جمع بندی مطالب

کارشناس یا متخصص تولید محتوا به فردی گفته می‌شود که علاوه بر جنبه‌های مختلف نویسندگی و تسلط بر آن باید به یکسری نرم افزارهای خاص، اصول سئو و تاکتیک‌های آن و استراتژی‌های مختلف اشراف کامل نشان دهد. این افراد مشابه هر رده شغلی دیگری دارای چندین وظیفه و مسئولیت هستند و استخدام آنها براساس مهارت و تخصص‌های مشخصی صورت می‌گیرد که در این مطلب به آنها اشاره شد ضمن اینکه می‌توانید از طریق رشته‌های نام برده یا دوره‌هایی که اشاره کردیم با شرکت در ورکشاپ‌های مربوطه (Workshop) تخصص و مهارت لازم را کسب نمایید و به شکل حرفه‌ای وارد این حیطه شوید

منابع:

تسمینو

searchengineland.com

دکمه بازگشت به بالا