دانلود فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم
نگاهی به «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی؛ داستان یک مسخشدگی تدریجی
«جنگ جهانی سوم» در ادامه مسیر فیلمسازی هومن سیدی، تکمیلکننده تدریجی پازل روانشناسانهای است که وی آن را در «مغزهای کوچک زنگزده» مطرح کرد، در «قورباغه» مراحل آزمون و خطای آن را طی کرد و حالا اینجا در «جنگ جهانی سوم» ، به یک بلوغ نسبی رساند.
جدیدترین ساخته هومن سیدی که این روزها در بخش افقهای جشنواره ونیز ۲۰۲۲ نمایش دارد، برخلاف تمام آن چه تا امروز از این کارگردان مشاهده کردهایم، یک درام روانشناختی است که در لایههای زیرین خود، انفعالات نفسانی کاراکتر را به عنوان محکی برای جریانات قصه قرار داده است.
فیلم، داستان کارگری به نام شکیب (با بازی محسن تنابنده) است که زن و فرزند خود را در زلزله از دست میدهد و به صورت تصادفی با دختری کر و لال به نام لادن آشنا میشود. در ادامه، این آشنایی همزمان میشود با کار جدید او که در پشت صحنه یک فیلم مربوط به جنگ جهانی است. او که به عنوان یک کارگر ساده برای پشت صحنه این فیلم انتخاب میشود با بیماری بازیگر نقش هیتلر، برای بازی در این نقش انتخاب میشود و . . .
لینک دانلود سریال
نقد و بررسی داستان فیلم جنگ جهانی سوم
سیدی در فیلم جدید خود، دو مولفه را به صورت موازی در پیش میگیرد: نخست ابعاد دراماتیک داستان است که به زندگی شخصی شکیب و اتفاقاهایی که برای او به وقوع میپیوندد مربوط است و بعد دوم که شکلی انتزاعی دارد، کنشمندی روانی کار و تثبیت گزارههای شخصیتشناسانه در کلیت اثر است و مهمتر از این دو رویکرد، تلاشی است که به ارتباط مفهومی و لازم و ملزومی این دو با یکدیگر پرداخته میشود.
در رویکرد نخست، فیلم میتواند بهواسطه خردهداستانهایی که مطرح میکند و همگرایی این خردهداستانها با پیرنگ اصلی داستان، لحظات درخوری را با ریتمی مناسب تهیه کند. آنچه اما شانیت فیلم را بیشتر میکند، تراز روانشناختی اثر است. در این فیلم، ما با کارگر سادهای مواجه هستیم که مراتب تبدیل شدن او به هیولایی قصاصکننده، به آرامی به تصویر کشیده میشود. این کارگر ساده که در ادامه، برای بازی در نقش هیتلر پذیرفته میشود، در درون خود هیولایی دارد که با توجه به اکتهای اطرافیانش، هشیار میشود و هر چه به فصل فینال نزدیک میشویم، شاهد تشدید این روحیه در او و به فعلیت رسیدن این خوی در وی میباشیم.
دنبالکنندگان سینمای سیدی، نمونه مشابه این تحلیل را در مغزهای کوچک زنگزده مشاهده کردهاند؛ جایی که شاهین (نوید محمدزاده) پس از یک دوره طولانی زیست پائیندستی، ناخودآگاه خود را صاحب قدرت میبیند و عصیان میکند، اما چون فطرتا آدم کارهای بزرگ نیست، نمیتواند چشم بر روی مقولات احساسی زندگی خود ببندد. در اینجا هم شکیب، چنین کاراکتری دارد. زیست کارگری طولانی وی و روند قدرت گرفتن او و شیوه عصیانش، تقریبا به مانند همان مولفههایی است که سیدی در مغزهای کوچک زنگزده به تصویر کشید، اما در این فیلم، هدف، وسیله را توجیه کرده و شکیب، پیرو احساسات خود، کمر به قتل ۷۰ نفر میبندد.
در واقع فرمول هیولا شدن کاراکتر اصلی فیلم، بهمانند همان نرمی است که در فیلم قبلی سیدی نشان داده شده بود با این تفاوت که فرجام عصیان در این فیلم، صریحتر و خشنتر بوده و آن کارگر ساده ابتدای فیلم، به چنین مرتبهای میرسد.
در این خط سیر روایی، چند نکته وجود دارد: نخست آنکه پشتوانه لازم برای رسیدن به چنین عصیانی در کاراکتر شکیب، تئوریزه نمیشود. فیلمنامه در این زمینه، تنها به چند بدبیاری بسنده کرده و قتل معشوقه شکیب را بهانهای قرار میدهد تا وی دست به چنین جنایتی بزند. این رویکرد، منطق روایی محکمی در فیلمنامه ندارد. ضمن اینکه شکل کشتن عوامل فیلم که با سرقت سم از گاوصندوق صورت گرفته، چندان با هویت فیلمی که اصرار دارد یک درام واقعگرایانه جدی و تلخ است، همخوانی نداشته و شاید اگر سیدی تلاش میکرد تا فینال این فیلم را به مانند مغزهای کوچک زنگزده، رئالیستیتر میبست، خوانایی و منطق بیشتری را به خود میدید.
البته که این فینال، شکل هنریتری داشت و نشان میداد که یک کاراکتر تا چه اندازه در راستای نقشی حرکت میکند که در آن بازی کرده. مخاطب این فیلم پس از تماشای فصل فینال، به یاد یکی از سکانسهای فیلم هیتلر میافتد که طی آن، زندانیان به یک فضای بسته هدایت شده و در آنجا با ریختن بنزین بر روی آنها، به آتش کشیده میشوند. این مسخشدگی، با این سکانس فینال، به خوبی به مخاطب منتقل میشود حال آنکه این نگاه هنری و مقارنه مفهومی، شکل رئالیستی فیلم را قربانی کرد و سبب شد تا درام، نمود بیشتری در این مهندسی داشته باشد.
فارغ از این رویکرد، فیلم کارگردانی شاخصی دارد. راکوردهای دشوار و شلوغ فیلم، به خوبی حفظ شده و کارگردان موفق شده تا از پس سکانسهای شلوغ و پراکت فیلم برآید. بازی محسن تنابنده، یکی از بهترین بازیهای کارنامه اوست که میتواند فصل جدیدی از توانمندی این بازیگر را به تصویر بکشد. آنچه اما تاثیرگذاری این درام ملتهب را بیشتر میکند، موسیقی گوشنواز اثر است که در فصول مختلف فیلم، به خوبی بر روی داستان سوار شده و التهاب و تاثیرگذاری آن را دوچندان میکند.
جنگ جهانی سوم، همان فیلمی است که در ادامه سینمای معناگرایانه سیدی، از او انتظار داشتیم. البته که فیلم، هنوز با آرمانهای یک درام روانشناختی نوین و متاثر از جامعه روز، فاصله بسیاری دارد اما قطعا، یک گام جلوتر از مغزهای کوچک زنگزده است و این نشان میدهد که کارگردان، در پیمودن این مسیر، تا چه اندازه آگاهانه و البته با طمانینه قدم برداشته است. دانلود سریال خارجی ساخته شده از زندگی هیتلر و تماشای آن برای درک بهتر این فیلم توصیه سایت هت فیلم به شما است.
روایتی از یک هیتلر در «جنگ جهانی سوم»
فیلم «جنگ جهانی سوم» به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شده و طبق قانون باید یک هفته در ایران اکران شود، برنامهریزی ابتدایی برای اکران محدود «جنگ جهانی سوم» از روز پنجشنبه هفته گذشته بود اما طبق اعلام محمد شایسته (پخشکننده) «مشکلاتی در دیسیپی فیلم وجود داشت که ادامه نمایش را با مشکل مواجه کرد.»
اما شامگاه ۱۶ مهر، فیلم روی پرده رفت و دستاندرکاران فیلم اعلام کردند که برنامهریزیها برای اکران گسترده فیلم در سینماهای کشور را در آینده انجام خواهند داد.
فیلم «جنگ جهانی سوم»، ششمین فیلم بلند هومن سیدی پس از «آفریقا»، «سیزده»، «اعترافات ذهت خطرناک من»، «خشم و هیاهو» و «مغزهای کوچک زنگزده» است که حدود یک ماه قبل نخستین نمایش جهانی خود را در بخش افقهای هفتاد ونهمین جشنواره فیلم ونیز تجربه کرد و توانست دو جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) را در بخش افقهای ونیز کسب کند.
فیلم روایت «شکیب» یک کارگر روز مزد بی خانمان است که هرگز نتوانسته با از دست دادن همسر و پسرش در زلزله سالها پیش کنار بیاید. در طی چند سال گذشته، او با یک زن کر و لال، به نام لادن رابطه برقرار کرده است.
هومن سیدی کارگردان فیلم درباره شخصیت زن کر و لال فیلم در مصاحبهای با یک رسانه ایتالیایی هنگام اکران در ونیز گفته بود: «اگر زبان بدن در فیلم های من برجسته است، کاملاً تصادفی است و تصمیمی آگاهانه نیست. اما در این مورد خاص استفاده از یک شخصیت کر و لال در روایت، نه تنها از نظر ساختاری در نحوه توسعه فیلمنامه به ما کمک کرد، بلکه از نظر موضوعی نیز به ما کمک کرد. ناتوانی این شخصین یک نقطه ضعف در اطلاعاتی است که به او میرسد، اطلاعاتی که در نهایت باعث می شود او بهای نهایی را بپردازد.»
و اما روایت فیلمنامه «جنگ جهانی سوم» که توسط هومن سیدی، آرین وزیر دفتری و آزاده جعفریان نوشته شده است در محل ساخت و سازی است که به لوکیشن فیلمی درباره جنایات هیتلر در طول جنگ جهانی دوم تبدیل شده و «شکیب» که برای کارگری به پشت صحنه آن فیلم رفته است، در کمال تعجب به او پیشنهاد یک نقش می شود و به او مکانی برای اقامت میدهند.
این اتفاق باعث میشود که «لادن» از این موضوع مطلع شود، به محل کارش بیاید و درخواست کمک کند اما نقشه «شکیب» برای مخفی کردن او به طرز غم انگیزی اشتباه از کار در میآید و موقعیت جدید و فرصت بیتکرار پیش آمده برای او را، با تهدید رو به رو میکند.»
کارگردان فیلم «جنگ جهانی سوم» در جای دیگری از مصاحبهاش برای روشن بودن این جمله در فیلم که، «اینجا هیچ چیز واقعی به نظر نمیرسد» به فیلمِ درون فیلم اشاره دارد که «به وضوح در به تصویر کشیدن جنایات جنگ جهانی دوم ناتوان است. حتی برای روستاییان محلی که در صحنه فیلمبرداری نقشآفرینی میکنند، کمدی به نظر میرسد، اما برای ما فیلمبرداری صحنههایی که جنایات نازیها علیه بشریت را نشان میداد، اصلا سرگرمکننده نبود، مخوف و حتی گاهی بسیار وحشتناک بود. من شخصاً تمام تلاشم را میکنم که تعداد برداشتهایمان را محدود کنم تا بازیگران و عوامل ما مجبور نباشند آن لحظات را برای مثال در اتاق گاز تجربه کنند. در همین حال کارگردان گیاهخوار فکر میکند که در واقع فیلم خوبی میسازد که از دیکتاتورها و دیکتاتوریها انتقاد میکند، غافل از اینکه خودش یک دیکتاتور است.»
اما «جاناتان هولان» منتقد نشریه اسکرین در بخشهایی از نقد فیلم نوشته است:«جنگ جهانی سوم» داستان طاقت فرسا اما جذابی است که نشان میدهد چگونه یکی از قربانیان زندگی یاد میگیرد که از ستمگران خود تقلید کند. ششمین فیلم هومن سیدی بهعنوان یک کمدی سیاه شروع میشود و کم کم تاریکتر و به سمت یک تراژدی میرود، داستانی که با نقشآفرینی جذاب و خارقالعاده محسن تنابنده (بازیگر فیلم قهرمان) همراه است.
هومن سیدی با فیلمش به ما میگوید زمان ممکن است تغییر کند، اما روشهای اعمال قدرت ثابت میماند و همیشه فردی در انتهای هرم است که از فراموش شدن خودداری میکند. در یکی از آن دیالوگهای مهم «جنگ جهانی سوم»، کارگردان از شکیب می پرسد که آیا می داند هیتلر کیست یا خیر: پاسخ او منفی است. این فیلم نشان میدهد هر که نداند هیتلر چه کسی بود، می تواند خودش هیتلر شود.»
در فیلم «جنگ جهانی سوم» بازیگرانی چون محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطفالله سیفی و حاتم مشمولی به ایفای نقش پرداختهاند و پخش بینالمللی این فیلم بر عهده محمد اطبایی کمپانی مستقلهای ایرانی است.
درخشش محسن تنابنده در فیلم جنگ جهانی سوم
فیلم «جنگ جهانی سوم» با ضرورت یک هیجان خوب و وضوح یک افسانه، فرساینده اما بسیار گیرا است و در مورد تحتتأثیر قرارگرفتن یک قربانی و تقلید او از زندگی ظالمان است. بخش زیادی از داستان، سر صحنه تولید یک فیلم بد در مورد هولوکاست، اتفاق میافتد. هومن سیدی کار خود را با یک کمدی سیاه آغاز میکند، اما روایت آن بهتدریج تیرهتر میشود و به سمت تراژدی گرایش پیدا میکند.
این فیلم، سفری با بازی فوقالعاده و جذاب محسن تنابنده بهعنوان قهرمانی لگدمال شده و مظلوم است. آثار هومن سیدی در ایران معمولاً موفق ظاهر شده و نمایش فیلم «جنگ جهانی سوم» در بخش افقهای جشنواره ونیز 2022 میتواند مقدمهای برای بیشتر دیدهشدن آثار او در سطح بینالمللی باشد. فیلمنامه فیلم «جنگ جهانی سوم» باظرافت هرچهتمامتر نوشته شده و فیلمبرداری زیبای پیمان شادمانفر ما را وارد منطقهای تاریک و پر از اضطراب میکند.
محسن تنابنده بهعنوان شکیب عالی است. او در ابتدا یک آدم ترسو و کمدینی ساکت، در دستان قدرتی است که نمیتواند درکش کند. سپس داستان او تراژدی و دچار تحولی شگرف و دراماتیک میشود. از لحاظ داستانی، «جنگ جهانی سوم» فرساینده است، وقایع بهگونهای درهم میپیچد که ممکن است مخاطب در آغاز کار گم شود. عناصر کلیدی اغلب از طریق دیالوگها به تماشاگر منتقل میشود. 30 دقیقه پایانی فیلم هرجومرج داستان باعث آشفتگی بیننده میشود.
سرلوحه فیلم «جنگ جهانی سوم» از مارک تواین است: “تاریخ خود را تکرار میکند.” این جمله در طول فیلم بارها مفهوم خود را ثابت میکند.
عوامل فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم
همانطور که اشاره شد کارگردان فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم هومن سیدی است. او در این پروژه برای اولین بار تهیهکنندگی را نیز تجربه میکند. نویسندگی فیلمنامه نیز بر عهده هومن سیدی، آرین وزیردفتری و آزاده جعفریان است. نام دیگر عوامل فیلم نیز در فهرست زیر آمده است:
- مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمانفر
- مدیر صدابرداری: مهران ملکوتی
- طراح صحنه: محسن نصرالهی
- طراح لباس: الهام معین
- مدیر تولید: فواد بوربور
- طراح گریم: مهدی صیاد
- دستیار اول کارگردان: حسین خضوعی
- برنامه ریز: رسول حسینی
- جلوههای ویژه میدانی: ایمان کرمیان
- جلوههای ویژه رایانهای: فرید ناصرفصیحی
- عکاس: امید صالحی
جهت دانلود این فیلک جذاب به سایت هت فیلم سایت دانلود سریال ایرانی مراجعه نمایید و از کیفیت عالی آن لذت ببرید.