علت برق ندادن موتور برق بنزینی
دلایل برق ندادن موتور برق بنزینی و راهنمای رفع آن
همواره خریداران و مصرف کنندگان کفکش راد پمپ و موتور برق بنزینی مشکلات و سوال های فراوانی در خصوص علت برق ندادن موتور برق یا موتور برق بنزینی دارند. در این مقاله به دلایل برق ندادن موتور برق بنزینی و توصیه ی کارشناسان در جهت رفع مشکل، پرداخته شده است.
موتور برق بنزینی کارکرده یا دست دوم روشن می شود اما برق نمیدهد؟
در این شرایط بستگی به مدتی دارد که دستگاه خاموش بوده و استفاده نشده، در این شرایط معمولا حوزه القائی الکتریسیته ژنراتور خالی می شود و باید به ژنراتور موتور برق بنزینی شوک داد.
طریقه شوک دادن به ژنراتور موتور برق بنزینی
ابتدا درب ژنراتور موتور برق بنزینی را باز کنید سپس با یک خازن و با یک باتری اتصال مثبت (+) را به مثبت (+) و اتصال منفی (-) را به منفی (-) وصل کنید در حالتی که موتور برق روشن است، همچنین میتوانید شوک را از طریق پریز خروجی دستگاه انجام دهید اما این حالت ریسک پذیر است و شاید باعث شود، خروجی دستگاه از ژنراتور موتور برق بنزینی بسوزد.
موتور برق سالم بوده اما بعد از خاموش و روشن کردن مجدد، برق نمیدهد؟
در بیشتر این شرایط ژنراتور ایراد برقی پیدا کرده است و تعمیر این شرایط برای استفاده کننده موتور برق بنزینی تقریبا غیر ممکن است زیرا نیاز به دستگاه های تست دارید علت پیچیدگی این است که چون آرمیچر با ذغال و رگلاتور در ارتباط است و در یک کانال هستند و این پیچیدگی نیاز به مهارت و تجربه و دستگاه مخصوصی برای تعمیر موتور برق بنزینی دارد.
ایراد ژنراتور موتور برق بنزینی
وقتی آرمیچر موتور را نگه دارد، به اصطلاح آمپر میکشد و به این معنی است که آرمیچر ۱۰۰٪ دچار خرابی شده است اما وقتی موتور در حالت کار است و عادی کار میکند بالشتک خراب است.
موتور برق بنزینی مدت زیادی خواب بوده و روشن نمیشود یا اکبند است روشن می شود ولی برق نمی دهد؟
این حالت شایع ترین حالت برای مصرف کنندگان موتور برق بنزینی و کفکش توان تک است؛ در این حالت به دلیل اینکه سیستم آلیاژی سوپاپ طوری است که کش می آید و نیاز به تنظیم فیلر پیدا کرده است( این مورد برای موتور برق بنزینی هایی که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و یا از کمپانی هایی که کیفیت بالایی ندارد وارد شده اند هم پیش می آیند به این دلیل که موتور برق تولید شده چند سال در انبارشان خواب بوده)
موتور برق بنزینی روشن میشود اما زیر بار خاموش می شود؟
این حالت بازهم نیاز تنظیم فیلر سوپاپ دارد.
موتور برق پس از مدت زیادی کار نکردن همراه با بودن بنزینی داخل باک نیاز به انجام چه کاری دارد؟
به دلیل این که باک رسوب میکند باید تخلیه و توسط تینر شستشو شود، در این حالت به اصطلاح ژنراتور حالت ژله ای پیدا میکند و باید سرویس، شستشو و یا تعویض شود و بنبست شده، کاربراتور باید باز شود و با تینر ۲۰۰۰ شسته شود؛ سپس مجدد تینر از لوله بنزین تزریق کنید اما اگر این مراحل جواب نداد باید کاربراتور تعویض شود.
موتور برق به دلیل خرابی شمع روشن نمیشود و تست و اطمینان این حالت؟
توجه داشته باشید وقتی شمع موتور برق بنزینی را تست میکنید یا شمع جرقه نمیرند یا ضعیف است یا به رنگ زرد است و یا جرقه چپ و راست میزند ( باید شکل جرقه موتور برق بنزینی آبی و مستقیم باشد )
تست به این شکل است که باید شمع با وایر از موتور جدا شود؛ سپس هندل زده شود و شمع نزدیک بدنه نگه داشته شود.
قطعی تابلو موتور برق بنزینی
پیشنهاد میشود وارد تعمیر این قسمت نشوید چون موتور برق بنزینی ۲ فاز است و در هنگام برق گرفتگی تمام کیلووات موتور برق وارد بدن میشود و بسیار کشنده است.
خرابی رگلاتور
وظیفه رگلاتور تقسیم برق است و خرابی که برای آن پیش می آید ۲ حالت دارد که در هنگام دیده شدن این دو حالت رگلاتور باید تعویض شود، وقتی موتور برق روشن میشود در نمایشگر معمولی یا دیجیتال رو تابلو ولت یا به ۳۰۰ میرسد و یا به ۱۰۰ میرسد. این اطلاعات صرفا جهت افزایش آگاهی مشتریان و مصرف کنندگان محترم است. مجموعه آریان صنعت امیدوار است که بتواند با ارائه مقالات کاربردی گامی در جهت کمک به مشتریان بردارد.
دانستن برخي از مسائل فني درمورد موتور برق بنزيني مي تواند كمك بزرگي باشد براي پیشگیری از خراب شدن دستگاه هاي موتور برق بنزيني می باشد. با توجه به اينكه دستگاه هاي موتور برق بنزيني بايد در مواقع اضطراري به بهترين شكل ممكن بازدهي و راندمان داشته باشند، لذا استفاده مناسب و استاندارد مي تواند در بالا بردن عمر مفيد دستگاه داراي اهميت باشد.
باید بیان کرد که بیشتر وسایلی که انسان ها در امور مختلف از آن بهره می برند، ممکن هست بعد از مدتی به عیب و ایراد های خاصی دچار شود و با خرابی رو به رو شوید. امروزه می توان موتور برق ها یکی از وسایل مورد نیاز همه انسان ها محسوب می شود که در مواقع ضروری مانند قطعی برق و جاهایی که برق وجود ندارد، استفاده می گردد.
موتور برق انواع مختلفی دارد که معمولا موتور برق های بنزینی به دلیل آن که سوخت آن ها بسیار در دسترس می باشد، طرف دار بیشتری خواهد داشت. بسیاری افراد پس از مدتی استفاده از موتور برق با ایراد های بسیاری ممکن هست رو به رو شوید که نیاز به یادآوری این مهم که برای رفع عیوب و مشکلات موتور برق بهتر می باشد به تعمیر کاران حرفه ایی که در این زمینه عالیت می کنند، رجوع نمایند. در این مقاله به بررسی عیب یابی موتور برق بنزینی و جداول و نکات مربوط به آن می پردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات لازم و کافی در این زمینه، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
موتور برق بنزینی و کیفیت آن :
باید موتور برق بنزینی را یک ژنراتور قوی بدانیم که محل استفاده های قابل توجهی دارد. نکته قابل توجه این است که ، این موتورهای برق باید به عنوان یک نکته مثبت در نظر داشت، قابلیت کاربرد آن در طولانی مدت و طول عمر بسیار زیاد آن می باشد که موجب می شود بتوانیم این موتور برق را در وسایل نقلیه به عنوان یک موتور حرفه ای استفاده نماییم. البته لازم است این نکته را نیز به عنوان یک امتیاز منفی اعلام نماییم که با توجه به سوخت بنزینی این نوع ، حین تولید انرژی، دی اکسید کربن بسیاری نیز تولید خواهد گردید.
شایان به ذکر است که اگر موتور برقی که دارید از برند معتبر باشد و از تکنولوژی ساخت بالایی برخوردار باشد ممکن هست خراب شدن آن هم کمتر باشد. موتور برق ها به گونه ایی طراحی گردیده اند که با شرایط مختلف کاری سازگار می باشد و قابلیت تحمل بالایی دارند اما موتور برق ها مانند سایر تجهیزات صنعتی ممکن است دچار ایراداتی شود که راه رفع این خرابی ها می تواند ما را از هزینه های زیاد جهت تعمیر موتور برق بی نیاز نماید. در ادامه رایج ترین عیوبی که ممکن است برای یک موتور برق پیش بیاید آورده شده است و همچنین دلایلی که باعث به وجود آمدن این عیوب شده است بیان گردیده است.
مکانیزم عمل موتوربرق بنزینی:
موتوربرق های بنزینی درون سوز می باشند . در واقع درون سوزبه موتورهایی گفته می شود که در آنها مخلوط سوخت و اکسیدکننده در داخل محفظ ی بسته ای به نام محفظه احتراق واکنش داده و محترق می گردد. بر اثر احتراق (سوختن )گازهای داغ با دما و فشار بالا بوجود می آید و بر اثر انبساط این گازها پیستون موتور به حرکت درآمده و فعالیت می کند.)
وقتی پیستون به سمت پایین حرکت دارد ، مخلوط سوخت و هوا یا اکسیژن در داخل محفظه احتراق جمع می گردد و برای شعله ورشدن آن از جرقه شمع استفاده می نماید که این گاز های داغ با دما و فشار بالا بر اثر احتراقی که به وجود آمده و انبساط حاصل از گرما پیستون موتور را به حرکت در آورده و نیروی محرکه لازم جهت چرخش ژنراتور را تامین می نماید و دود حاصل از انفجار توسط دریچه به بیرون خارج می گردد.
عیب یابی موتور برق :
نکات مهم زیادی وجود دارد که اگر با آن ها مواجه شدید، می توانید به این نتیجه برسید که موتور برق شما با مشکل رو به رو شده می باشد. از این موارد می توان به صورت زیر اشاره کرد :
- موتور برق استارت نمی خورد
- موتور برق برای چند ثانیه روشن شده سپس خاموش می گردد
- نوسان و عدم ثبات در توان موتور برق
- نشت سوخت
- دود خروجی بیش از حد از موتور
- برق ندادن موتور برق و ….
مواردی که بیان شد می توان نشان دهنده وجود عیب و ایراد در موتور برق بنزینی باشد. بسیاری از افراد با مشکل روشن نشدن موتور برق مواجه گردیده و به دنبال رفع و دلیل روشن نشدن موتور برق می باشند که در این مقاله به صورت مختصر به آن اشاره گردیده است. در زیر به توضیح دلایل هر کدام از ایرادات موتور برق می پردازیم :
موتور برق استارت نمی خورد
- موتور موتور برق دچار عیب شده است و ممکن است موتور گریپاژ کرده باشد.
- مقدار سطح روغن موتور پایین می باشد.
- سوخت به اندازه کافی در مخزن سوخت موجود نمی باشد.
- سوخت اشتباه و نا مناسب داخل موتور ریخته شده است.
- سوخت به مدت طولانی و بدون استفاده داخل مخزن مانده است.
- عیب در کاربراتور به عنوان مثال انسداد دریچه کاربراتور
- امکان بروز مشکل در باتری موتور برق ( موتور برق های مجهز به باتری، باتری نیاز به شارژ شدن دارد)
- شیر بنزین یا اهرم ساسات یا سوییچ قطع کن بسته است.
- انسداد در فیلتر هوا
- کثیف شدن سر شمع
- موتور برق در محیط اشتباه استفاده گردیده و به عنوان مثال مکان قرار گیری موتور برق مسطح نیست و یا جریان هوای کافی وجود ندارد.
موتور برق برای چند ثانیه روشن شده سپس خاموش می شود
- وجود بار بیش از حد
- سطح روغن موتور کم و یا بیش از حد است
- عیب در موتور
- اشکال در قسمت برق
- اشکال در خازن
- اشکال در کاربراتور
- وجود عیب در باتری و یا نیاز به شارژ باتری
- اهرم ساسات کشیده نشده است
- گرفتگی فیلتر هوا
- کثیفی شمع موتور
- محیط نا مناسب موتور برق
نوسان و عدم ثبات در توان موتور برق
- ایراد در موتور و قسمت برق
- بار بیش از حد
- کثیف شدن فیلتر هوا
نشت سوخت
- گسکت ها یا آب بند ها پوسیده شده است.
- پارگی و ساییدگی در شیلنگ بنزین
- خراب شدن کاربراتور
دود خروجی بیش از حد از موتور
- سوخت نامناسب استفاده شده می باشد.
- سطح روغن موتور بیش از حد استاندارد می باشد و یا درون موتور روغن نا مناسب ریخته شده است.
- نشت روغن از مخزن روغن به دلیل خراب شدن آب بند های مخزن روغن
- آب بند گاید سوپاپ موتور از بین رفته است.
- رینگ پیستون شکسته است و روغن به سر پیستون نشت می کند.
- عیب در کاربراتور
- کربن گرفتگی در مافلر اگزوز
تعمیر دینام موتور برق
تعمیر سیم پیچی ، رگولاتور و خازن موجود در دینام یا ژنراتور موتور برق جزو این قسمت می باشد. تعمیر سیم پیچی دینام آن را سیم پیچها انجام می دهند. علت برق ندادن موتور برق نیز از همین قطعات ممکن است باشد. نوع روغن موتور برق همان روغن خودرو می باشد. جهت اطلاعات بیشتر در مورد میزان روغن مخصوص موتور برق خود به کاتالوگ و دفترچه راهنمای موتور برق خریداری شده مراجعه کنید.هزینه تعمیر موتور برق به اندازه موتور سیکلت است. سیستم برق موتور برق شامل تابلو برق ، سیم کشی موتور و دینام آن می باشد.
خرابی رگلاتور
وظیفه رگلاتور تقسیم برق می باشد و خرابی که برای آن پیش می آید ۲ حالت دارد که در هنگام دیده شدن این دو حالت رگلاتور باید تعویض گردد، وقتی موتور برق روشن می شود در نمایشگر معمولی یا دیجیتال رو تابلو ولت یا به ۳۰۰ میرسد و یا به ۱۰۰ می رسد.
مکانیزم استارت موتور برق گریپاژ کرده است
- گریپاژ موتور
- پارگی کابل استارتر
علت برق ندادن موتور برق
- اتصال کوتاه در کلید محافظ موتور رخ داده است.
- خراب شدن کلید محافظ بار
- عدم اتصال درست پریز به دستگاه
نکته :
بسیاری از افراد به دنبال آموزش تعمیر موتور برق بنزینی هستند و هم چنین برخی دیگر به دنبال تعمیر موتور برق در محل می باشند، به همین منظور برای کسب اطلاعات بیشتر در این دو مورد و هم چنین عیب یابی موتور برق ها می توانید به وب سایت فارم صنعت مراجعه نمایید و هم چنین با مشاوران و کارشناسان این مجموعه مشورت کنید.
برای جلوگیری از این عیوب در موتور برق چه باید کرد؟
تجربه تکنسین ها و سازندگان موتور برق نشان می دهد علتی که باعث اکثر این عیوب می شود حفاظت نا مناسب از موتور برق است. موتور برق دستگاهی است که برای بالا نگه داشتن راندمان آن باید یک برنامه منظم تعمیر و نگهداری بر روی آن انجام داد. برای اجرای این برنامه باید به برنامه نگهداری که در دستور العمل و دفترچه دستگاه بیان شده است مراجعه کنید اما اجرای موارد زیر در بین همه موتور برق ها مشترک است:
- تعویض منظم روغن موتور
- تعویض فیلتر هوا
- چک کردن و پاک کردن شمع موتور
در ادامه به عنوان مثال ترجمه دفترچه تعمیر و نگهداری موتور برق بنزینی لانسین را که یکی از بهترین موتور برق های حال حاضر بازار می باشد را در اختیار شما قرار می دهیم تا بیشتر با نحوه رفع عیوب شایع در موتور برق های بنزینی آشنا شوید.
دلایل اصلی برق ندادن موتور برق چیست؟
خرابی و درست عمل نکردن وسایل، همیشه خبری برای مالکان،کف کش اپراتورها و کاربران است مخصوصاً وقتی پای یک وسیله کاری و ابزار مهم در پیشرفت یک پروژه وسط باشد. موتور برق یکی از همین وسایلی است که حضور آن ضامن کار کردن بسیاری دیگر از ابزار و وسایل است و نبود آن به معنی متوقف شدن همین وسایل. این وسیله در عمل به انشعاب برق محیط اطراف خود تبدیل می شود و با خرابی آن انگار در آن محیط برق قطع شده است.
با علم به این موضوع و حساسیت بالایی که در مورد خرابی و عملکرد نامناسب موتور برق وجود دارد، بر آن شدیم تا یادداشتی را با محوریت این پرسش که دلایل اصلی برق ندادن موتور برق چیست؟ به رشته تحریر درآوریم. در یادداشت پیش رو تلاش می کنیم تا به طور اجمالی نگاهی به علل برق ندادن موتور برق و عملکرد نامناسب آن داشته باشیم.
پیش از پرداختن به این پرسش باید خاطر نشان کرد که اساساً این یک راهنمای جامع نیست و به طبع، نمی تواند جایگزینی برای دانش و تجربه بالای یک متخصص باشد. در ثانی گاهاً برخی از مشکلات ایجاد شده در موتور برق ممکن است نادر بوده و خارج از دایره علل توصیف شده در این متن باشد. با این وجود استفاده از این یادداشت تنها برای مواردی که اضطرار و ناتوانی در دسترسی به افراد متخصص وجود دارد پیشنهاد می شود.
برق ندادن موتور برق و سه دسته از علل
دقت داشته باشید که برق ندادن موتور برق علل مختلفی دارد اما تمام علل در سه دسته اصلی قرار می گیرند.
- مشکل در موتور
- مشکل در ژنراتور
- مشکل در تابلو برق
همانطور که می دانید موتور برق از 3 جز اصلی موتور، ژنراتور و موتور برق تشکیل شده و عملکرد و هماهنگ این سه جز امکان تولید برق را فراهم می سازد. در مورد خرابی ها نیز می توان مشکلات را در این سه دسته بررسی کرد. حال در ادامه به طور تفصیلی این سه دسته از مشکلات را بررسی خواهیم کرد.
مشکل در موتور شامل چه مواردی است؟
گاهاً در موتور برق خود موتور روشن نشده و نیروی محرکه لازم برای تولید برق را فراهم نمی کند. معمولاً متوجه شدن مشکل در این بخش بسیار ساده تر است زیرا از طریق صدا یا میزان لرزش وسیله می توان نشانه های عملکرد نامناسب موتور را متوجه شد.در بسیاری از مواقع وقتی موتور برق به کلی برق ندهد و این مشکل ناشی از موتور باشد، موتور به کلی روشن نخواهد شد زیرا حتی با روشن شدن ناقص و عملکرد ضعیف نیز تا حدی برق تولید خواهد شد. اما مشکلات موتور که منجر به برق ندادن موتور برق خواهند شد، شامل چه مواردی می شود. عمده ترین علل عملکرد نامناسب موتور به شرح زیر است.
مشکل در استارت: اگر موتور درست استارت نمی خورد و مشکل از خالی بودن باک نباشد، ممکن است در تنظیم دریچه ساسات مشکلی ایجاد شده یا خود الکتریکی استارت مشکل داشته باشد. نوع استارت در این مورد مؤثر است و اگر با استارت برقی مواجه هستید، مشکل می تواند در مدار استارت موتور برق نیز باشد.
مشکل در سوخت رسانی: مجموعه سوخت رسانی شامل خود باک، شلنگ های انتقال سوخت و پمپ ها می شود. معمولاً بخاطر ناخالصی های موجود در سوخت ممکن است فیلترها و صافی پمپ های پر شده و سوخت به درستی وارد موتور نشود. در این مورد هزینه تعمیر کم است و مشکل در تا حدی ساده تر حل خواهد شد.
مشکل در خود موتور: کاربراتور و خود سیلندرهای موتور به علل مختلفی ممکن است دچار مشکل شوند. در اغلب موارد قرار دادن موتور زیر فشار کاری بالا، باعث می شود تا مجموعه پیستون، شاتون، پوسته سیلندر یا سوپاپ ها دچار مشکل شوند. در این مورد باید گفت مشکل شدیداً حاد است و تعمیر موتور هزینه بالایی دارد.
تنفس نامناسب: گاهاً مشکل در بخش تنفس موتور ایجاد شده است. مثلاً با وجود انسداد در مجموعه اگزوز یا هواخور موتور، ممکن است موتور روشن نشود یا به توان مناسب نرسد. در این موارد اکثراً مشکل با رفع انسداد به سادگی قابل حل است. گاهی مشکل تنها رسوب ناخالصی و دوده است.
نیاز به تأکید مجدد است که موارد فوق تنها علل عمده این اتفاق هستند و تمام مشکلات ناشی از این علل نیست.
تعیین دقیق علت منوط به بررسی دقت خواهد بود. موضوع مهم دیگری که باید در این بخش به آن پرداخت تفاوت های موتور برق دیزل و موتور برق بنزینی در این بخش است. مشکلات موجود در بخش محرکه موتور برق دیزل، با مشکلات موجود در موتور برق بنزینی تفاوت دارد.
مشکل در ژنراتور
گاهاً موتور به درستی کار می کند و نیروی محرکه کافی را تولید می کند اما در بخش ژنراتور مشکل وجود دارد. در این شرایط موتور خروجی محور می چرخد، چرخش به ژنراتور وارد می شود اما در نهایت برقی توسط بخش ژنراتور تولید نمی شود.
بررسی تمام اجزای ژنراتور در حوصله متن نیست اما بسته به نوع ژنراتور ممکن است شفت شکسته یا گریپاژ باشد، کموتاتور آسیب دیده و یا آرمیچر توان تحرک نداشته باشد. مشکلات موجود در این حیطه بیش از آن که مکانیکی باشد، در دایره شناخت متخصصان برق است. اغلب مشکلات ژنراتور موتور برق توسط خود اشخاص قابل برطرف کردن نیست و باید حتماً به متخصص مراجعه شود.
مشکل در تابلو برق
هرچند تابلو برق واژه مناسبی برای توصیف این بخش نباشد اما در بین عامه بیشتر از آن استفاده می شود. برق پس از تولید در ژنراتور به مجموعه ای از مدار و قطعات منتقل شده و در این مرحله پایدار و قابل استفاده توسط وسایل برقی خواهد شد.
در این بخش ها به طور جز به جز بیش از صد قطعه الکتریکی وجود دارد و به همین خاطر معمولاً در صورت شناسایی مشکل در پایانه های خروجی و مدارهای این بخش، پیشنهاد تعویض است. البته تعمیر غیرممکن نیست و در مواردی با تعمیر فیوزها و بهبود مشکلات مدار، شاهد کارکرد مجدد موتور برق خواهید بود اما در مجموع با توجه به حساسیت این بخش در عملکرد موتور برق پیشنهاد می شود تا تعویض در دستور کار قرار گیرد.
گاهی مشکل از جای دیگری است
دقت داشته باشید که گاهاً علت برق ندادن موتور برق، خود وسیله مشکلات ساختاری آن نیست بلکه لوازم جانبی ایراد دارند. سوای اینکه باید ابتدا از سلامت خود وسیله و ابزاری که به موتور برق وصل خواهد شد اطمینان حاصل کنید، در مورد بست ها، دوشاخه ها، سیم ها و ترمینال ها نیز باید بررسی دقیقی داشته باشید.گاهاً موتور برق به درستی کار می کند و برق خروجی آن در وضع مطلوبی است اما به خاطر اشکال در مسیر اتصالات و سیم های رابط شاهد روشن نشدن وسیله هستیم. پس حتماً در این مورد پیش از پرداختن به ساختار موتور برق اطمینان حاصل کنید.