مشکلات گیربکس جک s5 چیست؟
گیربکس جک S5 | مهمترین نکاتی که باید درباره جعبهدنده این خودرو بدانید
جک اس 5 از جمله محبوبترین کراساوورهای چینی حال حاضر بازار ایران است که میتوانید آن را در دو نسخه اتوماتیک و دندهای خریداری کنید. این خودرو هم در نسخه دندهای و هم در نسخه اتوماتیک مجهز به گیربکسهای شش دنده است. شتاب جکهای دندهای نسبت به اتوماتیکهای با موتور 2000 به مراتب بیشتر میباشد. از نظر راحتی رانندگی، طبیعی است که گیربکسهای اتوماتیک راحتی بیشتری داشته باشند، اما از نظر استهلاک، باید بگوییم که استهلاک این جعبهدندهها به مراتب بیشتر از گیربکسهای دندهای است. به همین خاطر، باید همیشه به درستی با جعبهدنده این ماشین رفتار کنید. در این مطلب، با نکات مربوط به گیربکس جک S5 و مشکلات رایج آن آشنا میشویم. در انتها نیز لیست قیمت لوازم یدکی جک را آورده ایم. با ما همراه باشید.
گیربکس جک s5 اتوماتیک
خودروی جک اس 5 اتوماتیک چه در نسخههای با موتور 2 لیتری و چه در نسخههای نیوفیس با موتور 1.5 لیتری، مجهز به گیربکس اتوماتیک شش سرعته از نوع دو کلاچه است. البته توجه داشته باشید که برنامهریزی این گیربکس در دو نسخه الدفیس و نیوفیس متفاوت است و جعبهدنده این ماشین عملکرد متفاوتی دارد.
نوع گیربکس جک s5
گیربکسهای دو کلاچه نسبت به گیربکسهای معمولی تفاوتهایی دارند که از جمله آنها میتوان به استفاده از صفحات کلاچ زوج و فرد برای تعویض دنده اشاره کرد. وجود این صفحات باعث میشود که تعویض دنده در ماشین با سرعت بسیار بالا و بدون کاهش سرعت انجام شود. در عین حال، مشکل تقه زدن هم در گیربکسهای دو کلاچه به مراتب کمتر از گیربکسهای AT رخ میدهد.
گیربکسهای دو کلاچه از دو نوع تر و خشک تشکیل شدهاند و تفاوت آنها در استفاده از روغن واسکازین خلاصه میشود. گیربکسهای خشک روغن واسکازین ندارند و به همین خاطر، در ترافیکهای سنگین داغ شده و وارد حالت اضطراری میشوند. در مقابل، تعویض دندهها در گیربکسهای خشک به مراتب سریعتر از گیربکسهای تر انجام میشود. گیربکسهای تر که جک اس 5 اتوماتیک هم به آنها مجهز است، از روغن واسکازین استفاده میکنند و در نتیجه، گیربکس به دلیل کاهش دما استهلاک کمتری دارد و در ترافیکهای سنگین هم با این خودرو به مشکل بر نمیخورید.
گیربکس جک s5 ساخت کجاست؟
اطلاعاتی درباره برند سازنده گیربکس جک اس 5 اتوماتیک و دندهای وجود ندارد. به طور کلی بسیاری از خودروهای چینی در بخش گیربکس، از جعبهدندههای برندهای معروفی مانند آیسین، پاورتک، ZF و دیگر برندهای نامآشنا استفاده میکنند.
گیربکس جک s5 دنده ای
گیربکس استفاده شده در جک اس 5 دندهای یکی از اولین جعبهدندههای بازار بود که شش دنده را در اختیار راننده قرار میداد. محل قرارگیری دندهها در جعبهدندههای شش سرعته کمی متفاوت است و دنده عقب در کنار دنده یک قرار دارد. برای قرار دادن خودرو هم در حالت دنده عقب تنها کافی است که اهرم زیر سردنده را به بالا و سپس دنده را به چپ بکشید. با این کار، خودروی شما در حالت دنده عقب قرار میگیرد. لازم به ذکر است که دنده شش هم بعد از دنده پنج و در جای دنده عقب در گیربکسهای پنج سرعته قرار دارد. این نوع سیستم قرارگیری دندهها در ابتدا میتواند کمی پیچیده باشد و نتوانید به درستی تعویض دندهها را در خودروی خود انجام دهید. اما بعد از کمی رانندگی به آن عادت خواهید کرد.
معایب گیربکس جک s5
یکی از معایبی که گیربکس اتوماتیک خودروی جک S5 دارد، هدر دادن قدرت موتور و عدم شتابگیری مناسب در مقایسه با نمونه دندهای است. این مشکل به دلیل عدم هماهنگی گیربکس با موتور رخ میدهد که البته در نسخههای نیوفیس به خوبی رفع شده است. بهطوریکه میتوانید شتاب بیشتری را حتی نسبت به نسخه دندهای تجربه کنید. یکی از معایب گیربکس جک اس 5، خرابیهای زیاد آن در صورت عدم استفاده صحیح است. در صورتی که روغن واسکازین و فیلتر گیربکس خودروی خود را به موقع تعویض نکنید یا به صورت اصولی و صحیح با ماشین رانندگی نکنید، خودرو با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد که از جمله آنها میتوان به تقه زدن گیربکس اشاره کرد.
مشکلات گیربکس جک s5
گیربکس جک S5 ممکن است در کارکردهای بالا و بنا به دلایل مختلف مانند استفاده از روغن واسکازین نامناسب و یا عدم رفتار صحیح با گیربکس دچار مشکلاتی شوند. از جمله این مشکلات میتوان به صداهای اضافی، عدم خنککاری مناسب و تقه زدن گیربکس اشاره کرد.
رفع صدای گیربکس جک s5
در صورتی که از روغن گیربکس مناسب در جک اس 5 خود استفاده نکنید، بعد از مدتی، گیربکس آن سروصداهای اضافی از خود تولید خواهد کرد که از جمله آنها میتوان به زوزه کشیدن در حین کاهش سرعت اشاره کرد. برای رفع مشکل صدای اضافی از گیربکس جک S5، ابتدا باید از روی صدا، نوع خرابی آن را تشخیص داد. در صورتی که صدا مانند خرد شدن قطعات بود، گیربکس باید به صورت کامل باز شده و عیبیابی شود. اما اگر صدا یک موضوع بسیار سطحی باشد، احتمالا با تعویض روغن واسکازین بتوانید آن را رفع کنید.
خنک کن گیربکس جک s5
دمای بالا میتواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در گیربکس و افزایش استهلاک آن شود. برای جلوگیری از این موضوع، در گیربکسهای جک اتوماتیک از خنک کن استفاده شده است که میتواند دمای جعبهدنده را در حالت مطلوب نگه دارد. نکتهای که درباره خنک کن گیربکس وجود دارد این است که شما باید در کیلومترهای مشخص و حدودا هر 20 هزار کیلومتر، سلامت این قطعه را بررسی کنید. چرا که خرابی آن میتواند به هزینه تعویض کل مجموعه گیربکس تماس شود.
دریافت قیمت گیربکس جک s5 و تعمیر این جعبهدنده
اگر قصد دریافت قیمت گیربکس جک S5 را دارید، سایتها، فروشگاههای لوازم یدکی و تعمیرگاههای زیادی وجود دارند که میتوانید به آنها مراجعه کنید. اما به دلیل قیمت بالای گیربکس، توصیه میکنیم که تا حد امکان به دنبال تعمیر گیربکس اتوماتیک آن باشید تا در هزینههای خود صرفهجویی کنید.
١٠ مشكل گیربکس كه نبايد ناديده گرفته شود
هيچ مشكلى مانند مشكل در گیربکس باعث نگرانى دارنگان خودروها نمى شود. در بهترين حالت بسيار آزار دهنده هستند و در بدترين حالت، رفع مشكل هزينه ى زيادى دارد. تعمير و نگه دارى درست از خودرو بهترين راه براى جلوگيرى از ايجاد مشكل در سيستم انتقال قدرت است، اما در واقع، اگر شما يك خودرو را براى مدت طولانى داريد و يا اينكه يك خودروى قديمى خريدارى كرده ايد، دير يا زود خودروى شما دچار مشكل سيستم انتقال قدرت خواهد شد.
اگر مشكلات گیربکس رفع نشوند به ناچار بدتر مى شوند. در ادامه ى اين متن نشانه هاى اوليه اى است كه در صورت مشاهده ى اين نشانه ها حتماً بايد به تعميرگاه مراجعه كنيد.
١- روشن شدن چراغ چك موتور: روشن شدن چراغ چك موتور نشانه ى اوليه اى است كه چيزى درست كار نمى كند و مى تواند چند مشكل متعدد باشد كه يكى از آنها مشكل در سيستم انتقال قدرت است. سنسورهايى در خودرو وجود دارند كه اگر مشكلي در خودرو به وجود بيايد به كامپيوتر خودرو اطلاع مى دهند. يك سرى از اين سنسورها در سيستم انتقال قدرت وجود دارند. اين سنسورها مى توانند كوچكترين و كمترين لرزش را كه حتى ممكن است شما متوجه آن نشويد را شناسايى كنند. هرگز فرض نكنيد كه چراغ چك موتور بى دليل روشن شده است.
٢-صداى مانند ناله يا زوزه: ممكن است تشخيص صداى گیربکس سخت باشد، اما در بيشتر اوقات صداى ناله، زوزه و يا وز وز مى دهد. اگر صدايى مى شنويد كه برايتان ناآشنا است و قبلاً نشنيده ايد، بهتر است هرچه زودتر به يك تعميرگاه مراجعه كنيد.
٣-تكان هاى خودرو: خودروى شما نبايد بلرزد و تكان هاى شديد داشته باشد. تمام اين ها نشانه هاى اوليه ى وجود مشكل در سيستم انتقال قدرت است. در گيربكس هاى دستى، اگر تعويض دنده به سختى انجام شود مهم ترين نشانه ى وجود مشكل در سيستم انتقال قدرت است. همچنين مى تواند نشان دهنده ى خرابى كلاچ نيز باشد. در گيربكس هاى اتوماتيك، زمانى كه شتاب مى گيريد تعويض دنده به سختى انجام مى شود.
٤- سر و صدا زمانى كه خودرو خلاص است: اگر زمانى كه دنده در حالت خلاص است صداهاى عجيبى مى شنويد، مشكل مى تواند فقط كم بودن يا كثيفى واسكازين سيستم انتقال قدرت باشد. و يا اينكه قسمتى از سيستم انتقال قدرت فرسوده شده است، مانند: بلبرينگ، زنجير دنده ى عقب و يا دندانه ها.
٥-مكث: اگر خودرو در زمان تعويض دنده دچار مكث مى شود، اين مشكل معمولاً به كلاچ ربط دارد. اما اگر حس كرديد كه تعويض دنده در خودرو به نرمى انجام نمى شود اين مسئله مى تواند نشانه ى وجود مشكل در سيستم انتقال قدرت باشد.
٦- نشت واسكازين: نشتى واسكازين، يكى از نشانه هاى وجود مشكل در سيستم انتقال قدرت است و هرگز نبايد ناديده گرفته شود. اگر اين نشتى ادامه پيدا كند، ممكن است آسيب جبران ناپذيرى به سيستم انتقال قدرت وارد كند. تشخيص نشتى واسكازين بسيار راحت است. اين مايع قرمز رنگ و شفاف است و اگر در خودرو همه چيز به درستى كار كند بوى شيرينى دارد. اگر اين مايع رنگ تيره اى دارد يا بوى سوخته مى دهد، يك مكانيك بايد آن را تعويض كند و از واسكازين نو استفاده كند.
٧-تعويض دنده انجام نشود: اين مشكل نيز مى تواند به واسكازين ربط داشته باشد، بنابراين واسكازين را چك كنيد و مطمئن شويد كه اندازه ى آن به ميزان كافى است. اين مشكل مى تواند به كلاچ، كابل شيفت و يا سيستم كامپيوتر ربط داشته باشد.
٨-بوى سوختگى: بديهى است كه اگر در خودرو متوجه بوى سوختگى شديد بايد هرچه زودتر اقدام كنيد و مشكل را تشخيص دهيد. ممكن است خودرو آتش گرفته باشد و يا اينكه عامل ديگرى باعث اين بو شده باشد. يكى از شايع ترين عوامل بوى سوختگى در خودرو بيش از اندازه گرم شدن واسكازين است. واسكازين كثيف قسمت هاى مختلف سيستم انتقال قدرت را روغن كارى شده نمى كند و باعث مى شود بخش هاى مختلف سيستم انتقال قدرت آسيب ببينند. اگر شما با خودرويى كه اين مشكل را دارد به رانندگى كردن ادامه دهيد در نهايت آسيب هاى جبران ناپذيرى به سيستم انتقال قدرت خودرو وارد مى كنيد.
٩- كلاچ بكسواد مى كند: اگر خودروى شما داراى سيستم انتقال قدرت دستى و متوجه مى شويد كه كلاچ بكسواد مى كند اين اتفاق به اين دليل مى افتد كه زمانى كه شما پدال كلاچ را فشار مى دهيد، صفحه كلاچ و فلاويل درگير هستند. كلاچ همچنان در حال چرخش است و تعويض دنده سخت و يا حتى غير ممكن خواهد بود.
١٠-تعويض ناخودآگاه دنده ها: دنده ى خودرو بايد تا زمانى كه آن را تغيير نداده ايد در يك دنده ثابت بماند (در گيربكس دستى) و يا اينكه كامپيوتر اين كار را انجام دهد( در گيربكس اتوماتيك). اگر سيستم انتقال قدرت در گيربكس دستى بدون دخالت شما دنده را عوض مى كند و يا در گيربكس اتوماتيك به طور ناگهانى دنده به حالت خلاص مى رود، هرچه زودتر به يك تعميرگاه مراجعه كنيد. اين مشكل بسيار خطرناك است، زيرا مى تواند باعث بروز تصادف شود. اين نشانه ى وجود مشكل در قطعه اى است كه بين دنده ها ارتباط برقرار مى كند. بنابراين اگر خودروى شما اين مشكل را دارد هرچه زودتر مشكل را بر طرف كنيد. از ميان تمام مشكلاتى كه در اين مقاله گفته شد اين مورد مى تواند باعث مرگ شما شود.
منبع: