اقتصادیمعرفی کسب و کار

 سهم بازار جهانی لپ تاپ های گیمینگ چقدر است؟

بازار لپ تاپ های گیمینگ چند سالی است که داغ و داغ تر می‌شود. سهم بازار جهانی لپ تاپ های گیمینگ نیز روز به روز در حال افزایش است. تا 5 سال پیش اکثرا لپ تاپ ها همه کاربردی داشتند به جز اینکه یک نفر آن ها را بخرد برای اینکه بخواهد بازی کند! به هر حال سهم بازار این وسیله الکترونیکی مورد علاقه گیمر ها در حال افزایش است.

در گذشته اکثرا لپ تاپ های گیمینگ مشکلاتی نیز داشتند همانند گرم شدن بیش از حد، نبود سیستم کولینگ، قیمت بالا، وزن بالا که در حمل کردن لپ تاپ شما را اذیت می‌کرد و حتی مشکلاتی مرتبط با باتری هایی بی جان و بدون عمر بالا و شارژدهی بالا. به هر حال این مشکلات حل شدند و در این پست کمی می‌خواهیم در مورد خرید لپ تاپ گیمینگ توسط مردم و سهم بازار جهانی این کالا صحبت کنیم.

ارزش جهانی بازار لپ تاپ های گیمینگ

ارزش جهانی بازار لپ تاپ های گیمینگ همانند کالا هایی مثل گوشی های گیمینگ و گجت های مرتبط با گیمر ها در حال افزایش و رشد است. آماری متعلق به وبسایت تحقیق بازار و تحلیل داده dataintelo.com که در سال 2019 منتشر شده است نقل می‌کند که:

ارزش بازار جهانی لپ‌تاپ‌های گیمینگ در سال 2019 به 9 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 به 15.58 میلیارد دلار برسد. همچنین در دوره پیش‌بینی 2020 تا 2027 با %7.1 درصد افزایش یابد. انتظار می‌رود افزایش درآمد قابل تصرف مردم باعث افزایش درآمد شود رشد کلی بازار در بازار جهانی لپ تاپ های گیمینگ شود.

لپ‌تاپ‌های گیمینگ به‌طور خاص ساخته شده‌اند تا بهترین تجربه بازی را به گیمرها اجازه دهند تا بازی‌ها را با وضوح بالا و تنظیمات گرافیکی پیشرفته با فریم‌های ثابت در ثانیه انجام دهند.

لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی یا همان Gaming به دلیل داشتن رم بالاتر و پردازنده سریع‌تر در مقایسه با لپ‌تاپ‌های معمولی، در ارائه محتوای دو بعدی و سه بعدی بسیار خوب هستند. آنها همچنین دارای ظرفیت ذخیره سازی بالا و واحدهای پردازش گرافیکی پیشرفته هستند.

فرصت ها، محرک ها و ترند های بازار لپ تاپ های گیمینگ

آمار بالا و روند رشد لپ تاپ های گیمینگ متعلق به سال 2019 یعنی 3 سال پیش بود. (در حال حاضر 2022 میلادی هستیم). تا به سال 2027 و حتی 2030 فرصت ها، محرک ها و ترند های بسیاری در بازار جهانی لپ تاپ های گیمینگ وجود دارد که می‌توان تعدادی از آنها را پیش‌بینی کرد. مثلا:

  • انتظار می‌رود بازار جهانی لپ‌تاپ‌های گیمینگ با سرعت ثابتی به دلیل افزایش تعداد گیمرها در سراسر جهان شکوفا شود و رشد یوزر ها و افرادی که خواهان یک لپ تاپ گیمینگ هستند، به صورت ثابت بالا برود.
  • پیش‌بینی می‌شود که تأثیر ورزش‌های الکترونیکی (E-sports) و افزایش تقاضا برای رایانه‌های با کارایی بالا که به پیشرفت‌هایی در رندر سه بعدی نسبت داده می‌شود، رشد بازار جهانی لپ‌تاپ‌های بازی را افزایش دهد. این بدان معناست که نیاز به سخت افزار قدرتمند در آینده نیز همچنان احساس خواهد شد.
  • پیش بینی می شود که انتشار نوآوری به دلیل عرضه مکرر محصولات و در دسترس بودن جایگزین هایی مانند کنسول ها و رایانه های رومیزی مانع از رشد بازار لپ تاپ های گیمینگ شود.
  • همچنین پیش بینی می‌شود که افزایش درآمد قابل تصرف مردم در چندین کشور باعث رشد بازار شود. رشد در روند بازی به عنوان یک حرفه و نوآوری در فناوری لپ تاپ پیش بینی می شود که فرصت های سودآوری را برای بازار لپ تاپ های بازی در آینده ایجاد کند.

نقش برند های دنیای تکنولوژی در این بازار

برند هایی همانند ایسوس، ایسر، لنوو، MSI و HP اقدام به عرضه لپ تاپ های گیمینگ می‌کنند. در بازار لپ تاپ های گیمینگ، جای پای نام برندی همانند اپل خالیست! در کنفرانس WWDC امسال اپل، در بخش هایی اشاره هایی به کارکردن با کمپانی های بازی سازی بزرگ دنیا برای عرضه نسخه هایی از بازی هایشان برای مک نیز کرد.

اپل همچنین بر روی بازی در پلتفرم MacOS تمرکز کرده است. مطمئناً مک‌بوک‌ها هرگز به دستگاهی برای بازی کردن یا لپ تاپ هایی گیمینگ معروف نبوده‌اند؛ به خصوص در مقایسه با ویندوز! اما اپل در حال پیشرفت بوده است. این یک کتابخانه بزرگ بازی بر روی دستگاه های Apple Silicon – به ویژه iPad – ساخته است و تراشه جدید M2 حتی قدرتمندتر است و نوید بازی های جدید را بر روی مک بوک ها می‌دهد.

سهم فعلی هر برند از بازار لپ تاپ های گیمینگ

برای لپ تاپ های گیمینگ و اینکه سهم هر برند از بازار جهانی لپ تاپ های گیمینگ چقدر است، تحقیقات مستقیمی انجام نشده است اما در مورد سهم بازار کلی هر برند از کالای لپ تاپ چرا. شما به هر یک از فروشگاه های عرضه کننده لپ تاپ در هر جایی بروید، همان پنج یا شش برند معروف لپ‌تاپ را در قفسه‌ها خواهید دید. لنوو، ایسر، ایسوس، و HP و دل شاید برخی از مدل های دیگر. البته مگر اینکه وارد فروشگاه اپل شده باشید!

بازار لپ تاپ بسیار محدود است و سه فروشنده برتر 60 درصد از محموله های واحد را تشکیل می دهند. به تصویر زیر توجه کنید:

این آمار مرتبط با سال 2018 است اما همچنان هم 3 برند لنوو، HP و دِل بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند. البته در ایران به این شکل نیست و برند ایسوس بیشتر از باقی برند ها بسیار جا افتاده تر است. فرضا لپ تاپ هایی همانند لپ تاپ ایسوس FX507 که یک لپ تاپ ایسوس گیمینگ در سری TUF یا سری تاف ایسوس محسوب می‌شود، از محبوبیت و فروش بالایی برخوردار است.

تاثیر کرونا بر رشد بعضی از برند ها

علاوه بر این، وقوع نامشخص محدودیت قفل COVID-19 احتمالاً تقاضای مصرف کننده برای دستگاه ها و خدمات سخت افزاری مرتبط با سرگرمی را افزایش می دهد. این به نوبه خود انتظار می رود که تقاضای لپ تاپ های بازی را افزایش دهد. به عنوان مثال، در ماه مه 2020، ASUSTeK Computer Inc. افزایش 15 درصدی درآمد رایانه های شخصی بازی خود را در سه ماهه اول سال مالی 2020 گزارش کرد.

همچنین برند Asus بیشتر از باقی برند ها بر روی صنعت گیمینگ تمرکز کرده است. راه اندازی خط تولید لپ تاپ و گوشی هایی با عنوان ROG که مخفف کلمه Republic Of Gamers یا جمهوری گیمر ها است، از عملکرد و تمرکز این برند بر روی صنعت گیمینگ اشاره دارد.

فروشگاه هایی که متمرکز هستند، سود بیشتری می‌برند!

همانند همیشه نیچ بازار یا گوشه بازار پیروز است. فروشگاه هایی که به صورت تخصصی بر روی لپ تاپ های گیمینگ و لپ تاپ یا لوازم گیمینگ کار می‌کنند بیشتر از دیگر پلتفرم های سود می‌برند. فروشگاه هایی همانند فروشگاه دیجی 63 | دنیای دیجیتال یا لوتوس لپ تاپ یا آداک شاپ که به صورت تخصصی بر روی لپ تاپ ها و متمرکز تر لپ تاپ های گیمینگ کار می‌کنند بیشترین بازدهی و سود را می‌برند.

نظر شما در این بابت چیست؟ منتظر نظرات و کامنت های شما در این مورد هستیم!

دکمه بازگشت به بالا