سلامت و تندرستیمعرفی کسب و کار

درمان عرق کف دست به کمک بوتاکس

تعریق زیاد کف دست وپا مشکلی است که ایجاد محدودیت های شغلی واجتماعی بسیاری برای مبتلایان میکند. درمان این مسئله با تجویز داروهای موضعی چون محلول کلراید آلومینیوم یا داروهای خوراکی چون آنتی کولینرژیک ها وبتابلوکرها یا بنزودیازپین ها شروع می شود اما متاسفانه بسیاری از بیماران به داروها پاسخ کافی نداده یا قادربه تحمل عوارض آن ها نیستند. بنابراین درمان های پیچیده و پرهزینه یا پرعارضه همچون تزریق بوتاکس یا عمل جراحی پیشنهاد می شود.

درمان موثر تعریق زیاد خصوصادر نواحی کف دست وپا یا زیر بغل استفاده از دستگاه یونتوفورزیس می باشد که تا 90 درصد اثربخشی دارد. این درمان نیازبه صرف هزینه های زیاد نداشته و عوارض جراحی را ندارد.یونتوفورزیس درواقع نوعی روش تحویل دارو به پوست از راه شارژ الکتریکی اندک می باشد. دست های بیمار درون دو محفظه قرار میگیرد که یکی شارژ الکتریکی مثبت و دیگری شارژالکتریکی منفی دارد.

یونتوفورزیس دردرمان تعریق با آب شیرانجام می شود اما اگرداروهای مهارکننده ی کولینرژیک مثل گلیکوپیرونیوم برومید به آن اضافه شود نتایج بهتری دارد .در موارد تعریق شدید و مقاوم به درمان یا وقتی آلومینیوم کلراید موضعی اثربخش نیست یا ایجاد تحریک و اگزمای پوستی می کند بیمار از یونتوفورزیس نتیجه خواهد گرفت.معمولا بیماران پس از سه هفته درمان که در هفته سه بار انجام می شود نتیجه میگیرند اگرچه مواردی هست که پس از یک جلسه تعریق کمتر شود و مواردی که تا 8 هفته نتیجه ظاهر نشده است. این درمان اگرچه دوعارضه ی آن تنها ایجاد احساس قلقلک یا احساس شوک ملایم می باشد اما تدریجی اثر می کند. پس از خشک شدن دست ها جلسات با فواصل طولانی تر ابتدا هرهفته یکبار و سپس هر دو هفته یکبار ادامه می یابد و سپس بسته به شخص فواصل جلسات درمانی تعیین می شود.

درمان

بیماری تعریق زیاد کف دست و پا یا ناحیه زیر بغل زمینه ارثی دارد، به تشریح روش‌های چهارگانه درمان این بیماری می پردازیم:

تعریق زیاد کف دست یا پا ویا ناحیه زیر بغل که در اصطلاح علمی‌به آن هیپرهیدروزیس می‌گویند یک بیماری موضعی است که برخی آن را با بیماری تیروئید اشتباه می‌گیرند در صورتی که در این بیماری، تنها یک ناحیه خاص از بدن دچار تعریق زیاد می‌شود ولی در بیماری تیروئید بدن دچار تعریق عمومی‌می‌شود.‌این بیماری زمینه‌های ارثی دارد، در کودکان بیشتر است و با افزایش سن بهبود پیدا می‌کند، اما در برخی این بیماری ماندگار است.همچنین در زمان استرس این بیماری شدت پیدا می‌کند. ‌

برای درمان این بیماری معمولا داروهای خوراکی به دلیل عوارضی که بر دیگر اعضای بدن دارد تجویز نمی‌شوند مثل کاهش ترشح بزاق که سبب خشکی دهان فرد می‌شود و نیز کاهش تحرکات روده‌ای که منجر به یبوست می‌شود و یا فشار به داخل چشم که منجر به آب سیاه گلوکوم می‌شود.بنابراین برای درمان تعریق زیاد کف دست و پا یا ناحیه زیر بغل داروهای موضعی که حاوی آلومینیوم کلراید است با غلظت ۲۰ تا حداکثر ۵۰ درصد تجویز می‌گردد که فرد بایستی این داروها را شبانه به کف دست‌ های خود بمالد و در درمان اولیه از غلظت پایین شروع به درمان می‌کنیم و در صورت جواب ندادن غلظت داروهای با غلظت بالاتر تجویز می‌شود.

در صورت عدم بهبود بیمار پله دوم درمان، روش Iontophoresis است که شامل عبور جریان الکتریسیته از پوست است و آن را به غدد عرق کف دست و یا پا انتقال می‌دهیم و بیمار در ابتدا باید جلسات بیشتری برای درمان مراجعه کند و با بهبود وی تعداد جلسات درمان هم کاهش پیدا می‌کند.دیگر روش‌های درمان تعریق زیاد کف دست در صورتی که بیمار با روش‌های قبل بهبود نیابد پله سوم برای درمان وی، تزریق آمپول بوتاکس کف دست وی است که به مدت ۶ ماه تعریق کف دست بیمار کاهش پیدا می‌کند. اما از عیوب این روش این است که هم پرهزینه است و هم سبب کاهش قدرت عضلانی در ناحیه دست بیمار می‌شود چرا که این آمپول‌ها خاصیت فلج کنندگی دارند. پله چهارم برای درمان این بیماری را جراحی سمپاتکتومی ‌و برداشت غدد عرق درناحیه زیر بغل است ما معمولا این روش را برای درمان بیمار نمی‌پسندیم و از این روش برای درمان اولیه فرد استفاده نمی‌کنیم و تنها در افراد خاص این روش کاربرد دارد.

عوارض

بیشتر افراد، پس از درمان به وسیله ی بوتاکس تجربه ی عوارض نا خواسته ی شدید را نخواهند داشت. با این حال، در برخی افراد درد موضعی و کبودی های خفیف در محل تزریق ممکن است به وجود آید. با وجود نادر بودن، احتمال این که تزریق بوتاکس کف دست باعث افزایش تعریق در دیگر نقاط بدن شود نیز وجود دارد. واكنش های آلرژیك به بوتاكس گزارش شده كه بسیار نادر است. در كشور ما بیشترین عوارض ناشی از تزریق این بیماری شامل استفاده از مواد ارزان و غیر مجاز و تزریق توسط افراد غیر مجاز و غیر متخصص و آموزش ندیده، از جمله در آرایشگاه ها و سالن های زیبایی و…، است.

مراقبت های قبل و بعد از عمل

می توان تزریق را در مطب پزشک انجام داد و زمان نسبتا کمی برای تزریق مورد نیاز خواهد بود پس از انجام این روش، محدودیتی در کار کردن و فعالیت های تفریحی وجود نخواهد داشت جز این که در روز تزریق، باید از انجام ورزش های شدید و استفاده از سونا خودداری کرد. طی انجام این روش، از یک سوزن بسیار باریک استفاده می شود تا میزان بسیار کمی بوتاکس درست زیر سطح پوست و به طور مقطع به تمام ناحیه ی تعریق تزریق شود. تعداد تزریق ها، به ارزیابی پزشک از ناحیه ی تحت درمان بستگی دارد. به منظور کاهش هر ناراحتی احتمالی حین تزریق، ممکن است پزشک از تکنیک های مختلف بی حسی استفاده کند. از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید. از خوردن بروکلی، مارچوبه، پیاز سفید، سیر، کاری و قهوه خودداری کنید. از سبزیجات برگ دار استفاده کنید. از الکل دوری کنید.با ورزش، میزان اضطراب خود را کاهش دهید. این راه بسیار مناسبی برای کاهش تشویش است.

موارد منع مصرف

تزریق بوتاکس برای عرق کف دست بیش از حد در زنان باردار یا مادران شیر ده تجویز نمی‌شود. این روش همچنین برای کسانی که دارای مشکلات عضلانی یا عصبی هستند یا به خاطر این مشکلات تحت درمان می‌باشند، توصیه نمی‌شود.

هزینه

اگر پزشک تشخیص دهد که شما به مشکل عرق کردن بیش از حد مبتلا هستید، از داروهای مناسب برای درمان شما استفاده خواهد کرد. به هر حال به همه افراد مبتلا به این مشکل توصیه می شود از روش درمانی تزریق بوتاکس برای عرق کف دست خود استفاده کنند. هر چند هزینه داروهای استفاده شده برای درمان تعریق بیش از حد، ممکن است تحت پوشش موسسات خدمات بیمه باشد، اما در این درمان لازم است به هزینه انجام تزریق های مورد نیاز نیز توجه کرد.

در این رابطه باید توجه داشت که هزینه تزریق ها معمولا تحت پوشش بیمه نمی باشد و این هزینه ها با زمان و امکانات مورد نیاز برای درمان بیمار رابطه مستقیم دارد. به خاطر داشته باشید، نتایج حاصل از تزریق بوتاکس برای عرق کف دست برای مدت یک سال دوام و ماندگاری دارد و این هزینه ها برای حفظ نتایج درمان در جلسات بعدی می بایتعریق بدن خصوصاً تعریق کف دست و پا به هایپرهیدروزیس یا خوانده می‌شود.

بیماری هایپرهیدروزیس می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد که از این عوارض می‌توان به اضطراب و استرس زیاد، افزایش عفونت‌های پوستی، افزایش عارضه‌ی درماتیت اگزمایی، افزایش عارضه‌ی کرامپ های عضلانی اشاره کرد. روشهای زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد که می‌توان به تزریق بوتاکس اشاره کرد. این روش امروزه برای افراد در سراسر جهان جذابیت‌های بسیار زیاد دارد به‌گونه‌ای که اکثر افرادی که امکان استفاده از آن را دارند به احتمال بسیار زیاد نسبت به استفاده و انجام آن اقدام خواهد کرد. تزریق بوتاکس یکی از روش‌هایی است که امروزه برای جلوگیری از تعریق نقاط مختلف بدن به کار گرفته می‌شود و مزیت‌های بسیار خوبی را برای افراد پس از استفاده به دنبال خواهد داشت. یکی از مزیت‌های این روش ماندگاری بالای آن می‌باشد.

مزیت‌های تزریق بوتاکس کف دست

از جمله مهم‌ترین مزیت آن نحوه تزریق بوتاکس کف دست است که بدون نیاز به عملیات سنگین و سخت و تنها با تزریق ماده بوتاکس توسط سرنگ انجام می‌گیرد. جلسه تزریق بوتاکس کف دست معمولاً به حدود 15 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارد. بعد از آن بیمار می‌تواند در روزهای آینده شاهد کاهش میزان تعریق در دست‌های خود باشد. اگر به دنبال کلینیک تخصصی برای تزریق بوتاکس در کف دست در تهران هستید و یا به دنبال بهترین کلینیک کاشت مو در تهران هستید می توانید از پس تحقیق در گوگل بهترین مرکز را بیابید.  طبق تمامی این گفته‌ها می‌توان مزیت‌های تزریق بوتاکس کف دست را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • سریع و بدون دردسر بودن مراحل انجام کار
  • بدون عارضه جانبی خطرناک و اذیت کننده
  • عدم نیاز به گذراندن دوران نقاهت طولانی مدت
  • ظاهر شدن سریع نتایج مورد انتظار بعد از تزریق بوتاکس
  • ماندگاری بالا

ناگفته نماند که مزایای تزریق بوتاکس کف دست تا حد زیادی به کیفیت ماده بوتاکس و انجام درست و اصولی مراحل تزریق نیز بستگی دارد. همچنین پزشکان توصیه می‌کنند تا برای حفظ نتایج حاصل از آن در فواصل زمانی مشخص و به طور مکرر تزریق بوتاکس به کف دست را انجام دهید.

نحوه تزریق بوتاکس کف دست

در این روش، ابتدا پزشک، ناحیه تحت درمان را بیحس می‌کند تا بیمار دردی حین تزریق احساس نکند. سپس ناحیه مورد نظر را بر اساس غدد تعرق، تقسیم ‌بندی می‌کند و با استفاده از سوزن‌های ظریف، فرآیند تزریق بوتاکس را آغاز می‌کند. بعد از تزریق بوتاکس کف دست، تعریق دست‌ها به مدت یک سال کاهش می‌یابد. توجه داشته باشید که برای افزایش ماندگاری نتایج نهایی بوتاکس باید هر چند وقت یک‌بار، فرآیند تزریق را تمدید کنید.

مراقبت‌های قبل از تزریق بوتاکس کف دست

قبل و بعد از کف دست، باید یک سری اقدامات به خصوصی انجام دهید تا از این روش درمانی، نتیجه مطلوب و رضایت بخش بگیرید. مراقبت‌های قبل از تزریق بوتاکس کف دست که باید رعایت شود شامل:

  • چند روز قبل از تزریق بوتاکس برای درمان تعریق کف دست و کف پا، از خوردن غذاهای بسیار چرب خودداری کنید.
  • حداقل از یک هفته قبل از تزریق، از استعمال هر نوع دخانیات امتناع کنید.
  • یک هفته قبل از تزریق، به هیچ وجه مشروبات الکلی مصرف نکنید.
  • حداقل 24 ساعت قبل از تزریق، از داروهای رقیق کننده خون استفاده نکنید
  • از خوردن مواد غذایی همچون مارچوبه، سیر، پیاز و همچنین نوشیدن قهوه خودداری کنید.

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس کف دست

  • بهتر است تا 3 روز بعد از جلسه درمانی، از انجام ورزش‌ها و فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.
  • تا 24 ساعت بعد از درمان، از رفتن به سونا و جکوزی خودداری کنید.
  • سعی کنید تا 1 الی 2 روز پس از تزریق دخانیات استعمال نکنید و مشروبات الکلی استفاده ننمایید.

موارد منع تزریق بوتاکس کف دست

تزریق بوتاکس برای عرق کف دست بیش از حد در زنان باردار یا مادران شیرده تجویز نمی‌شود. این روش همچنین برای کسانی که دارای مشکلات عضلانی یا عصبی هستند یا به خاطر این مشکلات تحت درمان می‌باشند، توصیه نمی‌شود. معمولاً بوتاکس کف دست، شش ماه ماندگاری دارد و در برخی افراد تا یک سال هم دیده شده است.

دکمه بازگشت به بالا