معرفی کسب و کارعمومی

ردیاب چیست و عملکرد آن چگونه است؟

ردیاب دستگاهی کوچک است که موقعیت خودرو یا شی موردنظر شما را نشان می‌دهد. بسیاری از کاربران برای افزایش ایمنی خودرو استفاده از این دستگاه را ضروری می‌دانند. البته کاربرد‌های ردیاب تنها به استفاده برای تعیین موقعیت مکانی انسان و خودرو محدود نمی‌شود. می‌توان برای افزایش امنیت حیوانات نادر در حیات وحش، نگهداری از‌اشیا باارزش و قیمتی نیز از ردیاب کمک گرفت. امکان استفاده از این دستگاه روی زمین، درون آب و در هوا وجود دارد. عملکرد ردیاب‌ بر اساس GPS است. برای اینکه بدانید ردیاب چیست و با کاربرد‌های متنوع آن آشنا شوید با ما همراه باشید.

ردیاب یا GPS چیست؟

ردیابی یکی از تجهیزات امنیتی است که به‌صورت آنلاین و آفلاین موقعیت مکانی سوژه اصلی را نشان می‌دهد. بدون شک پرکاربردترین دستگاه امنیتی در جهان امروز ردیاب است. می‌توان از این دستگاه کوچک برای شنود کمک گرفت. برای تسهیل ردیابی و موقعیت‌یابی این دستگاه از ۱۲ ماهواره مستقر در خارج از جو زمین استفاده می‌شود. تنها کاربرد این دستگاه برای جاسوسی یا ردیابی خودرو نیست. بدون نیاز به دریافت مجوز قانونی می‌توانید از ردیاب برای کاربرد‌های مختلف استفاده کنید.

برای مثال، ردیاب کودک، سالمند و افراد توان‌خواه بخشی از کاربرد‌های گسترده این دستگاه را نشان می‌دهد. هیجان و تحرک کودکان بسیار زیاد است، بنابراین زمانی که برای خرید یا گشت‌وگذار با او همراه می‌شوید باید نیمی از حواس خود را روی کودک و رفتارش متمرکز کنید. بدون شک استفاده از ردیاب و کنترل فعالیت‌های کودک از طریق گوشی در کاهش دغدغه شما موثر است. اگر والدین شما به آلزایمر مبتلا هستند و نگران هستید راه خانه را گم کنند، می‌توانید با استفاده از ردیاب از موقعیت لحظه‌ای آنها مطلع شوید. این عملکرد مخصوص ردیاب شخصی است.

سؤالی که ذهن اغلب کاربران را درگیر کرده این است که مزیت اصلی استفاده از این دستگاه هوشمند چیست؟ کاربرد‌های متنوع سبب ایجاد امکانات و مزایای مختلفی در ردیاب‌ها شده است. اما در حالت کلی بین امکانات موجود در این دستگاه و کاربرد آن رابطه مستقیم وجود دارد. امکانات موجود در همه ردیاب‌ها مشترک نیست زیرا کاربرد آنها با یکدیگر فرق دارد. اما مهم‌ترین ویژگی و مزیت این دستگاه شامل موارد زیر است:

  • برقراری تماس با استفاده از ردیاب
  • تعیین محدوده حرکتی امن
  • تعیین موقعیت مکانی
  • قابلیت شنود
  • دکمه o. s برای درخواست کمک اضطراری

انواع ردیاب چیست

انواع مختلف ردیاب چیست؟ حالا که با تعریف ساده این دستگاه هوشمند آشنا شدید شناخت انواع ردیاب مفید خواهد بود. در یک دسته‌بندی کلی و بر اساس نحوه اتصال، ردیاب‌ها به دو نوع آنلاین و آفلاین تقسیم می‌شوند.

  • ردیاب آنلاین: این نوع ردیاب علاوه بر برخورداری از قابلیت ارسال پیامک به کاربر اجازه می‌دهد با استفاده از نرم‌افزار‌های مخصوص و اینترنت موقعیت جغرافیایی سوژه مورد نظر را ردیابی کند.
  • ردیاب آفلاین: استفاده از این نوع ردیاب تنها از طریق ارسال پیامک امکان‌پذیر است. کاربر می‌تواند با ارسال پیامک از موقعیت مکانی سوژه باخبر شود.

عملکرد ردیاب چگونه است؟

اغلب کاربران علاقه دارند با عملکرد ردیاب‌ها آشنا شده و بدانند بهره‌مندی از مزایای این دستگاه از چه طریق امکان‌پذیر است. علیرغم کاربردهای متنوع این دستگاه کوچک و هوشمند، عملکرد آن به استفاده از دو فناوری وابسته است. حتما می‌پرسید فناوری‌های بکار رفته در طراحی ردیاب‌ها چیست؟ فناوری اول؛ ارسال اطلاعات با استفاده از اینترنت یا سیم‌کارت و فناوری دوم، تعیین موقعیت مکانی و دریافت اطلاعات با استفاده از GPS و از طریق ماهواره‌های مستقر در خارج از جو زمین است.

بخش‌های اصلی ردیاب

ردیاب‌ها از دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تشکیل شده‌اند. در بخش سخت‌افزاری این دستگاه کوچک از دو ماژول GPS و GPRS استفاده شده است. ماژول GPS مسئول دریافت مختصات جغرافیایی، سرعت، زمان و زاویه حرکت است. فرایند انتقال داده‌های خام با استفاده از سیم‌کارت‌های پشتیبانی‌کننده از فناوری GPRS انجام می‌شود. عامل اصلی در درک اطلاعات ردیاب چیست؟ برای تبدیل داده‌های خام به اطلاعات مفید و قابل‌فهم برای کاربر، اجرای مرحله پردازش توسط سرور مرکزی الزامی خواهد بود. کاربران برای دسترسی به این اطلاعات باید مرحله احراز هویت در سایت یا اپلیکیشن را انجام دهند. دسترسی به داده‌ها تنها برای افراد معتبر و تایید شده امکان‌پذیر است.

تعامل ردیاب با شی موردنظر

پس از اینکه ردیاب را روی خودرو یا شی مورد نظر نصب کردید باید نرم‌افزار اصلی را دانلود و روی گوشی خود فعال کنید. امکان نصب این نرم‌افزار روی کامپیوتر، لپ‌تاپ و گوشی‌های هوشمند فراهم است. پس قبل از خرید ردیاب مطمئن شوید شرکت ارائه دهنده خدمات ردیابی، نرم‌افزار مناسب با سیستم‌عامل گوشی شما را عرضه می‌کند. پس از نصب اپلیکیشن باید اطلاعات شخصی خود را وارد کرده و مرحله احراز هویت را انجام دهید. برای آشنایی با اهمیت تایید هویت در استفاده از ردیاب‌ها باید بگوییم برای دسترسی به اطلاعات پردازش شده تنها از طریق احراز هویت در اپلیکیشن یا سایت امکان‌پذیر است.

با استفاده از ردیاب می‌توانید محدوده حرکتی مشخصی برای خودرو، شخص، شی یا حیوان موردنظر تعریف کنید. اگر سوژه موردنظر شما از محدوده تعریف شده خارج شود دستگاه سریعا به شما اطلاع خواهد داد. این دستگاه به شما کمک می‌کند تا سوژه خود را در کوتاه‌ترین زمان پیدا کنید. امکان سرقت خودرو را کاهش داده، علاوه بر این امنیت کودکان و سالمندان را بیشتر می‌کند.

مهم‌ترین نکات برای خرید ردیاب چیست

برای خرید ردیاب رعایت برخی اصول اخلاقی و دستورالعمل‌ها الزامی است. برای مثال، از نظر اخلاقی شما اجازه کنترل خودرو یا فردی بدون اطلاع او را ندارید. با این عمل شما به حریم خصوصی افراد تجاوز کرده‌اید. مهم‌ترین اصل در استفاده از ردیاب چیست؟ در استفاده از فناوری‌های نوین رعایت اصول اخلاقی اولویت اصلی محسوب می‌شود. پس از رعایت این نکته برای خرید ردیاب بر موارد زیر متمرکز شوید:

  • تعیین میزان دقت GPS : دقت ردیاب در محیط‌های باز و بدون درخت بیشتر است. جالب است بدانید کارایی این دستگاه هوشمند در آب بیشتر از زمین خواهد بود.
  • بررسی سیم‌کارت دستگاه و میزان آنتن‌دهی آن: قابلیت استفاده از سیم‌کارت‌های مختلف روی این دستگاه وجود دارد. اما برای تعیین موقعیت سوژه در مکان‌های مختلف باید سیم‌کارتی انتخاب کنید که آنتن‌دهی بهتری داشته باشد.
  • شناسایی امکانات جانبی ردیاب: وجود میکروفون در برخی ردیاب‌ها شرایط برای شنود صدا را فراهم می‌کند. برخی ردیاب‌ها دارای امکاناتی هستند که شرایط برای کنترل و خاموش کردن خودرو از فاصله دور را به وجود می‌آورد.

سخن پایانی

برای اینکه بدانید ردیاب چیست، در طراحی آن از چه فناوری استفاده شده و عملکرد آن چگونه است، ما در این مقاله به بررسی همه جانبه این دستگاه کوچک هوشمند پرداختیم. مطمئنا آشنایی با ردیاب و مزایای فراوان استفاده از این دستگاه هوشمند شما را شگفت‌زده کرده است. علاوه بر این، اطلاع از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و کاربردهای گسترده ردیاب، استفاده از آن را ساده‌تر خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا