سلامت و تندرستیمعرفی کسب و کار

لیست غذاهای نرم برای بعد از ارتودنسی

برای والدینی که کودکان‌شان انجام داده است همواره رژیم غذایی یا تغذیه در زمان ارتودنسی یک دغدغه و مساله مهم است. آن ها می خواهند بدانند که فرزند دلبندشان طی چه غذاهایی باید بخورد و از خوردن کدام خوراکی ها اجتناب کنند. آنچه در این مقاله به آن پرداخته شده یک لیست کامل از غذاهای مضر برای ارتودنسی و همچنین لیست غذاهای نرم و آبکی است که کودکان و تمام افرادی که ارتودنسی می کنند باید مصرف کنند.

تغذیه در زمان ارتودنسی

اگرچه بریس های با فناوری مدرن ساخته شده اند و استحکام زیادی دارند، اما احتمال آسیب دیدن و شکسته شدن آن ها همچنان وجود دارد. بنابراین شما باید در طول مدت زمان ارتودنسی حتما از بریس های (سیم و براکت و …) خود مراقبت کنید. یکی از اصول مراقبتی از بریس ها و کلا وسایل ارتودنسی ثابت اجتناب از مصرف برخی مواد غذایی و خوراکی ها است. به طور کلی، تمام افرادی که ارتودنسی انجام داده اند (چه ثابت و چه ) باید از مصرف غذاهای چسبناک، سفت و سخت یا آن هایی که نیازمند جویدن زیادی هستند خودداری کنند. و فقط و توصیه شده را مصرف کنند. برخی از غذاهای ممنوعه در زمان ارتودنسی که باید از مصرف آن ها اجتناب کرد عبارتند از:

  • ذرت بو داده
  • آجیل و خشکبار
  • آبنبات ها (که هم چسپناک هستند و هم سفت و سخت)
  • آدامس (از هر نوع)
  • یخ
  • چیپس ذرت
  • پیتزا
  • کلوچه های سفت و سخت
  • شکلات چسبناک یا سفت
  • بلال
  • سبزیجات خام
  • نان های بسیار برشته و یا آن هایی که کاملا پخته نشده اند ( مانند بربری، سنگگ، نان های محلی ضخیم و …)
  • انواع میوه (برخی میوه های رسیده مانند سیب ترش و تمام میوه های نرسیده)
  • پیتزاهای حاوی مواد سفت و پنیر پیتزای زیاد (به دلیل چسپنده بودن)
  • گوشت (مخصوصا گوشت نپخته)
  • همبرگر و سایر ساندویچ های مشابه

آیا می دانستید که ارتودنسی نامرئی با الاینرها (برخلاف سایر روش های ارتودنسی) هیچ محدودیت غذایی ندارد؟ شما می توانید دندان های خود را مرتب کنید و همزمان از خوردن غذاهایی که دوست دارید (بدون محدودیت) لذت ببرید.

تغذیه در زمان ارتودنسی (لیست غذاهای نرم برای ارتودنسی)

علاوه بر اینکه باید موارد ذکر شده در بالا را به کلی کنار گذاشته یا با احتیاط و مطابق دستور مصرف کنید، در زمان ارتودنسی شما باید لیستی از غذاهای نرم را میل کنید. این غذاها نه تنها باعث رسیدن مواد مغذی به بدن می شوند بلکه باعث بهبود کیفیت بریس ها و همچنین سهولت در رسیدگی به بهداشت دهان و دندان نیز می شوند. هر معمولا خوردن موارد زیر را به عنوان لیست غذاهای نرم برای ارتودنسی به مراجعان وبیمارانش توصیه می کند:

  • ذرت بو داده بدون پوسته (فقط بخش نرم ذرت که به صورت مجزا به فروش میرسد)
  • انگور بدون هسته
  • پرتقال و بیشتر مرکبات
  • توت فرنگی و سایر میوه های خانواده بری
  • کلوچه، کراکر یا کوکی های سبک و نرم
  • انواع پنیر نرم
  • کره بادام زمینی
  • نودل نرم با آب زیاد و گوشت له شده مرغ
  • راویولی
  • اسموتی و شیک
  • ماست، پودینگ و بستنی
  • آووکادو رسیده
  • سوپ های صاف یا سوپ هایی که تکه های خیلی نرم دارند (اصولا سوپ ها جزء غذاهای نرم و آبکی هستند و بسیار مقوی اند. انواع سوپ برای مصرف در طول درمان ارتودنسی مفیدند)
  • پوره سیب زمینی، یا یک سیب زمینی پخته نرم بدون پوست
  • میوه های پخته شده مانند سس سیب
  • میوه های رسیده مانند موز یا هلو بدون پوست
  • سبزیجات پوست کنده، پخته شده تا نرم
  • بلغور جو دوسر و سایر غلات داغ
  • پاستا پخته شده تا خیلی نرم
  • نان نرم بدون غلات کامل
  • دسرهای ژله ای (جزء خوراکی ها و غذاهای نرم جانبی)

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی برای سلامت دهان و دندان و سلامت کلی بدن مهم است. هرچه بدن شما از سلامتی بالاتری برخوردار باشد ، نتیجه نیز بهتر خواهد بود. زیرا یک رژیم غذایی مناسب، مواد مغذی ضروری را در استخوان ها و بافت هایی که تحت درمان با بریس ها دچار تغییرات قابل توجهی می شوند را فراهم می کند. بنابراین نباید اهمیت چنین رژیم غذایی را نادیده گرفت و یا در این خصوص سهل انگاری کرد.

چند راه حل برای رعایت رژیم غذایی در زمان ارتودنسی دندان

هزینه ارتودنسی دندان ممکن است با توجه به طول مدت درمان و نیاز به جلسات متفاوت، متغیر باشد . اگر برایتان دشوار است بهتر آن است که غذاهای ممنوعه را به یکباره کنار بگذارید و یا اینکه لیست غذاهای نرم برای ارتودنسی را مصرف کنید، چند نکته و راه حل زیر میتواند در این مسیر به شما کمک کند:

  1. غذاهای ممنوعه را از دسترس خود خارج کنید تقریبا اغلب انسان ها زمانی بیشتر وعده های غذایی یا خوراکی های میان وعده خود را در خانه میل می کنند. این یعنی در خانه هر خوراکی و غذایی را می توان پیدا کرد. تا زمانی که غذاهای مضر در زمان در خانه وجود داشته باشند این امکان وجود دارد که شما از آن غذاها میل کنید. بنابراین سعی کنید که این غذاها را از دسترس خود خارج کنید. برای مثال اگر فرزندتان انجام داده، تمام تلاش خود را بکنید تا غذاها و خوراکی ها را در جایی پنهان کنید که کودک نتواند به آن دسترسی داشته باشد.
  2. برای غذاهای مضر در زمان ارتودنسی جایگزین مناسب پیدا کنید
  3. لیست غذاهای بیشتری برای رژیم غذایی و تغذیه در زمان ارتودنسی پیدا کنید لیست غذاهای مناسب برای زمان ارتودنسی و آن هایی که مضر بودند بسیار طولانی تر از آن چیزی است که در این مقاله خواندید. از متخصص ارتودنسی خود بخواهید تا در پیدا کردن غذاهای ممنوعه و توصیه شده بیشتری به شما کمک کند تا بتوانید رژیم غذایی و تغذیه در زمان ارتودنسی دندان را به خوبی پیش ببرید.
  4. آرام غذا بخورید و حجم غذای مصرفی خود را کم کنید سعی کنید به جای اینکه لقمه های بزرگ داخل دهان خود بگذارید لقمه های کوچک بردارید. زیرا حتی اگر غذایی که میخورید نرم باشد اما حجم آن زیاد باشد ممکن است به بریس ها آسیب وارد شود.
  5. تا چند روز اول ارتودنسی غذاهای نرم بخورید غذاهای لیست شده در این مقاله را مخصوصا طی چند روز اول بعد از نصب بریس ها حتما امتحان کنید. زیرا ممکن است درد و ناراحتی جزئی تجربه کنید که تنها با مصرف غذاهای نرم و آبکی میتوان این چند روز را گذراند.
  6. غذاهای سرد میل کنید! برای کاهش درد و ناراحتی ارتودنسی سعی کنید غذاهای سرد بخورید. برای مثال بستنی میتواند یک گزینه مناسب باشد. زیرا هم به بریس ها آسیب نمیزند و هم سرمای آن باعث کاهش درد و ناراحتی می‌شود.
  7. با دندان های جلویی خود لقمه را نجوید دندان های قدامی می توانند در موقع گاز گرفتن مواد غذایی و در طول درمان ارتودنسی دردناک تر از بقیه دندان ها باشند. عادات خوردن مواد غذایی و گاز گرفتن با دندان های جلویی در طول مدت ارتودنسی می تواند به یک بحران تبدیل شود. گاز گرفتن یک سیب کامل یا هر میوه سفت دیگری در طول ارتودنسی باید ممنوع شود. شما می توانید برای گاز گرفتن شیرینی های خشک و پیتزا های سفت و ترد و یا هر نوع میوه سفت آنها را با چاقو به قطعات کوچکتر تقسیم کرده سپس میل کنید.

برای کسب نتیجه بهتر از جویدن اشیاء خوداری کنید!

علاوه بر کنار گذاشتن خوراکی های مضر در طول ارتودنسی عادات خاصی می توانند باعث آسیب جدی به بریس شما شوند. از این رو توصیه می شود که تلاش های لازم را برای کنار گذاشتن این عادات در طول درمان و ترجیحا بعد از درمان انجام دهید. چرا که این عادات می توانند اثرات مخرب فراوانی برای درمان ارتودنسی شما بوجود بیاورند. در مواردی هم دیده شده که برخی افراد هنگامی که استرس دارند به کناره های براکت های خود به طور مکرر دست می زنند. دست زدن زیاد به براکت ها باعث جابه جایی آنها می شود. علاوه بر آن باکتریی های دست و یا ناخن شما می توانند از طریق انتقال میکروب به دهان و دندان ها و لثه های شما آسیب وارد کنند. چند نمونه از عادات مضر که شما باید آنها را رها کنید

  • جویدن مداد ، قلم و یا دیگر اجسام سخت
  • گاز گرفتن ناخن های خود
  • گاز گرفتن تکه های پوست و ریشه ی اطراف ناخن
  • تلاش برای باز کردن یک بسته بندی پلاستیکی نرم یا سخت با دندان های خود

دریافت نوبت آنلاین ارتودنسی با رزرو آنلاین نوبت از کلینیک های دکتر مبینا ملایی از مشاوره و ویزیت رایگان + شرایط ویژه برخوردار شوید.

سوالات رایج در خصوص غذا خوردن با ارتودنسی

آیا غذا خوردن با ارتودنسی برای همه مشکل است؟  اصولا غذا خوردن با ارتودنسی مانند روزهای قبل از درمان است اما برای اینکه آسیبی به وسایل ارتودنسی وارد نشود شما نمی توانید برخی چیزها را بخورید. بجز چیزاهای سفت و سختی که لیست کردیم، دیگر منعی در خوردن ندارید. سختی در خوردن نیز پس از چند روز برطرف می شود. آیا بچه ها با وجود ابزارهای ارتودنسی در طول درمان لاغر می شوند؟ خیر در ارتودنسی فقط طی چند روز اول ممکن است کمی حس ناراحتی برای بچه ها پیش بیاید و این طود برطرف می شود.

به جز این نکات و توصیه های مطرح شده منجر به کاهش وزن نخواهد شد و کودک با دریافت رژیم متعادل می تواند به رشد خودش ادامه دهد. والدین نباید نگران این مساله باشند. رژیم غذایی در زمان مرتب شدن دندان در کودکان و بزرگسالان فرق می کند؟ نه لزوما، تقریبا لیست تمام غذاهای موجود در این مقاله چه موارد ممنوعه یا توصیه شده در بزرگسالان و کودکان باید در نظر گرفته شود و تفاواگر به‌ تازگی دندان‌های خود را ارتودنسی کرده‌اید و یا بریس های ارتودنسی خود را سفت نموده‌اید ممکن است غذا خوردن برایتان سخت و دردناک باشد. این درد بعد از گذشت چند روز از بین می‌رود. انتخاب آگاهانه و درست رژیم غذایی که می‌خوریم امری بسیار مهم است و می‌تواند به کمک کند. غذاهای سفت و چسبناک ممکن است به بریس ها آسیب رسانده و باعث ایجاد درد در روزهای اولیه‌ی نصب بریس ارتودنسی شوند.

تغیر رژیم غذایی بعد نصب بریس ارتودنسی

  1. غذاهای نرم را انتخاب کنید. غذاهای نرمی که نیاز به جویدن نداشته باشند بهترین غذا برای افرادی هستند که بریس ارتودنسی دارند. این غذاها علاوه براینکه آسیب کمتری را به بریس ها می‌رسانند باعث ایجاد درد کمتری نیز در دندان‌های حساس می‌شوند. غذاهای سفت مانند برخی از سبزیجات را هم در صورتی می توان مصرف کرد که توسط روش‌هایی مانند بخارپز کردن، نرم شوند و به‌راحتی بشود آن‌ها را گاز گرفت. برخی از غذاهای مناسب و به‌ اصطلاح دوستدار به بریس که دندان‌های حساس را اذیت نمی‌کنند عبارت‌اند از:
  • پنیرهای نرم
  • ماکارونی/ رشته‌ فرنگی
  • سیب‌زمینی آب پز یا پوره‌ی نرم سیب‌زمینی/ برنج پخته‌ شده
  • ماست
  • سوپ
  • گوشت غیر سفت، نرم و بدون استخوان (مرغ، بوقلمون، کوفته، برش‌های موجود در اغذیه‌فروشی و…)
  • غذاهای دریایی نرم بدون استخوان (ماهی، کیک خرچنگ)
  • تخم‌ مرغ
  • لوبیای پخته‌ شده‌ی نرم
  • نان نرم بدون پوسته‌ی سفت
  • تورتیلاهای نرم
  • پنکیک
  • محصولات پخته‌ شده‌ی نرم مانند بیسکویت و کلوچه
  • پودینگ
  • سس سیب
  • موز
  • اسموتی، بستنی یا میلک شیک
  • ژله

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا