اقتصادی

آب در تهران از خط قرمز عبور کرد

آب در تهران از خط قرمز عبور کرد

در حال حاضر مخازن سدهای پنج گانه تهران نسبت به سال گذشته 76 میلیون مترمکعب کسری دارند.

به گزارش امروزنگار، تعداد سدهای پنج سد تهران در 2 آذر 1401 برابر با 283 میلیون مترمکعب و در همان روز سال 1400 این عدد معادل 359 میلیون مترمکعب بوده که تفاوت را نشان می دهد. 76 میلیون مترمکعب کسری مخزن. در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب با کاهش 14، 5، 4، 24 و 28 میلیون مترمکعبی نسبت به سال قبل مواجه هستیم. پیش بینی بارندگی تا به امروز کمتر از حد متوسط ​​و کمتر از حد نرمال بوده است و همانطور که دیدیم از سامانه بارشی هفته گذشته بارش قابل توجهی رخ نداده است.

میزان بارندگی از ابتدای سال آبی تاکنون 31 میلی‌متر بوده که این میزان در سال گذشته 47.5 میلی‌متر بوده است، بر این اساس میزان بارندگی نسبت به سال آبی گذشته 34 درصد و نسبت به سال آبی 55.5 درصد کاهش داشته است. دراز مدت.

در همین راستا علیرضا ارسطویی – مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آب و برق شرکت آب منطقه ای تهران – اعلام کرد: سال گذشته وضعیت خوبی در خصوص ذخیره سازی سدهای پنج گانه تهران نداشتیم. شرایط کلی هر پنج سد زیر نرمال و کمتر از حد متوسط ​​است و تمامی سدها از نظر کاهش بارندگی شرایط مشابهی نسبت به سال های گذشته دارند.

به گفته وی، شرکت آب منطقه ای تهران و آبفای استان تهران از سال گذشته برنامه ریزی هایی را در سطح شرکت و وزارتخانه انجام داد تا بتواند بر سال های خشکی غلبه کند.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آب و برق شرکت آب منطقه ای تهران گفت: مدیریت مخازن سدها و استفاده از تمامی منابع آبی در شرکت آب منطقه ای تهران در دستور کار قرار دارد و منتظر برنامه ریزی ها هستیم. که ساخته شده اند. ، می توانیم آخرین روز پاییز و زمستان را پشت سر بگذاریم البته این وضعیت تنها به تهران بستگی ندارد چرا که وضعیت منابع آبی کشور نیز چندان مساعد نیست.

همانطور که علی اکبر محرابیان – وزیر نیرو چندی پیش اعلام کرد که بیش از 60 درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است، در چنین شرایطی بیش از هر زمان دیگری بر مدیریت مصرف آب تاکید شده است.

وی تاکید کرد: برای بهبود این شرایط در ماه های آینده منتظر افزایش بارندگی هستیم و پیش بینی می شود با تحقق این امر تعداد سدهای کشور افزایش یابد.

وزیر نیرو با بیان اینکه آب در دسترس بودن سدهای کشور 39 تا 40 درصد است، گفت: با حجم منابع آبی در کشور بیش از هر زمان دیگری بر مدیریت مصرف آب تاکید شده است. بر این اساس از ملت شریف ایران می خواهیم که همچون گذشته به این امر توجه جدی تری داشته باشند.

به گفته کارشناسان، به نظر می رسد وضعیت منابع آبی کشور زنگ خطر را به صدا درآورده است، هرچند در این مورد نیازمند همکاری همه بهره برداران هستیم، اما انتظار می رود مدیریت جدی تری از سوی وزارت نیرو در این بخش صورت گیرد. همچنین. تا با چالش های بیشتری مواجه نشویم.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا