عمومیمعرفی کسب و کار

آشنایی کامل با بعدهای مختلف دریچه داکت اسپلیت

آشنایی کامل با بعدهای مختلف دریچه داکت اسپلیت

دریچه اسپلیت داکت به نوبه خود وظیفه مهمی دارد. این قطعه که درست در مقابل کانال اسپلیت داکت قرار می‌گیرد، جهت برگشت هوا و دسترسی آسان به قطعات داخلی تعمیر و بازرسی را آسان خواهدکرد. با توجه به اینکه داکت اسپلیت به عنوان سیستم تهویه مطبوع ساختمان‌های مسکونی و تجاری بسیار محبوب شده، از این رو انواع مختلفی از دریچه‌های داکت اسپلیت تولید و روانه بازار شده است و برای تصمیم گیری صحیح برای خرید مناسب ترین دریچه باید با آنها آشنا شوید. حال با توجه به اهمیت نصب دریچه داکت اسپلیت، به معرفی انواع و قیمت آن در تارا تهویه می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد بعدهای مختلف دریچه داکت اسپلیت یاد بگیرید.

محل نصب دریچه داکت اسپلیت

شما مطمئناً دریچه را در کولرهای آبی دیده‌اید و می‌دانید که درست در مقابل خروجی کانال نصب شده است. این دریچه‌ها مستقیماً روی کانال مجرای اسپلیت نصب می‌شوند، اما هدف از نصب آن کمی متفاوت است. همانطور که می‌دانید؛ عملکرد دریچه کولر آبی، کنترل خروجی هوا خواهدبود؛ اما عملکرد دریچه داکت اسپلیت علاوه بر این، دسترسی به Split برای بررسی و سرویس آن را فراهم می‌کند.

مزیت استفاده از دریچه داکت اسپلیت

یکی از مهمترین مزایای خرید دریچه داکت اسپلیت، حفظ زیبایی محیط است. بسیاری از مردم احساس می‌کنند که ظاهر خانه آنها با نصب سیستم‌های تهویه سقفی یا دیواری خراب می‌شود و از این موضوع ناراضی هستند. اما با استفاده از داکت اسپلیت و نصب مناسب ترین دریچه برای آن، زیبایی ساختمان مختل نخواهد شد. در ادامه قصد داریم مدل‌های مختلف دریچه داکت اسپلیت را شرح دهیم.

دریچه آلومینیومی

دریچه اسپلیت آلومینیومی یکی از رایج‌ترین و پرفروش‌ترین انواع دریچه‌ها می‌باشد. این نوع دریچه دارای اسکلت و درب آلومینیومی بوده و به همین دلیل در برابر رطوبت و گرما مقاومت بالایی دارد و از مهمترین مزیت‌های آن به شمار می‌رود. یکی دیگر از مزایای دریچه اسپلیت لوله آلومینیومی تولید آن در طرح‌ها و ابعاد مختلف می‌باشد.

دریچه داکت اسپلیت ام دی اف

دریچه اسپلیت داکت چوبی (MDF) نیز بسیار پرفروش است؛ زیرا ظاهری جالب و منحصر به فرد دارد و مخصوصاً برای ساختمان‌های مسکونی و لوکس که ظاهر زیبایی در آنها بسیار مهم است، مناسب خواهدبود. البته از آنجایی که چوب آنقدر استحکام ندارد، با PVC یا رنگ‌های خاص یا پلی اورتان پوشش داده می‌شوند. تنوع مدل، رنگ و طرح دریچه ام دی اف چوبی بیشتر از آلومینیومی است و بنابراین، می‌تواند هر کسی را با هر سبک و سلیقه‌ای جذب کند.

دریچه داکت اسپلیت پی وی سی

لوله اسپلیت پی وی سی از پلیمر ساخته شده است و به همین دلیل، مقاومت بسیار بالایی در برابر اکسیداسیون، رطوبت، هجوم حشرات و … دارد. به همین منظور در محیط‌های مرطوب و شرجی مانند شهرهای شمال و جنوب ایران مورد استقبال بسیاری از کارفرمایان و مهندسان قرار گرفته است. دریچه بازرسی مجرای PVC، بسته به ساختار آنها، در بیشتر اوقات نیازی به رنگ آمیزی ندارند.

نصب فیلتر روی دریچه

یکی از ویژگی‌های مهم دریچه داکت اسپلیت این است که امکان نصب فیلتر هوا روی آن وجود دارد و همچنین از ورود گرد و غبار به محیط جلوگیری می‌کند. البته داخل یونیت داخلی داکت اسپلیت فیلتر مناسبی وجود دارد،  بسته به نوع استفاده، می‌توانید فیلتر مناسبی را روی دریچه نصب کنید.

چرا به مینی اسپلیت نیاز دارم؟

از آنجایی که سیستم‌های مینی اسپلیت بدون کانال همچنان در حال محبوب شدن هستند، افراد بیشتری از خود می‌پرسند “من به چه اندازه‌ای از مینی اسپلیت نیاز دارم؟” چنین موضوعی به این دلیل است که مینی اسپلیت‌ها در یک اندازه تولید نمی‌شوند و هزینه کولر گازی بدون کانال بسته به عوامل متعددی می‌تواند متفاوت باشد. اگرچه ممکن است انجام تحقیق و تعیین اندازه به تنهایی وسوسه انگیز باشد، اما اگر آن را درست انجام ندهید ممکن است هزینه زیادی برای شما داشته باشد.

“اندازه” در HVAC به میزان گرمایش یا سرمایش یک سیستم در هر ساعت اشاره دارد. این بر حسب BTU/h یا واحد حرارتی در ساعت بیان می‌شود. برای تعیین اندازه مناسب سیستم بدون داکت اسپلیت مینی برای خانه خود، یک متخصص محلی را برای محاسبه بار پیدا کنید.

چرا اندازه اسپلیت بسیار مهم است؟

یک سیستم مینی اسپلیت با اندازه مناسب می‌تواند در مصرف انرژی صرفه جویی کند و شما را برای سال‌ها راحت نگه دارد. قبل از اینکه به جزئیات نحوه اطمینان از اندازه صحیح سیستم خود بپردازیم، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به برخی از مشکلات احتمالی مرتبط با اندازه نامناسب بیندازیم:

مشکلات مربوط به سیستم‌های مینی اسپلیت بدون داکت بزرگ: اگر سیستم مینی اسپلیت برای فضا خیلی بزرگ باشد، می‌تواند باعث عدم تعادل در دمای محیط می‌شود، زیرا آن را بیش از انداز گرم یا خنک می‌کند. این موضوع می‌تواند باعث افزایش قبوض انرژی، استرس بی مورد روی اجزای سیستم، تعمیرات مکرر مینی اسپلیت و حتی خرابی سیستم شود.

مشکلات سیستم‌های مینی اسپلیت بدون داکت کوچک: اگر سیستم مینی اسپلیت خیلی کوچک باشد، بسیار سخت تر از یک سیستم با اندازه مناسب کار خواهدکرد؛ زیرا از آنجایی که نمی‌تواند سرمایش یا گرمایش کافی برای فضا فراهم کند، به طور مداوم یا تقریباً پیوسته کار خواهدکرد و ممکن است هرگز دمای مناسبی را ارائه ندهد. هرچه بیشتر کار کند، برق بیشتری مصرف کرده و قبض آب و برق شما را بالا می‌برد. به نوبه خود، سیستم بسیار سریعتر فرسوده خواهدشد و ممکن است کمتر قابل اعتماد باشد. برای جلوگیری از این مسائل و لذت بردن از راحتی کارآمد و قابل اعتماد، یک متخصص سیستم تهویه را پیدا کنید تا تعیین کند چه اندازه سیستمی را که نیاز دارید.

طرز کار داکت اسپلیت در حالت سرمایش و گرمایش

1 . سرمایش

طرز کار داکت اسپلیت در حالت سرمایش به این شکل است که مبرد توسط کمپرسور موجود در یونیت خارجی به سمت یونیت داخلی (اواپراتور) با لوله کشی مسی ارسال شده و وقتی وارد کویل (لوله های پر پیچ و خم) اواپراتور در زیر سقف کاذب می شود، با هوای دمیده شده توسط فن تبادل حرارتی انجام داده و دمای هوا را کاهش می دهد. هوا ضمن سرد شدن از فیلتر نیز عبور کرده و آلودگی ها از آن گرفته می شود. در ضمن هوا وقتی با سطح سرد کویل برخورد می کند، بخار آب موجود در هوا به شکل قطرات آب در می آید (تقطیر) و از رطوبت هوا کاسته می شود. به طور کلی ساختار داکت اسپلیت ها در سرمایش بسیار نزدیک به ساختار اسپلیت ها است. (فقط با این تفاوت که در داکت اسپلیت ها، هوای خنک با کانال به همه جا فرستاده می شود)

2 . گرمایش

 

همانند کولر گازی، داکت اسپلیت نیز می تواند برای گرمایش مورد استفاده قرار بگیرد ولی همانطور که استفاده از اسپلیت برای گرمایش به علت مصرف برق صرفه اقتصادی ندارد (به جز نواحی گرمسیری ایران که زمستان های خیلی سردی ندارند)، بهتر است که برای گرمایش داکت اسپلیت (در نواحی سرد و نیمه سرد ایران) نیز چاره ای اندیشیده شود. معمولا طرز کار داکت اسپلیت در حالت گرمایشی به این شکل است که یک کویل مخصوص آبگرم به اواپراتور (یونیت داخلی) آن افزوده شود و در زمستان آبگرم ارسالی از طرف پکیج گازسوز یا بویلر موتورخانه در آن جریان یافته و فن با دمیدن هوا، هوای گرم را از طریق کانال ها در اتاق ها و سالن ها توزیع می کند. بنابرین در زمستان ، یونیت خارجی داکت اسپلیت خاموش شده و فقط فن یونیت داخلی کار می کند تا هوا را از اطراف کویل داغ (داغ شده توسط آبگرم)، عبور دهد و دمای هوا را افزایش دهد.

بنابرین به اجزای داکت اسپلیت یک کویل آبگرم هم افزوده می شود. ساختار داکت اسپلیت ها از این نظر به 2 دسته با و بدون کویل آبگرم تقسیم بندی می شود.

انواع داکت اسپلیت

انواع داکت اسپلیت از نظر کارکرد کمپرسور به شرح زیر است:

داکت اسپلیت با کمپرسور دور ثابت

کمپرسور این نوع داکت اسپلیت همان‌طور که از نام آن پیداست، با دور ثابتی کار می‌کند. به این معنا که همواره برای سرمایش، به اندازه‌ی ثابتی برق مصرف می‌کند. برای مثال اگر دمای اتاق ۳۰ درجه باشد و بخواهیم آن را با داکت اسپلیت به ۲۵ درجه برسانیم، کمپرسور با مصرف میزان ثابتی انرژی برق (مثلا ۱۵ آمپر) روشن شده و پس از رساندن دمای محیط به ۲۵ درجه، خاموش می‌شود. سپس در صورت بالا رفتن دمای محیط، دوباره روشن شده و همان میزان آمپر را مصرف می‌کند.

داکت اسپلیت اینورتر (Inverter)

داکت اسپلیت اینورتر متناسب با میزان سرمایش تولیدی آن یا اختلاف دمای محیط و ترموستات روی دستگاه، برق مصرف می‌کند. برای مثال اگر بخواهیم دمای اتاق را از ۳۰ به ۲۵ درجه برسانیم، زمانی که داکت اسپلیت را روشن می‌کنیم، کمپرسور شروع به مصرف برق می‌کند (مثلا از ۳ آمپر استارت میزند تا به ۱۵ آمپر برسد) تا درجه حرارت اتاق را به دمای موردنظر ما برساند. حال هرچه به دمای مورد نظر نزدیک‌تر می‌شود، کمپرسور با دور کمتری کار کرده و در نتیجه برق کمتری مصرف می‌کند؛ مثلا زمانی که به ۲۶ درجه می‌رسد شاید ۴ آمپر برق مصرف کند. اما بر خلاف داکت اسپلیت معمولی، هیچ گاه کاملا خاموش نمی‌شود. این موضوع باعث می شود تا مصرف برق دستگاه کاهش پیدا کند، در واقع یکی از راه های کاهش مصرف برق داکت اسپلیت خرید داکت اسپلیت اینورتر می باشد.

دکمه بازگشت به بالا