اقتصادیعمومیمعرفی کسب و کار

آموزش تعویض ال سی دی گوشی

در گام اول از آموزش تعمیر و تعویض تاچ و lcd گوشی موبایل از بهترین آمورشگاه تعمیرات موبایل ، شناختن قطعات صفحه نمایش آن است که از چه بخش هایی تشکیل شده و از نظر تئوری از چند قطعه متشکل است:

  1. گلس (شیشه) روی ال سی دی  که شامل شیشه بیرونی گوشی است
  2. تاچ اسکرین که شامل بخش لمسی گوشی است
  3. ال سی دی که جزء اصلی صفحه نمایش است
  4. قاب تاچ اسکرین

در چه حالتی نیاز به تعویض تاچ، ال سی دی یا گلس گوشی است و از کجا تشخیص دهیم:

  1. در صورتی که گلس (شیشه) گوشی شما شکسته باشد:

به نقل از آموزش تعمیرات موبایل در تهران در این صورت چنانچه فقط شیشه گوشیتان شکسته باشد آنگاه روی عملکرد تاچ و صفحه نمایش شما تاثیری نخواهد گذاشت. در این صورت وقتی گوشی از دست شما افتاده و گلس آن می شکند خوشبینانه ترین حالت نسبت به حالت های بعدی برای شما پیش آمده و تاچ گوشی شمکا هنوز کار می کند.

  1. در صورتی که تاچ گوشی شکسته باشد:

در آموزش تعمیرات موبایل اگر به غیر از گلس گوشی تاچ هم آسیب دیده و شکسته باشد، عملکرد لمسی گوشی از کار افتاده ولی صفحه نمایش خاموش نمی شود و می توان جزییات و حرکت های صفحه نمایش را دید اما لمس آن از کا افتاده است. تاچ اسکرین، یک لایه شفافی است از جنس پلاستیک که سیگنال های لمس را می خواند و به پردازش گر منتقل می کند.

  1. در صورتی که ال سی دی گوشی شکسته باشد:

در این حالت صفحه نمایشتان دارای لکه های تیره یا اینکه ترک های به صورت تار عنکبوتی یا هردوی این ها با هم برای گوشی اتفاق می افتد. در چنین حالتی علاوه بر اینکه لمس گوشی ممکن است از کار بیافتد ممکن است حتی نتوانید چیزی را در صفحه نمایش خود ببینید.

بعد از اینکه مشخص شد به کدام قطعه از صفحه نمایش آسیب دیده و نیاز به تعویض پیدا کرد حال در این مرحله از آموزش تعویض ال سی دی، باید باید با دستگاه لمینت که با آن کار تعویض انجام می شود و از چه قطعاتی تشکلید شده آشنا شوید:

  • اگزوز دستی
  • رابط برق
  • سیستم کنترل ال سی دی
  • پنکه رادیاتور
  • صافی آب
  • پنل لمینت
  • درب اتوکلاو
  • کمپرسور
  • دریچه بازشونده اضطراری
  • ایست اظطراری
  • پاور
  • پرس برای از بین بردن حباب های هوا
  • کنترلر دما

نکته: لازم به ذکر است که اگر برای صفحه نمایش گوشی مشکلی پیش آمد قبل از اینکه دست به تعمیرات سخت افزاری بزنید به مشکلات نرم افزاری نیز توجه داشته باشید، ممکن است که گوشی هنگ کرده باشد و یک مشکل نرم افزاری داشته باشد، در صورتی که از عدم مشکل نرم افزاری مطمئن شدید سخت افزار آن را طبق راه نمایی های زیر بررسی کنید.

انواع مختلف مشکلات پیش آمده در تاچ گوشی و آموزش تععمیر آن:

  • بعضی قسمت های تاچ کار نمی کند: ابتدا بررسی کنید که مشکل از گارد یا گلس گوشی نباشد. سپس سوکت و مسیر مربوط به سوکت را چک کنید و در انتها آی سی تاچ را مورد بررسی قرار دهید.
  • تاچ خود به خود کار می کند: ابتدا گوشی  با یک تاچ سالم چک شود. سپس سوکت مربوط به تاچ بررسی شود. قطعات مربوط به مسیر سوکت تاچ تا آی سی تاچ بررسی شود و در نهایت آی سی تاچ تعویض شود.
  • تاچ گوشی گاهی کار نمی کند: ممکن است این مورد مربوط به هنگ کردن گوشی باشد بنابراین ابتدا نرم افزاری بررسی و دستگاه فلش شود در صورتی که هنوز مشکل باقی است سوکت مربوط به تاچ را بررسی و سپس قطعات مربوط به سوکت تاچ تا آسی تاچ تعویض شود.
  • تاچ گوشی کار نمی کند: ابتدا گوشی را با یک تاچ سالم چک کنید.سپس سوکت مربوط به تاچ بررسی شود. و بعد قطعات مربوط به مسیر سوکت تاچ تا آی سی تاچ بررسی شود. در نهایت مجبور به تعویض آی سی تاچ هستیم.

چطور میتوان با آموزش تعویض ال سی دی موبایل  این کار را انجام داد؟ چنانچه از یک تلفن هوشمند استفاده می‌کنید، احتمالاً می‌دانید که ال سی دی مهم‌ترین بخش گوشی است. ال سی دی، رایج‌ترین نوع نمایشگر در تلفن‌های همراه است زیرا کیفیت تصویر خوب و مصرف انرژی پایینی دارد. به عبارت ساده‌تر، بخشی از صفحه نمایش است که تصویر، متن و همه چیز را نمایش می‌دهد. در صورت بروز مشکل باید با آشنا باشید یا آموزش تعویض ال سی دی موبایل  را  دیده و پشت سر گذاشته باشید.

مشکلات LCD گوشی انواع مختلفی دارد، اما به طور کلی به این معنی است که نمایشگر گوشی شما مشکل دارد. چنین مشکلاتی ممکن است ناشی از سقوط، آسیب مایع، ترک یا حتی قرار دادن اجسام سنگین روی تلفن باشد. این امر می‌تواند برای یک تلفن همراه معمولی یا یک تلفن هوشمند اتفاق بیفتد. به نظر می‌رسد این مشکل در گوشی‌های هوشمند جدی‌تری باشد زیرا برای پیمایش و کار کردن با گوشی، باید از صفحه نمایش استفاده کنید.

آنچه در این مقاله میخوانید

برخی از مشکلات رایج ال سی دی (LCD) موبایل

در ادامه مقاله‌ای آموزش تعویض ال سی دی موبایل برخی از مشکلات LCD موبایل لیست شده‌اند که ممکن است با آن‌ها روبرو شوید که برای ادامه راه آموزش تعویض ال سی دی موبایل مناسب است.

1- فقط نیمی از صفحه نمایش نشان داده می‌شود. در این مورد، متوجه خواهید شد که فقط نیمی از صفحه نمایش شما دارای صفحه نمایش واضح است. نیمه‌ای دیگر صفحه نمایش خالی، سفید یا سیاه است.

2-فقط نیمی از نمایشگر کار می‌کند. به این معنی است که حتی اگر کل صفحه نمایش تلفن اندرویدی شما مشاهده شود، برخی از قسمت‌های صفحه نمایش ممکن است به لمس کردن یا عملی که روی اسکرین انجام می‌دهید پاسخ ندهد.

3-صفحه نمایش لمسی کار نمی‌کند. صفحه نمایش برای چشمان عادی خوب به نظر می‌رسد، اما هیچ بخشی از صفحه نمایش به لمس شما پاسخ نمی‌دهد.

4-صفحه نمایش شکسته یا ترک خورده است. در اینجا، می‌توانید به وضوح ببینید که صفحه نمایش شکسته است.

5-صفحه خالی یا سیاه است. این معمولاً از سقوط یا آسیب به دلیل نفوذ آب ناشی می‌شود. نور پس زمینه را می‌بینید که به شما نشان می‌دهد گوشی روشن است، اما کل صفحه خالی یا سیاه می‌ماند.

6-صفحه نمایش چشمک زن است

7- صفحه نمایش دارای خطوط عمودی یا افقی است.

8- نقطه سیاه روی صفحه موجود می‌باشد. ممکن است مانند یک نقطه جوهر روی صفحه نمایش شما ظاهر شود.

مشکلاتی که در بالا ذکر شد ممکن است یک بار اتفاق بیفتد، قبل از اینکه برای کاملاً دیر شود، به محض اینکه متوجه اولین علائم هر یک از این موارد شدید، سعی کنید آن را برطرف نمائید.

ابزار‌های مورد نیاز برای تعویض ال سی دی گوشی

اغلب، نمایشگر‌های جایگزین با ابزار‌های موجود ارسال می‌شوند. به طور کلی شما به ابزار‌های زیر نیاز خواهید داشت:

  • پیچ گوشتی‌های کوچک
  • درایور‌های Mini Torx
  • پنس پلاستیکی
  • گوه‌های پلاستیکی
  • یک گیتار پیک/پکتروم
  • پنس منحنی
  • چاقوی دقیق یا چاقوی جراحی
  • سشوار یا تفنگ حرارتی
  • فلاکس مایع
  • هویه لحیم کاری
  • سیم لحیم کاری
  • درب بازکن گوشی موبایل

این ابزار‌ها برای برداشتن قاب و باز کردن پیچ‌های اجزایی که مانع از تعویض نمایشگر می‌شوند، گنجانده شده‌اند. به عنوان مثال، یک تلفن همراه دارای پیچ‌های Torx در زیر پوشش باتری است، که قبل از اینکه به آرامی قاب را جدا کنید، باید آن‌ها را باز کنید.

انواع صفحه نمایش ال سی دی گوشی

دو نوع صفحه نمایش برای هر تلفن همراه وجود دارد:

  • نوع رابط یا کانکتور
  • لحیم شده به PCB تلفن همراه

تعویض صفحه نمایش LCD نوع کانکتور بسیار آسان است. فقط گوشی موبایل را جدا کرده و کانکتور نمایشگر را جدا کنید. با قرار دادن کانکتور در PCB، صفحه معیوب را با صفحه جدید جایگزین کنید. وظیفه واقعی تعویض صفحه نمایش لحیم شده است که نیاز به تمرین زیادی دارد.

نحوه دمونتاژ و حذف تاچ ال سی دی موبایل

۱- موبایل را با استفاده از پیچ گوشتی دقیق و ابزار باز کردن موبایل جدا کنید.

۲- صفحه نمایش را خواهید دید که به PCB تلفن همراه لحیم شده است.

۳- فلاکس را روی مفاصل لحیم کاری اعمال کنید.

۴- با استفاده از هویه لحیم کاری، تمام اتصالات لحیم کاری را گرم کنید. هنگام استفاده از هویه لحیم کاری مراقب باشید.

۵- هنگامی که لحیم کاری شروع به ذوب شدن کرد، با استفاده از پنس یا دست، صفحه نمایش را به آرامی بیرون بکشید.

۶- با استفاده از سیم لحیم کاری و هویه، تمام خمیر لحیم کاری اضافی را از مسیر PCB جدا کنید.

نحوه لحیم کردن و تعویض نمایشگر موبایل

۱- فلاکس را به مسیر روی PCB و صفحه نمایش جدید اعمال کنید.

۲- با استفاده از هویه لحیم کاری، لحیم کاری را هم روی صفحه نمایش و هم روی صفحه PCB اعمال کنید.

۳- صفحه نمایش را روی PCB قرار دهید و هر نقطه از نمایشگر را یکی یکی به مسیر لحیم کنید. سعی کنید ابتدا هر دو انتهای آن را لحیم کنید و سپس قسمت میانی را لحیم نمائید.

آموزش تعویض ال سی دی موبایل در 5 مرحله با روش درست

مدل‌های مختلف تلفن همراه در بازار بسیار زیاد است (اعم از نو یا دست دوم) که ارائه راهنمای استاندارد تقریباً غیرممکن است. علاوه بر این، برخی از مدل‌ها را نمی‌توان بدون ارسال مجدد به سازنده تعمیر کرد.

اکثر گوشی‌های هوشمند اساساً از چندین لایه تشکیل شده‌اند. هر لایه باید به دقت جدا شود تا نمایشگر شیشه‌ای تعویض گردد. معمولاً برای تعویض صفحه نمایش گوشی هوشمند از روش زیر می‌توان پیروی نمود:

  • گوشی رو باز کنید.
  • نمایشگر را بردارید.
  • چسب را تعویض کنید.
  • صفحه نمایش جدید را فیت کنید.
  • از اتصال صحیح کابل اطمینان حاصل نمائید.

مرحله ۱: موبایل را باز کنید

برای شروع، پوشش عقب، باتری را در صورت امکان بردارید و محل پنهان شدن پیچ‌های Torx (یا استاندارد) را شناسایی کنید. به زیر برچسب‌ها و کنار درگاه‌های USB نگاه کنید. اگر دستگاهی با سلول قابل جابجایی دارید، ممکن است پیچ‌هایی را در حفره باتری پیدا کنید. گوشی را با استفاده از اهرم‌ها و پلکتروم جدا کنید. پیچ‌های اضافی نیز نیاز به برداشتن دارند.

مراقب کابل‌های روبانی باشید که نیاز به باز کردن دقیق از اتصال دهنده‌ها دارند. برای این کار از یک تیغه پلاستیکی مسطح یا پلکتروم استفاده کنید.

این‌ها اغلب از طریق لایه‌های مختلف سخت‌افزار داخل گوشی عبور می‌کنند. کابل‌های روبان ظریف هستند و به راحتی شکسته می‌شود، بنابراین مراقب باشید زیرا آسیب به آن‌ها می‌تواند دینامیک تعمیر را به طور قابل توجهی تغییر دهد.

مرحله ۲: صفحه را بردارید

در حال حاضر باید جلوی گوشی را در دست داشته باشید، خالی باشد و صفحه نمایش شیشه‌ای آن آماده برداشتن باشد. حال چسب را با تفنگ حرارتی نرم کنید. از طرف دیگر، می‌توانید گوشی را برای مدتی در مکانی گرم (مانند رادیاتور) بگذارید.

متقاعد کردن نمایشگر گوشی برای جدا شدن از بدنه معمولاً کار سختی نیست. برای شروع، با فشار دادن سوراخ دوربین به شیشه، صفحه نمایش شیشه‌ای را به آرامی از بدنه جدا کنید.

همانطور که اشاره شد، برخی از جایگزین‌ها اساساً نصف گوشی هستند. در این حالت، نیازی به حذف نمایشگر نخواهید داشت، بلکه باید قطعات (و حتی مادربرد) را از دستگاه آسیب دیده به بدنه جدید خارج کنید.

مرحله ۳: چسب را تعویض کنید

رول‌های باریک چسب جایگزین را می‌توان به صورت آنلاین خریداری کرد. آیا مقداری نوار چسب دو طرفه در اطراف چسبانده شده است؟ آن را به برش‌های باریک ۱ میلی‌متری برش دهید، سپس به جای شیشه، چسب را روی قاب گوشی بمالید.

مرحله ۴: صفحه نمایش جدید را نصب کنید

هنگامی که چسب در جای خود قرار گرفت، نوار‌های محافظ روی چسب را بردارید و شیشه را در جای خود فشار دهید. در جایی که نمایشگر با چسب برخورد می‌کند، فشار کمی اعمال کنید. مراقب باشید به وسط نمایشگر شیشه‌ای فشار وارد نکنید. نیروی بیش از حد می‌تواند حتی قوی‌ترین شیشه گوریلا را بشکند.

مرحله ۵: از اتصالات صحیح کابل اطمینان حاصل کنید

اکنون زمان آن است که گوشی را دوباره کنار هم قرار دهیم. کابل‌های مربوطه را دوباره وصل کنید و در صورت لزوم آن‌ها را قفل کنید. قطعات را با احتیاط دوباره در جعبه قرار دهید و بررسی کنید که کابل یا پیچی باقی نمانده باشد. گوشی را تست کنید تا مطمئن شوید که کار می‌کند.

از آنجا که امروزه نمایشگرهای تلفن همراه بسیار سخت تر از گذشته هستند ، به نظر می رسد که آنها هرگز خراب نمی شوند. اما متأسفانه ، این گونه نیست. افتادن تلفن اغلب می تواند صفحه نمایش را خراب کند و با عث شود که تلفن شما دیگر نتواند مفید مانند گذشته عمل کند.

آموزش تعمیرات موبایل

ما برای اینکه بخواهیم تاچ و ال سی دی گوشی را (که دچار مشکل شده است) تعویض کنیم اولین و مهم ترین چیزی که باید بلد باشیم این است که قطعات صفحه نمایش موبایل را به خوبی بشناسیم، اگر ما بخواهیم به صورت کلی این قطعه ها را به گوییم به صورت زیر می باشد:

ما برای اینکه بتوانیم از نحوه تعویض تاچ ال سی دی اطلاعات به دست آوریم و قادر به تعویض آن شویم باید با مواردی چون گلس (شیشه ی روی ال سی در که شامل شیشه ی بیرونی گوشی است) ، تاچ اسکرین (که بخش لمسی را شامل می شود) ، ال سی دی (جزئ اصلی صفحه نمایش) و قالب تاچ اسکرین آشنایی داشته باشیم.

دوره تخصصی در مجتمع آموزشی برق با 30 درصد نخفیف دوره بصورت تخصصی و کاملا عملی وبژه بازار کار.

در مرحله ی دوم ما باید بدانیم که در چه زمانی و با چه شرایطی نیاز است که ما ال سی دی گوشی را تعویض کنیم:

این موضوع می تواند در شرایط مختلف باشد.

1=وقتی که گلس گوشی ما شکسته باشد: شما اگر بخواهید تاچ گوشی های مختلف را تعویض کنید باید نحوه ی تعویض تاچ گوشی را بدانیم. زمانی که تاچ شکسته می شود گوشی در خوشبینانه ترین حالت دچار شکستگی شده زیرا فقط شیشه شکسته و به تاچ اسکرین آسیبی وارد نشده است.

2=وقتی که تاچ گوشی شکسته شده باشد: (تاچ اسکرین یک لایه شفاف پلاستیکی است که سیگنال های لمس را می خواند و به پردازش گر انتقال می دهد) زمانی که علاوه بر گلس تاچ نیز دچار آسیب شده باشد ما دیگر قادر به استفاده از لمس گوشی نیستیم زیرا دچار مشکل می شود و به درستی عمل نمی کند اما این نکته قابل ذکر است که صفحه گوشی خاموش نمی شود و شما می توانید جزئیات و حرکت صحفه نمایش را ببینید.

3=وقتی که ال سی در گوشی شکسته باشد: در این حالت شما در صفحه نمایش گوشی لکه های سیاره و ترک هایی به شکل تار عنکبوت را مشاهده می کنید، در این صورت یعنی شما علاوه بر اینکه نمی توانید از لمس گوشی استفاده کنید بلکه این امکان برای شما وجود ندارد که صفحه نمایش را به صورت روشن ببینید.

وقتی که متوجه شدیدی که به کدام قسمت از صفحه گوشی آسیب وارد شده و دیدید که نیاز به تعویض دارد باید در مرحله اقدام به تعویض ال سی در گوشی کنید در ادامه به آن می پردازیم.

نکته: اگر دیدید که صفحه نمایش دچار مشکل شده باید دو موضوع را در نظر بگیرید ابتدا اینکه همیشه فکر نکنید که مشکل سخت افزاری است زیرا ممکن است مشکل به صورت نرم افزاری باشد پس قبل از هر کاری مشکلات نرم افزاری را بررسی کنید زمانی که اطمینان پیدا کردید مشکل از نرم افزار نیست به بررسی مشکلات سخت افزاری بپردازید.

در نحوه ی تعویض تاچ گوشی در ابتدا به شما باید بگوییم که تعویض کردن تاچ با استفاده از دستگاه به نام دستگاه لمینت انجام می شود که این دستگاه نیز مانند سایر دستگاه ها از اجزا مختلفی تشکیل شده است، این قطعات شامل اگزوز دستی ،پنکه رادیاتور ، رابط برق ، پنل لمینت ، صافی آب ،درب اتوکلاد ، سیستم کنترل ال سی دی ، کمپرسور ، پاور ، ایست اظطراری ، دریچه بازشونده اظطراری ، کنترلر دما و پرس برای از بین بردن حباب های هوا هستند.

تعویض تاچ ال سی دی باید حتما با دقت بالا انجام شود تا بی نقص باشد و دچار مشکل نشود، پس حتما باید این کار توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود، که در ابتدا تاچ مشکل دیده (آسیب دیده) را از جای خود خارج کرده و سپس تاچ جدید را جایگزین آن کنند(این کار با دقت بالا و صرف زمان انجام می گیرد و حتما توسط افراد متخصص)

موضوع بعدی این است که در بخض تعویض ال سی دی گوشی مهم ترین بخش ال سی دی است، بک لایت (نام دیگر ال سی دی گوشی)، نمایش گر دقیقا در زیر تاچ قرار گرفته است و به شکل یک لایه ی نازک محتوا را به ما نمایش می دهد، زمانی که ال سی دی می شکند و دچار آسیب می شود ما این امکان را در اختیار نداریم که آن را ترمیم کنیم و حتما باید ال سی دی را با یک ال سی دی سالم جایگزین (تعویض) کنیم.

نحوه تعویض تاچ و ال سی دی گوشی سامسونگ (جی 7)

برای اینکه نحوه تعویض تاچ گوشی را بدانید باید در باره این مطالب اطلاع داشته باشید، برای اینکه ما تاچ یک گوشی سامسونگ (جی 7) را تعویض کنیم نیاز است که ابتدا پشت گوشی را برداریم.

وقتی که رویه ی پشتی گوشی را برداشتیم باید باتری را نیز به همراه رم و سیمکارت (اگر روی موبایل است) را از جای خود خارج کنیم، پس از انجام کار ها اولیه به یک پیچ گوشتی چهار سو (کوچک) نیاز داریم (تا پیچ ها را باز کنیم)، در این مرحله پیچ گوشتی را بر می داریم و اقدام به باز کردن پیچ ها می کنیم سپس با موچین خمیده پیچ ها را بر می داریم، زمانی که کلیه پیچ ها را باز کردیم رویه پلاستیکه دور جای باتری را برداشته و همچنین اتصالات را از برد جدا می کنیم و برد را از جای خود خارج می کنیم.

در این مرحله ما به سشوار حرارتی نیاز داریم، با سشوار تاچ گوشی را گرم می کنیم، زمانی که از گرم شدن کامل تاچ مطمئن شدیم تاچ را جدا سازی می کنیم با استفاده از چاقوی دقیق، وقتی که تاچ به صورت کامل جدا شد تاچ جدید را جایگزین تاچ قدیمی می کنیم برای جایگزین کردن دوباره باید این بار پشت تاچ را گرم کنیم و در جای تاچ قبلی بگذاریم و بقیه ی قطعات را نیز به همان گونه که باز کردیم می بندیم.

نحوه تعویض تاچ و ال سی دی  گوشی سامسونگ (سی 5)

برای اینکه نحوه تعویض تاچ گوشی را بدانید باید در باره این مطالب اطلاع داشته باشید، برای این کار ابتدا ما باید صفحه ی گوشی را جدا کنیم برای این کار ابتدا به کمک یک سشوار حرارتی تاچ را حرارت می دهیم.

سپس با یک چاقوی دقیق اقدام به جدا کردن آن می کنیم (این کار را باید با کمال دقت انجام دهیم) وقتی که صفحه را جدا کردیم قسمت لمسی را نیز از قسمت اتصال جدا می کنیم، وقتی که این دو قسمت را جدا کردیم با مک سشوار حرارتی و چاقو قسمت هایی که شکسته و جدا نشدند را جدا سازی می کنیم سپس با استفاده از یک فرچه صطح را تمیز می کنیم.

در هنگام نصب تاچ جدید مشکلی پیش نیاید. وقتی این کار ها را انجام دادیم تاچ جدید را می آوریم، سپس از قسمت اتصال آن را متصل می کنیم و بعد آن را محکم می کنیم.

این توضیحاتی که تا به حال به شما دادیم یک توضیح کلی بود اگر شما علاقه مند هستید که نحوه تعویض تاچ گوشی را به صورت تخصصی یاد بگیرید ما این فرصت را به شما می دهیم شما می توانید در دوره جامع آموزش تعمیر موبایل ما شرکت کنید، ما در این دوره تمام مواردی را که شما ناز دارید بدانید را به شکل جامع به شما آموزش می دهیم.

دکمه بازگشت به بالا