عمومیمعرفی کسب و کار

آیا لوله پلاستیکی نیاز به عایق بندی دارد؟

عایق نمودن لوله‌های پلی اتیلن همانند انواع دیگر لوله‌ها ممکن است به عمر و کارایی این لوله‌ها در تاسیسات کمک شایانی کند. استفاده از عایق پشم سنگ در ساخت و سازها باعث افزایش راحتی ساکنین در برابر تغییرات دما می‌شود . پرسشی که در این جا به ذهن می‌رسد این است که آیا این کار ( عایق کاری لوله ‌های پلی اتلین ) لازم است و تا چه حد بر کارایی لوله تاثیر دارد.

عایق نمودن لوله‌ها به منظور حفظ و محافظت لوله‌ها از عوامل محیطی است و به عمر و خواص مکانیکی آن می‌افزاید , به عنوان مثال در لوله‌های فلزی و فولادی از عایق‌های متنوعی استفاده می‌شود که عمدتا در جهت محافظت در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌باشد و یا لوله‌های مسی در تاسیسات را به منظور بالا بردن راندمان حرارتی و جلوگیری از تبادل حرارتی با محیط اطراف عایق کاری می‌کنند و یا لوله‌های فاضلاب ساختمانی را به جهت جلوگیری از نشتی‌ها احتمالی , نفوظ رطوبت و کاهش صدای عبور جریان فاضلاب در لوله‌های فاضلاب ساختمانی عایق کاری می‌کنند .

جالب است بدانیم که در تمامی مثالهای بالا که ذکر کردیم و نمونه‌های دیگر که در دنیای تاسیسات در حال انجام است جنس موادی که برای عایق کاری استفاده می‌شود مواد کوتینگ پلی اتیلن است که در شکل‌های مختلف بکار گرفته میشود . برای نمونه لوله‌های خطوط اصلی انتقال گاز و مواد نفتی همگی از فولاد با آلیاژی بسیار مقاوم ساخته و نصب می‌شوند و در نهایت یک لایه محافظ از مواد کوتینگ پلی اتیلن HDPE بر روی لوله قرار می‌گیرد و یا لوله‌های چدن که در شبکه فاضلاب کاربرد دارند را با یک لایه پلی اتیلن پوشش می‌دهند که در برابر شرایط سخت زیر زمین و ترکیبات شیمیایی فاضلاب محافظت کنند.

مزایای لوله های پلی اتیلن را اگر مطالعه کنیم و مشخصات مکانیکی آنها را بررسی نمائیم در می‌یابیم که این لوله‌ها در مواجهه با عوامل محیطی , استرس‌های مکانیکی و حتی مواد اسیدی مقاومت بالایی داشته و خود جنس لوله به عنوان عایق و محافظ عمل می‌کند آیا با این حال نیاز به عایق نمودن لوله‌های پلی اتیلن است ؟ پاسخ به پرسش ( عایق کاری لوله پلی اتیلن ) در طراحی و محیطی است که لوله‌های پلی اتیلن قرار است بکار گرفته شوند و در مواردی که منجر به پاسخ بله و نیاز به عایق کاری لوله‌های پلی اتیلن میشود بسیار نادر و کم می‌باشد.

عایق لوله‌های پلی اتیلن نیز از جنس خود پلی اتیلن می‌باشد و از لایه‌های مختلف تشکیل شده است , یک لایه از فوم پلی اتیلنی متخلخل که وزن بسیار سبکی دارد هسته اصلی لوله را در بر می‌گیرد و در نهایت یک لایه که آنهم پلی اتیلن است روی آن قرار می‌گیرد. کاربرد این لوله‌ها عمدتا در سیستم‌های تهویه مطبوع است که تبادل حرارتی و حفظ دمای سیال بسیار اهمیت دارد و کاربردهای صنعتی حساسی دارند. عایق‌های لوله پلی اتیلن مواد نیمه شفاف و مومی شکل هستند که برای محافظت انواع لوله پلی اتیلن به کار می‌روند.

عایق‌هایی که برای این لوله ها مورد استفاده قرار می‌گیرند برای سایر لوله‌های مسی و فلزی و … نیز کاربرد دارند. عایق لوله پلی اتیلن ، سبک و انعاف پذیر است و نصب و استفاده از آن به سهولت انجام می‌گیرد. البته انتخاب مدل عایق لوله باید با شکل و ابعاد لوله و اتصالات هماهنگ باشد. عایق‌های لوله پلی اتیلن دارای انواع مختلفی می‌باشند؛ با توجه به اینکه سیستم لوله کشی پلی اتیلنی چه کاربری دارند و طول خط لوله چند متر است و با توجه به تمام اتصالات خط لوله، از عایق‌های متفاوت می‌توان برای محافت از لوله‌ها استفاده کرد.

عایق‌های لوله پلی اتیلن به خوبی می‌توانند سر و صدایی که از لوله پلی اتیلن در اثر عبور سیال از درون لوله به وجد می‌آید را کاهش دهند. همچنین این عایق‌ها می‌توانند لوله‌های انتقال آب سرد را از یخ زدگی در مکان‌های بسیار سرد محافظت کنند. محصولات و خدمات ارائه شده توسط کارا انرژی ماندگار به کاربران کمک می‌کند تا انرژی بیشتری را با کمترین مصرف به دست آورند . لوله‌های پلی اتیلن , لوله‌ای بسیار قابل اطمینان و ایمن است که دارای عمری طولانی با درجه مقاومتی بی مثال در برابر انواع مواد‌های اسیدی و شیمیایی است که در انتقال این موادها بهترین و مقرون بصرفه‌ترین گزینه است و برای اینکه بر روی کار یک استاندارد بالاتری را اجرا کنند از عایق لوله پلی اتیلن نیز استفاده می‌کنند.

امروزه اطلاعات در خصوص انواع عایق لوله و کاربردهای هرکدام، از سری اطلاعات پایه ای و مهم می باشد که تمامی افراد از دانستن آن سود خواهند برد. آیا می دانید چگونه این تجهیز سبب افزایش عمر مفید لوله خواهد شد؟ یا هر یک از انواع عایق های لوله بسته به کاربردشان از چه موادی ساخته شده اند؟ پس اگر با تمامی انواع عایق لوله، مواد سازنده و کاربردهای آن آشنا نیستید، این مقاله را از دست ندهید. این تجهیز جهت عایق سازی لوله حرارتی و صوتی در لوله کشی انجام می شود. به بیان ساده عایق بندی لوله به منظور گرم نگه داشتن لوله ها و همچنین جلوگیری از یخ زدگی آن ها در سرما به کار می رود.

فایبرگلاس پلاستیک فایبرگلاس با فویل در آن استفاده می شود. در صورت نیاز به عایق بندی مقادیر بیشتری از لوله های در معرض سرما و گرما، بسیاری تصمیم می گیرند از عایق های لوله مانند استفاده کنند که به طور معمول لوله های فومی 6 فوتی با شکاف برای نصب آسان هستند. در جایی که لوله ها در دمای کمتر از دمای محیط کار می کنند، این امکان وجود دارد که بخار آب روی سطح لوله متراکم شود. همین موضوع سبب ایجاد رطوبت می شود. رطوبت باعث ایجاد خوردگی در لوله می شود. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد میعان روی سطح لوله بسیار مهم است.

عایق بندی لوله می تواند از ایجاد این رطوبت جلوگیری کند، زیرا دمای سطح عایق دور لوله با دمای سطح لوله متفاوت است. عایق کاری لوله‌ها به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. در بعضی از موارد تنها نیاز است از لوله‌ها در برابر سرما محافظت شود و در برخی دیگر تنها باید از میزان هدر رفت گرما جلوگیری کرد. بعضی از عایق‌ها تنها برای جلوگیری از یخ زدگی لوله‌ها استفاده می‌شوند و برخی دیگر تنها به عنوان عایق حرارتی کاربرد دارند. اما بعضی از عایق‌های لوله‌ای نیز وجود دارند که هم در برابر سرما و هم گرما می‌توانند از لوله‌ها محافظت کنند. در این مقاله به بررسی انواع روش‌های عایق کاری لوله می‌پردازیم.

مزایای عایق بندی لوله‌ها

عایق بندی لوله‌ها با توجه به نوع مصرف لوله اهمیت زیادی دارد. مثلاً در لوله‌های تاسیسات گرمایشی، عایق کاری لوله‌های تاسیسات مانع از مصرف سوخت بیشتر و هدر رفت گرما می‌شود. با عایق کاری لوله‌های تاسیسات گرمایشی، گرمای تولید شده در سیستم حرارت مرکزی ساختمان تنها صرف گرم کردن اتاق‌ها و سایر فضاهایی که نیاز به گرما دارند می‌شوند و در راه انتقال گرما، گرما از طریق لوله‌ها تلف نمی‌شود. علاوه بر این، در ساختمان‌ها نیاز است لوله‌های آب نیز به درستی عایق بندی شوند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا