عمومیمعرفی کسب و کار

آینده کامپاند Eva: نوآوری‌ها و کاربردهای آشکار

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که کاربردهای کامپاند EVA چیست و EVA چه نقشی در زندگی روزمره انسان دارد؟ کامپاند EVA یک ماده ترکیبی است که از اتیلن وینیل استات (EVA) به‌عنوان ماده پایه و سایر مواد افزودنی مانند پرکننده‌ها، نرم‌کننده‌ها، رنگدانه‌ها و مواد افزودنی عملکردی تشکیل می‌شود. با اضافه کردن این مواد افزودنی به EVA Compound می‌توان خواص آن را بهبود بخشید و آن را برای کاربردهای خاص مناسب کرد. کامپاند EVA یک ماده چندمنظوره است که می‌تواند برای تولید طیف گسترده‌ای از محصولات استفاده شود. این ماده به‌دلیل خواص مطلوبی مانند انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر ضربه، و مقاومت در برابر آب و هوا، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای کامپاند EVA بسیار متنوع است و به نوع مواد افزودنی موجود در آن بستگی دارد که در این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت. اتیلن- وینیل استات (EVA) که با نام پلی (اتیلن-وینیل استات) (PEVA) نیز شناخته می‌شود، Ethylene-vinyl acetate است که از دو مونومر اتیلن و وینیل استات ساخته شده است و نوعی پلی‌اتیلن پیشرفته است. درصد وزنی وینیل استات معمولاً از ۵ تا ۴۰ درصد متغیر است و بقیه آن اتیلن است. EVA یک پلیمر الاستومری است که موادی را تولید می‌کند که در داخل آن‌ها “لاستیک مانند” هستند. نرمی و انعطاف‌پذیری این ماده دارای چقرمگی خوب در دمای پایین، مقاومت در برابر فشار، گرما و مقاومت در برابر اشعه ماوراء‌بنفش است.

خواص اتیلن وینیل استات به میزان وینیل استات موجود در آن بستگی دارد. به طور کلی، EVA با میزان وینیل استات بالاتر، انعطاف‌پذیرتر و نرم‌تر است، درحالی‌که EVA با میزان وینیل استات کمتر، سخت‌تر و محکم‌تر است. در نتیجه، کیفیت کامپاند EVA با توجه به کاربردهای ‌کامپاند EVA بسته به نوع استفاده می‌تواند متفاوت باشد. اساساً سه نوع اتیلن وینیل استات وجود دارد که بسته به کاربردهای کامپاند EVA این ماده می‌تواند یک فیلم، یک ساختار لاستیک مانند یا یک فوم باشد که بستگی به مقدار وینیل استات اضافه شده دارد. معمولاً EVA ساخته شده با ۱۰-۴۰ درصد وینیل استات بیشترین کاربرد را در صنایع دارد .

EVA با طیف گسترده‌ای از کاربردها و خواص عالی خود، آینده امیدوار کننده‌ای در صنعت پلاستیک دارد. اتیلن وینیل استات یک ماده نسبتاً ارزان قیمت است که خواص مطلوبی برای کاربردهای مختلف دارد. درصد وینیل استات در ترکیب می‌تواند متفاوت باشد و به‌طور قابل توجهی بر خواص محصول نهایی تأثیر می‌گذارد. کامپاند EVA به‌دلیل مزایای متعددی نظیر انعطاف‌پذیری، دوام و سبکی، گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربردهای مختلف است.

با انتخاب نوع مناسب EVA و افزودنی‌های مناسب، می‌توان محصولاتی با خواص مختلف تولید کرد که بسته به کاربردهای کامپاند EVA این خواص می‌تواند متفاوت باشد. این ماده زیست‌سازگار نیز هست و برای استفاده در محصولاتی که با بدن انسان در تماس هستند، مناسب است. کامپاند EVA توسط شرکت‌های مختلفی در سراسر دنیا تولید می‌شود که بسته به مواد اولیه مصرفی دارای کیفیت و قیمت‌های متفاوتی است. کامپاند EVA تولید شده کارخانه karachemical در تولید دمپایی، زیره کفش، کفی کفش، تاتمی‌های ورزشی، کفپوش‌ها، شیت‌های فومی و برخی کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت کامپاند EVA بسته به کیفیت و مواد اولیه مصرفی متفاوت است.

EVA چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اتیلن وینیل استات یا EVA کوپلیمری است که از ترکیب اتیلن و وینیل استات ساخته شده است و در پوشش‌ های صنعتی و لمینیت‌ ها کاربرد دارد. همچنین، این کوپلیمر به دلیل انعطاف‌ پذیری و شفافیت بالا، در صنعت فیلم کاربردهای فراوانی دارد. کوپلیمر EVA از ۱۰ تا ۱۵ درصد مولی وینیل استات تشکیل شده است که به صورت یک استخلاف قطبی به اتیلن متصل می‌ شود. اگر در تولید EVA از درصد کمی وینیل استات استفاده شود، به دلیل غیر سمی بودن, در بسته‌ بندی مواد غذایی نیز می‌ توان از آن استفاده کرد.

EVA پلیمری است که از جهت انعطاف‌ پذیری و نرمی شبیه مواد الاستومر است، در حالی که از نظر قابلیت فرآوری به مواد ترمو پلاستیک شباهت دارد. EVA به دلیل انعطاف‌ پذیری بالا و نیز عدم وجود خطر نفوذ پلاستیسایزر به سطح, می‌ تواند جایگزین مناسبی برای PVC باشد. What is Granule EVA ؟ گرانول EVA به عنوان ماده خام در تولید محصولات انعطاف‌پذیر و مقاوم در صنایع مختلف نقش مهمی ایفا می‌کند . این پلیمر به دلیل دارا بودن خواص و ویژگی‌ هایی نظیر وزن پایین، بی‌ بو بودن، شکل‌ پذیری در قالب، شفافیت بالا و قیمت پایین‌ تر در مقایسه با لاستیک‌ های طبیعی، کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد. کوپلیمری شامل اتیلن(قسمت اعظم) و نسبت های جزئی وینیل استات است.این کوپلیمر بسیاری از خواص پلی اتیلن را دارا است اما به طور قابل توجهی انعطاف پذیری،افزایش طول و مقاومت به ضربه افزایش پیدا کرده است.

مصرف‌ کنندگان EVA

امروزه کشورهای آسیایی با اختصاص دادن دو سوم کل تقاضای جهان به خود، بزرگترین مصرف‌ کننده EVA (اتیلن وینیل استات) در دنیا محسوب می‌ شوند. توسعه و رشد صنایع صادراتی به ویژه کفش و افزایش استانداردهای زندگی در این کشورها، سبب کاربرد روزافزون EVA در این منطقه شده است. به دلیل افزایش کارخانه‌ های کفش در بازار چین و هند، پیش‌ بینی می‌ شود این بازارها سهم بیشتری در مصرف EVA داشته باشند. از نظر تقاضا و مصرف EVA، آمریکای شمالی در رتبه دوم پس از آسیا قرار دارد. جالب است بدانید سرانه مصرف EVA به ازای هر نفر در آسیا حدود نیم کیلوگرم است و کشورهای هند، اندونزی و ویتنام، پتانسیل بسیاری جهت افزایش تقاضا در آینده خواهند داشت. در ضمن میتوانید برای دیدن محصولات تولید کننده مواد اولیه پلاستیک روی لینک های زیر کلیک کنید.

این ماده از لحاظ نرمی و انعطاف پذیری شبیه الاستومرها،اما فرایند شکل دهی آن شبیه ترموپلاستیک ها است.همچنین به دلیل ویژگی های خود همچون وزن کم،نداشتن بوی زیاد،شکل پذیری در قالب،شفافیت و قیمت پایین تر در مقایسه با لاستیک طبیعی کاربردهای گسترده ای پیدا کرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت سفارش با داخلی ۲۲۸ تماس حاصل نمائید. این ماده که به عنوان ماده اولیه در بسیاری ازمحصولات به‌کار میرود، اما از آنجا که به‌طور کلی کمتر کسی به نوع و مشخصات ماده اولیه توجه می‌کند و خیلی از افراد مواد اولیه ساخت محصولات را نادیده می‌گیرند و فقط به محصولات نهایی ساخته شده از آن دقت می‌کنند؛ به همین دلیل نیز نام این مواد برای خیلی‌ها ناآشناست.

ئی وی ای (EVA) مخفف کوپلیمر «اتیلن وینیل استات» است که ماده ای بسیار رایج است و به دلیل ارزان قیمت بودن و دارا بودن خاصیت سازگاری با محیط زیست و بدن انسان به عنوان یک جایگزین مؤثر در انواع ترکیبات از جمله لاستیک طبیعی، فوم پی وی سی و پلی‌اورتان، فایبرگلاس، نمد، کامپوزیت‌های چوبی، نئوپرن و پشم معدنی، همچنین در ساخت یخچال و فریزر خانگی، داکت و لوله‌های گاز در صنایع تولیدی به‌کار میرود.

ویژگی های اتیلن وینیل استات

مواد EVA دارای انعطاف‌پذیری، مقاومت شیمیایی و کشش خوبی است. بنابراین به طور گسترده‌ای در کفی کفش‌ها و مواد داخلی کفش استفاده می‌شود. به‌عنوان ماده میانی انعطاف پذیر، ضربه‌گیر، ضد لغزش و مقاوم در برابر فشار محصول نهایی مانند دمپایی، کفش کتانی، محافظ تلفن همراه، محافظ تبلت و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرد. اتیلن وینیل استات، ماده ای بسیار قابل ارتجاع است و در صورتی که با ماده ای متخلخل مثل لاستیک  متصل شود، ترکیب بسیار مقاومی می‌سازد که تا دمای 96 درجه سانتی گراد مقاوم است. ئی وی ای، بسیار سبک است و قابلیت شکل‌پذیری بالا، مقاومت و دوام در برابر فشار از دیگر ویژگی های آن است. ظاهری زیبا و براقیت خاصی دارد، درعین حال برخلاف بسیاری از مواد پلیمری بوی بدی ندارد. همچنین ئی وی ای، ضد آب و مقاوم در برابر اشعه فرابنفش است.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا