عمومیمعرفی کسب و کار

اجزای نوار نقاله

نوار نقاله یکی از کاربردی ترین دستگاه ها برای حمل و نقل محصولات مختلف می باشد، و اغلب از این دستگاه در کارخانه ها استفاده می شود. امروزه نقاله ها ابزار بسیار مهمی می باشد، و بخش لاینفک مراحل مختلف تولید، استخراج، فرآوری، مونتاژ و… می باشند. شما می توانید با استفاده از نقاله کالاها و محصولات را به صورت مکانیکی، مطمئن، پیوسته و در زمان مشخص منتقل شوند، و به خاطر این که فرآیند تولید هر محصول از قسمت هاى مختلفى تشکیل شده است، و مواد اولیه آن باید مسافتی را بین ایستگاه های مختلف طی کند، و از بخش های مختلف یک واحد تولیدى عبور کند، تا پس از پردازش و انجام عملیات بر روى آن به محصول نهایى تبدیل شود، کاربرد نوارهای نقاله اهمیت پیدا می کند.

  • نوار نقاله تسمه ای
  • نوار نقاله پیاله ای
  • نوار نقاله صفحه دار
  • نوار نقاله بازوئی
  • نوار نقاله زنجیری
  • نوار نقاله غلطکی
  • نوار نقاله پیچشی
  • نوار نقاله انعطاف پذیر

اصول کار تسمه نقاله به چه صورتی می باشد؟

اصول کار تسمه نقاله به این صورت می باشد، که بر حرکت و جا به جایی در یک مسیر تعیین شده می باشد. اغلب نوارنقاله ها متشکل از یک نوار یا تسمه مدار بسته، دو یا چند غلطک و یک منبع انرژی می باشند. نیروی حاصل از کار منبع انرژی، غلطک های نوار نقاله را به حرکت درآورده، و سبب حرکت ممتد تسمه می شود. به این ترتیب فرآیند جابجایی و انتقال در یک مسیر پیش بینی شده انجام می شود.

Conveyor components

نوار نقاله چگونه کار می کند؟

عملکرد نوار نقاله صنعتی پیچیده و سخت نیست، در دستگاه نوار نقاله تسمه به دور غلطک های محرک و متحرک قرار گرفته و با گردش آن ها حرکت می کند. غلطک محرک غلطکی می باشد، که به موتور کانوایر وصل شده است. زمانی که موتور نوار نقاله بارگیری کار خود را آغاز می کند، غلطک محرک به گردش در می آید، و نوار یا تسمه را به حرکت در می آورد. غلطک متحرک که در سمت دیگر نوار نقاله قرار دارد، با حرکت تسمه شروع به چرخیدن کرده، و برگشت نوار را در جهت مخالف تسهیل می‌ کند. به همین ترتیب می‌ توان کالا یا مواد را بر روی نوار نقاله قرار داده، و آن را از یک محل به محلی دیگر منتقل می شود.

اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله

اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله متحرک شامل:

  • تسمه
  • غلطک هرزگرد
  • مسیر برگشت
  • غلطک هرزگرد
  • حمل بار
  • غلطک
  • سیستم رگلاژ
  • سیستم باردهی
  • سیستم تخلیه
  • سیستم تمیز کردن تسمه و غلطک
  • منطقه انحنای تسمه
  • منطقه تغییر جهت تسمه

در ادامه به معرفی هر یک از اجزای نوار نقاله کوچک و یا بزرگ خواهیم پرداخت.

تور سرندی

توری سرندی فولادی ، نوعی از توری های مفتولی با ساختار بافت هستند ساختار موج دار مفتول های به کار رفته در تار و پود این توری ها، ساختاری محکم تر به آن می بخشد از تابیده شدن مفتول ها ساختارهای منفذ مانند به نا چشمه تشکیل می شود که برای ثابت ماندن شکل چشمه ها و مستحکم تر شدن توری، مفتول های موج دار، پس از آنکه در هم تنیده شدند، در نقاط اتصال، به یکدیگر جوش داده می شوند.

تسمه

تسمه نوار نقاله به عنوان یکی از مهم ترین بخش نوار نقاله استیل می باشد، که با توجه به جنس تسمه و کاربردی که مد نظر شما برای منتقل کردن محصولات می باشد، در مدل های مختلفی اعم از تسمه لاستیکی، تسمه آجدار، تسمه با آج v شکل، تسمه با آج گریپ، تسمه پارچه ای یا نمدی، تسمه فلزی و… نیز تقسیم بندی می شوند. نکته ی بسیار مهمی که در مورد این بخش وجود دارد، این است، شما نمی توانید از تسمه نقاله لاستیکی در صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی استفاده کرد، و به جای آن از تسمه های pvc یا پارچه ای استفاده می شود.

غلطک (درام یا توپی)

غلطک های نوار نقاله برای به حرکت در آوردن و یا تغییر جهت چرخش تسمه مورد استفاده قرار می گیرند. غلطک های در مدل های مختلف طراحی و تولید می شوند. این مدل ها شامل:

  • مناسب برای حرکت تسمه به مسیر برگشت
  • هدایت کردن تسمه به مسیر حمل بار
  • به حرکت در آوردن تسمه
  • تنظیم راستای ورود و خروج تسمه با مسیر برگشت پایینی و یا ایجاد قوس تماس درام محرک با تسمه
  • تنظیم کشش تسمه با استفاده از سیستم رگلاژ شیاری
  • این غلطک تکیه گاه تسمه در مسیر برگشت می باشد، و توان لازم در جابجایی تسمه را کاهش می دهند.

این غلطک هم مانند غلطک های هرزگرد مسیر برگشت تکیه گاه تسمه می باشند، که ممکن است، قادر به تغییر شیب تسمه، کاهنده فشار تسمه، خود تنظیم از نظر راستا یا تغییر وضعیت باشند. هم چنین این غلطک می تواند کمک زیادی به تسمه در حمل بار کرده، و توان لازم جهت به حرکت درآوردن تسمه را نیز کاهش می دهند.

سیستم رگلاژ

  • سیستم های رگلاژ برای نگهداشتن کشش تسمه به صورت استاندارد مورد استفاده قرار می گیرند، انواع مختلفی دارد.
  •  در این سیستم، کشش، توسط سیستم های کنترل اتوماتیک یا پیچ های تنظیم انجام می شود.
  •  در این نوع سیستم، از یک وزنه هادی جهت کشش موردنیاز غلطک مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم های باردهی

این سیستم ها مناسب برای کنترل مکانیزم تغذیه بار بر روی تسمه می باشند، که از نظر شکل ظاهری در مدل های مختلفی اعم از ناودان، باردهنده اتوماتیک، هل دهنده، قیف و… طراحی می شوند.

سیستم های تخلیه

سیستم های تخلیه مناسب برای تخلیه بار از سیستم نقاله می باشند، که برای این کار از دستگاه های مختلفی مانند ناودان، اسلاید، بیرون اندازها، سیستم های خودکار و… نیز استفاده می کنند.

سیستم های تمیز کردن تسمه و غلطک

این سیستم ها با استفاده از لیسه و یا برس هایی مواد اضافی که بر روی تسمه یا غلطک وجود دارد، را تمیز می کنند. لیسه ها اگر بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند، می تواند سبب صرفه جویی در زمان و جلوگیری از آسیب دیدن تسمه بر اثر مواد انباشته شده نیز شود.

منطقه انحنای تسمه

در این منطقه انحنای تسمه، تسمه با توجه به وزن خود و در راستای عمودی، منحنی و خم می شود.

منطقه تغییر جهت تسمه

در این منطقه نیمرخ تسمه تغییر کرده، و از حالت مسطح به حالت مقعر یابا توجه به گسترش صنایع مختلف در دنیا، مساله حمل و نقل و انتقال مواد و محصولات اهمیت زیادی پیدا کرده است. یکی از سیستم های مهم در انتقال مواد و محصولات در صنایع مختلف خودروسازی، موادغذایی، معادن، تایرسازی، آردسازی و عمده صنایع مختلف دنیا، سیستم کانوایر یا نوار نقاله ها هستند.

سیستم کانوایر یا نوار نقاله به صورت حمل تسمه ای مواد و کالا های مختلف چه به صورت ماده اولیه، مواد نیمه ساخته یا نهایی به حمل مواد می پردازد. لازم به ذکر است جزء اصلی سیستم های نوارنقاله، تسمه نقاله ها هستند.

جهت خرید انواع تسمه نقاله و قطعات جانبی نوار نقاله، می توانید به صفحه در سایت تسمه باندو مراجعه نمایید. در ادامه این مقاله قصد داریم با اجزا نوار نقاله، ساختار نوار نقاله، تسمه نقاله، کاربرد نوار نقاله، انتخاب نوار نقاله مناسب و … بیشتر آشنا شویم.

نوار نقاله چیست؟

امروزه نوار نقاله ها نقش مهمی در توسعه سیستم های انتقال و حمل و نقل دارند و در صنایع مختلف، کارخانه ها و شرکت های پیشرفته و به روز نیز مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از نوار نقاله ها مواد خام، محصولات نیمه ساخته یا محصولات نهایی به سهولت و به صورت پیوسته و مطمئن در بازه زمانی کوتاهی به مکان موردنظر منتقل می شوند. در ادامه با اجزا نوار نقاله، کاربرد نوار نقاله و ساختار آن بیشتر آشنا می شویم.

تاریخچه رولیک نوار نقاله

تاریخچه رولیک نوار نقاله به قرن نوزدهم برمی گردد. در سال 1892 توماس رابینز با به کار گرفتن یک مجموعه منظم از دستگاه ها، سیستم نوارنقاله را اختراع کرد که برای حمل مواد سنگین در معادن استفاده می شد. 9 سال بعد (سال 1901) ساندویک به ساخت و تولید سیستم های نوارنقاله استیل کورد و فولادی پرداخت.

4 سال بعد (سال 1905) ریچارد ساتکلیف برای اولین بار تسمه نقاله مخصوص جابجایی زغال سنگ در معادن را طراحی کرد. این سیستم 8 سال بعد (سال 1913) در کارخانه خودروسازی مطرحی به نام فورد و سالیان بعد در شرکت های دیگر، تحول پیدا کرد و مورد استفاده قرار گرفت. جهت مطالعه بیشتر می توانید به مقاله در سایت تسمه باندو مراجعه نمایید.

دستگاه ماسه ساز دو طرفه

اگر دستگاه سنگ‌شکن بتواند سنگ‌هایی کوچکتر از 5 سانتی‌متر را خرد کند و سنگ‌هایی به اندازه ماسه (کمتر از 2 میلی‌متر) تولید کند، به آن ماسه ساز دو طرفه می‌گویند. بازدهی و ظرفیت تولید این نوع دستگاه به ترتیب بیشتر و کمتر از سایر دستگاه‌های سنگ‌شکن است. ماسه ساز پاکتی (دوطرفه) یکی از انواع دستگاه‌های ماسه‌ساز است که از آن برای خردکردن سنگ‌های رودخانه، کوه یا معدن در صنایعی مانند ساختمان‌سازی، راه‌سازی و معدن استفاده می‌شود.ماسه ساز ما یکی دیگر از انواع ماسه سازهاست که با کمک ممتاز سنگ شکن  میتوانید انتخاب کنید که کدام مورد برای کاربرد شما مناسب تر است.

دکمه بازگشت به بالا