عمومیمعرفی کسب و کار

انقلاب در طراحی های برچسب

صنعت بسته بندی هند در دهه های 1960، 70 و 80 میلادی تفاوت اساسی با وضعیت فعلی آن داشت. درب بطری های تولیدی در این کشور نه تنها به راحتی باز نمی شدند بلکه شما مجبور بودید تا با استفاده از یک اره یا چاقوی تیز درب بطری را ببرید. محصولات مایع تماما در بسته بندی های بسیار ضعیف عرضه می شدند و تقریبا تمامی آنها به بیرون از بسته تراوش می کردند. حتی بعضی اوقات مصرف کننده مجبور بود تا با استفاده از یک میخ و چکش درب یک بطری یا قوطی را باز نماید.

 

طراحی های برچسب

 

لیبل سلفونی: لیبل سلفونی همان لیبل کاغذی است که روی آن سلفون چسبانده میشود. نصب سلفون روی لیبل کاغذی باعث می شود لیبل به راحتی تمیز شود، مقاومت آن در برابر پاره شدن و رطوبت بسیار افزایش پیدا کند، رنگ چاپ برچسب در اصفهان  به دلیل برخورداری از پوشش پاک نشود و علاوه بر تمام این موارد زیبایی بیشتری به لیبل ببخشد. سلفون ها در انواع براق، مات ساده، مات ضدخش، مات طرحدار، شنی و مخملی موجود اند و با افزایش هزینه کمی، کیفیت و زیبایی لیبل شما را بسیار بالاتر خواهند برد.

لیبل پی وی سی: جنس برگه این لیبل ها از کاغذ معمولی ساخته نشده است و از پلیمری پلاستیک مانند با نام مخفف PVC ساخته شده است. این ماده کاملا در برابر آب مقاوم بوده و ماندگاری بسیار بالایی نیز دارد. لیبل های پی وی سی در دو نوع سفید و شفاف (شیشه ای) تولید و چاپ می شوند که روی هر کدام از آن ها می تواند از پوشش سلفون نیز استفاده کرد. لیبل های پی وی سی در مواردی که نیاز به لیبل با ماندگاری بالا وجود دارد یا مواردی که لیبل در تماس با رطوبت و آب قرار میگیرد کاربرد دارد.

لیبل گچی: لیبل های گچی یا خرد شونده برچسب هایی هستند که همینطور که از نام آن ها پیداست، پس از چسبیدن به سطح مورد نظر مانند گچ سفت شده و خشک می شوند تا دیگر نتوانید آن ها را سالم جدا کنید و در هنگام کندن خرد شده و از بین می روند. مورد استفاده این لیبل ها در مواردی مانند گارانتی و یا پلمب بسته بندی کالاست که نتوان برچسب را باز کرده و دوباره چسباند. این لیبل ها چسبندگی بسیار بالایی دارند اما به دلیل جنس خاص آن ها، کیفیت چاپ در آن ها کمی پایین تر از لیبل های کاغذی است.

لیبل متالایز ضد آب: لیبل های متالایز از جنس پی وی سی ساخته شده اند و در سه رنگ طلایی، نقره ای و هفت رنگ تولید و چاپ می شوند. این لیبل ها لوکس ترین و زیباترین لیبل موجود در بازار هستند. متالایز های پی وی سی علاوه بر اینکه به دلیل جنس PVC خود بسیار مقاوم و ضد آب هستند، به دلیل نمایش رنگ های واقعی طلایی و نقره ای بسیار شکیل و درخشنده اند. مورد استفاده این لیبل ها برای مواردی است که نیاز به بالا بردن کلاس کاری یک محصول یا بسته بندی وجود دارد، مواردی مثل شیشه عطر و ادکلن، بسته بندی زعفران و هر محصولی که نیاز به بسته بندی بسیار شیک و زیبایی دارد.

لیبل متالایز کاغذی: متالایز های کاغذی فقط در رنگ نقره ای عرضه می شوند و توانسته اند زیبایی و ظرافت لیبل های متالایز را با قیمت بسیار مناسب تری به دست مصرف کننده برسانند. ترکیب قیمت مناسب به دلیل کاغذی بودن و زیبایی بالای لیبل های متالایز آن ها را به لیبل بسیار مناسبی برای مواردی تبدیل کرده است که نیازی به ماندگاری بالا و یا مقاومت در برابر آب ندارند.

لیبل کرافت: لیبل های کرافت با بافت خاص و رنگ کاهی خود جزو خاص ترین لیبل هایی هستند که می توانید برای محصول خود سفارش دهید. بافت و رنگ این لیبل ها جلوه ای ارگانیک و هنری به محصول شما خواهد داد و برای بسته بندی لوازم چوبی، صنایع دستی، محصولات ارگانیک و گیاهی و تمام مواردی که نیاز به استفاده از لیبلی خاص و منحصر بفرد دارد یکی از بهترین انتخاب هاست.

لیبل هولوگرام void: لیبل های هولوگرام امنیتی لایه شونده پس از کندن از سطحی که به آن می چسبند ردی از خود به جای میگذارند و چسبندگی خود را از دست می دهند. یه همین دلیل از هولوگرام ها برای مواردی مانند سرتیفیکیت ها، کارت های گارانتی و پلمب بسته بندی محصولات استفاده می شود.

لیبل ژله ای: لیبل های ژله ای با با سطح برآمده و گنبدی شکل خود بسیار متفاوت از سایر لیبل های ساده و تخت هستند. این لیبل ها با ظاهر خاص و مقاومت بالایی که دارند کاربردهای زیادی در موارد فانتزی و کادویی و حتی موارد صنعتی برای نصب روی دستگاه های مختلف را دارند.

وضعیت برچسب محصولات نیز بهتر از خود بسته بندی نبود و تمامی برچسب ها با استفاده از چسب های نامرغوب و به صورت بسیار ناشیانه و بی دقت بر روی محصولات نصب می شدند. در مورد انتخاب نام ها یا طراحی گرافیکی بر روی برچسب ها اگر چیزی نگوییم، بهتر است. طراحی ها بسیار ابتدایی بودند و ابعاد آن نیز بسیار غیرحرفه ای بود. البته تمامی مشخصاتی که برشمردیم، مختص به یک بازار کاملا جهان سومی و محصور در محدودیت های خود بود که در آن زمان و با آن شرایط کشور هند، سازگاری کامل داشت.

اگر نگاهی دقیق تر به نوع طراحی انجام شده در بسته بندی محصولات هندی بیاندازیم، به راحتی می توانیم به انقلاب خاموشی که در این صنعت در کشور هند در حال به وقوع پیوستن است، پی ببریم. از جمله مهم ترین شواهدی که می توان برای این ادعا عنوان نمود، تنوع، سلیقه و گسترگی پوشش این صنعت می باشد. حتی نوع طراحی در نظر گرفته شده برای قالب دستگاه ها نیز جالب توجه می باشد چرا که محصولات تولیدی تماما نه تنها از جذابیت های ظاهری مناسبی برخوردارند بلکه در فاز تولید نیز، کار را برای تولیدکننده و در فاز مصرف، استفاده را برای مصرف کننده بسیار تسهیل می نمایند.

این شرکت ها در انجام کارهایشان بسیار زیرکانه عمل می کنند و همواره به دنبال گارانتی فعالیت های خود می باشند. این شرکت ها با عقد قراردادهای غیرقابل بازگشت، این اجازه را به مشتری خود نمی دهند تا تحت هیچ شرایطی قرارداد خود را فسخ کند و از طرفی، خود شرکت ملزم می شود تا اطلاعات دریافتی از مشتری را به دیگری منتقل نکند و آنها را کاملا محرمانه حفظ نمایند.

در بازارهای پر رقابت امروزی، چنین استراتژی هایی حتما منجر به حفظ بازار و افزایش مشتریان خواهد گردید. حتی فراتر از آن تمامی فرآیند تولید طراحی، توسط تصمیمات اصلی از پیش تعیین شده کنترل می گردد تا هیچ تناقضی در رفتار شرکت در برابر اصول اولیه وجود نداشته باشد.
اما فرآیند کنترل به این صورت است که شرکت طراح پس از دریافت سفارش از سوی مشتری، اقدام به انجام طراحی اولیه نموده و آن را برای اخذ تاییدیه به مرکز کنترل ارجاع می دهد. در این زمان، مرکز کنترل با بررسی دوباره طرح، در مورد تناسب طرح با مخارج و دیگر جنبه های قرارداد، نظر خود را اعلام می کند و تا زمانی که این مرکز طرح را تایید ننماید، طرح به مرحله بعدی راه نخواهد یافت. به محض اینکه طرح مراحل تاییدیه را گذراند، کارها بر اساس طرح از پیش تدوین شده پیش رفته و پروژه به مشتری تحویل می شود.

از دیگر وظایف این مرکز همانا نظارت بر کار نهایی انجام شده و مقایسه آن با خواسته مشتری است. از طرفی دیگر، این مرکز پروژه تولید شده را از نظر ابعاد، رنگ و دیگر جنبه ها با ماشین آلات مورد استفاده مشتری می سنجد تا از این که طرح به خوبی بر روی محصول نهایی چاپ می شود، اطمینان حاصل نماید. تمامی افراد مربوط به پروژه از طریق سیستم آنلاین که از نظر حفاظتی کاملا ایمن است، با هم در ارتباط هستند. شاید یک مشتری که در ایالات متحده قرار دارد، در حال تماس و صحبت با مرکز کنترلی در چین برای محصولی است که قرار است در اندونزی به فروش برسد. نکته جالب توجه در مورد این بخش کار این جاست که تمامی موارد مذکور به صورت الکترونیکی صورت می پذیرد و هیچ گونه حرکت فیزیکی برای برقراری ارتباط اتفاق نمی افتد.

بر خلاف گستردگی و پراکندگی کارهایی که باید توسط این گروه های طراحی انجام پذیرد و با توجه به مشکلات قانونی و بعضا فنی که به طور معمول در خلال فرآیند کار پیش می آید، تمامی افراد دست اندر کار سخت در تلاش هستند تا انجام پروژه ها با حداقل تصادفات و اشتباهات همراه باشد. در حین کار، گزارش هایی از روند طراحی تهیه و بررسی می شوند تا کیفیت کار کاملا حفظ شود. در حقیقت حد استاندارد در نظر گرفته شده برای اشتباهات و تصادفات در حین کار در این شرکت، 5/0 درصد در نظر گرفته شده که آن هم اجتناب ناپذیر است.
از آنجا که این شرکت های طراحی تنها مسوول طراحی بسته بندی نیستند و مسوولیت مسایل فنی پیش از تولید را نیز بر عهده دارند، امکان بروز اشتباه یا تصادفات در تمامی بخش ها ممکن می شود. در حقیقت مرکز طراحی، مسوولیت تمامی پروژه را بر عهده دارد. از این رو باید در انجام کارها بسیار حساس و پر وسواس عمل کنند.

با توجه به پیچیدگی کار و گستردگی تعداد نفرات و آژانس های واسطه ای، شرکت های طراح مجبورند کار خود را به سریع ترین شکل ممکن به انجام رسانند و در این راه وجود یک سری طرح های از پیش طراحی شده و آماده به صورت دوبعدی و سه بعدی می تواند بسیار مفید باشد. همان طور که می دانیم، بسته بندی امروزه بسیار پر تنوع تر از گذشته است و ما محصولات را در قالب های مختلف هم چون تیوب، جعبه، کیسه، کارتن و بسته بندی های پلاستیکی بلیستر در فروشگاه ها می بینیم.

این شرکت ها باید طراحی های 2 بعدی و 3 بعدی مختلفی برای هر کدام از این انواع بسته بندی را به صورت آماده و البته همانند یک قاب در دسترس داشته باشند تا هر زمان که نیاز شد، این قاب ها را به طرق مختلف آراسته و طرح مورد نظر را از آن بیرون آورند. اما بعضی اوقات کار به این آسانی هم نیست و آنها باید طرح را بر روی بطری ها در اندازه های مختلف یا بر روی درب پوش آنها اجرا نمایند. برای چنین مواقعی، متخصصان طراحی یک سری استانداردهایی را طراحی نموده اند و بر طبق آنها عملیات و فرآیند طراحی را انجام می دهند. البته در این مسیر، آنان توجه ویژه ای نیز به نوع استفاده از بطری و فرآیند تولید مایع درون آن و همچنین چگونگی پر شدن بطری، مبذول دارند.

 

دکمه بازگشت به بالا