اقتصادیعمومیمعرفی کسب و کار

انواع عکاسی صنعتی کدامند؟

عکاسی صنعتی چیست ؟

عکاسی صنعتی چیست ؟ عکاسی صنعتی، حوزه وسیعی است که چندین شاخه از عکاسی و تخصص در زیر آن قرار می‎گیرند. به شاخه‎‌هایی از عکاسی با اهداف تجاری اشاره دارد تا یک کالا یا برند یا حتی یک فرد تبلیغ یا یک کالا یا خدمات به فروش رسانده شوند. هر کسب‌وکاری که داشته باشید، داشتن عکس‌های با کیفیتی از محصول یا خدمات که بتواند توجه مشتری را به خود جلب کند و همچنین قادر باشد تاثیرِ ماندگاری بر ذهن او بگذارد، برای موفقیت‌تان بسیار حیاتی است. شما نیاز دارید در فضای حقیقی و مجازی، خود را به مخاطب معرفی کنید و جلوه‌ای بصری در ذهن او بسازید.

به نقل از ATRIX STUDIO عبارتی هر نوع عکاسی که عکس‎برداری با هدف فروش صورت گیرد در زیر شاخه عکاسی صنعتی قرار می‎گیرد. عکاسی صنعتی عکسبرداری از محصولات، خدمات و حتی افراد مشهور را در بر می‎گیرد تا در کمپین‎های تبلیغاتی مانند مجلات، روزنامه‎ها، کاتالوگ‎های تبلیغاتی و موارد متعدد دیگر از این تصاویر برای تبلیغ مشتریان یا محصولات و خدمات آن‎ها استفاده شود.

تصاویر زیبا و با کیفیتی که بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی، کاتالوگ‎های محصولات، وب‎سایت‎های تجاری، موارد تبلیغاتی و غیره مشاهده می‎کنید زیرشاخه عکاسی صنعتی محسوب می‎شوند. این شاخه از عکاسی به طور کلی به منظور بالا بردن سطح فروش و ایجاد آگاهی از برند در مشتری برای تبلیغ یک کالا یا خدمات استفاده می‎شود.

واضح است که فعالیت و کار شما با ارائه تصاویر دارای رزولوشن پایین خدشه‌دار شده و در نظر مشتری، شرکتی غیرحرفه‌ای و مبتدی محسوب خواهید شد! علاوه بر این، استفاده بیش از اندازه از فُرم عکاسی‌های متداول تبلیغاتی، شما را بدون خلاقیت جلوه خواهد داد و نمی‌تواند برایتان سودی به همراه داشته باشد.

اینجاست که عکاسی صنعتی به کارتان می‌آيد و باعث می‌شود کسب‌وکار شما منحصربفرد و متمایز از رقبایتان دیده شود. معنی عکاسی صنعتی را می‌توان در بهینهسازی تصویر خلاصه کرد، به طوری که توجه مشتری و بیننده به سوژه‌ای که از آن عکاسی کرده‌اید جلب شود.

عکاسی صنعتی به سفارش فیلیپس

industrial photography ذات یک محصول یا خدمات را گرفته و آن را از طریق تصاویر به نمایش می‎گذارند. این تصاویر به طور آشکاری تمام چیزی که یک برند یا خدمات با آن معنا پیدا می‎کند را نشان می‎دهند.
هدف اولیه و مهم عکاسی صنعتی، وفاداری به وقایع و به نمایش گذاشتن جلوه‎های واقعی یک محصول است. به شکلی که توسط نورپردازی و طراحی صحنه در تبلیغ یک کالا غلو نشود. یک عکاس حرفه‎ای در حوزه صنعتی عکس محصول را به نحوی می‎گیرد تا خصوصیات و ویژگی‎های ممتاز آن را به تصویر بکشد.
در این شاخه از عکاسی، کلیه قدم‎های لازم به شکل دقیق و از روی برنامه‎ریزی برداشته می‎شود و عکاس سعی می‎‌کند تا با استفاده از علم و دانش خود همه چیز را تحت کنترل گرفته و نتایج کاملا دقیقی ثبت کند. چون هدف به نمایش گذاشتن کالا به نحوی است که تصویر بازتابی از واقعیت محصول به شمار رود. البته این گفته به معنای بی‎روح بودن تصاویر نیست بلکه خواسته و نیاز کارفرما است که به چه نحو محصول خود را به تصویر بکشد.

انواع عکاسی صنعتی

همان‎طور که اشاره شد، عکاسی صنعتی حوزه وسیعی است و انواع مختلفی از عکاسی زیر شاخه آن قرار می‎گیرد. در ادامه با بعضی از شاخه‎های عکاسی آشنا می‎شویم.

عکاسی تبلیغاتی

از به طور کلی با هدف به نمایش گذاشتن یک کالا، خدمات، برند یا یک فرد در تبلیغات چاپی مانند مجلات، روزنامه‎ها، بروشور و غیره استفاده می‎شود. شما می‎توانید در وب‎سایت‎ها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات دیجیتالی و بیلبوردها شاهد استفاده از این نوع عکاسی برای تبلیغ یک کالا یا خدمات باشید. عکاسی تبلیغاتی یکی از محبوب‎ترین شاخه‎های عکاسی است که هدف اصلی آن ترغیب افراد به خرید است.

عکاسی هوایی

عکاسی هوایی شاخه‎ای از عکاسی است که تصاویر از ارتفاع بالایی گرفته می‎شود. عکس‎ها با استفاده از دوربین‎های پیشرفته از درون هلیکوپترها، سیستم‎های هواپیمایی، پاراشوت (چتر نجات) و بالون‎ها گرفته می‎شوند. مفاهیم استفاده شده در  شامل فاصله کانونی، تعداد فریم‎ها، علائم اطمینان، پوشش استريوسکوپیک، خطوط هوایی و نقشه‎های راهنما می‎شود.

عکاسی معماری و نمای داخلی

عکاسی معماری و نمای داخلی شامل عکس‎برداری از ساختمان‎ها، بناها و نمای داخلی یک خانه یا رستوران یا هرگونه فضایی می‎شود. عکاسان این رشته از عکاسی با استفاده از تکنیک‎های نورپردازی و عکاسی زیبایی یک نما یا فضای داخلی آن را به تصویر می‎کشند. از این نوع عکاسی در تبلیغ یک رستوران، آپارتمان‎ها برای وب‎سایت‎های مشاوره املاک، خانه‎ها و موارد متعدد دیگر برای جذب مشتری استفاده می‎شود.

عکاسی به سفارش هتل اسپیناس پالاس

عکاسی ماشین

یک عکاسی متخصص در زمینه عکاسی ماشین توسط شرکت‎های ماشین‎سازی و دلال‎های ماشین به کار گرفته می‎شود تا از یک برند جدید یا ماشین‎های فعلی یک شرکت را عکاسی کند تا بتوانند به کمک آن آگاهی مشتری از ویژگی‎های یک ماشین و مزایایی که برای او به همراه دارد را بالا ببرند. با توجه به اشتیاق شدیدی که افراد به ماشین‎ها دارند، عکاسی ماشین با سطح تقاضای بالایی روبرو شده است. این نوع عکاسی هرگونه ویژگی ممتاز و جدید را در یک ماشین به تصویر می‎کشد تا علاقه مشتریان به ماشین بیشتر شود.

عکاسی غذا

یک شاخه تخصصی از عکاسی صنعتی است. صنعت غذا همواره صنعت محبوبی بوده است و در طول دهه‎های گذشته با رشد سریعی روبرو شده است. بنابراین سطح تقاضا برای عکاسانی که تصویر غذاها و منوهای مختلف را به یک شکل جذاب بگیرند، رو به افزایش است.

عکاسی محصول

عکاسی محصول در یک شرکت تولید کالا باید بسیار جدی گرفته شود. از طریق تصاویر عالی که از یک محصول گرفته می‎شود، یک شرکت می‎تواند کالا را بین مشتریان تبلیغ کند و شانس خرید را بالا ببرد. شرکت‎های تولید کالا چندین دهه است که از این نوع عکاسی استفاده می‎کند و این شاخه از عکاسی به سطح بالایی رسیده است. این نوع عکاسی صنعتی برای تبلیغ ویژگی‎ها و مزایای مختلف یک کالا بسیار مهم است و می‎تواند ویژگی‎ بی‎همتای یک کالا را به تصویر بکشد.

عکاسی خبری

عکاسی خبری هنر گرفتن عکس‎هایی است که از نظر خبری ارزش بالایی دارند. معمولا این نوع عکاسی در خصوص مباحث روز است تا اخبار با مدرک به تصویر کشیده شوند. گرفتن عکس‎های خبری همیشه ساده نیست و گاهی اوقات عکاس خبری باید با خطراتی که زندگی او را تهدید می‎کنند، روبرو شود. این دسته از عکاس‎ها یک رویداد مهم یا شادی‎های جاری در دنیا را ثبت می‎کنند و از این نوع عکس‎ها در کانال‎های خبری، پرتال‎های خبری آنلاین و جاهای متعدد دیگر استفاده می‎شود تا حقیقت یک واقعه یا ماجرا به گوش همگان رسانده شود.

عکاسی ورزشی

این نوع عکاسی مهم‎ترین، جالب‎ترین و حساس‎ترین اتفاقات در دنیای ورزش را ثبت می‎کند. از عکس‎های ورزشی در نوشتن اخبار ورزشی، اخبار مربوط به بازیکنان و تحت پوشش قرار دادن وقایع یک رویداد ورزشی استفاده می‎شود. در عکاسی ورزشی از دوربین‎های بی‎نظیری استفاده می‎شود که می‎توانند از بازیکنان در حال ورزش تصاویر بی‎نظیری بگیرند. یک شاخه دیگر از عکاسی صنعتی که در دنیای ورزش با سطح تقاضای بالایی روبرو است.

عکاسی جواهرات

عکاسی جواهرات در قلب صنعت جواهرات قرار می‎گیرد. هر جنبه زیبای یک حلقه، دستبند و گردنبند به شیوه‎ای به تصویر کشیده می‎شود که مشتری از جذابیت آن شگفت‎زده شود. شرکت‎های جواهرسازی یا افراد دست اندرکار در این صنعت از عکس جواهرات در بروشورها، مجلات، تبلیغات دیجیتالی و کانال‎های رسانه اجتماعی استفاده می‎کنند.

در ذهن مدیران بسیاری از کسب و کارها این الگوی ذهنی وجود دارد “خودمان کارها را انجام می‎دهیم”، ولی زمانی که بحث عکاسی برای تبلیغ به میان می‎آید، انجام این کار تنها باید از سوی افراد حرفه‎ای انجام شود. چه قصد استفاده از عکس‎ها در وب‎سایت، بیلبوردها، تبلیغات چاپی یا رسانه اجتماعی را داشته باشید، عکاسی حرفه‎ای و جذاب باعث افزایش شهرت کسب و کار شما می‎شود.

فرق عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

در وهله‌ی اول، شاید عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی مترادف همدیگر در نظر گرفته شوند، اما این دو، تفاوت‌هایی اساسی با یکدیگر دارند! در واقع، عکاسی تبلیغاتی ، شاخه‌ای از عکاسی صنعتی است و در زیر مجموعه‌ی آن قرار می‌گیرد.

به طور خلاصه باید گفت فرق عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در این است که عکس‌های تبلیغاتی، جلوه‌ی تبلیغاتی بیشتری دارند و حاوی اطلاعات بیشتری هستند، به طوری که بیننده با دیدن عکس‌های تبلیغاتی، داستانی را در ذهن خود شکل می‌دهد. اما عکس‌های صنعتی ، بیشتر به جزئیات محصول می‌پردازند و سعی می‌کنند به بهترین نحو، ویژگی‌ها و جزئیات کالا یا خدمات را به تصویر بکشند. این مساله در عکس‌های تبلیغاتی تا به این حد پررنگ نیست، بلکه در این شیوه‌ی عکاسی سعی می‌شود به مشتری القا شود به محصول یا خدماتی، که شما از آن عکس تبلیغاتی گرفته‌اید، نیاز دارد!

به همین دلیل،‌ عکس‌های صنعتی معمولا ساده‌تر و با پس‌زمینه‌های ساده و بیشتر سفید ارائه می‌شوند در حالی که در عکاسی تبلیغاتی ، از عناصر صحنه و جزئیات مختلف برای روایت داستان عکس بهره‌برداری می‌شود.

مساله‌ای که مهم است، اهمیت این دو نوع شیوه‌ی عکاسی است که باعث می‌شود کسب‌وکار شما به هر دوی این‌ها به موازات یکدیگر نیاز داشته باشد. در عین حالی که نیاز دارید محصول خود را به شکل یک داستان کوتاه و تاثیرگذار به مخاطب نشان دهید، نیازمند آن نیز هستید تا محصول‌تان را با وضوح بیشتر و بدون حاشیه‌پردازی به مخاطب معرفی کنید تا او قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری داشته باشد.

چرا همه کسب و کارها به یک عکاس صنعتی حرفه ای نیاز دارند؟

متاسفانه، برای شرکتی که در مراحل ابتدایی تاسیس خود قرار دارد، اختصاص دادن هزینه برای استخدام یک عکاس حرفه‎ای به نظر یک هزینه اضافی است. این قبیل شرکت‎ها خیلی راحت در دام استفاده از تصاویر استوک می‎افتند یا حتی سعی می‎کنند خودشان این وظیفه را بر عهده بگیرند. اما باید بگوییم استخدام یک عکاسی حرفه‎ای برای رشد برند شما از همان ابتدا بسیار الزامی است.

لیندزی دونوان یکی از عکاسان مشهور ونکوور می‎گوید “در نهایت، شما برندتان هستید. استفاده از تصاویر حرفه‎ای ذات اهداف و خدمات شما را به تصویر می‎کشد. از قدیم گفته‎اند “زیبا در پیش چشمان، جذاب برای خرید” و استفاده از عکس‎های جذاب به مشتریان بالقوه شما خواهد گفت که شما سطح بالایی از حرفه‎ای گری دارید و خود را وفق کیفیت کرده‎اید.”

از طرفی باید گفت که امروزه شرکت‎ها هزینه زیادی صرف تبلیغ برای تایید محصولات خود می‎کنند. عکاسی صنعتی در همه جا به چشم می‎خورد از تبلیغات بنری گرفته تا بروشورها و بسیار مهم است که شرکت‎ها از نحوه استفاده از عکاسی صنعتی برای بهبود آگاهی برند خود مطلع شوند.

حال که با مفهوم عکاسی صنعتی چیست آشنا شده شده اید باید بدانید عکاسی صنعتی چیزی بیشتر از فشار دادن دکمه شاتر و گرفتن عکس است و یک عکاس صنعتی باید بداند چطور کالا یا خدمات را به تصویر بکشد و بار عاطفی به آن اضافه کند تا توجه مشتریان بالقوه به آن جلب شود. همان‎طور که در بالا اشاره شد عکاسی صنعتی در ارتباط با گرفتن عکس برای استفاده در مواردی مانند مجلات، تبلیغات، منوهای رستوران، بروشورها و به طور کلی برای تبلیغ یا فروش یک کالا یا خدمات است.

هدف اصلی عکاسان صنعتی فروش محصول با تاکید بر ویژگی‎ها و مزایای آن است. یک عکاس صنعتی در حوزه کاری خود بسیار حرفه‎ای است و محصولات شرکت شما را به شکل بسیار خلاقانه به نمایش می‎گذارد تا توجه مشتریان بالقوه به آن جلب شود. او از رنگ‎های بی‎نظیری در پس‎زمینه استفاده می‎کند تا ظاهر محصول جذاب نمایان شود.

ما در ادامه به بعضی از  در کسب و کار شما اشاره می‎کنیم تا با اطمینان خاطر بیشتری یک عکاس متخصص در این زمینه برای شرکت خود استخدام کنید

منبع : شرکت طلوع خورشید پاکان

دکمه بازگشت به بالا