عمومیمعرفی کسب و کار

با انواع بتن در ساختمان آشنا شوید

بتن ماده‌ای اصلی و پرکاربر بوده و دارای انواع مختلفی می‌باشد. این ماده از مواد تشکیل دهنده‌ی مختلفی ساده شده و بر اساس نوع بتن نسبت مواد تشکیل دهنده متفاوت است. در این مطلب از کارخانجات تولیدی بتن آشیانو با انواع بتن در ساخت و ساز آشنا خواهید شد. بتن‌ها بر اساس مواد تشکیل ‌دهنده، روش ساخت، طرح مخلوط، منطقه کاربرد و شکل واکنش هیدراتاسیون به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از این جهت هر کدام خواص و کاربرد مختلفی دارند. در ادامه بیشتر با تفاوت هر نوع آشنا خواهید شد. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. اگر پست آموزشی را مطالعه نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا آن را مطالعه فرمایید.

فرق بتن مسلح وغیر مسلح چیست ؟ بتن مسلح در واقع همان بتن معمولی است که المان های تسلیح کننده جهت تحمل تنش های کششی به آن اضافه شده است. بتن غیر مسلح در فشار قوی و در کشش ضعیف است. بنابراین با جایگذاری المان های تسلیح کننده در بتن، وظیفه تحمل تنش های کششی به آن ها واگذار می شود.

انواع بتن از نظر مقاومت

بتن از نظر مقاومت به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. البته باید در نظر داشت که انواع آن پرکاربرد بوده و در صنعت ساختمان سازی استفاده خواهد شد. برای آنکه بدانید کاربرد هر نوع در کدام بخش از پروژه‌ی ساختمانی است، باید آگاهی خود را در خصوص اقسام بتن افزایش دهید. اقسام بتن شامل:

بتن مقاومت عادی

این نوع بتن از ترکیب متریال پایه یعنی آب و سیمان و سنگدانه تولید می‌شود. استقامت این گونه بین ۱۰ الی ۴۰ مگا پاسکال متغیر است. زمان گیرایی آن چیزی حدود ۳۰ دقیقه الی ۱ و نیم ساعت خواهد بود. البته این زمان برای گیرایی اولیه در نظر گرفته می‌شود. گرچه این مدت زمان به ویژگی‌های سیمان و وضعیت آب و هوا مکان پروژه نیز بستگی دارد. یکی از پرکاربردترین انواع بتن، بتن مقاومت عادی است. مقاومت این بتن معمولی است.

نام‌های دیگر آن بتن معمولی، بتن عادی و… است. اما در نهایت همه یک معنی دارند. این بتن بدون هر نوع افزودنی بوده و مواد تشکیل دهنده‌ی آن سیمان، سنگدانه‌ و آب است. چگالی بتن ساده بین ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است و می‌تواند فشاری بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع را تحمل کند‌. کاربرد آن نیز برای روسازی ساختمان‌ها می‌باشد. بیشتر در مناطقی استفاده می‌شود که تقاضای کمتری برای مقاومت کششی بالا وجود دارد و دوام در الویت قرار دارد.

ترکیبات سازنده این نوع بتن سیمان، سنگدانه و آب با نسبت اختلاط ۱:۲:۴ می‌باشد. وزن بتن غیر مسلح حدود ۲۵۰۰-۲۲۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است و مقاومت آن بین ۵۰۰-۲۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع خواهد بود‌. این بتن در مکان‌هایی کاربرد دارد که نیاز به مقاومت کششی بالا نباشد. محیطی مانند پیاده روها، کف پارک‌ها و… از این نوع بتن در در ساخت جاده و ساختمان ها نیز استفاده می‌شود. برای شناخت بهتر بتن غیر مسلح و تفاوت های آن با بتن مسلح مطالعه‌ی پست آموزشی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بتن مسلح (Reinforced Concrete)

برای تقویت بتن مسلح از تقویت‌ کننده‌هایی نظیر میلگرد، الیاف فولادی و غیره کمک می‌گیرند. لازم است بدانید که بتن مسلح جهت استقامت در مقابل نیروهای کششی تولید شده است. این ماده در کشش ضعیف و در نیروی خیلی قوی کار می کند. که این دسته جایگزین مناسبی برای پروفیل های فولادی هستند‌. مقاومت کششی و فرم پذیری این بتن از بتن معمولی بیشتر است. کاربرد بتن مسلح شامل باربر ساختمان، سد و سازه هیدرولیکی، دال های بتن آرمه، سازه های شناور مثل اسکله ها و غیره خواهد بود. انواع بتن مسلح: میلگرد، بتن مسلح پیش تنیده، پس تنیده، بتن مسلح پیش ساخته و مدل عایق ماندگار و غیره می‌باشد.

بتن آرمه

بتن سیمانی تقویت شده، تحمل مقاومت کششی، آرماتورهایی که در آن وارد شده‌اند را دارد‌. از آنجا که این بتن از نظر کشش ضعیف و از نظر فشاری قوی است، به همین دلیل مسئولیت تنش‌های کششی را بر عهده می‌گیرند. آرماتور فولادی به صورت میله یا به صورت مشبک است. در این میان الیاف نیز می‌تواند به عنوان تقویت‌کننده بتن مصرف شود. بتن مسلح الیافی از الیاف فولادی تشکیل می‌شود و به عنوان یک تقویت کننده شناخته شده است. چیزی که در این میان اهمیت دارد این است که بتن‌های آرمه و بتن‌های تقویت شده پیوند مناسبی بین بتن و آرماتور دارد‌.

بتن آماده

همانطور که از نامش پیداست، این گونه از بتن در کارخانه مخلوط و آماده می‌شود. پس از آماده سازی در محیط کارخانه آن را توسط میکسر ها به مکان اجرای پروژه انتقال می‌دهند. از این نوع بتن به صورت مستقیم استفاده می‌شود و دیگر احتیاج به هیچ نوع تغییری نخواهد داشت. بتن آماده سطح کیفی و دقت خیلی بالاتری دارد. البته انتقال این بتن فقط به مکان‌هایی با فاصله‌ی مناسب ممکن است. زیرا فاصله‌ی زیاد سبب خشک شدن بتن خواهد شد.

از انواع جدید بتن می‌توان به بتن پیش ساخته اشاره کرد. نیز در این دسته قرار دارد. بتن پیش ساخته براساس شرایط پروژه و ویژگی های مختلف سفارش داده می‌شود. پس از سفارش محصول در کارخانه ساخته شده و به محل پروژه انتقال داده خواهد شد. همانند میکروسمنت که به دلیل آسانی در استفاده، زیبایی و جذابیت و تنوع بالا مورد استقبال قرار گرفته است. از این بتن‌ها به عنوان بلوک بتنی، پله، دیوار، تیرهای بتنی و غیره استفاده می‌شود.

بتن پیش ساخته به دلیل تسریع فرایند پروژه و سرعت ساخت زیاد بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است. اما باید برای انتقال آن از کارخانه به محل پروژه دقت کرد که این عملیات حرفه‌ای فقط توسط کارخانجات معتبر ممکن است. حمل و نقل این نوع بتن از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که مدت زمان حمل‌ و‌ نقل بیش از حد طولانی باشد، منجر به گیرش بتن خواهد شد. به همین دلیل نمی‌توان سفارش این بتن را در هر کارخانه‌ای ثبت کرد. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما با موضوع را نیز مطالعه فرمایید.

بتن پیش تنیده

این نوع بتن یکی از انواع بتن های پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی می‌باشد. بتن پیش تنیده قبل از بارگذاری خارجی در سازه، از داخل تحت نیروها و فشارهایی قرار می گیرد که در نتیجه تحمل نیروهای کششی بدون ترک خوردگی را خواهد داشت. بتن پیش تنیده با توجه به ویژگی های خاصی که دارا می‌باشد در ساختمان سازی ها و پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از این نوع بتن برای ساخت و ایجاد تیرهایی با مقاومت بالا بهره مند می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت بتن پیش تنیده در تمامی ساخت و سازهایی سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال طبقات ساختمان ها و برج های بلند و پل هایی با عرض زیاد نیازمند بتن پیش تنیده هستند.

بتن سبک (Lightweight Concrete)

این نوع بتن نیز به علت وزن کم و چگالی پایین موارد کاربردی زیادی دارد. علاوه بر این از ویژگی های قابل توجه آن عایق بودن در برابر صدا و گرما می‌باشد. علت عایق بودن بتن سبک، ساختار متخلخلی است که در برابر زلزله و برودت هوا نیز مقاومت دارد. این بتن در مقایسه با دیگر بتن ها از وزن کمتر یک ونیم برابری برخوردار است. بتن سبک جایگزین مناسبی برای بتن های معمولی محسوب می‌شود.

مواد تشکیل دهنده این بتن شامل سنگدانه های درشت با وزن کم، تخته سنگ و خاک رس می‌باشد. به طور کلی در بتن سبک ماده ساختمانی به نام ماسه مشاهده نمی‌شود. از دلایل محبوبیت و پرکاربرد بودن بتن سبک می‌توان به استحکام بالا، به حداقل رساندن وزن سازه و کم شدن هزینه ها اشاره کرد. انواع بتن بر اساس روش تولید شامل: بتن سبک دانه، بتن کفی یا بتن سبک اسفنجی، بتن سبک بدون ریزدانه یا متخلخل، بتن سبک اتوکلاو و … است.

بتن پلیمری

این نوع بتن نوع خاصی از بتن می‌باشد که از پلیمر و بتن تشکیل است. پلیمر به نوعی زنجیره شیمیایی ملکولی گفته می‌شود که در کنار هم مولکول ‌های بسیار بزرگ دیگری را تشکیل می ‌دهند. این ترکیب سبب خاصیت شکل‌ پذیری و واکنش ‌پذیری خواهد شد. این نوع بتن از لحاظ مواد تشکیل دهنده به دو نوع جامد و غیر جامد طبقه بندی می‌شود.
بتن سبک در برابر شرایط آب و هوایی و مواد شیمیایی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. علاوه بر این بتن پلیمری به علت عایق بودن در برابر رطوبت بسیار محبوب و پرطرفدار است. بتن پلیمری الیاف دار و پاششی دو نوع پرکاربرد از بتن پلیمری هستند. بتن الیاف دار مقاومت بالایی در برابر فرسایش، آب و به طور کلی عوامل مخرب محیطی دارد. نوعی دیگر بتن پلیمری که پاششی نام دارد، به علت چسبندگی بالا بر روی سقف ها اتاق ها اجرا می‌‌شوند. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما با موضوع را نیز مطالعه فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا