عمومیمعرفی کسب و کار

مزایا و معایب فونداسیون ساختمان

 

همانطور که در مرحله ی قبل مطرح شد بعد از عملیات ،  ساخت فونداسیون یا پی آغاز می گردد.  فونداسیون قسمتی از سازه می‌باشد که بار و فشار وارد از نقاط مختلف ساختمان و همچنین بارهای اضافی را به زمین انتقال می دهد.

پی یا فونداسیون یا شالوده مجموعه بخشهایی از سازه و زمین (خاک)در تماس با آن است که انتقال بار بین سازه و زمین از طریق آن صورت می گیرد. وظیفه پی یا فونداسیون انتقال بار بخشهای فوقانی به خاک زیر آن می باشد بطوریکه تنشهای بیش از حد و همچنین نشستهای اضافی ایجاد نگردد.

فونداسیون سازه را پایدار و مقاوم می سازد. از سقوط و ریزش ساختمان جلوگیری می نماید. اتصال یک ساختمان به زمین توسط پی صورت می گیرد و محل قرارگیری آن بین ساختمان و زمین است. پی ها بر اساس خصوصیات خاکی که در زیر آنها قرار می گیرد و وزن سازه طراحی و ساخته می شوند.

بنای یک ساختمان بدون پی امکان پذیر نمی باشد. زیرا عدم وجود پی منجر به نشست زمین شده و سازه دچار ترک خوردگی می گردد. پی ها مقاومت ساختمان را در برابر بارهای وارده مانند وزن دیوارها، ستون ها، سقف ها، باد و زلزله بالا می برد. آنها بار اضافی را در ساختمان پخش نموده و آن را به زمین منتقل می نمایند. پی ها با توجه به مصالح ساختمانی مورد استفاده و روش های ساخت به انواع مختلف دسته بندی می شوند.

دلیل اجرای فونداسیون ساختمانی

فونداسیون بخشی از ساختمان می باشدکه وظیفهٔ انتقال نیرو از ستون به زمین و خاک اطرافش را بر عهده دارد بر اساس نوع ساختمان و میزان نیروهای وارده و وزن ساختمان، بافت لایه هاو نوع خاک زمین و شرایط آب و هوایی منطقه :می توان تیپ و ابعاد شالوده را انتخاب و مشخص نمود. عمق، طول و عرض فونداسیون ها به وزن ساختمان، تعداد طبقات و جنس خاک بستگی دارد.

انواع فونداسیون ها از نظر مصالح ساختمانی

۱. فونداسیون سنگی

۲. فونداسیون آجری

۳. فونداسیون شفته ای

۴. فونداسیون بتنی

در این پی از سنگ های طبیعی و در مناطقی که سنگ ارزان در دسترس باشد  مورد استفاده قرار می گیرد. سنگی که در برای این گونه پی انتخاب می گردد باید سالم و فاقد هرگونه نپوسیدگی باشند و از انواع سنگ های لاشه شکسته باشد سنگ های قلوه ای به علت صیقلی و مدور بودن آن برای بی سازی مناسب نمی باشد زیرا حالت ناپایدار و لغزندگی به پی انتقال می دهد.

پی سازی با سنگ باید از دیوار هایی که روی آن قرار دارد وسیع تر و از هر طرف دیوار حداقل ۱۵ سانتیمتر عنوان ریشه گسترش داشته باشد.

فونداسیون سازی با سنگ با دو نوع ملات صورت می گیرد. چناچه بار و فشار کم باشد ملات سنگ ها را از نوع گل آهک و چنانچه بار زیاد باشد ملات ماسه سیمان انتخاب می شود و استفاده از ملات ماسه سیمان، ماسه و آهک و یا ملات باشد و از فونداسیون های سنگی فقط و ساختمانهای یک طبقه. فونداسیون دیوارهای محوطه قابل اجرا می باشد.

لازم به ذکر است که این مدل فونداسیون ها تقریبا منسوخ شده و دیگر استفاده نمی شوند.

چند مورد از بناهای معروف که بر روی فونداسیون سنگی ساخته شده اند

  1. تاج محل در هند: تاج محل یک بنای آرامگاهی در آگرا، هند است که به عنوان یکی از شاهکارهای معماری جهان شناخته می‌شود. این بنا در سال ۱۶۳۲ تا ۱۶۵۳ میلادی بر روی یک فونداسیون سنگی بزرگ ساخته شده است.
  2. برج ایفل در فرانسه: برج ایفل در پاریس، فرانسه، که به عنوان نمادی از پاریس و کشور فرانسه مشهور است، با استفاده از فونداسیون‌های سنگی بر روی زمین ثابت شده است.
  3. هرم بزرگ در مصر: هرم بزرگ جیزه، مصر، یکی از معجزه‌های قدیمی جهان و یکی از بزرگ‌ترین بناهای ساخته شده از سنگ‌های غول‌پیکر است که فونداسیون‌های سنگی قوی دارد.
  4. کلیسای پیتر در واتیکان: کلیسای سنت پیتر در واتیکان، مرکز مذهبی کاتولیک‌ها، بر روی فونداسیون‌های سنگی بزرگ و استواری قرار دارد

از پی های آجری در مواقعی استفاده می کنند که ساختمان کوچک و بار وارده نیز کم باشد در ضمن از فونداسیون های سنگی نیز به علت گرانی و کمیابی سنگ هم نتوان استفاده کرد. این فونداسیون نیز مانند فونداسیون های سنگی بایستی دارای ریشه ای به اندازه ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر از طرفین دیوار روی آن باشد. برای این منظور است که می بایست عرض پی کنی نیز ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر از عرض دیوار بیشتر باشد.

این نوع قالب برای استفاده در اطراف پی استفاده می شود و پس از گیرایش بتن در محل مورد نظر مانده و به عنوان قالبی دائمی در نظر گرفته می شود.به منظور جلوگیری از مکیده شدن آب بتن توسط آجر باید یک لايه ورق نايلوني قبل از بتن ریزی بر روی دیوار نصب شود در غیر این صورت آجرها را باید کامل آب پاشی کرد. البته هنگام آب پاشی باید این نکته در نظر گرفته شود که به هیچ عنوان آب داخل قالب جمع نشود.

این نوع پی یکی از ساده ترین و در عین حال ابتدایی ترین پی برای ساختمان کوچک ۲ یا ۳ طبقه مورد استفاده می باشد. ملات شفته مخلوطی از خاک، آب، شن و گردآهک که در هر متر مکعب خاک آن بن ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلو گرم آهک به کار می رود. گاهی نیز بنابر لزوم مقداری پاره سنگ به آن می افزایند.

که شفته را در فونداسیون ریخته و پس از آنکه شفته به حدود ۲۰ یا ۳۰ سانتی متر رسید آن را در یک سطح افقی هموار می کنند و یک روز آن را به حالت خود می گذارند. تا آبش در اثر تبخیر یا جذب کاهش یابد و سپس آن را با وزنه ی سنگینی تا کاملا متراکم گردد. مجددا به همان ارتفاع شفته ریزی انجام گرفته و تا پر شدن فونداسیون همچنان ادامه می یابد.

بتن را می توان یکی از مقاومترین و مستحکم ترین سنگ های مصنوعی دانست پی های بتنی بهترین نوع فونداسیون در کارهای ساختمانی محسوب میشوند. آن چه که در قالب بندی بتن باید مورد توجه قرار گیرد، استحکام قالب ها و مهاربندی صحیح آن ها می باشد. در جهت افزایش استقامت داربست، استفاده از پشت بندهای طولی و عرضی الزامی می باشد.

نحوه قرارگیری قالب بتن باید به گونه ای باشد که از خارج شدن بتن از میان آن ها جلوگیری به عمل آید. برای اجرای قالب بتنی، قالب ها باید خنک باشند. در صورتی که قالب بندی ها داغ باشند، کیفیت بتن را کاهش داده و باعث تغییر رنگ آن می شود. این امر باعث می شود بتن شکل مناسب خود را از دست دهد.

انواع مدل های پی از نظر اجرا

۱. پی تکی یا منفرد

۲. پی نواری

۳. پی های گسترده

۴. پی شمع

این نوع پی ها در ساختمانهایی که بار آن ها به صورت متمرکز (نقطه ای) به زمین منتقل می شود اجرا میشودهمچنین در ساختمان های فلزی یا ساختمان بتنی از این الگو پیروی میکنند.پی هایی که بار یک تک ستون یا دیواری را حمل می‌نمایند. یا برای ساختمانهایی که بار آن‌ها به صورت نقطه‌ای به زمین منتقل می‌شود فونداسیون تکی می نامند.

امروزه متداولترین نوع پی در ساختمانها ، پی نواری میباشد. اما با وجود استفاده عمومی از این پیها به نظر میرسد که هنوز در روش طراحی این پیها ابهاماتی وجود دارد، که نیاز به بحث و بررسی آنها میباشد. این فونداسیون ها معمولا در ساختمان ها از آجر نسوز مورد استفاده قرار می گیرد. حداکثر عمق پی های نواری در حدود ۵۰ و عرض پی قدری بزرگتر از عرض دیوار روی آن می باشد.

در اینجا چیزی به نام شناژ نداریم و عرض و ارتفاع مقطع چه زیر بتن و چه در قسمتهای دیگر یکسان است ولی در نوع یک طرفه، همانطور که از اسمش پیدا است در یک جهت پی منفرد ولی در جهت نواری است.

به فونداسیون هایی اطلاق می شود که بار چند ستون یا دیوار را که در ردیف ها یا امتداد های مختلف قرار دارند به زمین منتقل می نمایند. پی گستره ممکن است به شکل دال مجموعه تیر_دال و… ساخته شود.

از این گونه پى ها در مواردى استفاده مى شود که بارهاى وارده از ساختمان بسیار زیاد بوده ( بار آسمان خراش ها) و یا مقاومت زمین به قدرى کم باشد که جهت انتقال بار به خاک، تمام سطح زیر ساختمان لازم باشد.پى صفحه اى به صورت یکپارچه از بتن آرمه در سرتاسر زیر ساختمان ساخته مى شود که کلیه ى ستون ها و دیوارها بر روى آن قرار مى گیرد. د

بعضى از مواقع که بار بسیار زیاد باشد، سطح پى را بزرگ تر از سطح ساختمان روى آن مى سازند تا پخش بار در سطح بزرگترى انجام گیرد.پى هاى صفحه اى به صورت هاى مختلف ساخته مى شود مانند پى صفحه اى ساده، صفحه با دیوار محیطى، صفحه اى با تیر، صفحه اى با دیوار بتنى در یک جهت و صفحه اى با دیوار بتنى در دو جهت.

به فونداسیون هایی اطلاق می شود که بار چند ستون یا دیوار را که در ردیف ها یا امتداد های مختلف قرار دارند به زمین منتقل می نمایند. پی گستره ممکن است به شکل دال مجموعه تیر_دال و… ساخته شود.

از این گونه پى ها در مواردى استفاده مى شود که بارهاى وارده از ساختمان بسیار زیاد بوده ( بار آسمان خراش ها) و یا مقاومت زمین به قدرى کم باشد که جهت انتقال بار به خاک، تمام سطح زیر ساختمان لازم باشد.پى صفحه اى به صورت یکپارچه از بتن آرمه در سرتاسر زیر ساختمان ساخته مى شود که کلیه ى ستون ها و دیوارها بر روى آن قرار مى گیرد.

بعضى از مواقع که بار بسیار زیاد باشد، سطح پى را بزرگ تر از سطح ساختمان روى آن مى سازند تا پخش بار در سطح بزرگترى انجام گیرد. پى هاى صفحه اى به صورت هاى مختلف ساخته مى شود مانند پى صفحه اى ساده، صفحه با دیوار محیطى، صفحه اى با تیر، صفحه اى با دیوار بتنى در یک جهت و صفحه اى با دیوار بتنى در دو جهت.

بررسی اولیه خاک: در این مرحله، ابتدا خاک‌شناسی و ویژگی‌های مکانیکی خاک در محل نصب پی‌شمع مورد بررسی قرار می‌گیرد. اطلاعاتی مانند نوع خاک، چگونگی ترکیب‌های خاکی، مقاومت خاک و سطح آب جهت تعیین ابعاد و عمق پی‌ها اهمیت دارند.

حفر سوراخ‌ها: پس از تعیین ابعاد و عمق مورد نیاز پی‌شمع‌ها، سوراخ‌های عمیقی در خاک حفر می‌شوند. ابعاد این سوراخ‌ها به طور معمول از ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر قطر و به عمق‌های مختلف می‌تواند متغیر باشد.

تزریق مواد مصنوعی: در این مرحله، مواد مصنوعی یا مخلوط‌های سیمانی از طریق لوله‌هایی به داخل سوراخ‌ها تزریق می‌شوند. این مواد با فشار اعمالی به خاک، فضای اطراف پی‌شمع را تثبیت می‌کنند و پی‌شمع را تقویت می‌کنند.

قرار دادن مهره‌ها و پایه‌گذاری: در برخی از موارد، پی‌شمع با مهره‌های فولادی تقویت می‌شود. مهره‌ها در داخل سوراخ‌ها قرار داده می‌شوند و به مواد مصنوعی متصل می‌شوند. سپس بر روی مهره‌ها پایه‌گذاری انجام می‌شود تا پی‌شمع نهایی به شکل مناسب خود تشکیل شود.

بتن‌ریزی پایه‌گذاری: در این مرحله، پایه‌های مصنوعی پی‌شمع با استفاده از بتن ریخته می‌شوند. این بتن، ارتباط مستحکمی بین پی‌شمع و ساختمان ایجاد می‌کند و بارهای ساختمانی را به پی‌شمع منتقل می‌کند.

تراشکاری و تمیزکاری: پس از خشک شدن بتن و استحکام گرفتن پی‌شمع‌ها، اجزاء اضافی مانند قسمت‌های برجسته و زبری‌ها از بتن تراشکاری می‌شوند تا سطح صاف و منظمی ایجاد شود.

آزمایش‌های کنترلی: پس از اتمام اجرای پی‌شمع‌ها، آزمایش‌های کنترلی بر روی آن‌ها انجام می‌شود تا مطمئن شویم که آن‌ها به طور صحیح عمل می‌کنند و از نظر مقاومت و پایداری مطلوب هستند.

مراحل فوق تا حدی ممکن است در پروژه‌های مختلف تفاوت داشته باشند و به نیازها و شرایط خاص هر پروژه بستگی دارد. همچنین، مهم است که اجرای پی‌شمع‌ها توسط مهندسان و کارشناسان مجرب انجام شود تا اطمینان حاصل شود که عملیات پایه‌گذاری به درستی صورت می‌گیرد

ساختمان های ایران عموما بر روی فونمتخصصین و کارشناسان کلینیک بتن ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

پی یا فونداسیون ساختمان | انواع فونداسیون یا پی | مزایا و کاربرد پی های گسترده ، منفرد و نواری

پی، شالوده یا فونداسیون بخشی از ساختمان است که وظیفهٔ انتقال نیرو از ستونها به زمین و خاک اطرافش را بر عهده دارد بر اساس نوع ساختمان و میزا

ن نیروهای وارده، بافت لایه هاو نوع خاک زمین و شرایط آب و هوایی منطقه :میتوان تیپ و ابعادشالوده راانتخاب و مشخص نمود. عمق، طول و عرض پی‌ها به وزن ساختمان، تعداد طبقات و نوع خاک محل بستگی دارد.

پی، شالوده یا فونداسیون بخشی از ساختمان است که وظیفهٔ انتقال نیرو از ستونها به زمین و خاک اطرافش را بر عهده دارد بر اساس نوع ساختمان و میزان نیروهای وارده، بافت لایه هاو نوع خاک زمین و شرایط آب و هوایی منطقه :میتوان تیپ و ابعادشالوده راانتخاب و مشخص نمود. عمق، طول و عرض پی‌ها به وزن ساختمان، تعداد طبقات و نوع خاک محل بستگی دارد.

محتویات

  • ۱ انواع پی در معماری سنتی ایرانی
  • ۲ انواع مدل های اجرایی پی
    • ۲.۱ پی منفرد (تکی، نقطه‌ای)
    • ۲.۲ پی مرکب
    • ۲.۳ پی باسکولی
    • ۲.۴ پی نواری
    • ۲.۵ پی گسترده
  • ۳ منابع

انواع پی در معماری سنتی ایرانی

  • پی از چرز
  • پی از شفته
  • پی‌های سنگی
  • پی از شفته تیزان (شفته تیزون)

انواع مدل های اجرایی پی

به طور کلی از لحاظ اجرایی ما دارای ۵ نوع مدل اجرایی پی می‌باشیم که عبارتند از

پی منفرد (تکی، نقطه‌ای)

پی‌هایی که بار یک تک ستون یا دیواری را حمل می‌نمایند.یا برای ساختمانهایی که بار آن‌ها به صورت متمرکز (نقطه‌ای) به زمین منتقل می‌شود ساخته می‌گردند مانند ساختمان‌های فلزی یا ساختمان‌های بتنی. در واقع پی های منفرد در ابعاد محدود زیر هر ستون قرار می گیرند و باکلاف افقی بتی به هم متصل می شوند.این پی ها بعلت نقاط ضعفی که در قبال زلزله و رانش ونشست زمین دارند-برای سازه های سبک-سازه های با طبقات محدود-وبرروی خاکهایی با مقامت فشاری مجاز:1.2 – 1.5kg/cm2از نظر تجربه پیشنهاد می شوند.بدیهی است علیرغم این تمهیدات پاسخ اصلی را محاسبه دقیق کمتر شدن تنش ایجاد شده خاک زیر پی از تنش مجاز فوق باید بدهد. لایه‌های پی‌های نقطه‌ای:

زمین مناسب :با لایه های رسی با چسبندگی حداقل :c=1-1.5 kg/cm2 ویا زمین ماسه ای وشنی متراکم بازاویه اصطکاک حداقل:30 درجه بین ذرات.

توجه مهم:احداث هر سازه ای ولو سبک وکم اهمیت بر ماسه بادی-ومرطوب ولغزنده ساحلی که سطح اب زیر زمینی بالاست خطر نشست وبخصوص فرو رفتن ودفن سازه-یا واژگونی وخوابیدن سازه را در اثر پدیده روانگرایی-که در زلزله بسرعت فعال میشود دارد.

بتن مگر: با حداقل:150-200 kg/m3-عیار سیمان با ضخامت 10 تا15 سانتیمتر زیر هر فونداسیون تکی.

میلگردهای کف پی:درفواصل 15 تا 20 سانت براساس محاسیه تعدادانها وفاصله حداقل 5 تا 7 سانت از کف پی.

بتن اصلی: عیار سیمان حداقل 300-350kg/m3 .

صفحه زیر ستون (در ساختمانهای اسکلت فلزی):بر اساس محاسبه بار وحداقل با چهار پیچ ومهره مهاری در ستونهای با بار متمرکز کم وترجیحا گوشه ای.

پی مرکب

پی‌هایی که بار دو تا چهار ستون را حمل می‌نمایند:این پی ها میتوانند برحسب نظر مهندس محاسب مستطیلی-یا حتی ذوذنقه ای انتخاب شوند.

پی باسکولی

برای جلوگیری از چرخش فونداسیون و تیر و در کنار دیوار همسایه از فونداسیون باسکولی یا استواپییم استفاده می‌شود.منظور از کلمه باسکول سوای معنای محاسباتی ان از نظر ظاهر شکل انست که ستونها با فاصله از لبه عرضی شالوده روی ان قرار دارند.

پی نواری

این پی‌هااگر در ساختمان‌های آجری مورد استفاده قرار می‌گیرد.مثلا زیر دیوار محوطه ها میتوان حداکثر عمق پی‌های نواری در حدود ۵۰ و عرض پی قدری بزرگتر از عرض دیوار روی آن می‌باشد.با شرط زمین معمولی وانچه در مقاومت های زمین در بالا اشاره شد.اما فونداسیون بتنی نواری در سازه های مهم وحتی مسکونی شرایط خاص ومهمی دارد.ابعاد باید بر اساس محاسبات نرم افزاری دقیق مشخص واجرا گردند وبه سادگی شناژزیر سری یک دیوار نیست. لایه‌های پی‌های نواری به ترتیب از پایین به بالا

شفته ریزی

کرسی چینی

شناز

ملات ماسه سیمان برای ایزولاسیون رطوبتی

قیر گونی

ملات ماسه سیمان برای پوشش روی قیر گونی

دیوار چینی اصلی

پی گسترده

به پی‌هایی اطلاق می‌شود که بار چند ستون یا دیوار را که در ردیف‌ها یا امتدادهای مختلف قرار دارند به زمین منتقل می‌نمایند. پی گستره ممکن است به شکل دال مجموعه تیر_دال و… ساخته شود. باید توجه کرد که در بندر عباس با توجه به گرمای هوا باید ۳الی۴ ساعت بعد از ریختن بتن فونداسیون آبدهی بتن آغاز شود و بعد از ظهر انجام گیرد. در صورت که بتن ریزی در صبح زود تا قبل از ساعت ۱۰ صبح انجام گیرد دمای بتن را با خنک کردن آب مصرفی بتن. به کار بردن سیمان مناسب با حرارت زدایی کم. پایین نگه داشتن دمای سیمان با نگهداری سیمان در سیلوهای عایق بندی شده.

کاهش دمای مصالح سنگی با انبار کردن آنها و یا آب پاشی یا دمیدن هوای سرد به آنها و نگهداری ابزار و ماشین آلات تهیه و حمل مخلوط بتن در سایه و یا آب پاشی به آنها پایین تر از ۳۲ درجه آورد. لازم به ذکر است حداقل سیمان یا مواد سیمانی در مناطق ساحلی خلیج فارس ۳۵۰kg/mو حداکثر آن ۴۲۵kg/m بتن می‌باشد. مقدار کلریدهای مصرفی در بتن مسلح باید کمتر از ۵۰۰ قسمت در میلیون باشد. میزان کل کلرید قابل حل در آب بتن سخت شده ۲۸ روزه نیز باید مطابق آیین نامه مقررات ملی ساختمان باشد.

توصیه مهم1-:بتن ریزی در هوای با دمای زیر 5 درجه سانتیگراد(یخبندان)بکلی ممنوع است وحتی با اختلاط ضد یخ توصیه نمی شود. توصیه مهم 2-حتی المقور بتن مصرفی فونداسیونها وستونها اختلاط کنترل شدهای کارخانه های مجاز وبا تراک میکسر باشد.شاید بتوان بتن ریزی یک سازه کم اهمیت یک تا دو طبقه را با اختلاط دست پذیرفت لکن سازه های با درجه متوسط ایین نامه ای به بالا حتما باید با بتن کارخانای کنترل شده وبا تراک میکسر ریخته شوند.

هر کدام از پی‌های فوق دارای رفتارهای گوناگونی در هنگام اعمال فشار می‌باشند.وبه حال نیازمند به بحث مفصل وکامل تری دارند.موارد فوق در واقع فشرده ومدخلی برای ورود باین مباحث بشمار میرود.

مجموعه کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ، سعی نموده است با بهره گیری از کارشناس و تجربیات چندین ساله ، فضایی علمی ، مشاوره و مهندسی در زمینه تکنولوژی های روز ، بازرگانی ، مهندسی و مقالات بتن  جهت دسترسی سریع ، آسان و کاربردی مهندسان ، اساتید ، کارفرمایان، کارخانجات بتن آماده ، کارخانجات بتن پیش ساخته و دانشجویان مرتبط با صنعت بتن فراهم آورد. شما می توانید با انتخاب و کلیک بر هریک از مباحث زیر به شرح موضع و کسب اطلاعات مورد نظر از طریق سایت به روز و کاربردی کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران دسترسی یابید :

افزودنی های ، انواع افزودنی های بتن ، لیست قیمت افزودنی های بتن ، روش مصرف افزودنی های بتن ، بتن ریزی در هوای سرد ، بتن ریزی در هوای گرم ، ترمیم بتن ، انواع روش های ترمیم بتن ، ترمیم بتن ترک خورده ، بتن گوگردی ، ، ، انواع چسب بتن ، چسب اپوکسی بتن چیست ، چسب های آب بندی بتن ، ، انواع ، قیمت انواع چسب بتن ، لیست قیمت چسب های بتن ، انواع روش ، مواد کیورینگ بتن ، لیست قیمت کیورینگ بتن ، ، انوع روش های آب بندی بتن ، آب بندی بتن به روش تزریق رزین پلی یورتان ، ماستیک ، لیست قیمت ماستیک های پلی یورتان ، ماستیک های سرد اجرا ، ماستیک های گرم اجرا ، ترمیم بتن یخ زده ، راهنمای طرح اختلاط بتن ،طرح مخلوط بتن چیست ، طرح اختلاط بتن سبک ، چیست ، آزمایش التراسونیک بتن ، آزمایش های غیرمخرب بتن ، انواع آزمایش های غیرمخرب بتن ، اسکن میلگرد و آرماتور، کاشت آرماتور در بتن چیست ، آزمایش گالواپالس چیست ، چسب کاشت آرماتور هیلتی ، خمیر کاشت بولت چیست ، لیست قیمت خمیر و بولت ، روش اجرای گروت ریزی ، ، انواع واتراستاپ بتن ، انتخاب واتراستاپ بتن ، ، واتراستاپ های هیدورفیلی چیست ، روش ترمیم بتن های ترک خورده ، سوپر روان کننده بتن ، لیست ، ، بتن خودتراکم ، طرح اختلاط بتن خودتراکم ، بتن غلطکی چیست ، شرکت سیکا ، روش اجرای بتن غلطکی یا RCC ، آزمایش های بتن خود تراکم، روش آب بندی مخازن بتنی ، انواع افزودنی های بتن شرکت فسروک ، مواد افزودنی بتن شرکت آبادگران ،لیست قیمت واتراستاپ های هیدروفیلی ، کف پوش اپوکسی ، فاصله نگهدار یا ، انواع گروت های شرکت آبادگران ، کف پوش پلی یورتان ، میکروسیلیس ، فوق روان کننده بتن ، ، میکروسیلیس چیست، لیست ،  اسپیسر بتن چیست ، روغن قالب چیست ، روش ، مقاوم سازی ساختمان و ساز های بتنی با الیاف FRP ، ، گروت اپوکسی چیست ، لیست قیمت انواع گروت اپوکسی، الیاف پلی پروپیلن چیست ،پرداخت سطح بتن چیست ، بتن حجیم چیست ، روش ساخت بتن حجیم ، ترمیم ترک های بتن ، ، خوردگی بتن در سواحل خلیج فارس ، التراسونیک بتن چیست بتن ترمی ، بتن پلیمری چیست،  بتن ریزی زیر تراز آب ، بتن گوگردی ، طرح اختلاط بتن گوگردی ، بتن پلیمری ، آزمایش هافسل بتن چیست ،روش انجام آزمایش پتانسیل خوردگی ، ابرروان کننده بتن چیست ، سوپر روان کننده بتن چیست ، میزان مصرف روان کننده بتن ، روش ، اسلامپ بتن چیست ، میزان روانی مجاز بتن ، زمان بازکردن قالب های بتن پس از بتن ریزی ، زمان حمل مجاز بتن ، روش ساخت و اجرای بتن در کارگاه ، عیار بتن چیست ، روش مصرف الیاف بتن PP ، بتن مگر چیست ، پوشش فایبرگلاس چیست ، های خاص ، بتن خاص چیست ، ، آب بندی سازه های بتنی ، حداکثر زمان حمل بتن ، قالب لغزنده بتن ، بتن آماده ، گروت ساختمانی ، بتن پیش ساخته، عوامل موثر در کیفیت بتن آماده ، ضدیخ بتن ، انواع ، قالب بندی بتن چیست ، روش قالب بندی بتن ، روش بتن ریزی خاص ، انواع مواد آب بندی سازه های بتنی ، روش های تراکم بتن ، روش های حمل بتن، روش های مقاوم سازی بتن ، مقاوم سازی بتن ، ضوابط پذیرش بتن کم مقاومت ، روش پرداخت سطح بتن ، انواع کف پوش های صنعتی بتن ، پوشش های ضد حریق ، فایرپروف بتن چیست ، فلای اش چیست ، روش اجرای آب بندی استخر ، نانو سیلیس چیست ، روش ترمیم بتن کرمو ، بتن اکسپوز چیست ، روش ساخت بتن اکسپوز ، ترمیم بتن اکسپوز ، افزودنی حباب زا چیست ، افزودنی دیرگیر بتن چیست ،فونداسیون ساختمان یا همان پی ساختمان، نوعی عامل ایمنی و پایدار کننده در ساختمان سازی است. فرایند فونداسیون در مراحل ابتدایی ساخت و ساز و درست پس از گود برداری آغاز می شود. این فرایند جهت افزایش سطح ایمنی و بالا بردن پایداری سازه مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، فونداسیون ساختمان، نقش بسزایی در طول عمر و امنیت سازه ایفا می کند. شاید برای شما هم سوال شده باشد که مزایا و معایب فونداسیون ساختمان چه مواردی هستند؟

به طور کلی، پی ساختمان با هدف جلوگیری از نشست زمین ایجاد شده است. به واسطه فونداسیون، امکان نشست زمین در زیربنای ساختمان وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، فونداسیون وزن و فشار ناشی از ستون ها، باد و زلزله را از سازه به زمین منتقل می کند. در ادامه این مطلب قصد داریم به مزایا و معایب فونداسیون ساختمان بپردازیم؛ با مجله همراه باشید.

فونداسیون چیست؟

به پایین ترین قسمت ساختمان که وظیفه تحمل فشار و انتقال وزن از سازه به زمین را برعهده دارد، فونداسیون یا پی ساختمان گفته می شود. این فرایند اولین مرحله در ساخت و ساز ساختمان است و پس از گود برداری و تخریب شروع می شود. فونداسیون ساختمان انواع مختلفی دارد و هریک از آن ها جهت استفاده در سازه های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. برای استفاده ایده آل از فونداسیون ساختمان، ابتدا باید جنس خاک، میزان زلزله پذیر بودن منطقه و نوع سازه (مسکونی، تجاری، هتل، کارخانه و…) مشخص شود. پس از تعیین این موارد، انتخاب بهترین نوع فونداسیون با توجه به موارد ذکر شده انجام خواهد شد.

مزایای فونداسیون ساختمان

همانطور که بالاتر گفته شد، فونداسیون وظیفه انتقال فشار از سازه به زمین را برعهده دارد. اما این موضوع تنها یکی از ویژگی ها و مزایای فونداسیون ساختمان است. در حقیقت، پی ساختمان مزیت های متعددی دارد که مقاوم سازی سازه و جلوگیری از نشست زمین مهم ترین آن ها محسوب می شوند. در ادامه قصد داریم به مزیت های فونداسیون ساختمان بپردازیم:

افزایش پایداری و کاهش خطرات ناشی از حوادث

پی یا فوانداسیون به عنوان یک پایه ایمن و محکم در پایین ترین قسمت ساختمان ایجاد می شود. این مکانیزم موجب می شود ساختمان در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی بسیار زیادی نظیر زلزله، طوفان و فشارهای وارده توسط خود سازه، در امان باشد. افزایش پایداری و کاهش خطرات ناشی از حوادث، یکی از مهم ترین مزایای فونداسیون ساختمان به حساب می آید.

کاهش هزینه های ساخت و ساز (تعمیر و بازسازی)

فونداسیون به عنوان پایه ساختمان باید از مواد اولیه باکیفیت ساخته شود. این قسمت از سازه بدون شک یکی از مهم ترین بخش ها محسوب می شود. در نتیجه استفاده از مصالح درجه یک و باکیفیت موجب افزایش طول عمر و پایداری آن خواهد شد. استفاده از مواد اولیه باکیفیت در ابتدا کمی هزینه نهایی را افزایش می دهد، اما در بلند مدت شما را از بازسازی و تعمیر مجدد فونداسیون بی نیاز می کند. این موضوع تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های ساخت و ساز دارد.

جلوگیری از نشست سازه

همانطور که در پاراگراف اول اشاره کردیم، هدف و فلسفه اصلی ایجاد فونداسیون و پی، جلوگیری از نشست سازه است. در حقیقت جلوگیری از نشست ساختمان، مهم ترین مزایای فونداسیون ساختمان محسوب می شود. ایجاد پی با استفاده از ابزار مدرن و مواد اولیه درجه یک، موجب خواهد شد، زمین زیر ساختمان در مساحت زیربنا تحت هیچ شرایطی نشست نکند.

استفاده از مکانیزم های مختلف، همواره مزایا و ویژگی های مثبتی در اختیار شما قرار می دهد. باید به این موضوع توجه داشته باشید که هر مکانیزم و روش علمی، در کنار مزایا، معایبی نیز به همراه دارد. معایب فونداسیون ساختمان شامل موارد خاصی می شود. این معایب شامل افزایش هزینه، بالا رفتن مدت زمان تحویل سازه و مشکلات حمل و نقل می شوند. در ادامه به معایب فونداسیون ساختمان می پردازیم:

  • هزینه ها: فونداسیون یکی از بخش های پر هزینه در ساخت و ساز ساختمان است و هزینه بالایی برای طراحی و اجرای آن صرف می شود. همچنین در صورت وجود خطا در طراحی یا اجرای فونداسیون ممکن است هزینه ها بیشتر شده و نیاز به تعمیرات و نگهداری بیشتری داشته باشد.
  • پایداری خاک: این پایه باید بر روی خاکی قرار گیرد که پایداری کافی داشته باشد. در صورت وجود خاک های نا پایدار، فونداسیون نیاز به تکنولوژی های خاصی مانند پایه های عمیق دارد که هزینه های بیشتری را به همراه دارد.
  • زمان: طراحی و اجرای فونداسیون زمان بسیاری را می طلبد و ممکن است به طولانی شدن دوره ساخت و ساز منجر شود. همچنین در صورت وجود مشکلات در فونداسیون، زمان بیشتری برای تعمیرات و نگهداری صرف خواهد شد. با این وجود از مهم ترین معایب فونداسیون ساختمان همین زمان بر شدن روند ساخت و ساز است.
  • مشکلات حمل و نقل: فوندانسیون باید در محل ساخت و ساز ساخته شود و در صورت وجود مشکلات در حمل و نقل ممکن است روند ساخت و ساز به مشکل بخورد. با این وجود می توان از این موضوع به عنوان یکی از معایب استفاده از فونداسیون ساختمان یاد کرد.
  • نیاز به فضای کافی: فونداسیون نیاز به فضای کافی برای اجرا دارد و در صورت وجود محدودیت در فضا ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. ()

افزودنی زودگیر بتن چیست ، منبسط کننده بتن چیست ، پنترون چیست ، پنکریت چیست ، پوشش نفوذگر چیست ، فایبرگلاس چیست ، پوشش آب بندی الاستومری چیست ، روش آب بندی با پوشش سوپر الاستومری ، درز اجرایی بتن چیست ، لیست قیمت افزودنی های بتن،  ترمیم کننده ویژه بتن، مصالح ترمیم بتن، روان ساز بتن ، جلوگیری از کرمو شدن بتن ،رنگ نمای بتن ، سوپر روان کننده بتن ، حداقل زمان کیورینگ و عمل آوری بتن ،  کیورینگ بتن با بخار ، دلیل جداشدگی بتن ، تست التراسونیک بتن چیست ، لیست قیمت گروت های شرکت فارس ایران ، لیست قیمت انواع گروت ، روش اجرای پوشش ضد حریق یا فایرپروف ،

داسیون بتنی احداث می شوند

به دلیل مقاوت بالای فونداسیون های بتنی، نوع خاک و شرایط جغرافیایی و همچنین ضوابط شهر سازی در ایران، ساختمان ها باید فونداسیون را به صورت بتنی اجرا کنند.

شما می توانید با ساختمان های در حال ساختی که در مرحله اجرای فونداسیون هستند و یا قصد اجرای فونداسیون را دارند به راحتی آشنا شوید. بانک اطلاعات ساختمان، به صورت دقیق این اطلاعات را در اختیار شما می گذارد. برای دریافت این اطلاعات می توانید به مراجعه نمایید.

 

دکمه بازگشت به بالا