عمومیمعرفی کسب و کار

مزایای استفاده از قالب پلاستیکی بتن به جای قالب فلزی بتن

قالب بتن فلزی بهتر است یا قالب بتن پلاستیکی – مقایسه قالب بتن

یکی از بخش‌های مهم ساختمان که احتمالاً در گام‌های اول ساخت و ساز توجه چندانی به آن ندارید انتخاب قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی است. وقتی که شما هزینه اجاره قالب را در نظر می‌گیرید یا حتی به فکر خرید قالب بتنی می‌افتید محاسبات اولیه نشان می‌دهد که هزینه زیادی به شما تحمیل نمی‌شود. اما وقتی که به طور مستقیم وارد جریان کار می‌شوید متوجه می‌شوید که این انتخاب بسیاری از فرایندهای ساخت و ساز و شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم یک مقایسه کامل از قالب بتن فلزی با قالب بتن پلاستیکی داشته باشیم و شما به کمک آن بتوانید بین آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید.

مزایای قالب بتن فلزی

در مطالب قبل در مورد صحبت کردیم و نشان دادیم که قالب بتن فلزی می‌تواند محبوب‌ترین و اصلی‌ترین گزینه شما برای قالب بندی بخشهای مختلف سازه باشد. این قالب‌ها تنوع بالایی دارند و از طرف دیگر استحکام  بالای آن‌ها اجازه پیاده سازی الگوهای مختلف را به ما می‌دهد. پایداری و ماندگاری بالا از دیگر ویژگی‌هایی است که ما را به سمت انتخاب قالب‌های فلزی می‌برد. اما به طور کلی در مورد مزایای قالب بتن فلزی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

استحکام بالا

یکی از اصلی‌ترین ویژگی که قالب بتن فلزی را نسبت به سایر قالب‌های موجود در بازار برتر می‌کند این است که استحکام آن بسیار بالاست و تحمل وزن بالایی دارد. اگر دیده باشید در اغلب پروژه‌های بزرگ و حتی در پروژه‌های زیرگذر و روگذر شهری از قالبهای فلزی استفاده می‌شود که حجم بتن بالایی می‌برند. با وجود اینکه قالب‌های پلاستیکی یا قالب‌های چوبی استحکام بالا و استاندارد دارند اما از این لحاظ نمی‌توانند رقیب گردن کلفتی برای قالب فلزی باشند.

قابل استفاده در پروژه‌های بسیار بزرگ

معمولاً پروژه‌های بزرگ نیاز به حجم بتن ریزی بالایی دارند. پروژه‌ها برای بالا بردن سرعت ساخت و ساز خود به سراغ مصرف بتن آماده می‌روند که مصرف آن بسیار راحت‌تر است و از لحاظ سرعت اجرای پروژه بهترین گزینه ممکن است. به همین دلیل در پروژه‌هایی مانند سد سازی و پل سازی ما نیاز به قالب‌هایی داریم که حجم وسیعی از بتن را در یک لحظه کوتاه تحمل کنند و امکان شکستن آنها به حداقل برسد. بنابراین قالب بتن فلزی در پروژه‌های بسیار بزرگ انتخاب بهتر و مناسب‌تری نسبت به قالب بتن پلاستیکی است.

امکان اتصال برای ایجاد قالب بزرگ

یک ویژگی جالب دیگر در مورد قالب‌های فلزی این است که شما می‌توانید با کمک پیچ و مهره تعداد زیادی از آنها را به هم متصل کنید و آنها را برای پروژه‌های بزرگ به کار ببرید. به عنوان مثال در اجرای دیوار پل‌های زیرگذر و روگذر یا حتی در اجرای پروژه‌های سدسازی باید این قطعات در کنار یکدیگر قرار گیرند تا یک صفحه بتنی بزرگ ایجاد کنند. با وجود اینکه قالب بتن پلاستیکی هم امکان اتصال را دارند اما باید بپذیریم که قالب‌های فلزی به دلیل استحکام بالا انتخاب بهتری هستند.

ماندگاری بالا برای پروژه‌های عظیم

وقتی که شما برای اجرای یک پروژه عظیم برنامه ریزی می‌کنید باید خود را برای و همچنین بتن ریزی سقف و ستون ساختمان آماده کنید. حالا اگر این پروژه بسیار بزرگ و در چندین طبقه باشد طبیعی است که اجاره کردن قالب‌های فلزی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست و شما متحمل هزینه زیادی می‌شوید. ضمن اینکه قالبهای پلاستیکی استحکام کافی برای اجرای یک پروژه بلند مدت را ندارند و معمولاً بعد از هر ۱۰ بار استفاده باید تعویض شوند. بنابراین شما خیلی راحت می‌توانید در پروژه خود از قالب فلزی بتن استفاده کنید و در نهایت آنها را برای پروژه‌های بعدی خود به کار ببرید.

مزایای قالب بتن پلاستیکی

در طرف مقابل، قالب‌های پلاستیکی را داریم که از لحاظ تنوع نسبت به قالب‌های فلزی به مراتب بهتر هستند و برای فضاهایی که دسترسی به آنها محدود است بهترین انتخاب ممکن به شمار می‌روند. قالب‌های پلاستیکی به هم چسبیدگی بالایی دارند و امکان خروج آب سیمان از بتن به حداقل می‌رسد. ضمن اینکه خرید قالب بتن پلاستیکی هزینه چندانی برای پیمانکار و صاحب پروژه ندارد و به همین دلیل می‌توانند در همان ابتدای ساخت و ساز به فکر خرید آنها باشند. اما به صورت مستند در مورد برتری‌های قالب‌های پلاستیکی نسبت به قالب بتن فلزی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

قیمت ارزان

یکی از برترین مزیت قالب بتن پلاستیکی نسبت به قالبهای فلزی این است که قیمت آن‌ها بسیار پایین‌تر است و شما می‌توانید به جای پرداخت هزینه اجاره و کرایه قالب، تعداد زیادی از آنها را بخرید. بنابراین شما بدون اینکه نیازی به جابجایی قالب‌ها در پروژه‌های مختلف داشته باشید یا حتی به فکر پس دادن قالب‌های فلزی باشید به راحتی می‌توانید تعداد زیادی از آنها را بخرید و در پروژه‌های مختلف از آنها استفاده کنید. دوام و ماندگاری این قالب‌ها همانند قالب‌های فلزی نیست اما از لحاظ اقتصادی هم خرید آنها هزینه‌ای چندانی به پروژه ما وارد نمی‌کند.

وزن سبک

به جرئت می‌توان این مورد را ایده‌آل‌ترین مزیت قالب بتن پلاستیکی در نظر گرفت. شما حتی می‌توانید بزرگترین قطعه پلاستیکی را خیلی راحت چندین طبقه جابجا کنید و به بخش‌های مختلف ببرید. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که قالب‌های پلاستیکی وزنی در حدود ۵ تا ۱۰ کیلوگرم دارند و این استفاده از آنها در پروژه‌های بزرگ و مرتفع را ساده می‌کند. اگرچه استحکام این قالب‌ها نسبت به قالب‌های فلزی بسیار پایین‌تر است،  برای اجرای برخی از پروژه‌ها گزینه بهتر و مطلوب‌تری محسوب می‌شود.

سرعت بالا در اجرا

نکته جالبی که در قالب‌های پلاستیکی وجود دارد این است که در اندازه‌های متفاوتی هستند و طرح‌های جالبی دارد. بنابراین ما اگر به فکر بتن ریزی هر قسمتی از پروژه خود باشیم به راحتی می‌توانیم قالب‌های پلاستیکی را در کنار یکدیگر قرار دهیم و به محل بتن ریزی انتقال دهیم. وزن قالب‌های پلاستیکی پایین است و با کمترین زحمت ممکن می‌توان تعداد زیادی از آنها را. به همین دلیل برای پروژه‌هایی که باید سریع اجرا شوند قالب بتن پلاستیکی گزینه بهتری نسبت به قالب بتن فلزی است.

نفوذ ناپذیر در برابر خروج آب سیمان

از دیگر ویژگی‌های جالب قالب بتن پلاستیکی این است که اگر شما قسمتهای مختلف آنها را به همدیگر بچسبانید و سعی کنید که گوشه‌های آنها کامل به همدیگر متصل شوند، این اطمینان را دارید که خروج آب سیمان به حداقل می‌رسد. استفاده از ویبراتور در ساخت و ساز و در بتن ریزی برای خروج حباب هوا و ایجاد پیوستگی در بتن است. بنابراین زمانی که شما از وایبر استفاده می‌کنید نگرانی خاصی در مورد خارج شدن آب سیمان ندارید و سازه شما کاملاً محکم و استاندارد است.

عدم انتقال حرارت

همیشه از ماده پلاستیک به عنوان یک عایق یاد می‌شود که امکان عبور حرارت و صوت در آنها بسیار پایین است. در مطالب قبل در مورد کیفیت بتن آماده گفتیم که روند خشک شدن آن باید بدون تأثیر حرارت محیطی انجام شود. بنابراین زمانی که شما از قالب بتن پلاستیکی در پروژه ساخت و ساز خود استفاده می‌کنید، می دانید که فرایند خشک شدن سیمان و هیدراتاسیون عامل بدون تأثیر عوامل خارجی انجام می‌شود و این کیفیت آن را حفظ می‌کند. این در حالی است که قالب بتن فلزی انتقال حرارت بالایی دارد و برای توصیه نمی‌شود.

مقایسه قالب‌های بتنی

حالا بد نیست که در انتهای مطلب به یک مقایسه کلی و مختصر بین قالب بتن فلزی و قالب بتن پلاستیکی بپردازیم تا جمع بندی مناسبی از این بحث داشته باشیم:

  • قالب‌های پلاستیکی ارزان هستند و برای پروژه‌های کوچک مناسبند
  • قالب‌های فلزی قیمت بالاتری دارند و در پروژه‌های بزرگ و عظیم انتخاب بهتری هستند
  • قالب‌های پلاستیکی تنوع بالاتری دارند اما برای حجم بتن‌ریزی محدود هستند
  • قالب‌های فلزی تحمل بالایی در برابر وزن بتن دارند و در پروژه‌های با حجم بتن ریزی بالا انتخاب می‌شوند
  • کسانی که به عنوان پیمانکار هستند بهتر است از قالب بتن فلزی استفاده کنند و قالب بتن پلاستیکی برای افرادی که بر روی پروژه خود کار می‌کنند مناسب‌تر است
  • اگر در شرایط آب و هوایی متعادل هستید از قالبهای فلزی استفاده کنید اما برای آب و هوای گرم و سرد قالبهای پلاستیکی انتخاب بهتری هستند

تلاش ما در گروه بتن پاسارگاد این است که بهترین شرایط را برای پروژه ساخت و ساز شما فراهم کنیم تا هزینه کلی ساخت و ساز شما کمتر شود و در عوض یک پروژه را به شکل استاندارد به پایان برسانید. بنابراین برای سفارش خرید بتن آماده یا مشاوره در مورد انتخاب بین قالب بتن پلاستیکی و قالب بتن فلزی می‌توانید از شماره‌های سایت استفاده کنید و با ما تماس بگیرید. تفاوت قالب فلزی بتن با قالب پلاستیکی

در ساختمان سازی ها یکی از بخش های مهم و قابل اهممیتی که وجود دارد ، انتخاب قالب می باشد که قالب فلزی بتن  و قالب بتن پلاستیکی و ….. از انواع قالب ها  می باشد . انتخاب نوع قالب ، بسیاری از فرایندهای ساخت و ساز را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین جهت می خواهیم در اینجا به مقایسه دو و قالب پلاستیکی بتن و مزیت ها و معایب آن ها بپردازیم و بدین وسیله شما را برای انتخاب درست تر راهنمایی کنیم .

مزایای قالب بتن فلزی

قالب فلزی بتن امروزه به عنوان محبوب ترین و اصلی ترین قالب ها به شمار می رود که در قالب بندی بخش های مختلف سازه مورد استفاده قرار می گیرد . این نوع قالب ها در انواع مختلفی تولید می شوند و از استحکام بسیار بالایی برخوردار می باشند و به همین دلیل قابلیت پیاده سازی الگوهای مختلف را ارائه می دهند . از دیگر ویژگی های مهم این نوع از قالب ها ماندگاری و پایداری زیاد آن ها می باشد . در زیر به برخی از ویژگی هایی که ما را به سمت انتخاب قالب فلزی بتن سوق می دهد اشاره می کنیم .

استحکام بالای قالب فلزی بتن از ویژگی های برتر این محصول نسبت به سایر قالب های موجود در بازار می باشد . این قالب ها دارای تحمل وزن بالایی می باشند و به همین علت در بسیاری از پروژه های بزرگ که دارای حجم بتن بالایی می باشند از قبیل زیرگذر و روگذر های شهری از آن ها استفاده می شود . قالب های پلاستیکی بتن نیز تا میزان زیادی از استحکام بالایی برخوردار می باشند اما با این وجود استحکام قالب فلزی از آن ها بسیار بالاتر می باشد .

  • قابلیت کاربرد در پروژه های بزرگ

در پروژه های بزرگ نیاز به حجم زیادی از بتن ریزی وجود دارد . در ساخت پروژه های بزرگ انتخاب گزینه مناسب تری نسبت به قالب پلاستیکی می باشد . زیرا امروزه برای این که سرعت ساخت و ساز بالا برده شود ، از بتن های آماده استفاده می شود که مصرف راحت تری دارد و موجب بالا رفتن سرعت اجرای پروژه می شود . بنابرین برای اینکه درپروژه های بزرگ از قبیل سد سازی و پل سازی ها قالب ها بتوانند حجم وسیعی از بتن را در یک لحظه کوتاه تحمل کنند و امکان شکستن آن ها حداقل باشد ، نیاز به قالب های بسیار مقاوم می باشد که قالب فلزی بتن مناسبترین گزینه می باشد و نسبت به قالب های پلاستیکی بتن استفاده از آن به صرفه تر می باشد .

  • امکان اتصال برای ایجاد قالب بزرگ

از ویژگی های مهم و جالب قالب فلزی بتن توانایی اتصال آن ها به هم به کمک پیچ و مهره می باشد و با این کار می توان حجم وسیعی از قالب ها را به هم متصل کرده در پروژه های بزرگ به کار برد . به عنوان مثال برای اجرای پروژه های بزرگی از قبیل سد سازی یا اجرای دیوار و رو گذر و زیر گذر ، نیاز هست قطعات بزرگی از قالب ها در کنار هم قرار گیرند و یک صفحه بزرگ بتنی را ایجاد نمایند و این امر در قالب های فلزی با اتصال آن ها به وسیله ی پیچ و مهره امکان پذیر می باشد . البته لازم به ذکر است که در قالب های پلاستیکی بتن نیز این امکان وجود دارد ، اما به دلیل استحکام بالایی که قالب های فلزی دارند انتخاب بهتری به شمار می روند .

  • ماندگاری زیا برای پروژه های بزرگ

قالب های فلزی بتن در پروژه های عظیم بسیار به کار برده می شوند ، زیرا پروژه های بزرگ نیازمند بتن ریزی فوندانسیون و بتن ریزی برای سقف و ستون ساختمان می شوند و در ساختمان های بزرگ چندین طبقه برای انجام این کار ها به کار بردن قالب های پلاستیکی بتن به دلیل استحکام کم آن ها نسبت به قالب های فلزی جواب گوی پروژه بلند مدت نخواهد بود و معمولا این قالب ها بعد از هر 10 بار استفاده نیاز به تعویض دارند . حال اگر بخواهیم قالب فلزی را اجاره کنیم برای پروژه های به این بزرگی مقرون به صرفه نخواهد بود . بنابرین می توان با خرید قالب فلزی بتن پروژه را به راحتی پیش برده و از آن ها در پروژه های دیگر نیز استفاده کرد .

مزایای قالب پلاستیکی

قالب های پلاستیکی بتن از دیگر انواع قالب هایی می باشند که به فراوانی به کار برده می شوند ، اما با وجود این که استحکام کمتری نسبت به قالب فلزی بتن دارند ولی دارای مزایایی نیز می باشند . این قالب ها از تنوع بیشتری نسبت به قالب های فلزی برخوردار می باشند و مناسب ترین انتخاب برای مکان هایی می باشند که دارای فضاهایی با دسترسی محدود می باشند . به هم چسبیدگی قالب های پلاستیکی بتن بالا می باشد و این ویژگی مانع از خروج زیاد آب سیمان از بتن می شود . در زیر به برخی از برتری هایی که قالب پلاستیکی بتن نسبت به قالب فلزی بتن دارند اشاره می کنیم .

قیمت پایین قالب پلاستیکی بتن نسبت به از مهمترین ویژگی ها  آن ها می باشد و در نتیجه صاحبان پروژه می توانند تعداد زیادی از آن را به جای پرداخت هزینه اجاره و کرایه قالب ، خریداری نمایند . در نتیجه به کار بردن قالب پلاستیکی بتن نیازی به جابه جایی قالب ها و یا حتی پس دادن آن ها نمی باشد و با خرید تعداد زیادی از آن می توان در پروژه ها مختلف از آن ها استفاده کرد .

قالب پلاستیکی بتن داری وزن بسیار سبکتری نسبت به قالب فلزی بتن می باشند و این ویژگی موجب حمل راحت آن ها در بین طبقات مختلف می شود . وزن این قالب ها طی بررسی های صورت گرفته چیزی مابین 5 تا 10 کیلوگرم می باشد و این قابلیت موجب می شود تا بتوان  از آن ها در پروژه های بزرگ و مرتع استفاده نمود .

قالب های پلاستیکی بتن در اندازه های مختلف و طرح های جالبی تولید می شوند . بنابرین می توان این قالب ها را به راحتی در هر جایی از پروژه که نیاز به بتن ریزی دارد با کنارهم قرار دادن به راحتی حمل کرد . این قالب ها دارای وزن کمی می باشند و در نتیجه برای حمل آن بین نقاط مختلف پروژه نیاز به زحمت زیادی نمی باشد و در نتیجه مناسب برای پروژه هایی می باشند که نیاز هست بسیار سریع انجام شوند .

  • نفوذ ناپذیر در برابر خروج آب سیمان

قالب های پلاستیکی بتن در صورتی که به طور کامل به هم چسبانده شوند و گوشه های آن ها به هم متصل شود خروج آب سیمان از آن ها به حداقل می رسد .

پلاستیک نوعی عایق به شمار می رود که امکان عبور حرارت و صوت از آن ها بسیار پایین می باشد . در صورت به کار بردن قالب پلاستیکی بتن در پروژه ساخت و ساز ، فرآیند خشک شدن سیمان و هیدراتاسیون عامل بدون این که عوامل خارجی تاثیری بر روی آن بگذارد انجام می شود و موجب حفظ کیفیت آن می شود . در حالی که قالب فلزی بتن به دلیل انتقال حرارت بالایی که دارند مناسب برای استفاده در آب و هوای سرد نمی باشند .

مقایسه قالب فلزی بتن با قالب پلاستیکی بتن

  • قالب های پلاستیکی بتن دارای قیمت پایین می باشند و برای پروژه های کوچک مناسب می باشند در حالی که قالب فلزی بتن دارای قیمت بالاتری می باشند و مناسب برای استفاده در پروژه های بزرگ و عظیم می باشند .
  • قالب های پلاستیکی بتن دارای تنوع زیادی می باشند ولی حجم بتن ریزی آن ها محدود می باشد ، در حالی که قالب فلزی بتن دارای تحمل بالایی برای وزن بتن می باشند و مناسب برای پروژه هایی با حجم بتن ریزی بالا می باشند .
  • قالب بتن فلزی مناسب برای افراد پیمانکار می باشد که در روی پروژه های مختلف کار می کنند ، در حالی که قالب پلاستیکی بتن برای پروژه های شخصی و افرادی که روی پروژه خود کار می کنند ، مناسب می باشند .
  • استفاده از قالب های فلزی بتن در مکان هایی با آب و هوای متعادل توصیه می شود و قالب های پلاستیکی بتن نیز برای استفاده در آب و هوای گرم و سرد مناسب می باشند .

 

 

دکمه بازگشت به بالا