اقتصادیمعرفی کسب و کار

برای ثبت شرکت چه مدرک تحصیلی لازم است؟

ثبت قانونی شرکت در ایران نیازی به ارائه مدارک تحصیلی افراد ندارد. اما اشخاص برای فعالیت در بعضی حوزه‌ها و دریافت مجوزهای لازم برای راه‌اندازی برخی کسب‌وکارها باید مدرک تحصیلی مرتبط با آن موضوع را داشته باشند. به طور مثال، در شرکت‌های مهندسی دست‌کم یکی از شرکا باید مدرک دانشگاهی (حداقل لیسانس) داشته باشد. این مقاله، راهنمایی برای ثبت شرکت بدون مدرک تحصیلی است.

مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت

افراد برای تاسیس شرکت نیازی به ارائه مدارک تحصیلی خود ندارند، اما داشتن مدرک تحصیلی مرتبط برای ادامه فعالیت شرکت‌های زیر الزامی خواهد بود:

  • در شرکت‌هایی که موضوع فعالیت آنها فنی مهندسی است، دست‌کم یکی از اعضا باید مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های مهندسی داشته باشد.
  • در شرکت‌هایی که در عنوان آنها از واژه مهندسین استفاده شده است، بیش از یک نفر از اعضا باید مدرک کارشناسی مهندسی داشته باشند.
  • در مجموعه‌هایی که عنوان گروه مهندسین را برای خود برمی‌گزینند، همه شرکا باید دارای مدرک مهندسی باشند.
  • برای ثبت موسسات حقوقی نیز دست‌کم یکی از اعضای هیئت‌مدیره باید لیسانس حقوق از دانشگاهی معتبر داشته باشد و یک نفر از وکلای مجموعه نیز باید دارای بیش از ده سال سابقه وکالت رسمی باشد.
  • شرکت‌هایی که در زمینه بیمه فعالیت می‌کنند نیز برای گرفتن پروانه فعالیت باید یکی از شرایط زیر را داشته باشند: حداقل مدرک کارشناسی در رشته بیمه یا رشته‌های دیگری با گرایش بیمه در دانشگاه برای یکی از اعضا و بدون نیاز به داشتن سابقه کار بیمه‌ای؛ مدرک کارشناسی در رشته‌های مرتبط با بیمه (نظیر مدیریت، حسابداری، اقتصاد و…) با یک سال سابقه کار تخصصی در زمینه بیمه برای یکی از اعضا؛ مدرک کارشناسی در سایر رشته‌های دانشگاهی به همراه دو سال سابقه کار بیمه‌ای؛ و یا داشتن دیپلم با سه سال سابقه کار تخصصی بیمه‌ای.
  • مدیرعامل شرکتی که در زمینه طراحی سایت یا خدمات رایانه‌ای فعالیت می‌کند نیز برای عضویت مجموعه خود در نظام صنفی باید دست‌کم دارای مدرک لیسانس باشد. البته داشتن فوق‌دیپلم در رشته کامپیوتر و سابقه مدیریت چهارساله در این حوزه یا داشتن مدرک فوق‌دیپلم در رشته‌ای به غیر از کامپیوتر اما سابقه فعالیت شش‌ساله در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات نیز برای این منظور قابل قبول خواهند بود.
  • حداقل مدرک تحصیلی برای راه‌اندازی شرکت‌هایی با موضوع فعالیت گردشگری و موسسات خیریه و فرهنگی نیز لیسانس (کارشناسی) است.

شرایط تاسیس شرکت بدون مدرک تحصیلی

در قانون تجارت ایران هفت نوع شرکت تعریف شده است: شرکت و  ، ، ، ، ، و . انتخاب نوع کمپانی به زمینه فعالیت شما و برنامه کاری آینده‌تان بستگی دارد. شما طبق قانون می‌توانید هر نوع شرکتی را در هر شهری که مایلید تاسیس کنید. بر اساس تازه‌ترین آمار، شرکت‌های با مسئولیت محدود و سهامی خاص بیشترین متقاضی را در سال‌های اخیر داشته‌اند. بنابراین در این مقاله به طور مشخص به تاسیس این دو نوع شرکت می‌پردازیم.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  • دو برگ تقاضانامه ثبت شرکت
  • دو برگ شرکت‌نامه رسمی
  • دو جلد اساسنامه کمپانی
  • دو نسخه از صورت‌جلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت‌مدیره
  • فتوکپی شناسنامه همه شرکا و مدیران
  • تامین سرمایه نقدی و تقویم‌نامه سرمایه غیر نقدی توسط شرکا
  • مجوز رسمی فعالیت از مراجع قانونی (اگر موضوع فعالیت مجموعه نیاز به مجوز قانونی دارد)

باید یادآوری کرد که ارائه مدرک تحصیلی برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود هیچ الزامی ندارد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص

  • تکمیل و امضای دو نسخه از اساسنامه توسط خود سهامداران
  • تکمیل و امضای دو نسخه توسط همه سهامداران
  • ارائه دو نسخه از صورت‌جلسه مجمع عمومی موسسان که توسط سهامداران و بازرسان به امضا رسیده باشد.
  • مشخص کردن نخستین مدیران و بازرسان و قبول سمت مدیریت و بازرسی از سوی آنان.
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی تمامی سهامداران، بازرسان و اعضای هیئت‌مدیره (در دفاتر اسناد رسمی)
  • ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل ۳۵% سرمایه اولیه کمپانی
  • مجوز فعالیت از مراجع قانونی ذی‌ربط (اگر موضوع فعالیت مجموعه نیاز به مجوز قانونی دارد)

باید یادآوری کرد که هیچ الزامی به داشتن مدرک تحصیلی برای تاسیس شرکت سهامی خاص وجود ندارد.

نحوه تاسیس شرکت بدون داشتن مدرک تحصیلی

اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری () مرجع رسمی ثبت کمپانی‌ها در ایران است. تمامی مراحل ایجاد شرکت، بدون نیاز به ارائه مدرک تحصیلی طی می‌شوند. ، ، تکمیل مدارک، پرداخت و ارسال آنها در پاکت مخصوص پستی، ترتیب اصولی انجام کارها هستند. تنظیم اساس‌نامه، شرکت‌نامه و صورت‌جلسات مجمع عمومی و هیئت‌مدیره معمولاً پرزحمت‌ترین مرحله کار هستند. ثبت نهایی شرکت نیز با درج آگهی در و انتشار آگهی در به پایان می‌رسد.

تاسیس شرکت بدون مدرک تحصیلی چقدر طول میکشد؟

ثبت شرکت در ایران حدوداً دو هفته کاری زمان می‌برد. مراحل تاسیس قانونی کمپانی باید به ترتیب طی شوند. تمامی مدارک پس از تکمیل و بازبینی به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شوند. کارشناسان این اداره به بررسی دقیق آنها می‌پردازند و اگر اشکالی مشاهده کنند، مدارک را برای اصلاح باز می‌گردانند. نهایی شدن تاسیس شرکت پس از تایید بازرسان این اداره و صدور گواهی آگهی به انجام می‌رسد.

هزینه ثبت شرکت بدون مدرک تحصیلی

کمترین هزینه شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی خاص در سال ۱۴۰۰ بدون داشتن مدرک تحصیلی ۱.۶۰۰.۰۰۰ تومان (شانزده میلیون ریال) است. این مبلغ با در نظر گرفتن حداقل اعضا و حداقل سرمایه محاسبه شده است. گفتنی است که پرداخت مبلغ اضافی هیچ تاثیری در سریع‌تر طی شدن این روند قانونی و کاهش مدت زمان لازم ندارد.

آیا ثبت شرکت نیاز به مدرک لیسانس دارد؟

خیر. مدرک تحصیلی مورد نیاز برای ثبت شرکت‌هایی که در زمینه‌هایی تخصصی کار می‌کنند در برخی موارد کارشناسی در رشته دانشگاهی مرتبط در نظر گرفته شده است که معمولاً فقط دانش‌آموخته بودن یکی از اعضا کافی خواهد بود. به عنوان نمونه، یکی از اعضای شرکت‌های مهندسی باید دارای لیسانس از یکی از شاخه‌های رشته مهندسی در دانشگاه باشد.

مدارک لازم برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود بدون مدرک تحصیلی چیست؟

دو برگ تقاضانامه ثبت شرکت؛ دو برگ شرکت‌نامه رسمی؛ دو جلد از اساسنامه شرکت؛ دو نسخه از صورت‌جلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت‌مدیره؛ فتوکپی شناسنامه و کارت ملی همه شرکا و مدیران شرکت؛ تقویم‌نامه سرمایه غیرنقدی توسط شرکا.

مدارک مورد نیاز شرکت سهامی خاص بدون مدرک تحصیلی چیست؟

تکمیل و امضای دو نسخه از اساسنامه توسط سهامداران؛ تکمیل و امضای دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص توسط سهامداران؛ ارائه دو نسخه از صورت‌جلسه مجمع عمومی موسسان که توسط سهامداران و بازرسان به امضا رسیده باشد؛ مشخص کردن نخستین مدیران و بازرسان و قبول سمت مدیریت و بازرسی از سوی آنان؛ کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده همه مدیران، سهامداران و بازرسان؛ ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل ۳۵% سرمایه اولیه شرکت.

آیا ثبت تغییرات شرکت بدون داشتن مدارک تحصیلی انجام می‌گیرد؟

بله. هر تغییری که در ساختار مدیریتی شرکت و سرمایه آن رخ می‌دهد باید به صورت قانونی ثبت شود. پروسه ثبت تغییرات شرکت با ارائه مدارک لازم برای این منظور آغاز می‌شود و با آگهی آنها در روزنامه رسمی کشور به پایان می‌رسد. در مدارک درخواستی برای این کار هیچ اشاره‌ای به مدرک تحصیلی افراد نشده است.

نحوه ثبت شرکت بدون مدرک تحصیلی چگونه است؟

اگر قصد ایجاد شرکت رادارید به شما توصیه می کنم آن را ثبت نمایید.زیرا با می توانید از مزایای آن بهره مند شوید.یکی از مزایای ثبت شرکت این است که از حمایت های دولت برخوردار می شوید و می توانید از وام و تسهیلات دولتی و مالی استفاده نمایید.همچنین فعالیت های شرکت شما به صورت قانونی انجام می شود و از سوء استفاده های افراد متخلف جلوگیری می شود.با ثبت شرکت می توانید در مزایده ها و مناقصه ها شرکت نمایید.

حال که تصمیم گرفته اید که شرکت خود را ثبت نمایید باید مدارک مورد نیاز آن را تهیه نمایید و از مراحل ثبت شرکت آگاه شوید.

مراحل ثبت شرکت

  1. انتخاب شرکای مناسب برای شرکت
  2. ثبت نام در سامانه اداره ثبت شرکت ها به آدرس
  3. وارد نمودن نشانی محل شرکت
  4. وارد نمودن اسامی شرکا
  5. تعیین سمت و میزان سهام کلیه اعضای شرکت
  6. تعیین حدود اختیارات و وظایف اعضای شرکت
  7. تعیین روز و ماه و سال مالی شرکت
  8. وارد نمودن متن صورتجلسه
  9. تکمیل و ارائه اساسنامه شرکت
  10. تکمیل و ارائه تقاضانامه شرکت
  11. ارائه خلاصه تقاضانامه
  12. تهیه و ارائه مدارک لازم
  13. ارسال مدارک مورد نیاز

مدارک ثبت شرکت

مدارک ثبت شرکت در انواع شرکت ها در برخی موارد متفاوت می باشد ولی به طور کلی باید مدارک زیر را تهیه نمایید :

  1. ارائه ۲ برگ اساسنامه
  2. ارائه ۲ برگ اظهارنامه
  3. ارائه ۲ برگ صورتجلسه هیئت مدیره
  4. ارائه تصویر برابر اصل مدارک شناسایی تمامی اعضای شرکت
  5. ارائه گواهی پرداخت ۳۵% از سرمایه اولیه شرکت در بانک
  6. ارائه اصل سند مالکیت محل شرکت
  7. ارائه گواهی مبنی بر نداشتن سوء پیشینه کلیه اعضای شرکت
  8. ارائه وکالتنامه وکیل رسمی شرکت
  9. ارائه اقرارنامه اعضای شرکت
  10. امضای وکالتنامه
  11. ارائه اصل قیم نامه
  12. اصل و تصویر آگهی تاسیس شرکت
  13. برای سهامداران خارجی حقیقی ارائه اصل و تصویر گذرنامه و ترجمه آن و برای اشخاص حقوقی ارائه اصل و رونوشت گواهی ثبت شرکت
  14. ارائه مجوز فعالیت شرکت در صورت لزوم

اگر می خواهید بدانید برای چه مدارک تحصیلی لازم است به شما پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه نمایید.

برای ثبت شرکت چه مدرک تحصیلی لازم است ؟

به طورکلی برای ثبت اکثر شرکت ها نیازی به داشتن مدرک تحصیلی نمی باشد ولی برای ثبت برخی شرکت ها باید مدرک تحصیلی مرتبط با شرکت را داشته باشید.

برای ثبت شرکت های مهندسی می توان پیش از نام شرکت از عبارت هایی مثل مهندسی ، گروه مهندسین ، فنی مهندسی یا مهندسین استفاده کرد.در صورت استفاده از هریک از این عبارات باید مدارک تحصیلی مرتبط را ارائه نمود.

مهندسین : به دلیل اینکه این کلمه جمع مهندس می باشد در زمان ثبت باید مدارک چند مهندس را ارائه نمود.

مهندسی و فنی مهندسی : برای استفاده از این عبارات باید یک مدرک مهندسی در زمان ثبت شرکت ارائه نمایید.

گروه مهندسین : برای ثبت شرکتی که حاوی این عبارت باشد باید کلیه اعضای شرکت مدرک مهندسی داشته باشند.

جهت ثبت شرکت حقوقی نیز حداقل یکی از اعضای شرکت باید دارای مدرک تحصیلی در رشته حقوق باشد.همچنین حداقل یکی از وکلای موسسه نیز باید بیش از ۱۰ سال سابقه در وکالت داشته باشد.

ثبت شرکت بیمه

متقاضی ثبت چنین شرکتی باید دارای مدرک کارشناسی در رشته بیمه بدون سابقه کار یا حداقل مدرک کارشناسی دیگر رشته های مرتبط با یک سال سابقه در امور بیمه ای یا مدرک کارشناسی در دیگر رشته ها با ۲ سال سال سابقه بیمه ای یا مدرک دیپلم دیگر رشته ها با ۳ سال سابقه در بیمه

ثبت شرکت گردشگری

برای ثبت این نوع شرکت ها باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشید

ثبت شرکت طراحی سایت

برای ثبت شرکت طراحی سایت باید مدیرعامل مدرک کارشناسی داشته باشد یا مدرک کاردانی کامپیوتر با حداقل ۴ سال سابقه مدیریت یا کار در رشته فناوری اطلاعات یا مدرک کاردانی دیگر رشته ها با حداقل ۶ سال سابقه کار در حوزه فناوری اطلاعات یا مدرک دیپلم دیگر رشته ها با حداقل ۱۰ سال سابقه کار در حوزه فناوری اطلاعات.

ثبت شرکت مترجمی

برای این نوع فعالیت ها باید مدرک تحصیلی ارائه نمایید.

جهت اطلاع از اینکه برای ثبت شرکت چه مدرک تحصیلی لازم است می توانید با کارشناسان متخصص موسسه حقوقی و ثبتی تکسفیر در زمینه ثبت شرکت تماس حاصل نمایید.

همچنین در این موسسه امور ثبتی دیگر از جمله ، و و… نیز انجام می شود.

نیاز به مراجعه حضوری برای شما انجام می‌دهد.

برای ثبت شرکت چه مدرک تحصیلی‌ای لازم است؟

تاسیس شرکت نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارد.

دکمه بازگشت به بالا