اقتصادیمعرفی کسب و کار

تاثیرات کولر خودرو که تا اکنون نمیدانستید

لطفا” بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو سیستم تهویه هوا را روشن نکنید.
پس از وارد شدن به داخل خودرو، پنجره های خودرو را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود، بعد از چند دقیقه می توانید سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن نمایید. اگر ساکن همدان هستید جهت تعمیر در محل ایران خودرو همدان به سایت مراجعه کنید.

آیامی دانید دلیل انجام این کار چیست؟
بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، داشبورد ، صندلی و سیستم تهویه هوای خودرو از خود گازبنزن ساطع می کنند که یک گازبسیار سمی و سرطانزاست( حتما” بارها بویی شبیه پلاستیک گرم شده را در خودرویتان احساس کرده اید ،این همان بوی گاز سرطانزای بنزن است.) علاوه بر سرطانزایی ، گاز بنزن به استخوان ها آسیب رسانده ( مسمومیت استخوان ها) و نیز باعث ابتلا به آنومیا (نوعی از سرطان خون مربوط به گلوبولهای قرمز خون) و کاهش سطح گلوبولهای سفید بدن می گردد.همچنین تماس طولانی مدت با این گاز سمی باعث ابتلا به لوکمیا (نوع دیگری از سرطان خون مربوط به گلوبولهای سفید خون) و در مواردی همزمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان باعث سقط جنین در خانمها نیز می گردد.

میزان سطح قابل قبول بنزن در هوای آزاد حدود 50 میلی گرم در هر فوت مربع می باشد،در حالیکه میزان بنزن موجود در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره های بسته بین 200تا 400 میلی گرم می باشد.حال اگر این خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید در دمای بالای 60 درجه فارنهایت پارک شده باشد سطح بنزن موجود در فضای داخل ان بین 2000 تا 4000 میلی گرم بالا می رود که 40 برابر بیشتر از سطح قابل قبول ان می باشد.

افرادیکه سوار خودرویی با پنجره های بسته می شوند بطور اجتناب ناپذیری در معرض تنفس پی در پی و بیش از اندازه این گاز مهلک و سمی قرار می گیرند.

علاوه بر موارد ذکر شده بالا بنزن گازیست که:
کلیه ها و کبد را تحت تاثیر قرار داده و از همه خطرناکتر اینکه بدن انسان به سختی می تواند این ماده سمی و خطرناک را دفع نماید.

((پس دوستان عزیز قبل از سوار شدن داخل خودرو، پنجره ها و درب خودرویتان را باز نمایید و بگذارید هوای سمی و زهرآلود انباشته شده داخل اطاق خودرو خارج گردد، به عبارت دیگر این ماده سمی را از فضای خودروی خود بیرون برانید.))

یک ضرب المثل چینی :
وقتی شخصی موضوع ارزشمندی را که به نفع شماست با شما در میان گذاشت شما نیزاخلاقا” وظیفه دارید آن مطلب را به دیگران انتقال دهید. به گزارشبه نقل از خودرو بانک، با آغاز فصل گرم سال، هر راننده‌ای به این فکر می‌افتد که آیا کولر خودرو سالم است و به درستی کار می‌کند یا خیر؟! وزیدن باد خنک در داخل اتومبیل و به ویژه هنگام ترافیک بسیار لذت‌بخش است و درست کار کردن کولر و آگاهی در ارتباط با نحوه استفاده از آن باعث می‌شود به قطعات مکانیکی و برقی اتومبیل فشار وارد نشود. بسیاری از رانندگان در زمان استفاده از کولر ماشین، همواره این سوال را در ذهن دارند که آیا کولر ماشین عمر باتری را کاهش می‌دهد؟ کولر بر روی باتری اتومبیل تاثیر منفی دارد یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید تا اطلاعات مفیدی در ارتباط با تاثیر کولر ماشین بر روی باتری در اختیارتان قرار دهیم.

عملکرد کولر خودرو به باتری ارتباط دارد؟

با فرا رسیدن فصل‌های گرم سال، استفاده از کولر ماشین آغاز می‌شود؛ از این‌رو در زمان استفاده از کولر خودرو باید به نکات مختلفی توجه کرد تا بتوان بازدهی کولر را افزایش داد و فشار کمتری به قطعات و اجزای داخلی خودرو نظیر باتری وارد شود. گاهی اوقات در فصل تابستان، راننده اتومبیل خود را زیر نور خورشید پارک می‌کند که در این حالت دمای داخلی ماشین چندین برابر دمای محیط بیرون می‌شود و همین موضوع می‌تواند به کولر و باتری آسیب وارد کند. به‌طور کلی در حالت استاندارد و نرمال که موتور ماشین روشن است و سیستم الکتریکی خودرو به درستی کار می‌کند، کولر ماشین هیچ‌گونه فشار اضافی به باتری خودرو تحمیل نمی‌کند. در زمان کار موتور داخلی، کلاچ کمپرسور در کولر ماشین در حال کار بوده و به انرژی الکتریکی زیادی نیاز خواهد داشت که در این حالت مصرف سوخت اتومبیل کمی افزایش پیدا می‌کند. در حقیقت دینام و تنظیم‌‌کننده ولتاژ (آفتامات یا رله جریان) در اتومبیل، ولتاژ باتری را تشخیص داده و در مواقع ضروری، فرآیند افزایش یا کاهش شارژ را انجام می‌دهند؛ بنابراین در حالت عادی، عمر باتری ماشین تحت تاثیر کولر ماشین کاهش پیدا نمی‌کند و تنها زمانی‌که ولتاژ باتری یا دینام با مشکل مواجه شود، ابتدا شارژی باتری ماشین تخلیه خواهد شد و در نهایت به کاهش عمر باتری منجر می‌شود.

لازم به ذکر است که در حرکت با سرعت پایین، کلاچ کمپرسور از نیروی الکتریکی کمی استفاده می‌کند اما چنانچه همزمان با روشن بودن کولر ماشین از لوازم برقی جانبی چون برف پاک‌کن، چراغ و سیستم‌های صوتی و تصویری استفاده شود و توان خروجی شارژ دینام به میزان لازم نباشد؛ در این حالت فشار زیادی به باتری خودرو وارد می‌شود و منجر به تخلیه آن خواهد شد؛ پس در پاسخ به این سوال که آیا کولر ماشین عمر باتری را کم می‌کند یا خیر؟، می‌توان گفت که بسته به نوع خودرو، شرایط رانندگی و نحوه عملکرد سیستم‌های الکتریکی، ممکن است پاسخ بله یا خیر باشد.

تاثیر نوع ماشین بر ارتباط کولر و باتری ماشین

تاثیرات کولر خودرو که تا اکنون نمیدانستید:

حال در ماشین EV مساله متفاوت است؛ زیرا در چنین اتومبیل‌هایی، شارژ ذخیره شده در باتری به عنوان منبع اصلی وظیفه تامین انرژی اغلب بخش‌های ماشین را برعهده دارد؛ از این‌رو در ماشین‌های EV، کولر و باتری ماشین به‌طور مستقیم در ارتباط با یکدیگر عمل می‌کنند و هنگامی‌که کولر ماشین‌های برقی روشن است، برای تامین انرژی لازم به باتری فشار وارد خواهد شد.

نحوه کار کولر ماشین؛ منبع تغذیه کولر ماشین‌های معمولی (ICE)

حال اگر کولر ماشین‌های معمولی، انرژی مورد نیاز را از انرژی ذخیره شده در باتری تامین نمی‌کند؛ بنابراین سوالی که پیش می‌آید این است که منبع تغذیه کولر ماشین چیست؟ به‌طور کلی سیستم کولر ماشین شامل کمپرسور، خازن، لوله، خشک کن و اپراتور است که در ارتباط با یکدیگر عمل می‌کنند. منبع انرژی هوای خنک کولر ماشین، سوخت ماشین است که سبب می‌شود تا هوای خنک که به صورت گاز است، از طریق لوله به داخل کابین خودرو منتقل شود.

نکات ضروری برای استفاده بهینه از کولر ماشین

در حالت عادی روشن بودن کولر ماشین در صورت سالم بودن دینام به باتری آسیبی وارد نمی‌کند اما هر‌گونه خرابی و ضعف دینام خودرو سبب کاهش ولتاژ باتری، کاهش عمر آن و آسیب به موتور ماشین خواهد شد. استفاده نادرست از کولر خودرو، می‌تواند علاوه بر کاهش عمر باتری، سلامت موتور ماشین را به خطر بیندازد؛ از این‌رو رانندگان، می‌توانند با رعایت نکات مهم به استفاده مناسب از کولر ماشین بپردازند:

  • سرویس منظم و سالانه کولر ماشین
  • اجتناب از پارک اتومبیل زیر نور مستقیم آفتاب
  • خودداری از افزایش بیش از حد سرعت به هنگام روشن بودن کولر
  • استفاده نکردن از کولر در ترافیک شدید یا سربالایی‌ با شیب تند
  • بستن پنجره‌ها در هنگام روشن بودن کولر
  • استفاده از باتری و دینام با آمپر پایین برای جلوگیری از خرابی پمپ بنزین خودرو

آیا کولر ماشین بنزین مصرف میکند؟

بحث‌های متعددی در مورد اینکه کدام روش خنک‌کننده خودرو بهینه‌تر است وجود داشته است: تهویه مطبوع یا رانندگی با شیشه‌های پایین! بدون شک هر دو باعث سوزاندن سوخت بیشتر می شوند. اما سوال اصلی در این است که کدام بیشتر می سوزد.

پس از مقایسه خودروها با سرعت های 50، 80 و 100 کیلومتر در ساعت در آب و هوای 30 درجه سانتیگراد، آنها به این نتیجه رسیدند که رانندگی با شیشه های پایین نسبت به استفاده از کولر، مصرف سوخت بیشتری دارد. این آزمایش همچنین بازده سوخت پنجره‌های بسته و بدون تهویه مطبوع را اندازه‌گیری کرد که به طور قابل ‌توجهی در مورد سوخت بهتر از دو پنجره دیگر بود.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که میزان مصرف سوخت هنگام استفاده از کولر ۱۰ درصد و هنگام پایین کشیدن شیشه‌ها ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. اما زمانی که شرایط بسیار گرم نیست، به نظر می‌رسد که تفاوت چندان زیاد نباشد.

آیا درجه کولر ماشین در مصرف بنزین تاثیر دارد؟

تاثیر درجه کولر در مصرف بنزین

در صورتی که شما در اتوبان و بزرگراه ها باشید چندان فرقی نمی کند که درجه کولر را بر چه میزانی قرار دهید. اما در جاده های شهری و زمانی که ترافیک می شود بسیار مهم است که یا از کولر استفاده نکنید و یا در صورت استفاده درجه آن در پایین تر حالت قرار دهید.

آیا کولر گازی بر عملکرد خودرو تأثیر می گذارد؟

پاسخ ساده به این سوال این است که بله، کولر گازی فشار اجتناب‌ ناپذیری به موتور خودرو وارد می‌کند، بنابراین بر عملکرد خودرو تأثیر می‌گذارد. در برخی از کشورها، خودرو باید در حالت بیکار خاموش شود تا آلودگی به حداقل برسد.

کولر خودرو چگونه نیرو می گیرد؟

کولر گازی با سایر لوازم جانبی تفاوتی ندارد. از همان منبعی نیرو می گیرد که کل ماشین شما مصرف می کند و آن منبع موتور است.

  • وضعیت موتور
  • تاریخ ساخت ماشین شما
  • قدرت سیستم تهویه مطبوع خودرو

وقتی ماشین نو باشد تاثیر کمتری روی موتور خواهد داشت. علاوه بر این، تمام شرایط ذکر شده در بالا با میزان تأثیر بر موتور خودرو رابطه معکوس دارند.

چگونه می توان مشکلات عملکرد ناشی از استفاده از کولر را به حداقل رساند؟

کولر خودرو بهتر است یا پایین دادن شیشه ها

کولر خودرو  قطعاً بر عملکرد خودرو تأثیر می گذارد، اما می توانید با اقدامات زیر این مشکلات را به حداقل برسانید:

  • وقتی هوا خیلی گرم است از ویژگی AC استفاده کنید. لطفا در صورت عدم نیاز آن را خاموش کنید.
  • دمای AC را با توجه به گرمای خارج از خودرو تنظیم کنید.
  • هنگامی که احتراق را روشن می کنید، AC خود را خاموش نگه دارید.

همچنین بخوانید:

سیستم تهویه مطبوع چگونه بر موتور تأثیر می گذارد؟

برای آشنایی بیشتر با کولر خودرو می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

مزایا و معایب استفاده از کولر خودرو

مزایا و معایب استفاده از کولر خودرو

در اواسط تابستان، یک ماشین گرم می‌تواند یکی از ناراحت‌کننده‌ترین مکان‌ها باشد. اگر تهویه هوا برای خنک کردن خود ندارید، سوار شدن به داخل و رانندگی می تواند تجربه وحشتناکی باشد.

البته این تحمل در طول تابستان مورد استقبال قرار می گیرد، اما نکات منفی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت. برای آشنایی با برخی از مزایا و معایب اصلی استفاده از تهویه مطبوع اتومبیل خود، ادامه مطلب را بخوانید.

مزایا مصرف کولر خودرو

یک رانندگی آسان

بارزترین مزیت استفاده از سیستم تهویه مطبوع داخل خودرو راحتی است که برای شما فراهم می کند. استفاده از تهویه هوا به این معنی است که دیگر مجبور نیستید در گرمای طاقت فرسا بودن در ماشین در اوج تابستان تلاش کنید. به‌ جای باز کردن پنجره‌ها و خاموش کردن صدای رادیو، می‌توانید با استفاده از تهویه مطبوع خود خنک بمانید و همچنان آهنگ‌های مورد علاقه ‌تان را بشنوید.

ایمنی بهتر

استفاده از تهویه مطبوع نیز ایمنی بهتری را در جاده برای شما فراهم می کند. اولاً، می توانید از خواب آلودگی ناشی از گرمای بیش از حد جلوگیری کنید. روشن بودن تهویه هوا باعث می شود هوای تازه و تمیزتری داشته باشید که شما را هوشیار نگه می دارد.

ثانیاً، تهویه هوا می تواند مه در شیشه جلو را کاهش دهد. اگر در خودروی شما رطوبت وجود دارد، باید قبل از شروع به رانندگی، شیشه جلو را تمیز کنید و استفاده از تهویه هوا کارآمدترین راه برای انجام این کار است.

معایب

مصرف سوخت بدتر

بیشترین نکته منفی استفاده از تهویه مطبوع در اتومبیل شما تأثیری است که بر مصرف سوخت شما می گذارد. تهویه مطبوع برای کارکرد باید از سوخت استفاده کند و می‌تواند مصرف سوخت شما را تا 20 درصد افزایش دهد، بنابراین ارزش آن را دارد که در رانندگی‌های کوتاه از آن استفاده نکنید و در عوض پنجره‌ها را باز کنید. می تواند در دراز مدت به میزان قابل توجهی صرفه جویی کند.

اثرات مضر استفاده نادرست از کولر خودرو

استفاده های نادرست از کولر خودرو

سیستم تهویه مطبوع خودرو یکی از قطعات ضروری خودرو است. تصور گذراندن تابستان سوزان بدون تهویه مطبوع عملا غیرممکن است. همانطور که به نظر می رسد مهم است، اگر کولر گازی به روشی مناسب استفاده شود، می تواند اثرات مضری بر موتور خودروی شما و به طور جدی تر، سلامتی شما داشته باشد. در ادامه این مطلب عواقب استفاده نادرست از کولر خودرو و نحوه استفاده مناسب از آن را به شما نشان می دهیم.

  1. گرفتگی، کمبود اکسیژن

هدف اصلی کولرها تهویه هوای داخل خودرو و بیرون آوردن هوای خنک به خصوص در روزهای گرم تابستان است. با این حال، استفاده از تهویه مطبوع در یک رانندگی طولانی می تواند اثرات متقابلی داشته باشد: جریان هوا در داخل خودرو مسدود می شود زیرا فضای داخل خودرو به طور مداوم برای مدت طولانی محدود می شود.

برای درک بهتر این معضل، لازم است اصول اساسی کارکرد تهویه مطبوع را بیان کنیم. تهویه مطبوع چرخه تبدیل را به منظور تولید هوای خنک و تازه اعمال می کند، به این معنی که به جای آوردن هوا از خارج، فقط هوای محدود را در داخل بازیافت و دوباره خنک می کند. بنابراین، حتی زمانی که هوا هنوز خنک است، در واقع بسیار گرفتگی و بدون هوا است.

کارشناسان به کاربران خودرو پیشنهاد می کنند که هر از چند گاهی در حین سواری شیشه های خودروی خود را باز کنند تا هوای داخل خودرو را با هوای تازه تازه پر کنند. تعویض هوا اتاق را با اکسیژن کافی شارژ می کند و گرفتگی را برطرف می کند.

  1. تغییرات ناگهانی دما

عادت رایج بسیاری از رانندگان خودرو است که هنگام خروج از خودرو، کولر را روشن نگه دارند تا هنگام بازگشت، خنکی کاملاً آماده باشد. قابل درک است که بسیاری دوست دارند فوراً از گرمای طاقت فرسا فرار کنند. با این حال، این یک الگوی رانندگی سالم نیست.

مسافران یا رانندگان خودرو ممکن است مجبور شوند به دلیل شکاف متمایز بین دمای بیرون و داخل خودرو در معرض شوک حرارتی قرار گیرند. انجام این کار برای مدت طولانی باعث عواقب آسیب زا بر سلامت شما می شود، به عنوان مثال، باعث بیماری قلبی می شود.

  1. تاثیر بر طول عمر باتری

چرخاندن همزمان موتور و کولر گازی یکی از مصارف مضر و نادرست کولر خودرو است. در عوض، پس از روشن شدن موتور، باید پنجره را باز کنید و 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا اتاق کاملاً تهویه شود و هوای سمی و همچنین بوی نامطبوع خارج شود. در مرحله اول، به محافظت از کاربران خودرو در برابر هوای مضر یا جلوگیری از بو در ماشین شما کمک می کند.

ثانیاً، از آنجایی که باتری باید به شدت کار کند تا موتور و سیستم خنک کننده به طور همزمان روشن شوند، طول عمر و بهره وری را کاهش می دهد، به این معنی که باید باتری را تعویض کنید زودتر از حد معمول علاوه بر اجتناب از کارکرد همزمان موتور و تهویه مطبوع، نکته دیگر این است که به جای شروع در خنک ترین حالت، باید به تدریج از پایین ترین سطح به حالت بالاتر برید. این کمک می کند که موتور ماشین شما خسته نشود.

  1. هوای آلوده

با توجه به اینکه دستگاه های تهویه مطبوع فقط هوا را بدون بازگرداندن به گردش در می آورند، باکتری ها و همچنین میکروب ها برای همیشه در هوا باقی می مانند. در نتیجه، همانطور که بسیاری ازمطالعات در مورد کولر خودرو نشان داده است، هوای داخل خودرو آلوده خواهد شد.

تهویه مطبوع حتی با افزایش سرعت انتشار باکتری ها، میکروب ها و بیماری های تنفسی وضعیت را بدتر می کند. برای جلوگیری از این مشکل، باید ماشین خود را تمیز نگه دارید و هر گونه مواد احتمالی حاوی باکتری مانند غذاها، نوشیدنی ها یا چیزهای نامرتب را دور بریزید.

سیگار کشیدن در داخل ماشین نیز یک عادت بد است که باعث ایجاد بوی طولانی در ماشین شما می شود. و مهمتر از آن، به خاطر داشته باشید که برای تازه کردن هوای ماشین خود، در را مرتباً باز کنید.

این اشتباهات رایج در هنگام استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو می تواند تاثیرات جدی بر سلامت کاربران خودرو و همچنین وضعیت خودرو داشته باشد. در صورت استفاده نادرست از کولر خودرو، بهتر است تعویض کنید و از آن استفاده بهتری کنید!

عوامل زیادی بر راندمان کلی سیستم تهویه مطبوع تأثیر می گذارد، مانند:

  • انواع کمپرسورهای مورد استفاده
  • نوع کندانسور مورد استفاده
  • نوع اواپراتور استفاده شده
  • نوع مبرد مورد استفاده
  • سرعت خودرو

همه این عوامل بر راندمان کلی سیستم تهویه مطبوع و عملکرد موتور تأثیر می گذارد.

مردم می خواهند خونسرد بمانند، اما در عین حال، آنها همچنین می خواهند بدانند که آیا کولر بر عملکرد خودرو تأثیر می گذارد؟ بله، قدرت را از موتور می‌گیرد تا بر عملکرد موتور تأثیر بگذارد.

عوامل موثر در کولر خودرو

شرایط آب و هوایی

وقتی اختلاف بین این فاکتورها بیشتر باشد، بارهای بیشتری روی موتور وارد می شود. وقتی اختلاف دمای بیرون و داخل بیشتر باشد، کمپرسور باید کار بیشتری انجام دهد. وقتی قدرت بیشتری می گیرد یعنی تاثیر شدیدی روی موتور می گذارد و بالعکس.

شرایط کابین

شرایط کابین نیز نقش مهمی در تعیین بار روی موتور دارد. بار تحت تأثیر تعداد سرنشینان وسیله نقلیه است. ممکن است پارامترهای دیگری مانند لباس، میزان متابولیسم و ​​احساس حرارتی مسافران وجود داشته باشد. بنابراین، همه عوامل تا حدودی بر عملکرد موتور تأثیر خواهند داشت.

سرعت کمپرسور

اکثر کمپرسورها به صورت مکانیکی هدایت می شوند. سرعت کمپرسور رابطه مستقیمی با عملکرد موتور دارد. وقتی سرعت زیاد باشد، بار بیشتری به موتور وارد می کند.

تفاوت بین شرایط بیرونی و درونی

زمانی که تفاوت زیادی بین شرایط داخل و خارج وجود دارد، کمپرسور باید کارهای بیشتری را انجام دهد تا کابین را از محیط بیرون جدا کند. اگر اختلاف کمتر باشد، کمپرسور باید کار کمتری انجام دهد و نیروی کمتری را از موتور برای مقاصد خنک کننده می گیرد.

استفاده از کولر و خواب آلودگی

با این حال، یک نقطه ضعف بزرگ در این مورد وجود دارد، به خصوص در خودروهایی که کابین‌ های تقریباً هوابند در مسیرهای طولانی بزرگراه دارند. فقط استفاده از حالت چرخش می تواند منجر به تجمع دی اکسید کربن در داخل کابین شود و به دلیل درصد اکسیژن پایین می تواند منجر به خواب آلودگی شود. تجمع زیاد CO2 دوباره علائمی مانند سردرد و حالت تهوع را به همراه دارد.

یا راحت تر، یک پنجره را برای چند دقیقه پایین بیاورید تا هوای کهنه خارج شود. در خودروهایی با کنترل خودکار تهویه مطبوع این مشکل بزرگی نیست، زیرا دستگاه معمولاً پس از رسیدن به دمای اتاق تنظیم شده به حالت هوای تازه تغییر می‌کند.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا