عمومیمعرفی کسب و کار

تجهیزات ضروری برای راحتی سالمندان

نیازهای هر شخصی در دوره‌های مختلف زندگی متغیر است. سالمندی یکی از دوره‌های زندگی است که توانایی افراد در انجام‌دادن بیش‌تر کارها افت پیدا می‌کند. به‌طوری‌که باگذشت هرسال از زندگی خود انجام کارهای شخصی نیز سخت‌تر و نیازمند به، به‌کارگیری تجهیزات ضروری سالمندان خواهد بود. افزون بر آن افراد مسن به توجه بیش‌تری نیاز دارند. این در حالی است که شرایط برای همه آن‌ها یکسان نیست و برخی از آنان به‌تنهایی با این بحران سنی مواجه می‌شوند؛ بنابراین انجام کارها توسط خودشان بسیار مشکل خواهد بود.

امروزه فناوری‌های متعددی در تلاش هستند که تا حد زیادی مسیر گذراندن این دوره زندگی را به راحت‌ترین نحو امکان‌پذیر سازند. آن هم به لطف ایجاد تجهیزاتی است که علاوه بر کاربردپذیری بالا، نحوه استفاده از آن‌ها نیز باتوجه‌به شرایط افراد سالمند ساده باشد.

اگر در افراد خانواده خود فردی با این شرایط را دارید و نگهداری و مراقبت از آن‌ها برایتان ممکن نیست، در ادامه این مقاله از برخی از وسایل ضروری سالمندان را که به شما کمک می‌کنند تا عزیزانتان باتوجه‌به محدودیت‌های ممکن همچنان در زندگی خود آسایش داشته باشند معرفی خواهد شد.

تعداد طبقات ساختمان تعیین کننده میزان ریل موردنیاز دستگاه می باشد، لذا یک فاکتور مهم در قیمت پله پیما محسوب می شود. همچنین درنظر داشته باشید با نصب ریل دستگاه در کنار نرده ی پلکان (شعاع داخلی راه پله)، طول ریل موردنیاز کمتر از نصب ریل در کنار دیوار (شعاع بیرونی راه پله) است. همچنین تهیه نقشه موردنیاز قبل از ساخت در پلکان های با طرح و شمایل خاص، تجهیزات نقشه برداری و زمان بیشتری را می طلبد.

دلایل استفاده از تجهیزات ضروری سالمندان

بر اساس نظرسنجی انجام شده بیش از 75 درصد از افراد مسن باوجود تمام مشکلات و بیماری‌هایی که دارند ترجیح می‌دهند زندگی خود را در خانه شخصی خود بگذرانند. واضح است که با کاهش سلامتی و ایمنی بدن، پیری با چالش‌های بسیاری روبرو می‌شود. خوشبختانه بسیاری از تجهیزات ضروری سالمندان شامل وسایل تطبیقی و دستگاه‌های ایمنی وجود دارند که می‌توانند برای کمک به زندگی راحت‌تر در خانه استفاده شوند.

افراد سالمند به دلیل بالارفتن سن، تنهایی و یا برخی از آنان که درگیر بیماری و نیازمند مراقبت‌های بهداشتی هستند، برای انجام فعالیت‌های ساده و روزمره زندگی خود به کمک نیاز دارند. خانواده‌های آنان اغلب با استخدام پرستار سالمند این لطف را به آن‌ها می‌کنند.

این در حالی است که به دلیل هزینه، عدم وجود اطمینان به افراد غریبه و یا عدم سازگاری سالمند با افراد دیگر توانایی انجام این کار برای بسیاری وجود ندارد. بااین‌وجود تکلیف چیست؟!

علاوه بر مشکلات درون زندگی هر شخصی، باتوجه‌به اینکه جمعیت بیش‌تر افراد کشور را سالمندان تشکیل داده‌اند؛ بنابراین تکنولوژی یکی از مسیرهای فعالیت خود را به این راستا اختصاص داده است. سازنده‌ها در کارخانه‌ها با درک نیازهای مراقبتی و حمایتی و باتوجه‌به اصول مراقبتی و مطابق با کارکرد موردنظر، تجهیزات ضروری سالمندان را طراحی می‌کنند. در نهایت آن‌ها را به مشتریان ارائه می‌دهند.

ناتوانی در فعالیت‌ها و روابط اجتماعی

یکی از مواردی که افراد سالمند نیاز به استفاده از این تجهیزات مراقبتی سالمندان را احساس می‌کنند آن است که این افراد متوجه می‌شوند که در زندگی حاضر خود با شرایطی مزمن ازجمله ناتوانی در فعالیت‌ها و روابط اجتماعی، سلامت روانی و فعالیت‌های مربوط به تحرک، مراقبت از خود و زندگی خانگی مواجه شده‌اند.

این در حالی است که این دسته از افراد همچنان تمایل به کنارآمدن با مشکلات، ناتوانی‌ها و یا بیماری‌های خود و حفظ استقلال در زندگی شخصی خود هستند. همچنین ترجیح می‌دهند از وسایل کمکی استفاده کنند. سالمندان تجهیزات مراقبتی را بیشتر ترجیح می‌دهند تا اینکه شخصی دیگر مدام چالش‌ها و ناتوانی‌ها را به آن‌ها یادآوری کند.

ممکن است برخی از افراد مسن با داشتن پرستار و یا شخصی برای مراقبت از آن‌ها مشکلی نداشته باشند. با این حال دغدغه‌ای که وجود دارد این است که باتوجه‌به سیاست‌های کشور موضوع نیاز به تجهیزات ضروری سالمندان برای داشتن زندگی راحت‌تر ایجاد می‌شود.

کاهش شدید نیروی کار بهداشت

آن هم به این دلیل است که باتوجه‌به فشار فزاینده بودجه و کاهش شدید نیروی کار بهداشت و مراقبت اجتماعی و ادامه پیداکردن این روند، به‌کارگیری نیروی انسانی فرایندی سخت خواهد بود. بدین ترتیب درهرصورت استفاده از تجهیزات موردنیاز سالمندان ارزش مادی و معنوی مثبتی را ایجاد می‌کند.

تمام بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های انجام شده در این حوزه بر این باورند که تا چندین سال آینده تعداد مطلق افراد مسن با وابستگی کم یا زیاد تقریباً به میزان یک‌سوم افزایش می‌یابد. این خود به این معنا است که چالش مهمی برای برآوردن نیازهای آن‌ها به مراقبت و حمایت در حال شکل‌گیری خواهد بود.

بنابراین با آگاهی از مباحث بیان شده و ارزیابی شرایط خود به‌گونه‌ای صادق احتمالاً شما نیز به‌ضرورت استفاده از تجهیزات مراقبتی سالمندان پی برده‌اید. بااین‌حال می‌توانید افراد مسن خانواده خود را به استفاده از این تجهیزات ضروری سالمندان با توضیح کامل درباره فواید و عملکرد مناسب آن‌ها مجاب کنید. حال نوبت آن است که این تجهیزات مراقبتی سالمندان معرفی شوند.

انواع تجهیزات ضروری سالمندان

تجهیزاتی که برای هر فرد مسن برای نیازهای ساده و مراقبتی درنظر گرفته می‌شود، دسته‌بندی‌های زیر را در برمی‌گیرد:

  • وسایل ضروری سالمندان جهت پشتیبانی از تحرک
  • ملزومات اتاق‌خواب
  • تجهیزات پزشکی و بهداشتی
  • تجهیزات مراقبتی سالمندان در حمام و توالت

پشتیبانی از تحرک

تحرک نگرانی اصلی برای خانواده‌های سالمندانی است که به طور مستقل زندگی می‌کنند. با کهولت سن توانایی کنترل بر حرکات، مخصوصاً تعادل در راه‌رفتن و چابکی کاهش می‌یابد که به‌نوعی ایمنی افراد سالمند را تهدید می‌کند. همچنین عکس‌العمل‌های حرکتی آهسته‌تر آن‌ها را مستعد سقوط و آسیب‌های دیگر حتی در خانه خود می‌کند. آموزش و استفاده صحیح از تجهیزات کمک حرکتی می‌تواند استقلال سالمندان را نیز افزایش دهد.

نوع کمک حرکتی که یک فرد خاص باید استفاده کند تا حد زیادی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، نیازهای یک فرد دارای ناتوانی پایین تنه کاملاً متفاوت از کسی است که در حین راه‌رفتن فقط به کمی حمایت نیاز دارد. نمونه‌های زیر ازجمله وسایل نگهداری سالمندان در حوزه حرکتی هستند:

عصا و واکر

یکی از ضروری‌ترین وسایلی که اکثر افراد مسن از آن استفاده می‌کنند عصا و واکر است. واکر بیش‌تر برای افرادی است که نمی‌توانند به طور کامل تعادل در ایستادن و راه‌رفتن داشته باشند. شخص مسنی که نمی‌تواند حرکت کند با انتقال تمام وزن خود بر روی واکر به‌عنوان یک وسیله تکیه‌ای به‌آرامی می‌توانند قدم بردارند.

عصا هم به‌عنوان یک تکیه‌گاه حرکتی استفاده می‌شود با این تفاوت که افرادی که از عصا استفاده می‌کنند به نسبت توانایی بیش‌تری در حفظ تعادل و راه‌رفتن دارند.

این دو تجهیزات ضروری سالمندان انواع مختلفی دارند که به نسبت جنس آن‌ها استحکام و کارایی طولانی‌مدت آن‌ها متمایز می‌شود.

  • عصاهایی با دسته T شکل
  • واکرهایی با پایه چرخ‌دار و ساده
  • عصاهای تاشو
  • عصاهای آرنجی (بیش‌تر مخصوص افرادی که شکستگی یا ناتوانی در بالاتنه و حرکت دست دارند

ویلچر از تجهیزات ضروری سالمندان

از دیگر مواردی که برای حرکت استفاده می‌شود ویلچر است. این وسیله توسط افرادی که به‌کلی نمی‌توانند راه بروند یا با راه‌رفتن مشکلات زیادی خواهند داشت استفاده می‌شود. نوع برقی آن برای برقراری استقلال سالمند بهتر است. ؛ زیرا تنها با چند دکمه می‌توان به تمام جهات حرکت کرد.

یکی دیگر از وسایلی که به نسبت سایرین کم‌تر استفاده می‌شود اسکوترهای برقی سالمندان هستند. این وسیله‌ها مانند ویلچرها عمل می‌کنند با این تفاوت که به‌صورت ایستاده استفاده می‌شود؛ بنابراین برای اشخاصی که درد در قسمت پایین‌تنه خود دارند توصیه نمی‌شود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که شتاب و سرعت این وسایل برقی محدود هستند به طوری که فقط مشکلات حرکتی را رفع کنند و نگرانی برای ایمنی فرد ایجاد نکنند.

سطوح شیب‌دار

رمپ یا همان سطح شیب‌داری که از جنس آلومینیوم است به دلیل سبک وزنی و استحکام بالا به‌راحتی قابل‌حمل و به شکل‌های مختلفی قابل‌استفاده است. به طور مثال فرد مسنی که از واکر یا ویلچر استفاده می‌کند و برای عبور از محلی با پله مواجه می‌شود، با قراردادن آن بر روی پله‌ها می‌تواند به‌راحتی حرکت کند.

در نوعی دیگر از رمپ‌ها، رمپ‌هایی هستند که شیبی مانند سطوح شیب‌دار قبلی ندارند و دارای انحنای بسیار کمی هستند. این نوع رمپ‌ها را می‌توان برای عبور از موانعی استفاده کرد. برای عبور از پله‌های یک‌طرفه با ارتفاع کم که فرد نمی‌تواند به‌نوعی قدم‌هایی بلند بردارد، استفاده می‌شود.

بالابر از تجهیزات ضروری سالمندان

بالابر پله‌ها تجهیزات مهمی برای افراد برای حفظ دسترسی به طبقه بالای خانه خود هستند. افراد مسن به‌راحتی مانند نشستن بر روی یک صندلی متحرک می‌تواند بدون طی‌کردن حتی یک پله به طبقات بالا بروند. این تجهیزات برای افرادی که مشکلاتی از ناحیه زانو برای بالارفتن یا پایین آمدن از پله دارند انتخاب مناسبی خواهد بود.

دستگیره

برای بالارفتن از پله‌ها از این وسیله در حوزه حرکتی بسیار استفاده می‌شود. به این صورت که با اتصال آن‌ها به دیوار یا نرده‌های کنار راه‌پله سالمند با گرفتن آن تعادل خود را بر روی پله‌ها حفظ خواهد کرد.

تجهیزات ضروری سالمندان در اتاق‌خواب

افراد مسن زمان بیش‌تری را در اتاق‌خواب سپری می‌کنند. ضروری است که این فضا به‌خوبی سازماندهی شده باشد و دارای تجهیزات ضروری سالمندان باشد. افراد به دلیل کهولت سن، آسیب‌دیدگی یا ناتوانی به‌سختی بلند می‌شوند. از وسایل نگهداری سالمندان در اتاق‌خواب که برای هر فردی پاسخ‌گوی نیازهایش است می‌توان موارد زیر را نام برد:

تشک: به علت آنکه زمان زیادی بر روی تخت سپری می‌شود؛ بنابراین تشکی مطابق با شرایط جسمانی و کیفیت و جنس مناسب از ضروری‌ترین وسایلی است که باید تهیه شود.

محافظ نرده تخت: عادت غلتیدن و جابه‌جایی در خواب ممکن است ایمنی فرد را به خطر بیندازد. این محافظ‌ها همانند محافظ‌های تخت برای نوزادان به لبه تخت متصل می‌شوند و ارتفاع آن‌ها را مطابق با شرایط اطمینان می‌توان تغییر داد.

تکیه‌گاه فومی برای پا: قرار داشتن انحنای پا در قالب طبیعی و راحت در هنگام خواب و بالاتر از سطح تشک منجر به کاهش زخم‌های فشاری و کنترل فشار بر زانو و کمر خواهد شد.

میز: یکی دیگر از مواردی که بسیار مورداستفاده است، میزهایی با سطح شیب‌دار هستند که حرکت آن‌ها به دلیل وزن کمی که دارند بسیار راحت است. این افراد برای غذا خوردن، کتاب خواندن و حتی نشستن بر روی صندلی و نیاز به تکیه‌ای برای دستان خود از این میز می‌توانند استفاده کنند.

بلندی‌های کمکی: منظور از بلندی تک پله‌هایی هستند که در کنار تخت‌ها برای پایین آمدن و یا نشستن بر روی تخت استفاده می‌شود تا شخص مسن نیاز به زانوهای خود فشار وارد نکند. البته که بهتر است تخت‌هایی که برای سالمندان تهیه می‌شود ارتفاع پایین و مناسبی داشته باشند.

وسایل مراقبتی در سرویس بهداشتی

حمام و دستشویی فضایی است که هر فردی دوست دارد فضای خاص و استقلال خود را داشته باشد. در چنین مواردی، طیف گسترده‌ای از محصولات پشتیبانی حمام و توالت وجود دارد که به سالمندان اجازه می‌دهند تا کارهای روزمره شخصی خود را بدون دردسر انجام دهند.

صندلی دوش: افراد ناتوانی که توانایی ایستادن در زیر دوش را ندارند با نشستن بر روی این صندلی‌ها می‌توانند به‌راحتی حمام کنند. البته که به دلیل مرطوب بودن سطح زیرین مشکلات بهداشتی را ممکن است به وجود آورد که مورد بعدی جایگزین بهتری برای رفع این دغدغه خواهد بود.

میله‌هایی برای دوش گرفتن: برخی افراد سالمند با نشستن بر روی صندلی در هنگام حمام راحت نیستند. بااین‌حال توانایی ایستادن در تمام طول مدت را نیز ندارند. این میله‌ها که ارتفاع نسبتاً مناسبی که دارند، با قرارگرفتن بر روی کف حمام و یا لبه‌های تجربه حمام بدون مشکلی را برای آنان ایجاد می‌کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا