اقتصادی

ترسیم مدل ۵ لایه در دانشگاه آزاد اسلامی برای مواجهه با بدحجابی

جهان‌بین مطرح کرد؛

ترسیم مدل ۵ لایه در دانشگاه آزاد اسلامی برای مواجهه با بدحجابی

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، مدل پنج لایه این دانشگاه برای مواجهه با بدحجابی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کتاب «تا قاف کرامت» که به قلم آیت‌الله سید حسن عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل روانه بازار نشر شده، در حضور وی و مسئولان دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل معرفی شد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم ضمن بیان ویژگی‌های شخصیتی نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل گفت: آیت‌الله عاملی یک شخصیت تأثیرگذار در جامعه بوده و کتاب «تا قاف کرامت» مورد تحسین اهل فن قرار گرفته است.

فرزاد جهان‌بین عنوان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی یک مدل ۵ لایه برای مواجهه با بدحجابی و بی‌حجابی ترسیم شده که عبارتند از تبیین عالمانه و حکیمانه، مشارکت هم‌افزا، رصد هوشمند، مراقبت والدانه و برخورد قاطع.

ترسیم مدل ۵ لایه در دانشگاه آزاد اسلامی برای مواجهه با بدحجابی

وی اضافه کرد: در این پنج لایه ابتدا تبیین عالمانه و حکیمانه انجام می‌شود و اثر این کار آنکه همه به موضوع بی‌حجابی حساس شوند و بعد احساس مشارکت کنند، در لایه بعدی با استفاده از سامانه سرچ (سامانه رصد چهره) شناسایی در محیط دانشگاه انجام می‌شود و با افرادی که نسبت به موضوع حجاب سهل‌انگار هستند به صورت والدانه برخورد می‌شود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: در بسیاری از موارد در این مرحله و با یک تذکر مشکل رفع می‌شود و منجر به صدور حکم نمی‌شود، اما در صورتی که تذکر والدانه پاسخگو نبود برخورد قاطع صورت می‌گیرد و فرد به کمیته انضباطی معرفی می‌شود.

جهان‌بین خاطرنشان کرد: مسئله حجاب از آنجا مهم است که عدم رعایت آن موجب می‌شود حقوق عامه تضعیف شده و تقدس دانشگاه از بین برود؛ بنابراین محیط برای آموزش مناسب نمی‌شود و اهداف دانشگاه نیز محقق نخواهد شد.

ترسیم مدل ۵ لایه در دانشگاه آزاد اسلامی برای مواجهه با بدحجابی

این استاد دانشگاه افزود: براساس نظرسنجی انجام شده دانشجویان و مردم بعضاً موضوع حجاب را یک امر فردی می‌دانند و تذکر داده شده را تعدی به حریم خصوصی عنوان می‌کنند؛ در حالی که حجاب یک بحث اجتماعی است؛ بنابراین با یک تبیین عالمانه می‌توان جامعه را نسبت به اجتماعی بودن حجاب آگاه کرد و از آنجایی که در کتاب «تا قاف کرامت» تبیین عالمانه و حکیمانه نسبت به موضوع حجاب و آثار مخرب بی‌حجابی به خوبی عنوان شده، مطالعه آن برای استادان و مسئولان دانشگاه توصیه می‌شود.

جهان‌بین با بیان اینکه این جلسه به صورت آنلاین برای اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه آزاد اسلامی و برای استادان دانشگاه‌های استان اردبیل در حال برگزاری است، ادامه داد: از آنجا که در نگاه ما استادان، قطب تأثیرگذار هستند و می‌توانند در مقیاس وسیع تولید فضیلت کنند، به همین دلیل این جلسه و آَشنایی با کتاب «تا قاف کرامت» را برای استادان و اعضای هیئت علمی در نظر گرفته‌ایم تا با تبیین عالمانه و حکیمانه بیش از پیش با اهمیت موضوع حجاب و نوع نگاه اسلام در این زمینه شوند.

معنای شخصیت زن در غرب یعنی فریبایی

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل هم در این مراسم گفت: تنظیم عقلانی روابط دو جنس یکی از ضرورت‌های جامعه بشری است و اگر این رابطه‌ عقلانی مختل شود تأثیر منفی در جامعه خواهد داشت.

آیت‌الله عاملی مطرح کرد: ما درباره زن به کرامت، به امنیت، آینده‌ و به شخصیت زن احتیاج داریم و این کتاب درصدد بیان کرامت زن است، اینکه زن شخص چطور تعریف شود.

ترسیم مدل ۵ لایه در دانشگاه آزاد اسلامی برای مواجهه با بدحجابی

وی در ادامه توضیح داد: بسیاری از مشکلات جامعه ناشی از تصور غلط نسبت به بعضی از مفاهیم است و تفاوت ما با غربی‌ها این است که آنها شخصیت زن را براساس فریبایی تعریف کرده‌اند و می‌گویند هر چقدر زن فریبا‌تر باشخصیت‌تر، متأسفانه این تعریف در جوامع غربی خوب جا افتاده‌ و از موارد اصلی اختلاف ما با تمدن غربی در همین نقطه است، چراکه اسلام دنبال کرامت زن است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل یادآور شد: در کتاب «تا قاف کرامت» ما هم بحث را از همین‌جا شروع کرده‌ایم و مستنداتی از زندگی افرادی که بر این باور بوده‌اند را معرفی کرده‌ایم که نشان می‌دهد در صورت ادامه این باور چه فجایعی به بار خواهد آمد.

امام جمعه اردبیل عنوان کرد: کتاب «تا قاف کرامت» شامل تحقیقی پیرامون «حجاب، عفاف و شخصیت زن» است که در چهار محور از کرامت زن دفاع می‌کند.

عاملی افزود: محور نخست بیان آثار تعریف شخصیت زن به فریبایی است، در این باره ۱۰ فاجعه بزرگ از متن زندگی صاحبان اندیشه‌ای که زن را جز با فریبایی به رسمیت نمی‌شناسد بیان شده و ۱۰ فاجعه‌ای که بدون تردید هریک از آنها در انهدام یک فکر، تمدن، فرهنگ و مدنیت کافی است.

ترسیم مدل ۵ لایه در دانشگاه آزاد اسلامی برای مواجهه با بدحجابی

وی افزود: در محور دوم به رابطه آرمانی بین دو جنس پرداخته می‌شود، عقلانیت ارکان این رابطه آرمانی نه فقط با ادله و براهین، بلکه با ملموسات زندگی صاحبان اندیشه‌ای که رابطه‌ای آرمانی در نفی حساسیت با برهنگی می‌دانند، بیان می‌‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل مطرح کرد: در محور سوم و چهارم، اولویت نخست در نقش زن بیان و مبرهن می‌شود و قدسیت عنوان مادری در آن چنان تبیین می‌‌شود که هیچ نقشی بدیلی یارای حرکت به این قله یا طرح شدن در ردیف آن را پیدا نمی‌کند و در انتها به راز و رمز حساسیت جنون‌آمیز کشور‌های لائیک و سکولار در برابر زن مسلمان محجبه پرداخته می‌شود.

عاملی خاطرنشان کرد: در کتاب «تا قاف کرامت» با آخرین موقعیت جهانی حجاب و با کنش و واکنش مخالفین آن مخصوصاً در جوامع غربی آشنا می‌شویم و از مجموع نگرانی‌های شدید، سخنان بسیار شنیدنی مسئولان عالی‌رتبه آنها درباره حجاب، از وضع جریمه و مالیات، اخراج و محکومیت زن محجبه از مناصب، مسئولیت‌ها و از تمکن‌های اجتماعی، توانمندی‌های عمومی و از تصمیمات عجولانه، کودکانه، مخالفت با حقوق اساسی و اولیه انسان‌ها حتی در قانون اساسی اروپا می‌فهمیم که کارکرد اجتماعی دین در قالب حجاب و ارائه الگوی برتر مساوی با مرگ لائیسیته است.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا