عمومیمعرفی کسب و کار

تکنسین داروخانه چه کارهایی انجام می دهد؟

شرح وظایف و محدودۀ اختیارات تکنسین داروخانه

پس از انجام مراحل استخدام و شروع به کار به عنوان تکنسین داروخانه، وظایف وی به شرح زیر است:

  • حضور فعال و مستمر بر اساس ساعات تعیین شده توسط مؤسس
  • اجرای صحیح نسخه پیچی با توجه به آموزش های لازم
  • کنترل و نظارت بر تاریخ انقضا داروها و دیگر اقلام مرتبط
  • رعایت دقت و سرعت عمل در ارائۀ خدمات داویی
  • اعتبار بخشی به داروخانه با عملکرد صحیح و اخلاق خوب
  • گزارش کمبود ها به مؤسس یا نمایندۀ وی
  • خارج نمودن داروهای تاریخ نزدیک، آمار گیری و گزارش آن به مؤسس یا نمایندۀ وی
  • عدم عرضۀ داروها با شکل و ظاهر نامناسب به ارباب رجوع
  • انجام نظافت محیط کار
  • عدم عرضۀ انواع دارو ها و اقلام آرایشی و بهداشتی و تجهیزات فاقد تأییدیه و مجوز وزارت بهداشت
  • رعایت کلیۀ ضوابط و مقررات حاکم بر داروخانه
  • شرکت داوطلبانه در کلاس های ارتقاء شغلی
  • پاسخگویی مناسب و شایسته به سؤالات مراجعین بر اساس شرح وظایف

اخلاق حرفه ای پرسنل داروخانه

با توجه به اینکه داروخانه یک مکان عمومی است، پرسنل مشغول به کار بهتر است برای حفظ شأن خود و داروخانه موارد زیر را رعایت کنند:

  • از خوردن و آشامیدن و جویدن آدامس در هنگام ارائۀ خدمات به مراجعین پرهیز شود.
  • از تلفن همراه در هنگام ارائۀ خدمات به مراجعین استفاده نشود.
  • ارتباط و رفتار پرسنل با یکدیگر مناسب بوده و از شوخی های زننده و خنده های بلند، به خصوص در حضور مراجعین، پرهیز شود.
  • با کلیۀ بیماران و مراجعین ار هر صنف، طبقه، نژاد، و مذهب با احترام و یکسان برخورد شود.
  • از افشای هر گونه راز یا بیماری مراجعین پرهیز شود.
  • از هرگونه تصویر برداری از بیماران با استفاده از تلفن همراه و بدون اجازۀ بیمار پرهیز شود.
  • در صورت وجود سیستم و دوربین های امنیتی در محیط داروخانه باید اطلاع رسانی لازم انجام شود.
  • بدیهی است استعمال دخانیات در فضای داروخانه ممنوع است.
  • اصل امانت داری در انجام دادن کارها را رعایت کند.
  • کلیۀ موازین شرعی و شهروندی را رعایت نماید.
  • انضباط کاری به معنای سازمان پذیری، آراستگی، نظم و ترتیب و اجتناب از بی نظمی درکار را سرلوحۀ خود قرار دهد.

برقراری ارتباط  با بیماران

مهارت های ارتباطی شما هنگام مراجعۀ بیماران یا اعضای خانوادۀ آنها در شرایط اورژانسی بسیار حائز اهمیت است. حرکات صورت و بدن، تن صدا و نوع صحبت و طرز برخوردتان با بیمار، بی نهایت در جلب اعتماد بیمار و همراهانش مؤثر است. یکی از روش های یادگیری و کسب مهارت در این حوزه شرکت در دوره آموزش تکنسین داروخانه در اصفهان است

برای ارتباط مؤثر با بیمار بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • دائماً چشم تان و تمام توجهتان به بیمار باشد، نگاه مستقیم به بیمار موجب جلب اعتماد او و ایجاد  تفاهم می شود
  • از کلماتی استفاده کنید که بیمار متوجه شود. (عبارات تخصصی و انگلیسی به کار نبرید.)
  • با صدای خیلی بلند یا خیلی آهسته با بیمار صحبت نکنید
  • ارتباط غیر زبانی یا زبان بدن بسیار مهم است. در شرایط استرس بیماران ممکن است از حرکات و ژست های شما سوء برداشت نمایند.
  • اگر بیمار مشکل شنوایی دارد، به وضوح صحبت کنید یا به صورت نوشتاری با وی ارتباط برقرار کنید.
  • با سالمندان محترمانه و مؤدبانه برخورد نمائید.

به طور خلاصه رفتار شما در داروخانه باید به گونه ای باشد که بیمار متوجه شود شما نگران سلامت او هستید و می توانید راهنمایی لازم در خصوص مراقبت های پزشکی را رائه کنید.

بهداشت و آراستگی محیط داروخانه

رعایت بهداشت فردی و بهداشت  محیط جهت پیشگیری از سرایت بیماری بیماری های واگیر دار و انتشار عفونت برای کارکنان داروخانه ضروری است.

استفاده از روپوش سفید، تمیز کردن مداوم سطوح میز کار، قفسه ها و کف داروخانه، حفظ بهداشت یخچال و شستن مرتب دست ها برای جلوگیری از انتقالانواع بیماری ها ضروری است. بهتر است مابع ضد عفونی در مکان مناسب در اختیار همه قرار داشته باشد.

شایان ذکر است عدم رعایت موارد فوق، موجب سلب اطمینان مراجعین می شود.

نسخه پیچی

از آنجا که مهم ترین وظیفۀ یک تکنسین داروخانه ، آماده سازی نسخ  برای تحویل به بیماران است، در این قسمت به شرح کامل روند نسخه پیچی می پردازیم.

روند نسخه پیچی شامل شش مرحله است :

  1. پذیرش نسخه
  2. خواندن نسخه و تفسیر آن
  3. آماده سازی داروها و اقلام نسخه
  4. ثبت داروهای نسخه در نرم افزار داروخانه

الصاق برچسب و نوشتن دستآشنایی با شغل تکنسین داروخانه

تکنسین های داروخانه به داروسازان در راه اندازی داروخانه کمک می کنند. تکنسین های داروخانه بسیاری از وظایف معمول یک داروساز را انجام می دهند اما به آموزش کمتری نیاز دارند. درک وظایف تکنسین داروخانه می تواند کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این گزینه، شغلی مناسب برای شما است یا خیر. در این مقاله، در مورد چیستی تکنسین داروخانه بحث می‌کنیم، کارهایی که آن ها انجام می‌دهند را بررسی می‌کنیم، مهارت‌هایی را که به‌عنوان تکنسین داروخانه نیاز دارید معرفی می‌کنیم، محیط کار آن ها را بررسی می‌کنیم و نحوه تبدیل شدن به یک تکنسین داروخانه را مورد بحث قرار می دهیم.

تکنسین داروخانه چیست؟

تکنسین داروخانه زیر نظر  داروساز کار می کند تا داروها یا لوازم تجویز شده و بدون نسخه را برای مشتریان آماده کند. تکنسین داروخانه معمولاً متخصص آموزش دیده و ثبت شده است که با فرآیندهای ساده دارویی سازی آشنا است. تکنسین داروخانه همچنین به داروساز در فرآیندهای مربوط به اداره داروخانه کمک می کند. این شامل نگهداری سوابق، پردازش پرداخت‌ها و نظارت بر موجودی است.

 برخی از وظایف تکنسین داروخانه به شرح زیر است:

 ارائه دارو 

تکنسین های داروخانه هم داروهای بدون نسخه و هم داروهای تجویز شده را به مشتریان ارائه می کنند. معمولا این کار را زیر نظر داروساز انجام می دهند. تکنسین داروخانه دوز مناسب داروها را طبق نسخه یا قوانین بهداشتی تجویز می کند. تکنسین داروخانه همچنین می تواند برای تأیید نسخه یا سفارش مجدد تماس بگیرد. در مواردی که مشتریان درخواست داروهای وریدی دارند که نیاز به اندازه گیری داشته باشند، تکنسین داروخانه مسئول اندازه گیری و بسته بندی داروها است. آن ها همچنین می توانند به مشتریان در مورد استفاده از داروهای بدون نسخه راهنمایی کنند یا توضیحاتی را برای داروهای تجویز شده درج کنند.

نگهداری از داروخانه 

وظایف تکنسین داروخانه شامل تمیز و منظم نگه داشتن داروخانه است. تکنسین های داروخانه به طور معمول کارتن های دارو، کیسه های پلاستیکی و سایر انواع زباله را دور می ریزند. تکنسین داروخانه همچنین مسئول تمیز نگه داشتن محوطه داروخانه و اطمینان از عملکرد صحیح همه ابزارهای موجود در داروخانه است و در صورت لزوم، تعمیرات را ترتیب می دهد. آن ها همچنین داروها و سایر محصولات دارویی را در قفسه ها به طور منظم طبقه بندی می کنند. جایگزینی اقلام دور ریختنی مانند برچسب، بطری و کاغذ نیز تحت مسئولیت آن ها قرار دارد.

 مدیریت موجودی 

تکنسین داروخانه وظیفه مدیریت موجودی داروخانه را بر عهده دارد. موجودی را به روز می کنند تا هر گونه فروش یا خرید را منعکس کند. آن ها همچنین بر منابع داروخانه نظارت می کنند و از عرضه مداوم محصولات لازم اطمینان می یابند. همچنین اطمینان حاصل می کنند که تمام محصولات موجود در داروخانه برای مصرف بی خطر و در شرایط خوبی هستند. علاوه بر این، تکنسین داروخانه مسئول دفع ایمن هرگونه داروی آسیب دیده یا تاریخ مصرف گذشته است.   تکنسین داروخانه برنامه های عرضه را طراحی می کنند و با فروشندگان مذاکره می کنند تا مطمئن شوند که داروخانه همیشه محصولات مورد نیاز را دارد.

توجه به نیاز مشتریان 

تکنسین داروخانه معمولاً کسی است که مشتریان به آن ها مراجعه می کنند. آن ها از مشتریان نسخه می گیرند. آن ها همچنین به شکایات مشتریان در مورد مسائل جزئی سلامت رسیدگی کرده و در صورت لزوم داروهای بدون نسخه را توصیه می کنند. تکنسین داروخانه رسیدهای مشتریان را پردازش، بیمه آن ها را بررسی و اطلاعات تماس را جمع آوری می کند. هنگامی که مشتریان سفارشات دائمی در داروخانه دارند، مطمئن می شوند که کالا ها را در زمان مقرر دریافت می کنند. دریافت بازخورد مشتری نیز در حیطه وظایف تکنسین داروخانه است.

 نگهداری سوابق داروخانه 

تکنسین داروخانه مسئول ایجاد، به روز رسانی و ذخیره تمام سوابق داروخانه است. که شامل سوابق فروش، ثبت داروها، موجودی کالا و اطلاعات مشتری است. تکنسین داروخانه اطمینان حاصل می کند که سوابق داروخانه دقیق است و در مکانی امن نگهداری می شود. این می تواند در موارد اختلاف با مشتریان، فروشندگان یا سایر متخصصان بهداشت، مفید باشد. تکنسین‌های داروخانه می‌توانند از نرم‌افزار ویژه‌ای برای ایمن و منظم نگه‌داشتن سوابق استفاده کنند. علاوه بر این، تکنسین داروخانه مسئول حفظ محرمانه بودن اطلاعات بیمه و سابقه پزشکی مشتریان است.

کنترل تحویل دارو 

تکنسین داروخانه مسئول دریافت محموله های دارو از تامین کنندگان است. آن ها تأیید می کنند که داروهای تحویلی در شرایط خوبی هستند و تحویل های جدید را در موجودی ثبت می کنند. همچنین مسئول ارائه دارو به مشتریان هستند. فراتر از این، آن‌ ها بهترین شیوه‌ها را برای رسیدگی مناسب به داروها حفظ می‌کنند و با روش‌های بسته‌بندی خاص آشنا هستند. همچنین یک تکنسین داروخانه داروها و سایر محصولات را بسته بندی کرده و برای مشتری پست می کند. همچنین تحویل را نظارت می کنند و از رسیدن آن ها به مکان مناسب اطمینان حاصل می کنند.

محیط کار تکنسین داروخانه

تکنسین‌های داروخانه در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها یا داروخانه‌ها تحت نظارت داروساز کار می‌کنند تا در توزیع دارو و سایر فرآیندهای معمول کمک کنند. کار آن ها می تواند به صورت پاره وقت یا تمام وقت باشد و اغلب سرپا هستند زیرا مسئول بازیابی دارو برای مشتریان هستند. ممکن است سیستم کامپیوتری برای نگهداری سوابق داروخانه و سازماندهی موجودی داشته باشند. فراتر از این، مدیریت سیستم‌های پرداخت و برقراری ارتباط مکرر با شرکت‌های بیمه، فروشندگان و تامین‌کنندگان مسئولیت تکنسین داروخانه است.

 شرح شغل برای این نقش می‌تواند شامل سرپرستی کارکنان داروخانه مانند کارمندان یا پرسنل باشد. این نیاز به استقامت، تفکر انتقادی و تمرکز تزلزل ناپذیر دارد

یکی از موارد بسیار مهم برای آگاهی و شناخت از دارو است که در دوره بهترین آموزش تکنسین داروخانه در اصفهان که به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود آموزش داده خواهد شد

در اینجا برخی از مهارت هایی که تکنسین های داروخانه در حین کار نیاز دارند آورده شده است:

 توجه به جزئیات

تکنسین های داروخانه مسئول دریافت و تکمیل نسخه ها هستند. آن ها باید به جزئیات مهم مانند مشخصات دارو و دوز مورد نیاز توجه کنند تا از حوادث ناگوار جلوگیری شود. تکنسین های داروخانه باید هنگام گوش دادن به شکایات پزشکی جزئی از مشتریان، جزئیات محور باشند. این به آن ها اجازه می دهد تا در صورت لزوم داروهای موثر بدون نسخه را توصیه کنند. همچنین برای شناسایی داروهای معیوب و نظارت بر موجودی داروخانه به این مهارت نیاز دارند.

مهارت های ارتباطی

تکنسین های داروخانه معمولا اولین نقطه تماس با مشتریان داروخانه هستند. آن ها برای تفسیر شکایات مشتریان و ارائه توصیه های صحیح به مهارت های ارتباطی نیاز دارند. تکنسین‌های داروخانه‌ها همچنین به ‌طور مکرر با تامین‌کنندگان، فروشندگان و نمایندگی ‌های تحویل در هنگام ذخیره ‌سازی مجدد محصولات یا ارسال کالاها ارتباط برقرار می‌کنند. این کارکردها به مهارت های ارتباطی خوب نیاز دارند.

مهارت های سازمانی

تکنسین ها، داروخانه را منظم نگه می دارند. این شامل چیدمان داروها در قفسه ها، سازماندهی فروشگاه، تمیز نگه داشتن محل و سازماندهی سایر سوابق داروخانه است. برای اطمینان از این که داروخانه به شیوه ای هماهنگ کار می کند، به مهارت های سازمانی استثنایی نیاز دارد. این امر یافتن دارو و نظارت بر موجودی داروخانه را آسان تر می کند.

 مهارت های فنی

تکنسین داروخانه هنگام انجام وظایف از ابزارها یی مانند دستگاه شمارش قرص، اتوکلاو و دستگاه پخش مایعات استفاده می کند. علاوه بر این، آن ها از نرم افزاری برای پیگیری موجودی داروخانه و سازماندهی سوابق داروخانه استفاده می کنند. همچنین سیستم های پرداخت را برای پردازش خریدها و چاپ رسیدها اجرا می کنند. تکنسین های داروخانه برای انجام موثر تمام این وظایف به مهارت های فنی نیاز دارند.

 مهارت های ارتباطی

یک تکنسین داروخانه برای ارتباط با مشتریان، فروشندگان و سایر کارکنان داروخانه به مهارت های ارتباطی نیاز دارد. آن ها همچنین برای ارتباط با مشتریان و ایجاد احساس راحتی در آن ها به مهارت های بین فردی نیاز دارند. برخی از مشتریان خریدها یی دارند که آن ها را شرم آور می دانند و به یک تکنسین داروخانه همدل نیاز دارند تا احساس راحتی کنند.

 برای شروع شغلی به عنوان تکنسین داروخانه، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

 تکمیل تحصیلات 

اولین قدم برای تبدیل شدن به تکنسین داروخانه، تکمیل تحصیلات دبیرستانی است. هنگامی که دیپلم دریافت کردید، می توانید برای برنامه ای در زمینه فناوری داروسازی در یک موسسه موجود درخواست دهید. این برنامه ها معمولاً یک سال طول می کشد. همچنین می توانید مدرک دانشگاهی را انتخاب کنید که دو سال طول می کشد.

 قبولی در آزمون صلاحیت

مرحله بعدی قبولی در آزمون صلاحیت است. باید هر دو بخش امتحان را بگذرانید. پس از آن PEBC برای شما گواهی صادر می کند. این نشان می دهد که استاندارد ملی صلاحیت سطح ابتدایی را برآورده کرده اید. آزمون صلاحیت ها را بر اساس الزامات صلاحیت های حرفه ای برای تکنسین های داروسازی در هنگام ورود به عمل آزمایش می کند. دانش آموزان بین المللی قبل از این که بتوانند آزمون PEBC را انجام دهند باید فرآیند ارزیابی را طی کنند.

تکمیل ثبت نام 

 کار پیدا کنید

مرحله بعدی درخواست کار است. به عنوان مثال، تکنسین داروخانه می تواند در بیمارستان، داروخانه یا کلینیک کار کند. به طور معمول، تکنسین های سطح ابتدایی تحت آموزش های حین کار قرار می گیرند. مقدار آموزشی که تحت آن قرار می گیرید بستگی به شرایط دارد و ممکن است بین چند روز تا یک ماه طول بکشد.

 اکنون که به این سوال پاسخ دادیم که ‘ تکنسین داروخانه چه کاری انجام می دهد’ و مهارت های مورد نیاز به عنوان تکنسین داروخانه را بررسی کردیم، بهتر می توانید تصمیم بگیرید که آیا این مسیر شغلی است که می خواهید دنبال کنید یا خیر.

مطالب پیشنهادی: کلاس تکنسین داروخانه در جهاد دانشگاهی

 

دکمه بازگشت به بالا