عمومیمعرفی کسب و کار

حل مشکل یکسره کار کردن پمپ آب

یکی از سوالات مهم در رابطه با پمپ ها این است که چرا پمپ آب یکسره کار میکند . به بیان دیگر اینکه چرا پمپ آب خاموش نمیشود ، به دلیل قطع نشدن اتوماتیک پمپ و به علت یکسره کار کردن پمپ اب است. در این مقاله قصد داریم ابتدا به نحوه عملکرد و اینکه یکسره شدن پمپ اب چه معایبی را به دنبال دارد، بپردازیم. سپس علت یکسره شدن اتومات پمپ اب و راه حل هایی برای رفع این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

نحوه عملکرد پمپ های آب خانگی

امروزه در آپارتمان ها برای بهبود عملکرد پمپ ها و افزایش طول عمرشان از لوازم جانبی خاصی همراه با این پمپ ها استفاده می شود. این لوازم نظیر کلید اتومات، شیر یکطرفه و مخازن تحت فشار وظیفه کنترل میزان فشار خط را بر عهده دارند تا در صورت کمتر بودن این میزان از حد تعیین شده، پمپ را به صورت خودکار روشن نمایند. همچنین در صورت افزایش بیش از اندازه فشار نیز اقدام به خاموشی پمپ کنند. اما گاهی به دلیل قطع نشدن اتوماتیک پمپ ، این پروسه درست طی نمی شود. همین امر علت یکسره کار کردن پمپ اب و پاسخ به این سوال است که چرا پمپ آب خاموش نمیشود .

یکسره شدن پمپ اب می تواند دلایل متعددی داشته باشد. اما مهم ترین آن ها به علت یکسره شدن اتومات پمپ اب و عدم عملکرد صحیح آن می باشد. همچنین وجود نقص فنی در شیر یکطرفه، می تواند از دیگر علل این موضوع باشد. افت فشار شهری یا باز ماندن حتی یکی از شیر های تخلیه آپارتمان از سایر دلایل یکسره شدن پمپ اب محسوب می شوند. همچنین هوا گرفتن پمپ به دلیل وجود نشتی در آن ها نیز از دیگر موارد بروز این مشکل به شمار می رود. مناسب ترین قیمت پمپ آب الکتروژن را از ما بخواهید…

یکی دیگر از موارد قابل ذکر به عنوان علت یکسره شدن اتومات پمپ اب مربوط به مخزن تحت فشار و تیوپ داخل آن می باشد. به این صورت که در صورت نصب نادرست یا عدم تنظیم صحیح آن ها و یا وجود سوراخ و نشتی در تیوپ مخزن، پمپ آب درست کار نکرده و خاموش نمی شود و از آنجاییکه این نشتی منجر به بی آب شدن پمپ می گردد، پمپ خشک کار خواهد کرد. این موضوع یعنی خشک کار کردن پمپ نیز مشکل ساز بوده و از دلایل یکسره شدن عملکرد پمپ می باشد.

معایب یکسره شدن پمپ اب

این که چرا پمپ آب خاموش نمیشود یک موضوع است، اما معایب این خاموش نشدن موضوع دیگری است که در این قسمت قصد داریم به آن بپردازیم. دانستن این معایب باعث می شود که لزوم توجه به این موضوع نیز روشن تر شود. لازم به ذکر است که تمامی موارد زیر حاصل سال ها تجربیات کارشناسان ما در می باشند.

  • فشار آمدن بیش از حد به پمپ (چند برابر فشار معمول)
  • علت یکسره شدن اتومات پمپ اب و خرابی لوازم جانبی آن
  • افزایش دمای پمپ به دلیل کار کردن مداوم
  • مصرف بیش از حد برق
  • کاهش طول عمر پمپ
  • خرابی و سوختن الکتروموتور و سیم پیچ
  • احتمال بروز نشتی

راه حل های رفع یکسره کار کردن پمپ

با توجه به دلایل موجود برای اینکه چرا پمپ آب یکسره کار میکند ، می توان راهکار هایی جهت رفع این مشکل ارائه داد. این راه حل ها را همچنین می توان با توجه به معایب حاصل از یکسره شدن پمپ آب نیز به دست آورد. بر این اساس ساده ترین روش، انجام بازدید های دوره ای و سرویس های منظم پمپ می باشد. بر این اساس باید به صورت دوره ای پمپ را هواگیری، فشار پمپ و شیر کنترل آن را تنظیم نموده، پروانه هایش را در صورت لزوم تعویض کرده و نیز از آب بندی لوله کشی ها و عدم وجود نشتی در آن ها اطمینان حاصل نمود.

از دیگر راهکار های حل این مشکل، نصب صحیح پمپ و لوازم مربوط به آن همچون مخزن تحت فشار و کلید اتومات می باشد. در هنگام نصب این موارد، باید نکات زیر را بررسی و از اعمال آن ها مطمئن شد. شهر پمپ آماده ارائه خدمات نصب به صورت حرفه ای در صورت خرید و آن از این شرکت می باشد.

  • لزوم اتصال شیر یکطرفه روی دهانه پمپ یا در مسیر مکش آن
  • اطمینان از مقدار فشار موجود در مخزن به اندازه حد استاندارد با استفاده از دستگاه سنجش باد جهت پیدا کردن نشتی

کنترل کلید اتومات به منظور اطمینان حاصل کردن از عدم وجود نقص درپمپ‌های آب برای تامین فشار آب خانگی و سیستم تهویه مطبوع ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مشکل یکسره کار کردن پمپ آب از مشکلات شایعی است که برای پمپ‌های خانگی پیش می‌آید و در بیشتر موارد دلیل این مشکل خراب بودن شیر یک‌طرفه است. ما در این مقاله سعی کردیم تا همه دلایلی که می‌تواند باعث شود تا پمپ شما به‌صورت  دائم کار کند و همین‌طور روش‌های رفع مشکل و را برای شما جمع‌آوری کنیم. در ابتدا بهتر است با توضیحی کوتاه شما را با سیستم عملکرد پمپ‌های خانگی آشنا کنیم.

دلیل یکسره کار کردن پمپ آب خانگی چیست؟

قبل از مطالعه ادامه مقاله پیشنهاد می‌کنیم دلیل یکسره کار کردن پمپ آب خانه را از زبان تاسیساتی حرفه‌ای آچاره بشنوید:

سیستم پمپ‌های آب خانگی

پمپ‌های آب، آب را از لوله‌های ورودی ساختمان مکش می‌کنند تا  فشار لازم را برای حرکت آب درلوله‌ها تأمین کنند. اساس کار پمپ به این شرح است که زمانی که شما شیر آبی را باز می‌کنید، افت فشاری در لوله‌کشی خانه به وجود می‌آید و درنتیجه پمپ شروع به کار می‌کند و وقتی شیر آب را می‌بندید، عملکرد پمپ نیز چند ثانیه بعد قطع می‌شود.

** در پمپ‌های خانگی شیرهای یک‌طرفه‌ای وجود دارد که از برگشت آب و در نتیجه جلوگیری می‌کند و همین باعث می‌شود تا پمپ فقط در مواقع استفاده از آب شروع به کار کند. اما وقتی شیر یک طرفه استفاده نشود، آب به داخل پمپ و مسیر مکش و لوله‌ها برگشت پیدا می‌کند و در نتیجه باعث یکسره کار کردن پمپ آب می‌شود.

1- تنظیم نبودن کلید اتوماتیک پمپ آب

اصولا کلید اتوماتیک پمپ باید طوری تنظیم شود که وقتی مصرف‌کننده آب را باز می‌کند پمپ روشن شود و وقتی آب را می‌بندد پمپ خاموش گردد. اگر کلید اتوماتیک به‌درستی تنظیم نشود، یا پمپ دائم کار می‌کند و یا در فشار آب نوسان به وجود میاید که هر  دو حالت نا مطلوب است.

2- به هم چسبیدن کنتاکت‌های کلید اتومات

خال زدن اصطلاحی است که اغلب در بین تعمیرکاران پمپ وجود دارد و زمانی که کلید اتوماتیک پمپ خال میزند دچار چسبندگی می‌شود و همین موضوع می‌تواند علت یکسره کار کردن پمپ آب شود.

3- نشتی لوله‌کشی ساختمان

نکته مهم این است که اگر در سیستم نشتی وجود داشته باشد، زمان اتومات پمپ جلو می‌افتد. زمانی که پمپ آب زودتر از تخلیه فشار کافی را تأمین کند اتومات می‌کند و در حالت آنلود قرار می‌گیرد. اگر نشتی آب لوله‌ها زیاد باشد، اتومات پمپ، فشار کافی برای عمل کردن حس نمی‌کند. اگر آب از یک مخزن تأمین شود، پمپ تا زمان خالی شد مخزن کار می‌کند اما اگر محل تأمین آب، لوله‌کشی شهری باشد، پمپ به‌طور مداوم روشن می‌ماند و این مشکل بزرگ باعث می‌شود در نهایت الکتروموتور از کار بیفتد.

4- خراب شدن اتومات پمپ آب

زمانی که فشار کافی برای آب تأمین شود اتومات پمپ قطع می‌شود و در صورت افت فشار دوباره شروع به کار می‌کند. وقتی اتومات علت یکسره شدن پمپ آب در بعضی مواقع می‌تواند خراب شدن اتومات پمپ باشد. اگر اتومات پمپ کار کند، پمپ بدون توقف کار می‌کند.

چگونه بفهمیم اتومات پمپ خراب است یا خیر؟

** قبل از هر چیزی پیچ هواگیری را بازکنید و پمپ آب را هواگیری کنید. بعد خروجی پمپ را ببندید و استارت پمپ را بزنید. اگر اتومات پمپ کار کرد، یعنی سالم است.

پمپ آب الکتروژن ۲ اسب برای افزایش فشار آب و سیال تمیز مورد استفاده قرار میگیرد.

چطور تشخیص دهیم یکسره کار کردن پمپ آب از اتومات پمپ است یا نشتی لوله؟

کل شیرها و انشعابات را ببندید و پمپ را روشن کنید. به بدنه پمپ دست بزنید اگر کم‌کم شروع به داغ شدن کرد یعنی اتومات خراب است و نشتی ندارید.

5- باز بودن شیر  آب ساختمان

در بعضی مواقع یکی از موارد زیر که در ظاهر ساده به  نظر می‌رسد می‌تواند علت یکسره شدن اتومات پمپ آب باشد.

  • شیلنگ آب کولرآبی
  • شیلنگ آب دستگاه تصفیه آب
  • شیلنگ آبگرمکن
  • مجاری آب فلاش تانک

6- خشک کار کردن پمپ

بعضی اوقات قطعی آب شهر و یا تمام شدن آب مخزن یا تانکر می‌تواند علت یکسره شدن پمپ آب شود. در این حالت آسیب زیادی به پمپ وارد می‌شود. زمانی که فشار آب شهری مناسب باشد پمپ بدون مشکل کار می‌کند؛ اما اگر فشار آب شهری کم باشد و یا پمپ، آب را از تانکر مکش کند، باعث می‌شود تا پمپ آب دائم کار کند و باعث فرسودگی آن گردد.

7- هوا گیری پمپ آب

علت یکسره شدن اتومات پمپ آب می‌تواند به خاطر هوا گرفتن پمپ باشد. البته خیلی کم این اتفاق می‌افتد که میزان هوا گرفتگی در حدی باشد که نه آب فشار داشته باشد و نه اتومات کار کند. بهتر است به‌طور دوره‌ای پمپ هواگیری شود.

مراحل تعمیر یکسره کار کردن پمپ اب

اگر فردی دست به آچار هستید خودتان ممکن است بتوانید مشکل را حل کنید و جلوی آسیب دیدن پمپ را بگیرید و از فشار خوب آب ساختمان لذت ببرید.

  1. برق پمپ آب را قطع کنید و فشار مخزن را چک کنید.
  2. شیر زیر مخزن را بازکنید تا آب  به‌طور کامل تخلیه شود.
  3. با کمک دستگاه سنجش باد، میزان باد مخزن تحت‌فشار را اندازه‌گیری کنید تا در صورت وجود سوراخ بتوانید آن را تشخیص دهید.
  4. با دستگاه باد، تیوپ داخل مخزن را تا فشار 0.9 پرکنید.
  5. درپوش را ببندید و شلنگ رابط آب را به مخزن وصل کنید و سپس کلید اتوماتیک پمپ آب را بررسی کنید.
  6. در این مرحله درب دستگاه اتوماتیک را بازکنید و سیم‌های زیر آن را خارج کنید.
  7. سیم‌کشی‌ها را بررسی کنید و در صورت نیاز اصلاح کنید و دوباره به داخل دستگاه برگردانید.

سخن پایانی

اگر هربار که از کنار پمپ آب ساختمانتان می‌گذرید متوجه می‌شوید در حال کار کردن است نباید این موضوع را نادیده بگیرید. دائم الکار شدن پمپ می‌تواند زیان مالی زیادی برای شما به همراه داشته باشد و شما را به دردسر بی آبی تا تعمیر یا تعویض پمپ بیندازد چون عمر مفیدی پمپی که اتومات نمی‌کند به شدت کاهش خواهد یافت. دلیل این مشکل این است که قطعات داخلی پمپ مثل الکتروموتور خراب می‌شوند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم دائما پمپ آب را چک کنید و به مواردی مثل داغ شدن و افزایش دمای آن حساس باشید. اگر مصرف برق ساختمان یک مرتبه تا حد چشمگیری زیاد شده ممکن است دلیل آن این باشد که پمپتان اتومات نمی‌کند. قیمت پمپ آب خانگی کوچک در فروشگاه های آنلاین چقدر است؟

در آچاره تاسیساتی‌های ماهری هر روز مشغول ارائه خدمات تعمیر پمپ آب به شما عزیزان در تمام شهرهای کشور هستند. در کدام شهر کشور عزیزمان نیاز به خدمات پمپ آب خانگی دارید؟ با کلیک روی لینک زیر و طی کردن چند گام ساده می‌توانید از تاسیساتی‌های آچاره در شهر خود مشاوره بگیرید.

از متخصصین “آچاره” رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

  •  سیم پیچ

 

دکمه بازگشت به بالا