عمومیفرهنگ و هنر

خودروهای چینی را بشناسیم

تحریم های خودروسازی کشورمان در چند سال گذشته منجر به عرضه انواع خودروهای چینی در بازار ایران شده و با توجه به محدودیت های موجود، آمار فروش خوبی را به ثبت رسانده اند. این در حالی است که برخی خودروهای چینی در بازار ایران نقاط مثبت بیشتری نسبت به هموطنان خود دارند و موفقیت های بیشتری کسب کرده اند. لوازم یدکی ماشین چینی هم به اندازه خود ماشین های چینی در ایران راحت پیدا می شود پس نگران این موضوع نباشید که در صورت خرابی ماشین حارجی چه کاری می توانید انجام دهید. به راحتی با لوازم یدکی برلیانس آذین یدک تهران و سایر برندها این مشکل را خودتان حل کنید. در ادامه با بهترین خودروهای چینی بازار با ما باشید.

بهترین خودروهای چینی در بازار ایران

در زیر بهترین خودروهای چینی موجود در بازار ایران را معرفی کرده ایم و سعی کرده ایم با نگاهی به مجموعه ای از عوامل مانند مشخصات فنی، آپشن ها، میزان پس از فروش، 10 خودروی چینی موجود در بازار را که ارزش خرید بالاتری نسبت به سایرین دارند، انتخاب کنیم. خدمات، درجه استهلاک و غیره نگاهی کوتاه به هموطنانمان داشته باشیم. لازم به ذکر است که در این لیست 10 تایی به دنبال سفارش خاصی نیستیم و عدد کنار نام خودرو نشان دهنده رتبه آن در لیست نیست.

1 – جک S5
در سال 2014 که جک S5 برای اولین بار وارد بازار کشورمان شد، چینی ها اعتماد امروزی را نداشتند و خیلی ها تمایل چندانی برای خرید خودروی چینی نشان ندادند.اما جک S5 به لطف عواملی چون موتور قدرتمند، طراحی جذاب برای زمان خود و آپشن های قابل قبول، خیلی زود توانست طرفداران طرفدار پاکستانی پیدا کند و تا حدودی ذهنیت بد خریداران ایرانی را نسبت به خودروهای چینی تغییر دهد.
قیمت جک S5 در یکی دو سال اخیر به شدت افزایش یافته و وارد محدوده برخی خودروهای جدیدتر و مجهزتر شده است. اما این مشکل تاثیر زیادی در محبوبیت این خودرو نگذاشت و جک اس 5 همچنان یکی از بهترین خودروهای چینی بازار از نظر بازار فروش و میزان افت قیمت مدل های کارکرده است.

۲- گیلاس آریزو ۵
سلیقه بازار ما نیز مانند بازار جهانی به کراس اوورها تبدیل شده است و اکثر خودروهای چینی موجود در بازار نیز در این کلاس پرطرفدار هستند. اما خودروهای سدان همچنان جایگاه خود را در بازار دارند. یکی از پرفروش ترین سدان های چینی در حال حاضر در بازار ایران، چری آریزو 5 است که در چند سال گذشته با نام ام وی ام آریزو 5 شناخته می شود.
آریزو 5 که از سال 1394 در بازار کشورمان در نسخه های مختلف از مدیران خودرو وارد بازار شده است. بنا به دلایلی از جمله طراحی جذاب، مشخصات فنی مناسب، آپشن های قابل قبول و خدمات پس از فروش گسترده، شایسته است در لیست بهترین خودروهای چینی بازار ایران قرار گیرد.اگرچه قیمت آریزو 5 اصلا ارزان نیست اما نسبت به برادر بزرگترش آریزو 6 مناسب تر است و ارزش خرید دارد.

3- فونیکس تیگو 8 پرو / پرو مکس
در ادامه لیست بهترین خودروهای چینی به مجهزترین و البته گران ترین خودروی لیست رسیدیم. چری تیگو 8 پرو که از سال 1400 با نام فینیکس تیگو 8 پرو در خط مونتاژ مدیران خودرو قرار دارد. از نظر فضای کابین و مشخصات فنی حرف های زیادی برای گفتن دارد اما نقطه قوت اصلی این خودرو سطح آپشن های آن است که تقریبا هر آنچه را که می خواهید در اختیار شما قرار می دهد.
تیگو 8 پرو مکس که در اواخر سال 1401 وارد بازار شد، از نظر آپشن مانند نسخه پرو است، اما موتور 2 لیتری توربو با 252 اسب بخار قدرت همراه با استفاده از سیستم دو دیفرانسیل چرخید. به گل سرسبد بازار چین در ایران تبدیل شود. اگرچه قیمت تیگو 8 پرو و ​​پرو مکس بسیار بالاست اما آپشن های بسیار کامل این خودروها در کنار نبود رقبای وارداتی مدرن، آمار فروش این خودروهای لوکس چینی را بسیار خوب کرده است.

لوگوی تمام ماشین های چینی

4 – KMC T8
پیکاپ های چینی در یکی دو سال اخیر سهم بسیار خوبی در بازار ایران به دست آورده اند و در حال حاضر مدل های مختلفی از آنها در خط مونتاژ خودروسازان داخلی قرار دارد.به همین دلیل باید به این کامیون های پرطرفدار جایگاهی را در لیست بهترین خودروهای چینی بازار ایران بدهیم. KMC T8 که در روزهای پایانی سال 2019 وارد بازار شد، در مدت زمان کوتاهی توانست نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. تا جایی که این محصول کرمان موتور در آمار تولید 9 ماهه خودروسازان داخلی، عنوان پرتیراژترین پیکاپ دو دیفرانسیل کشور را به خود اختصاص داد.
قیمت KMC T8 در محدوده ای است که افراد کمتری از آن برای حمل بار و کار استفاده می کنند و این خودرو در بازار جایگاه یک آفرود جوان پسند را پیدا کرده است. KMC T8 به دلایلی از جمله ظاهر جذاب نسبت به کلاس بدنه، شهرت برند مادر (جک)، آپشن های قابل قبول و خدمات پس از فروش گسترده، در شرایط فعلی بازار از ارزش خرید نسبتا بالایی برخوردار است.

5 – هایما اس 7
هایما S7 طراحی ساده و قدیمی تری نسبت به سایر خودروهای لیست ما دارد، اما نقاط قوت آن مانند مشخصات فنی مناسب، آپشن های قابل قبول، استهلاک مناسب و خدمات پس از فروش گسترده، آن را به یک خودروی چینی با ارزش تبدیل کرده است.
قیمت هایما S7 نزدیک به جک S5 است و این محصول ایران خودرو رقابت جدی با کرمان موتور کهنه کار در بازار دارد.6- کرامت
کرامت گروه بهمن از بدو ورود به بازار به دلیل استایل ظاهری جذاب و متمایزش با استقبال بسیار خوبی روبه رو شد و همچنان یکی از پرطرفدارترین محصولات چینی موجود در بازار است.

اگرچه این کراس اوور کوپه در نسخه پایه از ویژگی های فنی فریبنده ای برخوردار نیست و از نظر آپشن در کلاس خود بهترین نیست، اما دلایلی مانند ظاهر جذاب، کیفیت ساخت خوب و خدمات پس از فروش خوب بهمن موتور این خودرو را در لیست قرار داده است. از بهترین خودروهای چینی در بازار ایران جای خود را پیدا کنید. قیمت دیگنیتی در بازار آزاد با کارخانه و بورس بسیار متفاوت است و این خودرو یکی از سودآورترین خودروهای چینی برای صاحبان آن است.

7- وفاداری
فیدلیتی نیز مانند برادر ناتنی خود دیگنیتی در لیست بهترین خودروهای چینی بازار ایران قرار گرفته است. Fidelity در ابتدا قیمت بسیار رقابتی و قابل تاملی داشت و بهمن موتور آن را با نرخ داخلی سازی قابل توجهی در خط مونتاژ خود قرار داد. این موضوع نشان داد که Fidelity باید یک محصول استراتژیک برای این شرکت باشد. Fidelity سطح متعادلی از طراحی، مشخصات فنی و آپشن ها را ارائه می دهد و به عنوان یک کراس اوور خانوادگی گزینه ای ارزشمند است.بهمن موتور از اواخر سال 1401 گیربکس دوکلاچه خشک فیدلیتی را با مدل مرطوب دوکلاچه (Wet DCT) جایگزین کرد و به نوعی مهمترین نقطه ضعف این خودرو را برطرف کرد تا خریداران با خیال راحت تری نسبت به استهلاک خودروهای خود احساس کنند.

8- فوتون Tunland G7
پس از KMC T8 به دومین نماینده پیکاپ ها در لیست بهترین خودروهای چینی بازار ایران یعنی Foton Tunland G7 می رسیم. شرکت ایران خودرو دیزل پس از چندین سال عرضه موفق نسخه های مختلف فوتون تونلند، نسل جدیدی از این خودرو را با نام فوتون تونلند G7 روانه بازار کرد که علاوه بر گیربکس اتوماتیک، آپشن های بیشتری نسبت به قبل دارد. اگرچه قیمت فوتون تونلند G7 در بازار آزاد بسیار بالاتر از سایر پیکاپ های چینی است، اما این خودرو از مشخصات فنی بهتر و آپشن های کامل تری نسبت به سایر رقبا برخوردار است که ارزش خرید نسبتا خوبی را برای آن رقم زده است.

9- لاماری وجود دارد
گروه آریان موتور پس از چندین سال عرضه و ارائه خدمات پس از فروش برندهای میتسوبیشی و دی اس، در اولین اقدام خود در زمینه مونتاژ خودروهای سواری، انتخاب هوشمندانه ای انجام داد و دانگ فنگ T5 EVO را با نام لاماری ایما وارد خط تولید کرد.لاماری ایما اگرچه از نظر سطح آپشن چندان غنی نیست، اما چهره بسیار جذاب آن در کنار مشخصات فنی مطلوب، آن را به یکی از پرفروش ترین محصولات چینی در بازار تبدیل کرده است. قیمت لاماری ایما در بازار آزاد همچنان با قیمت کارخانه فاصله دارد، اما پس از گذشت چند ماه از عرضه این خودرو به بازار و فروکش شدن هیجان خریداران، این قیمت نیز اندکی تعدیل شده است. بنابراین، اگر محدود به آپشن ها نیستید، لاماری ایما گزینه ارزشمندی برای خرید خواهد بود.
10 – دانگ فنگ H30 کراس
دانگ فنگ H30 کراس در بدو ورود به بازار به دلیل آپشن های قابل قبول و قیمت بسیار خوب ایران خودرو با استقبال گرمی مواجه شد. اما تشدید تحریم ها اچ سی کراس را زودتر از حد انتظار از خط مونتاژ ایران خودرو حذف کرد. مهمترین برگ برنده دانگ فنگ H30 کراس که باعث شد این خودرو در لیست بهترین خودروهای چینی بازار ایران جای بگیرد، استفاده از موتور TU5 است. چرا که با توجه به تولید کاملا بومی این موتور، خریداران اچ 30 کراس در زمینه تعمیر و تامین قطعات فنی خودرو خود آسوده خاطر خواهند بود.
قیمت اچ 30 کراس در بازار پر هرج و مرج امروزی کاملاً مناسب است و اگر از چهره کمتر متعارف این خودرو ناراحت نیستید، می توانید به خرید آن فکر کنید.

11_برلیانس

یکی از خودروهای چینی که از سال ۹۴ در داخل کشور زیاد دیده‌می‌شود، برلیانس H330 است. این سدان چینی، این روزها با توجه به شرایط اقتصادی کشور، با استقبال خوبی مواجه شده‌است. Brilliance H330 توسط شرکت پارس خودرو در داخل ایران، مونتاژ می‌شود.

نتیجه گیری

صنعت خودروسازی چین بسیار سریعتر از حد انتظار پیشرفت کرده است و اکنون محصولاتی با تکنولوژی پیشرفته و کیفیت خوب تولید می کند. به همین دلیل است که اکنون کمتر خریداران خودروهای چینی به روز شده نگران کیفیت پایین خودروهای خود هستند. اما این نگرانی در مورد خدمات پس از فروش و بازار فروش دست دوم همچنان وجود دارد. از این رو سعی کردیم محصولاتی را در لیست بهترین خودروهای چینی بازار ایران معرفی کنیم که در شرایط کنونی خرید آن ها با ریسک کمتری همراه است. با توجه به تنوع خودروهای چینی در بازه قیمتی متوسط ​​به بالا در بازار ایران، برای خرید یک آپشن مناسب با ارزش خرید بالا، کارشناس خودرو می تواند بسیار کمک کننده باشد.

دکمه بازگشت به بالا