سلامت و تندرستیمعرفی کسب و کار

درد دندان عقل به کجا می زند؟

دندان های عقل آخرین دندان های هر فک هستند که دندانپزشکان به آن دندان آسیاب سوم می گویند. آیا می دانید چند دندان عقل دارید؟ هر فرد دارای دو دندان عقل در فک بالا و دو دندان عقل در فک پایین است. بنابراین برداشتن این دندان ها به مرور زمان در سنین بالا و بزرگسالی طبیعی است. سن رویش این دندان از 17 تا 25 سالگی است، البته در برخی در سنین بالاتر رخ می دهد. در صورت پوسیدگی، عفونت یا سایر مشکلات، دندان باید خارج شود. از دندان عقل برای جویدن غذا استفاده نمی شود و حتی در مواردی که مشکل یا عفونت ایجاد نمی کند، به دلیل اینکه آن را غیرضروری می دانند، کشیدن این دندان توصیه می شود. در ادامه این مقاله شما را با دلایل عملیات و خطرات آن آشنا می کنیم.

دندان عقل چیست؟

انواع دندان عقل

سه نوع رشد وجود دارد:

دندان عقل توسعه یافته: اگر این دندان فضای کافی در فک داشته باشد، به طور طبیعی رشد می کند و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند. در مورد برداشتن این دندان نظرات مختلفی وجود دارد و برخی از پزشکان آن را نادر می دانند و توصیه می کنند که حتی در صورت سالم بودن آن را بکشند، اما برخی دیگر می گویند اگر به دندان های دیگر فشار نیاید یا خیر. پوسید، هیچ کاری نکنید، این کار را نکنید. هر فردی می تواند این بیماری را در یک یا هر چهار دندان عقل داشته باشد. اگرچه نادر است که دندان عقل به این بیماری مبتلا شود و اغلب فرد با درد یا آبسه، عفونت دندان عقل مواجه می شود. دندان عقل را می توان کاشت یا کاشت. ابتدا در مورد اینکه کدام دندان عقل پنهان و پنهان است صحبت می کنیم و سپس به سراغ حل این دندان ها می رویم.

دندان عقل پنهان: اگر دندان در فک باقی بماند و از ریشه خارج نشود، دندان عقل پنهان است. اگر فردی درد یا مشکلی در فک خود احساس نکند، ممکن است حتی نداند که دندان عقل ندارد. اگر دندانپزشک شما درخواست عکسبرداری با اشعه ایکس کند، این دندان‌ها در لثه‌های شما نشان داده می‌شوند، بنابراین ایده خوبی است که آنها را در اسرع وقت کشیده کنید زیرا:

دندان کاشته شده دارای یک فولیکول در اطراف خود است و به مرور زمان و با بی توجهی به کشیدن، این فولیکول تومور ایجاد می کند و تومور رشد می کند و ناحیه فک را از بین می برد.

مشکلات دندان عقل برای افراد مسن دشوارتر است و بهتر است هر چه زودتر این دندان برداشته شود.

دندان عقل

بنابراین با توجه به مشکلاتی که دندان عقل در آینده می تواند ایجاد کند، حتما قبل از سی سالگی وضعیت دندان عقل خود را نزد دندانپزشک بررسی کنید و در صورت لزوم مسواک بزنید.

کاشت دندان عقل: در رشد دندان عقل زمانی که کاشته می شود هنوز به طور کامل رشد نکرده است و قسمتی از تاج آن نمایان است که می تواند برای فرد مشکل ایجاد کند. در برخی از کودکان مبتلا به کم خونی یا راشیتیسم، ژنتیک یا اندازه فک که برای رشد دندان عقل نامتعادل است. درد ایجاد شده یک بیماری جدی است که بر برخی از سردردها تأثیر می گذارد. اما مشکلات این دندان بیشتر از اینهاست. تمیز کردن فضای بین دندان‌های عقل و دندان‌های آسیاب دشوار است زیرا در انتهای دهان قرار دارند و دسترسی به آن‌ها دشوار است. اگر غذا بین دندان ها و لثه ها گیر کند، لثه ها از بین می روند یا باعث سلولیت و آبسه می شوند.

اگر دندان عقل فضای کافی برای رشد نداشته باشد چه؟ این کار به دندان های دیگر فشار می آورد و آنها را کج می کند.

علائم دندان عقل

علائم رویش دندان عقل بستگی به نوع دندان عقل دارد، گفتیم دندان نهفته و نیمه نهفته مشکلات بیشتری را برای فرد ایجاد می کند. اما در کل احتمال اینکه رویش این دندان ها علائمی نداشته باشد بسیار کم است. شایع ترین علامت آن دندان درد است.

درد دندان عقل

فشار، سوزش و تورمی که در درد فک و دندان عقل ایجاد می شود، گاهی به داخل گوش نیز کشیده می شود. درد مزمن در ناحیه سر و گوش زمانی رخ می دهد که دندان عقل راه خروجی نداشته باشد و به عضلات اطراف فشار وارد کند و سپس باید راه حلی برای دندان پیدا کرد. حتماً می‌پرسید که آیا دسترسی به پزشک وجود ندارد یا اگر همه‌گیری کرونا داریم و در انزوا هستیم، خودمان چه کنیم؟ فواید دندان چیست؟ به خصوص اگر شب ها دندان درد داشته باشم. استفاده از مسکن بهترین اقدام است. می توانید از مسکن هایی مانند استامینوفن، نوافن و ایبوپروفن استفاده کنید. اگر به دندان درد قوی تری نیاز دارید، از قرص مفنامیک یا کدئین استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که داروهای کدئینی اعتیادآور هستند، بنابراین به طور منظم از آنها استفاده نکنید. در صورت نیاز می توانید برای این موضوع با پزشک آنلاین در پذیرش 24 ساعته مشورت کنید.

مکان های مشابه

دندان عقل

همه چیز برای دندان عقل

1100-03-08

مشاوره آنلاین دهان و دندان

برای درمان فوری عفونت دندان عقل چه باید کرد؟

گاهی اوقات دندان عقل عفونی می شود. آیا می دانید چگونه دندان درد عفونی را درمان کنید؟ در زیر نکاتی در مورد نحوه مراقبت از آن به نقل از متخصص لمینت دندان در شیراز در خانه آورده شده است.

آبنمک:

آب نمک یک درمان خانگی رایج برای درمان عفونت و تسکین دندان درد است. باید مقداری نمک در آب گرم اضافه کنید، هم بزنید و دهان خود را چند بار در روز بشویید.

سرکه سیب:

دو قاشق غذاخوری سرکه را برای چند دقیقه در دهان غرغره کرده و تف کنید. این روش را نمی توان هر روز مانند سالین انجام داد. من این کار را دو بار در هفته انجام می دهم زیرا لثه هایم را حساس تر می کند.

قدرت پخت:

دو راه برای استفاده از جوش شیرین وجود دارد: ابتدا مقداری از جوش شیرین را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید یا آن را با آب مخلوط کنید و مانند سرکه سیب و آب نمک مخلوط کنید.

اگر این روش ها باعث کاهش درد و عفونت نشد، باید تحت نظر پزشک آنتی بیوتیک مصرف کنید.

یک پادشاه دانا

برای درمان فوری درد دندان عقل در دوران بارداری چه باید کرد؟

در دوران بارداری، دندان درد می تواند به دلایل زیادی مانند عدم تعادل هورمونی، کمبود کلسیم، باکتری یا پوسیدگی، رشد دندان عقل ایجاد شود. انجام کارهای دندانپزشکی در ماه های اول و سوم بارداری امکان پذیر نیست، پس در این زمان برای رفع سریع دندان درد چه باید کرد؟ بهترین راه درمان در خانه است. ما از جوش شیرین، آب نمک و سرکه سیب استفاده کردیم. به غیر از این موارد، راه های دیگری نیز برای تسکین درد وجود دارد. به عنوان مثال، از کمپرس سرد با حوله خیس شده در آب سرد یا کیسه یخ استفاده کنید. جویدن پیاز خام باعث تسکین درد می شود. علاوه بر این، باید از خوردن غذاهای شیرین خودداری کنید. اگر این روش ها باعث کاهش درد نشد، باید از دارو استفاده کنید، اما خانم باردار نباید داروهای کدئینی مصرف کند، بنابراین بهتر است در دوران بارداری به تنهایی ننوشید و باید شما را بشناسد تا با پزشک صحبت کنید. اگر در مورد این وضعیت سوالی دارید با پزشک پذیرش 24 ساعته تماس بگیرید و از او بخواهید که شما را در مصرف دارو راهنمایی کند.

دلیل کشیدن دندان عقل

دندان عقل علاوه بر درد، مشکلات زیادی نیز دارد.

درد: انواع مختلفی از دندان درد توسط دندان عقل تجربه می شود. دردی که برای فردی که سعی می کند دندان ها را درآورد و از حفره خارج کند، رنج می برد. مثلاً اگر دندان کاملاً رشد کرده و بدون درد باشد، اما پوسیده باشد، درد و تخریب عصبی پوسیدگی، بیمار را عذاب می دهد.

عفونت دندان عقل: ما در مورد درمان های خانگی برای مبارزه با عفونت صحبت کردیم و حتی باید به پزشک مراجعه کرد و آنتی بیوتیک دریافت کرد. اما اگر عفونت دندان گسترده باشد یا درمان آن سخت باشد جای نگرانی نیست و یکی از ساده ترین روش ها کشیدن دندان است.

ارتودنسی: به طور کلی ارتودنسی برای رفع دندان هایی که به دلیل فشار یا دلایل دیگر کج و زاویه دار هستند انجام می شود. بنابراین برای جا انداختن این دندان ها باید دندان عقل را خارج کرد و فضای بیشتری برای دندان های دیگر ایجاد کرد.

ترمیم دندان: وقتی می خواهیم برای جایگزینی دندان های دیگری غیر از دندان عقل، ریشه بکاریم، دیگر نیازی به نگهداری دندان عقل نداریم.

تومورهای دهان: در افرادی که تومورهای دهانی دارند و قصد شروع پرتودرمانی را دارند. اولین قدم کشیدن دندان عقل است.

آسیب فیزیکی به دندان: گاهی در حین ترمیم دندان دوم به دندان عقل فشار وارد می شود و ممکن است تاج آن بشکند و یا به دلیل پوسیدگی ریشه آن باقی بماند که در این صورت دندانپزشکان کشیدن آن را توصیه می کنند.

جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل

در مواردی که دندان عقل در موقعیت خاصی قرار دارد و یا بخشی از آن در لثه پنهان شده و قابل برداشتن نیست، دندانپزشک با جراحی قسمتی از لثه را بریده و دندان و ریشه را از لثه خارج می کند. . کشیدن دندان با جراحی واقعی با درد همراه خواهد بود، بنابراین بیهوشی لازم است، در مواردی که بیمار به دلیل مشکلات و بیماری های دیگر مانند رکود و یا فردی که فوبیای شدید دارد، جراح اجازه جراحی را نمی دهد، ممکن است جراح نیز عمل کند. از داروهای ضد درد استفاده کنید . . پیچیدگی عمل جراحی و تحمل درد بیمار نیز از دیگر عوامل تعیین کننده نوع جراحی است.

بی حسی موضعی: در این روش کوکائین با یک یا چند آمپول به لثه تزریق می شود و ناحیه بی حس می شود. بیمار دردی احساس نمی کند، اما در حین عمل جراحی از خواب بیدار می شود، اما دردی ندارد.

آرام بخش: بیمار از طریق تزریق داخل وریدی (IV) در بازو آرام می شود. این روش روی لثه ها با بی حسی موضعی استفاده می شود.

بیهوشی: در این روش بیمار کاملاً بیهوش است. این بیهوشی به صورت استنشاقی یا داخل وریدی انجام می شود. در طول عمل جراحی، درجه حرارت، فشار خون و ضربان قلب بیمار کنترل می شود و بیمار باید پس از عمل بهبود یابد.

عوارض کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل معمولاً هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند و اتفاقی که رخ می دهد موقتی و قابل درمان است. حفره های بعد از کشیدن دندان می توانند خشک و دردناک باشند، غذا گیر کند، باکتری ها تجمع کنند و لثه ها عفونی شوند. ممکن است باعث بیماری شود. همچنین احتمال آسیب دیدن دندان های دیگر یا فک در حین کشیدن وجود دارد.

کشیدن دندان عقل

درمان بعد از کشیدن دندان عقل

بعد از جراحی دندان عقل توسط بهترین دندانپزشک شیراز نباید بزاق یا اصطلاحا تف کنید زیرا باعث می شود لخته خون ایجاد شده در حفره از دهان خارج شود و خونریزی بیشتر شود.

اگر بعد از جراحی درد شدید داشتید از کمپرس سرد استفاده کنید. برای تسکین درد، یخ را روی پوست خود بمالید. شما همچنین می توانید از مسکن استفاده کنید. معمولاً دندانپزشک یا جراح شما این دارو را برای شما تجویز می کند، اما اگر در این مورد به شما توصیه نکرد، می توانید از داروهای بدون نسخه مانند پاراستامول استفاده کنید.

در 24 ساعت اول استراحت کنید و زیاد فعالیت نکنید و از نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای، نوشابه خودداری کنید. حتی نباید غذاهای گرم و سفت بخورید و سعی کنید از چیزهای خنک مانند بستنی استفاده کنید و آب فراوان بنوشید.

بعد از 24 ساعت می توانید دندان های خود را مسواک بزنید، اما همچنان باید از زخم مراقبت کنید زیرا هنوز دردناک است. در این زمان با نمک مخلوط بپاشید.

در صورت وجود بخیه در زخم، در زمانی که پزشک تعیین کرده است، برای برداشتن بخیه ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر چند روز پس از عمل، ناحیه دندان عقل همچنان خونریزی، دردناک و متورم است یا نمی توانید به راحتی غذا را قورت دهید یا تب دارید، حتما با دندانپزشک یا جراح خود تماس بگیرید. اگر در مورد مراقبت های بعد از جراحی سوالی دارید، پذیرش 24 ساعته آماده ارتباط شما با تور آنلاین جراحان و دندانپزشکان است، پس در پرسیدن سوالات خود دریغ نکنید.

دکمه بازگشت به بالا