عمومی

راهنمای انتخاب و خرید نهال با بهترین قیمت و کیفیت

تلاش برای کاشت نهال با دستان خود می تواند یک کار جذاب باشد. هرچند که کاشت نهال دارای نکاتی تخصصی میباشد که باید حتما به آن توجه کرد. رعایت نکات اصلی کاشت نهال می تواند نقش موثری در عملکرد نهایی داشته باشد. بنابراین اگر می خواهید در مورد نکات کاشت نهال بیشتر بدانید، به شما توصیه می کنیم مطالعه این مقاله را فراموش نکنید. در این مقاله در مورد انتخاب و خرید نهال از نهالستان اکین نهال و اطلاع از قیمت انواع نهال پرداخته ایم.

در کاشت نهال به چه نکاتی توجه کنیم؟

اقدام به کاشت نهال هرچند یک کار به ظاهر آسان بنظر میرسد اما دارای نکات مهم و فراوانی میباشد. مطمئناً شما نیز می خواهید نهال مورد علاقه خود را بکارید. البته در کاشت نهال  و یا هر نوع گیاهی باید نکاتی را نیز در نظر بگیرید تا نهال ها به خوبی رشد کنند و میوه خوبی تولید کنند. حالا ما قصد داریم به چند ایده مهم در مورد کشت انواع نهال بپردازیم. این نکات مهم و اساسی هستند و شامل زمان مناسب برای کاشت، نکات آماده سازی خاک، آماده سازی نهال، نکات کاشت و نگهداری پس از کاشت میباشد. اگر این نکات را جدی بگیرید و آنها را رعایت کنید، مطمئناً نهال های شما به درختی سالم و پربار تبدیل می شوند.

بهترین زمان برای کاشت نهال

دانستن زمان کاشت نهال بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که هرگز نمی توانید کاشت نهال را بصورت دلخواه در هر فصلی انجام دهید زیرا نتیجه کار به هیچ وجه مطلوب نخواهد بود. بهترین زمان برای کاشت نهال جدید، زمانی است که گیاهان و نهال ها در حال رشد و جوانه زدن هستند یا به اصطلاح زمان بیداری نهال میباشد که این اتفاق در اواخر پاییز اتفاق می افتد. بنابراین با این تعاریف می توان گفت بهترین زمان کاشت نهال احتمالا اواخر زمستان و اوایل بهار است. البته، برخی از درختان را می توان کمی زودتر کاشت، اما بیشتر گیاهان در پایان زمستان دوباره شروع به رشد می کنند، و به خصوص در اواسط ماه مارس می تواند زمان بسیار مناسب و مناسبی برای این کار باشد.

قبل از کاشت نهال، نهال ها را آماده کنید

پس از حفر چاله و آماده سازی زمین، نکات دیگری وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. قبل از کاشت نهال ها نباید در معرض نور خورشید قرار گیرند. ریشه ها اغلب به راحتی در معرض نور قرار می گیرند. برای محافظت از ریشه ها می توانید آنها را در پلاستیک مشکی قرار دهید. اگر ریشه ها در هم پیچیده و آسیب دیده اند، سعی کنید آنها را با قیچی مخصوص خرد کنید. ریشه هایی که آسیب دیده و در زمین مدفون شده اند عامل اصلی عفونت قارچی هستند.علاوه بر این، هرس ریشه های ضعیف و آسیب دیده باعث بهتر شدن ریشه و رشد سریعتر می شود و در ایجاد  تقویت برای رشد بهتر در ریشه ها نقش دارد.

قبل از کاشت نهال خاک و گوال دهای محل کاشت را آماده کنید

قبل از کاشت انواع نهال، ابتدا باید خاک را کاملا بررسی کنید و شروع به کاشت کنید. خاکی که می توان در آن نهال کاشت باید کاملاً حاصلخیز، نرم و نفوذپذیر باشد. زمین باغ می تواند گزینه خوبی برای این کار باشد. در صورت نامناسب بودن خاک می توانید محل مورد نظر را به عمق 1 متر حفر کنید و خاک مناسب بریزید. استفاده از کودهای دامی یا کودهای گیاهی و برگهای پوسیده بسیار توصیه می شود. اما پس از آماده سازی خاک باید سوراخی را 3 برابر عمق ریشه ها حفر کنید. البته بهتر است قبل از کاشت نهال، چاله را کمی مرطوب کنید. سعی کنید در منطقه ای که می خواهید نهال ها را بکارید گیاهان دیگری نداشته باشید و سوراخ شما بتواند ریشه نهال ها را در خود جای دهد.

نحوه کاشت نهال

پس از انجام تمام مراحل آماده سازی خاک و کاشت، اکنون زمان شروع کاشت نهال است. هنگام کاشت نهال باید موارد خاصی را نیز در نظر گرفت تا نتیجه مطلوب حاصل شود. هنگام کاشت نهال دقت کنید که ریشه ها در هم تنیده و شلوغ نباشند و سعی کنید ریشه ها را جدا کنید تا هر کدام محل مناسبی برای رشد داشته باشند. پس از آن باید نهال ها را در زمین قرار دهید. البته توجه داشته باشید که محلی که پیوند خورده باید کمی بالاتر از سطح زمین باشد. این فاصله حدود 15 سانتی متر است. بهتر است خاکی که درانتهای گودال ریختهمیشود را بصورت هرم و کوهی مانند ته چاله بریزید. این وضعیت می تواند باعث رشد ریشه ها شود. حتما دقت کنید نهال بصورت کاملا صاف قرار گرفته باشد.

ایده های مهم برای نگهداری پس از کاشت

پس از کاشت نهال، چندین بار به خاک ضربه می زنند تا خاک در جای خود محکم شود. پس از آن شروع به آبیاری و آب دادن به نهال کنید. مقدار که یک نهال برای آبیاری نیاز دارد بیشتر به نوع نهال بستگی دارد. به طور کلی، اما سعی کنید همیشه زمین بخصوص اطراف درختان و نهال ها از رطوبت مناسب برخوردار باشد. هر زمان که متوجه شدید خاک خشک است، می توانید آن را آبیاری کنید. برای رشد بهتر گیاه می توانید از کودهای گیاهی یا حیوانی استفاده کنید. همچنین سعی کنید فضایی را برای گیاهان فراهم کنید تا نور کافی دریافت کنند. پس از کاشت نهال های بیشتر، می توانید آنها را در جای مناسب ببرید تا علاوه بر تضمین سلامت گیاه، سرعت رشد را نیز افزایش دهید.

 

منبع:

https://akinnahal.com/product-category/نهال-بادام/

دکمه بازگشت به بالا