عمومیمعرفی کسب و کار

روشنایی محیط های صنعتی در فصول پاییز و زمستان

اهمیت روشنایی محیط های صنعتی

در ابتدای پاییز که ساعت‌ها یک ساعت به عقب بر می گردند، بسیاری از افرادی که در محیط های صنعتی کار می کنند ممکن است در طول ماه های پیش رو نور روز را بسیار کم ببینند یا اصلاً نور روز را نبینند. این می تواند تأثیر زیادی بر خلق و خوی فرد داشته باشد، حتی باعث ایجاد یک وضعیت افسردگی به نام اختلال عاطفی فصلی شود و در نتیجه راندمان کاری را پایین آورده و این در نهایت مورد علاقه مدیران نیست. شرکتی که در تولید برج نوری خبره است و انواع برج های نوری را میسازد و حتی توانایی ساخت برج روشنایی ورزشگاه را نیز دارد میتواند به نورپردازی هر چه بهتر و بهینه محیط کاری شما و در نتیجه افزایش راندمان کارمندان کمک کند.

ممکن است ما اغلب آن را بدیهی بدانیم، اما استفاده حداکثری از روشنایی و نورپردازی مناسب در محل کار، می تواند این دوره از سال را برای کارکنان ما بسیار قابل تحمل تر کند. حین طراحی روشنایی کارخانجات ، کارگاه ها و سوله های صنعتی جزییات متفاوتی نقش ایفا می کنند که در ادامه به توضیح چند نکته کاربردی خواهیم پرداخت.

الف- نوع پوشش دیواره ها و سقف

در هنگام ساخت سوله ها باید به این نکته توجه شود که در صورتی که از پوشش های سفید و براق استفاده شود، در حدود ۸۰ % نور از سطح مورد نظر بازتاب می شود. اما اگر در همین مورد از پوششی تیره و کدر استفاده گردد، بازتاب نور حدود ۱۰% کاهش می‌یابد.

ب- ارتفاع نصب پروژکتورهای روشنایی و چراغ‌های سوله ای

به صورت کلی هر محصول روشنایی ، بازه فاصله ای ایده آلی برای نصب دارد که اگر این ارتفاع کمتر از حد ایده آل باشد ، تمرکز نور زیاد می‌شود و محدوده پوششی کم شده و در نتیجه نیاز به تعداد بیشتری چراغ داریم و همینطور اگر ارتفاع بیش از حد زیاد باشد ، نور به شدت پخش می گردد و میزان کمتری از نور به سطوح کاری خواهد رسید.

پ- ایجاد محدوده روشنایی

از نکات کاربردی در ارتباط با محل قرارگیری نورافکن‌ها کاربری آن نقطه می‌باشد. برای مثال بدیهی است که میزان نور مورد استفاده در سایت اصلی تولید با نور انبار تفاوت بسیاری دارد و طراحی روشنایی بخش های مختلف سوله بایستی به نحوی انجام گردد که استفاده بهینه از نور چراغ ها به عمل آید.

ت- استفاده از نور خورشید

در صورتی که اقدامات لازم در زمان ساخت سوله لحاظ گردیده و پنجره و نورگیرها در محل مناسب تعبیه گردند، می توان در طول روز از نور خورشید به خوبی بهره برد و میزان مصرف انرژی را کاهش داد. در اینصورت علاوه بر کاهش هزینه روشنایی سوله، کیفیت نور در طول روز بیشتر خواهد بود. علاوه بر این ، نور خورشید مزیت های فراوانی برای بدن انسان دارد و نور نامناسب محل کار و عدم بهره گیری از نور روز می تواند باعث خستگی و افسردگی کارکنان گردد.

ث- تعمیر و نگهداری سیستم روشنایی

تعمیر و نگهداری تجهیزات روشنایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از مهم‌ترین اقدامات ، تمیز کردن پروژکتورهای روشنایی در بازه های زمانی مشخص می‌باشد. همچنین طول عمر تجهیزات روشنایی سوله همواره باید در تصمیم گیری مدیران مورد توجه قرار گیرد. روشنایی سوله نیاز به تجهیزاتی دارد که سالها بدون عیب کار کرده و با گذر زمان میزان روشنایی آنها کاهش محسوس نداشته باشند.

استانداردهای روشنایی در محیط های صنعتی چه چیزهایی هستند؟

به طور کلی یک مقدار مشخص و تعیین شده برای روشنایی محیط کارخانه وجود ندارد؛ اما استانداردهای ANSH و IES رویکردی را ارائه می‌دهند که با استفاده از آن می‌توان نور محیط‌های صنعتی را مشخص کرد. مثلا استفاده از برج روشنایی 18 متری برای محیط بیرونی سوله ممکن است مناسب باشد. این استانداردها در واقع شامل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند که حداقل نیازهای روشنایی در محیط‌های صنعتی را مشخص کرده و با توجه به نوع کار، شدت نور را تعیین خواهند کرد.

برای مثال می‌گویند که محیط‌های اداری و شرکتی در مقایسه با خط تولید و جاهایی که مونتاژ انجام می‌شود، به روشنایی کمتری نیاز دارند. برای درک بهتر توصیه‌های این استانداردها باید بدانید که لومن لامپ چیست؛ به همین دلیل ما این موضوع را در یک مقاله جداگانه موردبحث قرار داده‌ایم.

روشنایی مطلوب در محیط صنعتی چیست؟

زمانی که صحبت از استانداردهای روشنایی در محیط های صنعتی می‌شود، باید بدانیم که منظور ما از روشنایی مطلوب در این محیط‌ها چیست؟ به طور کلی طراحی روشنایی در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که سازگاری مناسبی با سیستم بینایی انسان داشته و بر روی عملکردهای فیزیکی و روانی او تاثیر منفی نگذارد. برای آشنایی بیشتر با این مقوله می‌توانید مقاله ما را با عنوان آیا لامپ ال ای دی ضرر دارد مطالعه کنید. بنابراین اصلیترین اهداف از رعایت استانداردهای روشنایی در محیط کار عبارتند از:

  • کمک به آسانتر شدن فرایند کار
  • ایجاد یک محیط مناسب برای فعالیت فیزیکی و روانی فرد
  • کاهش احتمال ایجاد حادثه در محیط کار
  • کاهش بیماری‌های روانی و چشمی
  • افزایش راندمان

نکات مهم در تعیین استاندارد روشنایی محیط های صنعتی

به طور کلی برای تعیین شدت روشنایی در استاندارد ANSI/IES از واحد لوکس استفاده می‌شود که نشاندهنده یک لومن در متر مربع است. این استاندارد محیط‌های صنعتی مختلف مانند کارگاه‌های برقکاری، چرم دوزی، نیروگاه‌ها، خودروسازی، صنایع چاپ، صنایع کشاورزی، ساخت جواهرات، صنایع چرم، خشکشویی و … را به قسمت‌های مختلفی تقسیم بندی کرده و بر اساس حضور یا عدم حضور انسان در آن‌ها، حداقل میزان روشنایی را تعیین می‌کند.

نقش روشنایی طبیعی در استانداردها

یکی دیگر از نکات مهمی که در استانداردهای روشنایی محیط کار باید در نظر داشته باشید، مربوط به روشنایی طبیعی است. استفاده از نور طبیعی تا حد زیادی می‌تواند سلامت کارکنان را حفظ کرده و مانع از وارد شدن فشار به چشم آن‌ها شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که موارد زیر را برای استفاده از روشنایی طبیعی در محیط‌های صنعتی در نظر داشته باشید:

  • پنجره های اصلی را به رو به جنوب نصب کنید.
  • مساحت پنجره ها باید 5 تا 30 درصد مساحت محل کار باشد.
  • در تعیین محل و اندازه پنجره ها، موقعیت‌های اقلیمی، ساعت‌های کاری و فصول سال را در نظر داشته باشید.
  • تا حد امکان پنجره ها را در نزدیکی سقف نصب کنید.
  • برای دستگاه‌ها و ابزارآلات از پوشش رنگی مناسب با ضریب انعکاسی در حدود 0.5 استفاده کنید.
  • برای روزهای ابری، باید روشنایی مصنوعی مناسبی را پیش بینی کنید.

مهم ترین ایده ها در طراحی دکوراسیون اداری فصلی

حال که تصمیم گرفته اید درباره دکوراسیون فصلی دفترکار بیشتر بدانید، باید بگوییم که در شروع کار باید به فصل موردنظرتان توجه کنید. فصل های بهار،‌ تابستان، پاییز و زمستان هر کدامشان دارای رنگ ها و الگوهای خاصی هستند و تزئیینات به خصوصی دارند. در ادامه توجه شما را به ایده ها و نکات ذکر شده برای هر فصل جلب می کنیم.

دکوراسیون اداری برای فصل بهار

در فصل بهار میتوانید از رنگ های شاداب و زنده ای مانند سبز، زرد و صورتی بهره ببرید. همچنین میتوانید گل های رنگارنگ را به عنوان زیبایی بیشتر در محیط کار قرار دهید. باید بگوییم که توجه به رنگ مبلمان، صندلی و میز اداری در این فصل نیز مهم است. شما میتوانید در فصل بهار، از صندلی‌ها و مبلمان با رنگ‌های زنبقی و صورتی استفاده کنید. استفاده از پارتیشن اداری با رنگ های شاداب نیز پیشنهاد میشود. در نهایت این فصل نوید شادابی،‌ سرزندگی و تحول برای کارمندان است و شما باید بتوانید به خوبی این حس و حال را به کارمندان تان تزریق کنید.

طراحی دکوراسیون اداری فصلی برای تابستان

طراحی دکوراسیون اداری فصلی دفترکار در تابستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این فصل، برای ایجاد آرامش و خنکی در محیط کار، می‌توان از رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز کمرنگ استفاده کرد و تزئیناتی مانند تصاویر ساحل و دریاچه‌ها را در محیط کار قرار داد. جهت جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید بر محیط کار میتوانید پرده های رنگ روشن مانند سفید، نارنجی و سبز بر پنجره ها نصب کنید. سعی کنید رنگ پرده ها را مطابق با رنگ مبلمان، کفپوش و دیوارها انتخاب کنید. همچنین استفاده از گل و گیاهان آپارتمانی برای دفترکار در فصل تابستان پیشنهاد می شود.

دکوراسیون اداری فصلی برای پاییز

برای طراحی دکوراسیون اداری فصلی در پاییز، می‌توان از رنگ‌های قهوه‌ای و طلایی برای تجهیزات اداری از جمله مبلمان و پارتیشن استفاده کرد. جهت ایجاد یک حس پاییزی در محیط کار، می‌توانید از تزئیناتی مانند برگ‌های خشک، کدو، سنبل‌های پاییزی و گل‌های پاییزی استفاده کنید. در فصل پاییز، با کاهش ساعات روشنایی، ایجاد نورپردازی مناسب در دفترکار بسیار مهم است. با استفاده از لوستر صنعتی با نورپردازی گرم، می‌توانید محیط کار را روشن و دوست‌داشتنی‌تر کنید.

دکوراسیون اداری در فصل زمستان

در فصل زمستان، برای ایجاد یک دکوراسیون اداری گرم و دوست‌داشتنی، می‌توانید از رنگ‌های سرخ، سبز تیره و نارنجی استفاده کرد و تزئیناتی مانند چراغ‌های کوچک و شمع‌ها را در محیط کار قرار داد. همچنین استفاده از الگوهای زمستانی مانند برف، یخ و تزئینات کریسمس می‌تواند به دکوراسیون اداری شما جذابیت بیشتری بدهد. از طرف دیگر، نیز باید به این نکته توجه کنید که رنگ‌ها، الگوها و تزئیناتی که در دکوراسیون اداری فصلی برای زمستان استفاده می‌کنید، باید با هماهنگی با یکدیگر باشند تا فضای کار به شکلی زیبا طراحی شود.

دکمه بازگشت به بالا