عمومیمعرفی کسب و کار

روش های شفاف و براق کردن رنگ فرش

برق انداختن فرش ها تاثیر فوق العاده ای در زیبایی خانه دارد و برای هر کدبانوی ایرانی مهم است که خانه ای تمیز و زیبا داشته باشد. با از بین بردن به موقع لکه ها و روش هایی که در این مقاله آمده است می توانید همواره فرشی تمیز و خانه مرتب و زیبا داشته باشید.

لکه بر ماهورمارکت یک محصول فوق العاده برای از بین بردن لکه ها

فیلم زیر را ببیند

در فیلم بالا بهترین روش از بین بردن لکه ها با را مشاهده کردید علاوه بر این راه حل های خانگی و طبیعی نیز ، برایبرق انداختن فرش منزلتان وجود دارد که میتوانید اقدام کنید.

برق انداختن فرش به چه معناست؟

برق انداختن فرش اصطلاحی است که برای تمیزکردن فرش به کار برده می شود. برق به معنای درخشش و درخشندگی است، به گونه ای که چشم به آن خیره شود. برق انداختن به این معنی است که فرش آن چنان تمیز شود که مانند روز اولش برق بزند! فرش در زمان خریداری رنگ های واضح و شفافی داشته و از درخشندگی خاصی برخوردار است که به آن برق زدن گویند.

روش های برق انداختن فرش

فرش های نو درخشندگی خاصی دارند اما به مرور زمان با افزایش آلودگی های روی فرش، از زیبایی و درخشش آنها کاسته می شود. برق انداختن فرش در منزل نیازمند به کار بستن روش های پیچیده و عجیب و غریب نیست، بلکه با رعایت نکاتی ساده می توان همیشه فرشی براق و تمیز در حد فرش نو یا تازه شسته شده داشت. در اینجا به این روش های ساده اما کاربردی و اثرگذار اشاره می کنیم.

جارو کشیدن مرتب فرش

شاید تعجب کنید اما جارو کشیدن از جمله راهکارهای مهم و اصلی برق انداختن فرش است. جارو کردن مرتب فرش علاوه بر حفظ تمیزی، موجب حفظ زیبایی آن نیز می شود. البته جارو کردن باید به طور منظم انجام گیرد و بهتر است از جاروبرقی استفاده شود چرا که قدرت مکش بیشتری برای جمع آوری گرد و غبار دارد. گرد و خاک خود از جمله عواملی است که تجمع آن بر روی فرش و نفوذش در الیاف آن، موجب کدر شدن رنگ ها و افت زیبایی فرش می شود.

پاک کردن لکه‌ها از روی فرش

فرش در قسمت های مختلف خانه های ایرانی قرار دارد، بنابراین طبیعی است انواع و اقسام لکه بر روی آن بیفتد، از لکه چای و قهوه گرفته تا لکه خون، لکه آب میوه، لکه جوهر، لکه روغن، لکه غذا، لکه رنگ، آدامس، ادرار بچه و … . پس هر خانم خانه داری لازم است با انواع آشنا باشد و اجازه ندهد لکه ها برای مدت طولانی روی فرش باقی بمانند، زیرا پاک کردن لکه های تازه راحت تر است، ضمن اینکه گاه گذشت زمان موجب می شود لکه به بافت و رنگ فرش آسیب بزند.

پس زدودن لکه های فرش را به مواقع خاصی مانند خانه تکانی عید نوروز موکول نکنید و هرگاه لکه ای روی فرش مشاهده کردید، نسبت به حذف آن اقدام کنید. نکته ای که وجود دارد این است که ممکن است پس از حذف لکه، آن قسمت از فرش روشن تر به نظر برسد، اگر این مورد باعث ایجاد جلب توجه زیادی شد، می توانید سطح فرش را با پارچه ای مرطوب شستشو دهید تا یکدست شود.

برای پاک کردن فرش از لکه ها روش های گوناگون و متنوعی وجود دارد، به طوری که برای برخی لکه ها باید از روش های مخصوصی استفاده کرد و نمی توان یک یا دو روش را برای تمام لکه ها به کار برد. البته می توان ترکیب آب ولرم، سرکه سفید و جوش شیرین را برای لکه های زیادی به کار برد، گرچه استفاده از ترکیب سرکه سفید، آب و مایع ظرفشویی و ترکیبات دیگری نیز برای زدودن لکه های فرش مطرح می شود.

لکه برهای شیمیایی نیز در بازار وجود دارد که باید بر اساس دستورالعمل سازنده و به درستی مورد استفاده قرار بگیرند. فراموش نکنید که عدم آشنایی درست با روش های لکه بری یا به کار بردن روش نادرست می تواند سبب گسترش لکه و آلودگی و یا آسیب زدن به بافت فرش گردد. بنابراین پیش از هر چیز اطمینان حاصل کنید که اطلاعاتتان درست است.

تمیز کردن لبه های فرش

هر از چندگاهی لبه های فرش را نیز تمیز کنید. می توانید با استفاده از یک برس دستی گرد و خاک و پرزهای اضافی نشسته روی لبه های فرش را جمع آوری نمایید. همان طور که گفتیم برق انداختن فرش به روش های عجیب و غریب نیاز ندارد، تنها کافی است به طور مرتب به فرش خود رسیدگی کرده و به جزییات توجه داشته باشید.

استفاده از شامپوی فرش

افراد زیادی تمایل به استفاده از شامپو فرش به عنوان جایگزینی برای شستشوی آن دارند. اگر شما هم قصد دارید از شامپو برای برق انداختن فرش استفاده کنید، توجه داشته باشید که این کار را به درستی انجام دهید. برای مثال مانند شستشو با آب، پیش از به کار گیری شامپو فرش، حتما را خوب جارو کشیده و لکه های آن را از بین ببرید، بر روی فرشی پر از گرد و غبار و لکه، شامپو نکشید چرا که از تاثیر آن کاسته می شود.

می توانید به جای شامپو فرش به تنهایی، از ترکیب آب، شامپو فرش و شامپو تخم مرغی ساده نیز استفاده نمایید. توجه داشته باشید که تمام سطح فرش را یکدست شامپو بزنید و پس از انجام کار، با یک پارچه تمیز باقی مانده مواد را از روی فرش جمع آوری کرده و آن را خشک نمایید.

برق انداختن فرش به‌وسیله نشاسته ذرت

اگر پس از شستن فرش با شامپو نیز نتیجه دلخواه خود را نگرفتید، می توانید از راهکارهای زیر برای برق انداختن فرش استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که این روش ها را حتما پس از شستشوی فرش با آب یا شامپو فرش باید مورد استفاده قرار دهید، البته لازم است منتظر بمانید تا فرش خشک شود.

روش اول: مقدار زیادی نشاسته ذرت را با نمک مخلوط نموده و ترکیب حاصل را روی فرش بپاشید. با گذشت یک ساعت با استفاده از جاروبرقی فرش را تمیز کنید.

روش دوم: جوش شیرین را بر روی فرش ریخته و اجازه دهید یکساعت روی آن باقی بماند. سپس اقدام به جاروکشیدن نمایید. فرش‌ها یکی از اصلی‌ترین وسایل دکوراسیون منازل است و در میان انواع مختلف فرش‌های موجود در بازار، رنگ‌های روشن آن با استقبال بیشتری از شمت مشتریان مواجه می‌شوند. از مهم‌ترین دلایل استفاده از این فرش‌ها می‌توان به سازگاری با انواع دکوراسیون‌ها و بزرگ‌تر نشان دادن فضا اشاره کرد. با اینکه تمامی فرش‌ها نیاز دارند که به طور مرتب شسته شوند، این موضوع در مورد فرش‌های روشن، کمی متفاوت است؛ چرا که برخلاف سایر فرش‌ها، به دلیل رنگی که دارند، کوچک‌ترین لکه‌ها را نیز به وضوح نشان می‌دهند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با بهترین روش های تمیز کردن فرش روشن آشنا کنیم تا به راحتی و بدون آسیب به آ‌ن‌ها، فرشتان را تمیز کنید.

اگر به هر دلیلی قصد ندارید خودتان در خانه فرش‌ها را بشورید و می‌خواهید احتمال آسیب به آن‌ها را به حداقل برسانید و در این مسیر به یک و در عین حال معتبر نیاز دارید، می‌توانید به قالیشویی  اعتماد کنید. همچنین اگر می‌خواهید در مورد خدمات قالی مشاوره دریافت کنید، با شماره تماس بگیرید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

بهترین مواد برای تمیز کردن فرش روشن

مطمئنا برای تمیز کردن فرش سفید و روشن، گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد که استفاده از هر کدام از آن‌ها به شما کمک می‌کند آلودگی را از سطح فرش از بین ببرید. در ادامه ما برخی از بهترین این مواد را که برای تمیز کردن فرش روشن ایده‌آل هستند را با هم بررسی می‌کنیم.

۱. سفید کردن فرش با استفاده از شامپو فرش

در حال حاضر، شامپو فرش به عنوان یکی از بهترین روش های تمیزکردن فرش رنگ روشن به حساب می‌آید. به همین دلیل، شامپو فرش‌های گوناگونی با کاربرکردها و مدل‌های متفاوتی در بازار وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا علاوه بر از بین بردن آلودگی و لکه‌های مختلف، رنگ فرش خود را نیز تثبیت کنید. بنابراین در زمان خرید شامپو فرش، حتما باید ترکیبات و نوع آن را بررسی کنید تا از سازگاری آن با فرش خود اطمینان به دست آورید.

نحوه تمیز کردن فرش رنگ روشن با استفاده از شامپو بسیار آسان بوده و تنها کافیست مراحل زیر را پیش بگیرید:

  1. تهیه محلول مخصوص فرش روشن و آماده سازی آن براساس دستورالعمل روی بسته‌بندی؛ پیشنهاد می‌کنیم محلول خود را کمی رقیق‌تر از دستورالعمل بسته بندی، درست کنید.
  2. انتقال دیگر وسایل موجود روی فرش (خصوصا آن‌هایی که پارچه دارند) به نقطه‌ای دیگر
  3. شستن لکه‌ها و آلودگی‌ها با استفاده از یک فرچه نرم و محلول شامپو
  4. جلوگیریا خیس شدن بیش از حد فرش؛ این کار در نهایت باعث رشد کپک و قارچ خواهد شد.
  5. مالش نواحی آلوده با استفاده از برس یا مسواک
  6. برداشتن کف شامپو با استفاده از پارچه و جاروکشی فرش
  7. باز کردن در و رپنجره به منظور خشک شدن کامل فرش؛ اجازه دهید فرش به طور کامل خشک شود، درغیر اسنصورت ممکن است در آینده با مشکل پوسیدگی آن مواجه شوید.

پیشنهاد مطالعه: همانطور که می‌بینید استفاده از شامپو فرش، ریزکاری‌هایی دارد که در صورت عدم توجه به آن‌ها ممکن است در آینده با مشکلات جدی‌تری از لکه‌های جزئی مواجه شوید. به همین دلیل اگر قصد استفاده از این محصول را برای شستشوی فرش رنگ روشن خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از محتوای مقاله استفاده کنید.

۲. سرکه سفید، نمک و آب

ترکیب آب و سرکه یک شوینده فوق‌العاده و سریع برای شستشو فرش است. برای درست کردن این مخلوط، دو فنجان آب را به همراه یک فنجان سرکه مخلوط کرده و سپس چند گرم نمک غذاخوری به آن اضافه کنید. نمک به جدا شدن لکه از فرش کمک می‌کند.

نکته جالب اینکه برای افزودن خاصیت خوشبوکننده به این محلول، می‌توانید از ۱۰ قطره اسانس میوه‌ای استفده کنید.

اما نکته‌ای که در این زمینه باید به خاطر داشته باشید این است که حتما اسانس انتخابی شما باید بی‌رنگ و بدون روغن باشد.

۳. ترکیب جوش شیرین، سرکه سفید و آب

اگر به شوینده‌ای قوی‌تر برای تمیز کردن فرش روشن نیاز دارید، از ترکیب جوش شیرین، سرکه سفید و آب استفاده کنید. برای کسب بهترین نتیجه از این محلول، ابتدا جوش شیرین را روی محل آلودگی یا لکه بپاشید و به مدت چند ساعت آن را به حال خود رها کنید. سپس همانند روش قبلی، دو فنجان آب و یک فنجان سرکه سفید را به همراه کمی اسانس بی‌رنگ و معطر مخلوط کنید. ترکیب را روی آلودگی پاشیده و سپس با یک دستمال تمیز کنید. این روش برای از بین بردن لکه‌های سخت روی فرش روشن بسیار کارساز است.

پیشنهاد: یکی از دغده‌های همیشگی افرادی که به دنبال یک قالیشویی هستند، این است که مکان موردنظر برای موقعیت جغرافیایی آن‌ها، خدمات ارائه نمی‌دهد. قالیشویی بانو برای رفع این مشکل، شعبه‌های مختلفی را در مکان‌های مختلف راه‌اندازی کرده است. اگر شما به دنیال یک هستید، می‌توانید به ما اعتماد کنید.

نحوه شستن فرش سفید دستباف

از آنجایی که فرش دستباف، نسبت به دیگر انواع فرش‌ها ظرافت بیشتری دارد، شستشوی آن نیز روش متفاوت‌تری دارد. پس برای سفید شدن فرش چه کنیم؟ خصوصا فرش دستباف؟ نکات زیر در این زمینه به شما کمک خواهد کرد:

  • عدم شستشو فرش دستباف با بخارشو؛ زیرا رنگ‌های آن را بر هم می‌زند.
  • جارو کشیدن مداوم فرش دستباف به منظور عدم نفوذ گرد و غبار به داخل الیاف آن‌ها
  • پیدا کردن یک شامپو فرش دارای مواد طبیعی و سازگار با فرش دستباف و شستن آن هر شش ماه یکبار
  • تمیز کردن سریع فرش در صورت ریختن غذا یا مایعات؛ برای این کار، می‌توانید از نوشابه (آب گازدار) یا ترکیب آب گرم و صابون استفاده کنید.
  • برای شستن و تمیز کردن فرش کرمی و روشن دستباف در صورت ریخت آبمیوه، بلافاصله کمی نوشابه روی آن ریخته و با استفاده از یک حوله تمیز، آن را پاک کنید.
  • دور نگه داشتن حیوانات خانگی از فرش دستباف؛ در صورت بروز هرگونه حادثه نیز محل آلودگی را با آب ولرم پاک کرده و سپس از ترکیب آب گرم و صابون برای تمیزکاری استفاده کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا