عمومیمعرفی کسب و کار

رژ لب یا ماتیک

انواع گوناگونی از رژ لب ساخته شده‌است. قدمت استفاده از رژ لب به ۵۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد و زنان و مردان سومر باستان احتمالاً نخستین کسانی بودند که رژ لب را اختراع و از آن استفاده کردند. سومریان را به تکه‌های کوچک خرد می‌کردند و از آنها برای تزیین چهره خود، عمدتاً قسمت لب‌ها و اطراف چشم استفاده می‌کردند. از رژ لب نه به دلیل بلکه به عنوان وسیله‌ای برای تمایز و نشان دادن اختلاف استفاده می‌کردند.  زنان در تمدن مینوی لب‌های خود را با مواد آرایشی قرمز روشن رنگ می‌کردند. رنگ لب در در ابتدا محدود به روسپی‌ها و کورتسان‌ها بود، اما بین سالهای ۷۰۰ تا ۳۰۰ به گسترش یافت.

چین  چینی‌ها اولین رژ لب‌هایی را تهیه کردند که بیش از ۱۰۰۰ سال پیش از موم ساخته شده بود تا از پوست لطیف لب‌ها محافظت کند. در دوران (۶۱۸–۹۰۷ م) روغنهای معطر به آنها اضافه شد که عامل اغوا کننده ای به دهان می‌داد. انواع موم های رایج به کار رفته در رژ لب شامل موم زنبور عسل و موم نخل بود.[]  انگلیس  لب از محبوبیت خاصی در انگلیس برخوردار شد. در زمان ملکه الیزابت اول لبهای قرمز روشن و صورت سفید و پرزکتیو مد شد. در آن زمان، رژ لب از ترکیبی از موم و لکه‌های قرمز گیاهان ساخته می‌شد.

فقط بازیگران زن و مرد از طبقه بالا آرایش می‌کردند.  در بیشتر ، استفاده آشکار از در انگلیس برای زنان محترم قابل قبول نبود و با گروه‌های حاشیه ای مانند بازیگران و روسپی‌ها ارتباط داشت. استفاده از آرایش بی ادبانه و ناپسند تلقی می‌شد. در دهه ۱۸۵۰ گزارش‌هایی در حال انتشار بود که به زنان در مورد خطرات استفاده از و گیاهان ضدآفتاب در مواد آرایشی و بهداشتی صورت اعمال می‌شود. به نظر می‌رسد که پذیرش کامل استفاده پنهان از لوازم آرایشی و بهداشتی در حداقل تا سال ۱۹۲۱ برای افراد شیک پوش لندنی صورت گرفته‌است.

فرانسه  گرایش‌ها به رژ لب[] پرترهٔ با آرایش ماتیک  رژ لب یکی از محبوب‌ترین طیف‌های رژ لب در طول سده ۱۹ تا ۲۰ و به ویژه دهه ۱۹۲۰ بود. در آن مقطع برای نشان‌دادن استقلال خود از این طیف رژ لب‌ها استفاده شایانی می‌نمودند. در همان زمان زنان از رژ لب لاکچری کوین  استفاده می‌کردند که ملهم از هنرپیشهٔ مشهور دهه‌های ۲۰ تا ۳۰ میلادی بود. در آن مقطع، استفاده از رژ لب در مکان‌های عمومی و هنگام صرف میان‌وعده‌های روزانه مرسوم نبود اما هنگام صرف شام چنین موضوعی مصداق نداشت.

در اوایل دهه ۱۹۳۰ مؤسس کمپانی و اقدام به معرفی رنگ‌های مختلف رژ لب نمود. ابتکار آردن الهام‌بخش شرکت‌های دیگر برای ایجاد انواع طیف‌های مختلف از رژ لب بود. در دهه‌های ۱۹۳۰ رژ لب سمبل و نماد گذر از نوجوانی به بزرگسالی بود. دختران نوجوان معتقد بودند که رژ لب نماد بارز زن بودن است در حالی که بزرگسالان، این عمل را نوعی عصیان‌گری قلمداد می‌کردند. یک مطالعه و تحقیق جامع در سال ۱۹۳۷ نشان داد که بیش از ۵۰٪ دختران نوجوان بر سر موضوع استفاده از رژ لب با والدین خود دعوا و مرافعه داشته‌اند. در اواسط دهه ۴۰ میلادی، کتاب‌ها و مجلات مختلفی به نوجوانان تأکید می‌کردند که مردها، ظاهر طبیعی دختران را به ظاهر مصنوعی و آراستهٔ آنها ترجیح می‌دهند.

این مولفه‌ها همچنین متذکر می‌شدند که استفاده از مواد آرایشی می‌تواند شانس محبوبیت و حرفه آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد. پیامد چنین مقالاتی باعث القای این موضوع گردید که رژ لب برای دختران نوجوانی است که می‌خواهند برای مردان مختلف لوند و تحریک‌آمیز جلوه نمایند. با وجود آنکه استفاده از از لوازم آرایشی افزایش یافت اما این موضوع هنوز در سایهٔ ارتباط آن با فحشا قرار داشت. دختران نوجوان از ترس اینکه مبادا آنها را با دختران سبک‌سر یا اشتباه بگیرند، نسبت به استفاده از اینگونه اقلام دچار تشکیک و نوعی دلسردی می‌شدند.

از آنجایی که والدین عموماً برخورد تندی با دختران در هنگام استفاده از رژ لب قرمز داشتند، برخی از دختران شروع به استفاده از رژ لب‌های صورتی و هلویی نمودند که این روند به عنوان یک مد روز باب شد. رژ لب سفید یا نزدیک به طیف سفید در دهه‌های ۱۹۶۰ محبوب بود. گروه‌های راک و همین‌طور تأثیر بسزایی در افزایش محبوبیت عامه و مقبولیت این طیف از رژ لب‌ها داشتند. رژ لب از دهه‌های ۱۹۶۰ به بعد ارتباط تنگاتنگی با مقوله داشت و زنانی که از رژ لب استفاده نمی‌کردند ممکن بود که مشکوک به یا شوند.

پنکک لاکچری کوین حاوی موم، روغن ، و نرم‌کننده است. موم ساختار رژ لب جامد را فراهم می‌کند. رژ لب‌ها ممکن است از واکس‌های مختلفی مانند ، و تهیه شوند. به دلیل بالای ماده اصلی از نظر تقویت رژ لب است. از روغن‌ها و چربی‌های مختلف در رژ لب‌ها استفاده می‌شود مانند ، ، ، و .  انواع رژلب ها[] رژلب ها دارای انواع مختلفی هستند که می توان متناسب با نوع آرایش صورت آنها را تهیه کرد. در ادامه انواع رژلب ها را توضیح می دهیم.  رژلب های جامد از نوع قدیمی ترین رژلب های بازار هستند که همانطور که از اسمشان پیداست دارای بافت جامدی هستند.

رژ لب های مایع نیز دارای بافت مایع هستند که با اپلیکاتور مخصوص خود می شود از آنها استفاده کرد. در برخی از مدل های رژلب مایع دارای ویژگی 24 ساعته نیز هستند.  رژلب های مدادی دارای انواع طیف رنگی گسترده ای هستند که نسبت به دو نوع رژلب دیگر ماندگاریرژلب یکی از ضروری‌ترین لوازم آرایشی برای خانم‌ها است و یکی از پرمصرف‌ترین لوازم آرایشی نیز محسوب می‌شود. جالب است بدانید که این وسیله آرایشی قدمتی دیرینه دارد. در این مطلب به بیان این موضوع می‌پردازیم که رژلب چیست و تاریخچه رژلب را مرور خواهیم کرد. تاریخچه‌ای که از تمدن باستان شروع می‌شود و با گذر از رویدادهای فراوان رژلب به سبک مدرن امروزی درمی‌آید.

اگر نگاهی به آرایش مدرن امروزی بیندازید، درخواهید یافت که اگرچه محصولات و روش‌ها پیشرفت چشمگیری داشته‌اند اما پایه و اساس آرایش هنوز هم به قوت خود باقی است. تا آنجا که به یاد داریم بشر از آرایش برای برجسته‌سازی خصوصیات ظاهری خود جهت اهداف مختلفی بهره برده است. این نکته در مورد رژلب هم صدق می‌کند. در پاسخ به این سوال که رژلب چیست باید تاریخچه آن را مورد بررسی قرار داد. زمانی از میوه توت به عنوان رژلب استفاده می‌شد و امروزه انواع متنوعی دارد. تغییرشکل این وسیله آرایشی در طول سال‌ها داستان جالبی دارد که باید روایت شود. تمدن باستانی سومر در تمدن باستان، آرایش نمادی از وضعیت بود و هم بانوان و هم مردان در اعمال آرایش افراط می‌کردند. صرف‌نظر از زیبایی‌شناسی، آرایش جنبه دارویی نیز داشت. مردم تمدن سومر اولین کسانی بودند که از رژلب استفاده کردند. این یعنی قدمت استفاده از رژلب به 3500 سال قبل از میلاد مسیح یعنی بیش از 5000 سال قبل برمی‌گردد.

اولین نفری که چهره او با اعمال رژلب ثبت شد «ملکه پابی» بود که در شهر اور سومر سلطنت می‌کرد. وی با استفاده از سنگ‌های صخره‌‌ای قرمز و سرب سفیدی که در صدف نگهداری می‌شد لب‌های خود را رنگی می‌کرد. دیگر رژلب سومری‌ها که استفاده گسترده‌ای داشت از مواد طبیعی مانند میوه‌ها، حنا، زنگ رس و البته حشرات ساخته شده بود. بانوان بین النهرین از جواهرات گرانبهای آسیاب‌شده برای افزودن رنگ و درخشندگی لب‌های خود استفاده می‌کردند. مردانی که امروزه از رژلب استفاده می‌کنند به سخره گرفته می‌شوند اما تعداد زیادی از این افراد نمی‌دانند که در سومر باستان بانوان و آقایان هر دو از رژلب استفاده می‌کردند.

مصر باستان شاید مصری‌ها اولین مردمانی بودند که عشق به استفاده از رژلب در میان آن‌ها رواج داشت. استفاده از آن منحصر به اشراف نبود و مردم پایین‌دست نیز از رژلب استفاده می‌کردند. آن‌ها به طور رایج سایه‌هایی مانند سایه بنفش و سایه سیاه که چشم را خیره می‌کرد انتخاب می‌کردند. کرم لاکچری کوین به جای آن‌که جنسیت‌محور باشد صرفاً جایگاه اجتماعی افراد را نشان می‌داد. رنگ‌های مخصوص لب عمدتاً به اعضای خانواده سلطنتی و رده بالا اختصاص داشت و سمبل کمال و اهمیت بود. مصری‌ها رنگ را از منابع نسبتاً جالبی نظیر رنگ کارمین به دست می‌آوردند. رنگ کارمین از سوسک‌های حلزونی به دست می‌آید و امروزه در صنعت تولید رژلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاقه آن‌ها به رژلب تا حدی بود که از مواد خطرناکی مانند سرب و مخلوطی از برومین مانیب و یُد استفاده می‌کردند که منجر به بیماری‌های حاد و حتی مرگ می‌شد.

رژلب در یونان برخلاف اهمیت اجتماعی که رژلب در مصر داشت، در یونان قضیه کاملاً برعکس بود. در یونان باستان از بانوانی که رژلب مصرف می‌کردند استقبال نمی‌شد. بر خلاف مصری ها و سومری ها، زنان یونانی اعتقادی به آرایش در ملا عام نداشتند و فقط فاحشه‌ها و هنرمندان از رژلب استفاده می‌کردند. اگر فاحشه‌ای بدون رنگ لب مخصوص دستگیر می‌شد طبق قانون یونان به دلیل خودنمایی به عنوان یک خانم مورد مجازات قرار می‌گرفت! آن‌ها باید رنگ قرمز را به لب خود اعمال می‌کردند. تأثیر یک دانشمند مسلمان بر روی تاریخچه رژلب

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا