اقتصادیمعرفی کسب و کار

سود بساز بفروش چقدر است؟

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران گفت: ساخت و ساز می تواند 30 تا 40 درصد سود داشته باشد اما تورم کلی پیش رو است. دبیر انجمن انبوه سازان همچنین گفت: شهرداری می خواهد کارگران مازادی را که دریافت می کند از سازندگان مسکن بگیرد و معتقد است که پرداخت ها باید متناسب با تورم عمومی باشد.

پول درآوردن بساز و بفروش ها چقدر است؟

به نقل از وب سایت آجر رو آجر، به گفته سازندگان، ریسک سرمایه گذاری در بخش مسکن نسبت به دهه های گذشته افزایش یافته است و آنها این مشکل را مهم ترین عامل کاهش ساخت و ساز به یک سوم تقاضای مطلق می دانند. فعالان مسکن می گویند هیچ گزارشی مبنی بر سود 100 تا 200 درصدی وجود ندارد و هر بار که پروژه ای تکمیل می شود به دلیل تورم و هزینه های متفاوت باید پروژه کوچکتر بعدی را انتخاب کند.

به گزارش ایسنا، ساخت و ساز در چهار دهه گذشته همواره در ایران به عنوان یک شغل پردرآمد مطرح بوده و کشاورزان تا سال 1391 همزمان با افزایش قیمت مسکن، گاهاً 100 تا 200 درصد سود می‌کنند. در مقایسه با سال 2006 به 500 درصد، قدرت خرید به شدت کاهش یافته است که تولید و عرضه مسکن را به سمت دوره رکود سوق داده است. اگرچه از سال 1392 ضرایب ارزش دفتری معاملات ملکی افزایش نیافته است و این موضوع انتقاد اعضای شورای شهر را به همراه داشته است که معتقدند «بیش از 25 سال است که شهرداری تهران شهر را تبانی و نانوشته اداره می کند. با دلالان”، اما سازندگان می گویند که قدیمی ها محل ساخت و ساز را ترک می کنند. برخی که پروژه های سخت را تعریف می کردند ورشکست شدند.

تورم از سازندگان پیشی گرفت

فرشید پورحاجت می گوید: امسال در برخی موارد هزینه های مالیاتی شورا 3000 درصد افزایش یافته است. به گفته وی، بسیاری از قدیمی سازان به دلیل ریسک بالای سرمایه گذاری در حوزه مسکن یا ورشکست شدند یا از این عرصه صرف نظر کردند.

در پی رونق بی رویه مسکن که از نیمه دوم سال 1395 آغاز شد، موجی از انتقادات علیه مشاوران املاک و فعالان ساختمانی تشدید شده است. متوسط ​​قیمت مسکن در تهران در اردیبهشت 1397 به 12 میلیون و 670 هزار جریب در هر متر رسید که بالاترین رشد ماهانه از سال 1391 تا کنون در اردیبهشت ماه سال جاری بوده است. در برخی موارد، سازندگان تمایل به افزایش قیمت واحدهای آنلاک دارند. برخی از واحدهای تکمیل شده 2 سال پیش اکنون 3-4 برابر قیمت به فروش می رسند. اکثر سازندگان به دلیل انتظارات تورمی سال گذشته از فروش خودداری می کنند. و تنها تعداد کمی از فروشندگان کسانی هستند که برای حفظ نقدینگی با مشکل مواجه هستند. نظر کارشناسان این است که امسال روند ورود بدون کلید به بازار افزایش خواهد یافت، اما ساخت و ساز داخلی نسبت به تقاضای واقعی به 1/3 کاهش یافته است. و روز به روز شاهد تجمع متقاضیان واقعی هستیم که به دلیل افزایش قیمت ها توان مالی ندارند.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی داخلی شرایط موجود در حوزه مسکن را نوعی تعدیل قیمت می دانند که سازندگان مقصر نیستند، بلکه قربانی آن هستند.

از سوی دیگر، منتقدان می گویند که انبوه سازان در سال های اخیر سودهای کلانی را به ساخت و ساز سرازیر کرده اند و اکنون باید جلوی این قطار پولساز گرفته شود. چند روز پیش بهاره آروین یکی از اعضای شورای شهر گفت: تعادل وحشتناکی بین صدها انبوه ساز پایتخت، رئیس شهرداری تهران و مدیریت میانی در بدنه شهرداری تهران ایجاد شده است. که علیرغم غرامت ناچیز رسمی، منافع انبوه سازان پایتخت را تامین کرده است «باید بتوان انواع جنایات و قراردادهای خارج از ضوابط را انجام داد»… «تاریخ تهران این بوده است. ، شهری که فضا و آسمانش به حراج گذاشته شده تا اضلاع این مثلث در تمام این سال ها هوای منافع همدیگر را داشته باشد که تا سال های آینده نباید نرخ رسمی عوارض به روز شود.

اظهارات آروین در آبان ماه 1396، هفت ماه پس از شورای شهر تهران، در چارچوب تبصره پانزدهم مصوبه «تغییرات نیازهای عمرانی شهری»، مدیریت شهر تهران را مجبور به تنظیم میزان هزینه‌ها بر اساس آخرین کتاب کرد. برآوردها در دو ماه. ارزش معاملاتی ملک را محاسبه و به تصویب شهرداری مسلخات ارسال کنید. پس از دو ماه، دولت محلی این کار را در فوریه 2017 تکمیل کرد. بنابراین از ابتدای سال 1397 مبلغ مالیات بر اساس ارزش‌های جدید دفتر ارزش معاملات ملک محاسبه و وصول می‌شود. آروین گفت: نرخ مالیات تعدیل شده و به روز شده هنوز کمتر از دو درصد ارزش چند میلیارد دلاری ملک است.

روستاها: افزایش هزینه های پروانه تاثیری بر قیمت زمین ندارد

شهرداران در این میان از تصمیم شورای شهر دفاع می کنند. فرهاد کرمی، رئیس پروانه های ساختمانی شهرداری منطقه 2 در گفت وگویی با بیان اینکه افزایش مالیات بر قیمت ملک تاثیری ندارد، گفت: نباید به تمام مناطق شهر نگاه یکسانی داشته باشیم. ب. لباس های کهنه باید از بخش سفته بازی و سرمایه گذاری جدا شود. به همین دلیل، شهرداری تهران برای سازه‌های معیوب هزینه‌ای دریافت نمی‌کند، اما قطعاً سازندگانی که در بازار برای کسب سود و بهره‌مندی از افزایش قیمت ملک کار می‌کنند، باید هزینه‌های لازم را به شهر بپردازند. مدیریت

به گفته وی، دیدگاه شهرداری این است که نباید با فروش به شلوغی و تخلف به دنبال سود بود. وی در این خصوص خاطرنشان می کند: از سال 1393 افزایش مالیات به ازای هر متر مربع به یک میلیون تومان نرسیده است و در شهرک واقع در منطقه 2 هر بنای مربعی با قیمت 50 تا 60 میلیون تومان به فروش می رسد. .

تولید کنندگان: پرداخت 300٪ افزایش یافته است

از سوی دیگر برخی تولیدکنندگان مدعی هستند که این کارمزد 300 درصد افزایش یافته است. تجربه همچنین نشان می دهد که با افزایش هزینه های ساخت و ساز، سازندگان در نهایت هزینه ملک را محاسبه کرده و از خریدار می گیرند.

دبیر انجمن انبوه سازان از افزایش 3000 درصدی مجوز در شهر اهواز می گوید، البته می گوید این اظهار نظر با برنامه شهردار اهواز اصلاح شده است. فرشید پورحاجت پیش از این مدعی شده بود که دولت در زمینه زمین هیچ سیاستی ندارد و گفت: وقتی اختلاف زیادی در قیمت مسکن وجود دارد به دشمن فرضی می گویند تاجر، این تاجر کیست، خدا می داند کجا بوده است. متولد شده، فقط خدا می داند، ما نمی توانیم با هوش انسان بازی کنیم.

وی با بیان پیشنهاد شهرداری اهواز مبنی بر اینکه می توان نسبت به اصلاح عوارض بزرگراهی در تهران نیز اقدام کرد، می گوید: عوارض از دفتر ارزش معاملاتی که هر ساله توسط کمیسیون های تقویم املاک منتشر می شود جدا شود. برای سایر عوارض، شوراهای شهر و شهرداری ها در استفاده از فرمول های اخذ عوارض آزادند. با این حال، قانونگذار به شهرداری‌ها اجازه نداد مالیات‌هایی بالاتر از نرخ تورم وضع کنند که این امر منجر به افزایش هزینه‌های غرامت شهرداری شهروندان می‌شود.

قیمت زمین برای پروژه های جدید همیشه بالاتر از سود سازندگان است

همچنین محمدمهدی مافی، یکی از اعضای هیئت مدیره کانون سازندگان منطقه تهران، با بیان اینکه سود تا 40 درصد در بخش ساخت و ساز از این جهت برداشت می شود که راهی برای غلبه بر شرایط است. تورم عمومی و به ایسنا گفت: معمولاً در ساخت و سازهای شهری سود دوساله برای سازندگان از واحدهای مسکونی بین 30 تا 40 درصد است که بیش از 40 درصد به ندرت اتفاق می افتد و کمتر از 40 درصد از جذابیت سرمایه گذاری می کاهد. اما اغلب از شروع تا پایان پروژه، اضافه شدن آن کاملاً به عهده سازندگان است.

وی میانگین قیمت یک واحد مسکونی در تهران را 8.5 تا 9 میلیون تومان عنوان می کند و می افزاید: با توجه به میانگین قیمت شهر تهران که روی کاغذ 12.6 میلیون تومان است، سود ساخت 3.5 تا 4 میلیون تومان است. تومان اما به دلیل افزایش شدید قیمت زمین که مهمترین بخش در بخش ساخت و ساز محسوب می شود، نمی توانند سایت هایی مانند آنچه که الان می فروشند بسازند، اغلب سازندگان مجبور می شوند پروژه کوچکی را مشخص کنند.

بر اساس طرح جامع مسکن سالانه یک میلیون خانه مسکونی باید ساخته شود تا بازار مسکن متعادل شود. این در حالی است که بر اساس پروانه های ساخت این رقم به 300 تا 350 هزار واحد رسیده است و به گفته کارشناسان عدم تعادل عرضه و تقاضا یکی از دلایل جهش قیمت مسکن است.

اصلاحات مالی در دستور کار شورا

تمدید سطح مالیات پروانه های ساختمانی در شرایطی که هنوز وارد فاز اجرایی نشده بود بار دیگر در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. برخی از شهرداری‌ها و اعضای شورای شهر با این استدلال که این مصوبه سازندگان را مجبور به خروج از بازار و ورود به خانه‌ها و گران‌تر از قبل کرد، سعی در تغییر این مصوبه و تغییر مالیات‌ها داشتند.

اخیراً محمد سالاری، رئیس کمیسیون توسعه و ساخت مسکن شورای شهر تهران گفته است: اگرچه دولت اعلام کرده است که ضریب 36 درصدی مانع از تأثیر اجتماعی این معضل می شود، اما وی 36 درصد مالیات را تأیید کرد. دفتر ارزش تجاری سال 1396 معمولی است، اما وقتی مدیر این دفتر را وارد سیستم محاسبه مالیاتی می کند، اعدادی که از آن به دست می آید اعداد مهمی هستند و ما به عنوان اعضای شورای شهر تهران نگران هستیم و این اتفاق نمی افتد. تصمیم در اختیار شورا است و مورد تایید شورا نیست.

وی اعلام کرد: در نهایت با شهرداری و شورای شهر تهران نیز بر اساس تبصره سوم مصوبه قبلی صحبت کردیم که شهرداری را موظف به انجام مطالعاتی برای تعدیل نسبت های دفتری هزینه عملیاتی برای تحقق عدالت اجتماعی می کند. به طور کامل در تمامی نواحی شهر اجرا شده و تا پایان خرداد ماه در خصوص بسته های شهر تهران اقدام و در مدت سه ماه بیاورد. در صفحه لیست شماره تلفن سازندگان، مشخصات تماس سازندگان در اختیار شما قرار گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا