عمومیمعرفی کسب و کار

مدارک لازم برای گرفتن پروانه ساختمانی

برای شروع فرآیند ساخت و ساز و یا بازسازی یک سازه، مالک یا پیمانکار باید پروانه یا جواز ساختمان که یک پرونده رسمی است را از شهرداری دریافت کند. اگر پیمانکار بدون داشتن پروانه ساختمان شروع به ساخت و ساز کند، روند ساخت با توجه به غیر قانونی بودن این کار متوقف خواهد شد. ساخت هر سازه قوانین خاص خود را دارد و هدف از گرفتن جواز ساختمان اطمینان از مطابقت شرایط و مشخصانت فنی ساخمان و همچنین هم راستا بودن با آیین‌نامه و ظوابط شهرداری می‌باشد.

پروانه ساختمان باید حاوی چه اطلاعاتی باشد؟

اطلاعاتی که در پرئانه های ساختمانی موجود است بسته به نوع سازه مفاوت است اما کلیات آن به شرح زیر است:

  • کروکی زمین محل احداث سازه
  • تاریخ صدور پروانه ساختمانی
  • شماره پلاک ملک ثبت شده
  • مساحت کل زیر بنا
  • تعداد طبقات و مشاعات
  • نوع اسکلت بکار رفته در سازه
  • مشخصات کامل متقاصی صدور پروانه ساخمانی
  • مدت اعتبار پرونده و مهلتت شروع عملیات ساخت و ساز
  • مشخصات مهنسان ناظر

مقاله پیشنهادی:

برای دریافت پروانه ساختمان به چه اداره و ارگانی مراجعه کنیم؟

  • شهری: صدور پروانه ساختمان در اکثر شهرها توسط شهرداری منطقه انجام می‌شود.
  • روستایی: صدور پروانه ساختمانی در روستاها توسط بنیاد مسکن شهرستان یا دهیاری روستا انجام می‌شود.

  1. تشکیل پرونده

اولین مرحله برای گرفتن پروانه ساختمان مراجعه مالک یا شخص دارنده وکالت از مالک به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک و ثبت درخواست جهت صدور پروانه ساختمان می‌باشد. برای ثبت درخواست مدارک زیر لازم است:

  • تصویر و اصل سند مالکیت
  • برگه تسویه حساب عوارض شهرداری(تمامی سال‌ها)
  • برگه تسویه حساب عوارض نوسازی
  • تصویر و اصل کارت ملی و شناسنامه

متقاضی صدور جواز ساختمان باید با در دست داشن مدارک ذکر شده به دفاتر خدمات الکترونیک یا شهرداری مراجعه کرده و درخواست خود را رسما به ثبت برساند.
توجه داشته باشید که برای گرفتن جواز کارهایی مانند تعویض مهندس، تغییر و توسعه بنا و نقشه، تغییر انواع پروانه ساختمان و … باید به دفاتر خدمات الکترونیک شهری مراجعه کنید.

مقاله آموزشی پیشنهادی:

  1. بازدید محل احداث

پس از انجام مراحل صدور پروانه توسط مسئولان شهرداری، مسئولی فنی به محل احداث ملک رفته و مشخصاتی مانند عرض خیابان، ساختمان‌های مجاور، ابعاد زمین و ملک و … را بازدید و بررسی می‌کند. بازدید ملک اطلاعاتی مثل تعداد طبقات را تعیین خواهد کرد.

  1. بررسی کاربری و مسائل فنی ملک

برخی مراحل صدور پرونده ساختمان ممکن است در شهرهای مختلف متفاوت باشد. برای مثال در شهر تهران قوانین ساخت و ساز در هر نقطه از شهر متفاوت است و بصورت رسمی مشخص شده است که به آن طرح تفصیلی می‌گویند. این طرح به گونه‌ای است که اگر ملک متقاضی در یکی از طرح‌های شهرداری باشد، مسئولان باید آن را بررسی کنند تا مطمئن شوند بر اساس شرایط موجود مانند میزان تراکم و … ملک با دیگر پروژه‌های عمرانی در آن منطقه و خیابان تداخل نداشته باشد.

دوره آموزشی پیشهادی:

  1. دستور نقشه

در این مرحله که بعد از بازدید محل احداث پروژه توسط مسئولین شهرداری انجام می‌شود، اطلاعاتی که بر اساس نوع پهنه عرض‌گذر و شرایط زمین و کاربری ملک به دست آمده است را بررسی می‌کنند و دستور نقشه را برای مالک ارسال می‌کنند. در دستور نقشه اطلاعاتی مانند: تعداد طبقات ساختمان، مساحت طبقات، اصلاحیه‌های شهرداری و متراژ سند تعیین می‌شود و پس از آن برای مهندس معمار فرستاده می‌شود.

  1. طراحی نقشه ساختمان

طراحی نقشه یکی از پر اهمیت‌ترین مراحل صدور پروانه ساختمان است که تاثیر بسیاری روی باقی موارد دارد. در این مرحله مهندس طراح نقشه باید از فضای در دسترس حداکثر استفاده را کند تا علاوه بر حفظ زیبایی بتواند ساختمانی بهینه طراحی کند. عوامل بسیاری در طراحی نقشه ساختمان موثرند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرایط و ضوابط شهرداری
  • اطلاعات تعیین شده در دستور نقشه
  • ضوابط آتش‌نشانی
  • ابعاد زمین و ساختمان
  • کاربری ساختمان
  • و…

توجه داشته باشید که نقشه طراحی شده ممکن است توسط شهرداری تایید نشود که در این صورت مالک و پیمانکار موظف هستند اصلاحیه شهرداری را اعمال کرده و منتظر تایید آن بمانند.

مقاله پیشنهادی:

  1. پرداخت کامل عوارض شهرداری

میزان عوارض شهرداری تهران در هر منطقه متفاوت است و بر اساس متراژ، تعداد طبقات و تراکم سنجیده می‌شود. در این مرحله مالک باید عوارض شهرداری محاسبه شده که شامل عوارض تخرزیب و نوسازی می‌باشد را به اداره مالیات پرداخت کند تا باقی روند پرونده طی شود.

  1. تهیه مدارک پیش‌نویس

در این مرحله شخص مالک به دفاتر خدمات شهری مراجعه می‌کند و درخواست تعیین ناظر ساختمان را ثبت می‌کند. پس از آن از دفتر خدمات با مالک تماس گرفته می‌شود و یک ناظر برای ساختمان تعیین می‌شود. توجه داشته باشید که بین مالک و ناظر باید قرارداد کتبی نوشته شود. سپس مالک ساختمان باید مدارک زیر را به دفار خدمات شهری تحویل دهد:

  • نقشه برق، مکانیک و سازه
  • برگ تعهد مالک به رعایت ظوابط، اصلاحیه و تاییدیه نما
  • نقشه مکانیک و ساختمان
  • برگ تعهد مشاور ژئوتکنیک
  • تاییدیه خاک و مصالح
  • برگ پرداخت عوارض شهرداری
  • برگ سبز مهر شده (شامل رشته‌های معماری، برق، سازه و مکانیک)
  • تاییدیه 19 و 6
  • تاییدیه زلزله
  • قرارداد ناظر و مالک

همچنین توجه داشته باشید که شرایط برای متراژهای بالای 2000 متر متفاوت بوده و مالک در آنها ملزم به ارائه نقشه فاز 2 (ماده 33 نظام مهندسی در 4 رشته) می‌باشد و پروسه طولانی‌تر و زمان‌بر‌تری را طی خواهد کرد.

  1. چاپ پروانه

چاپ پروانه آخرین مرحله از مراحل صدور پروانه ساختمان است شامل اخذ تاییدیه‌های نهایی است که پس از آنها پروانه ساختمان صادر خواهد شد. تاییدیه‌های باقی مانده عبارتند از:

  • تاییدیه رئیس صدور پروانه
  • تاییدیه طرح تفصیلی بر و کف
  • تاییدیه شهری
  • تاییدیه معاونت معماری و شهرداری
  • تاییدیه شهردار

لازم به ذکر اس که تمامی این تاییدیه‌ها بصورت سیستمی انجام خواهند شد.

مدت زمان اعتبار پروانه ساختمان چقدر است؟

زمان اعتبار جواز ساختمان از موارد مهمی است که بی توجهی به آن می‌تواند باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی شود. مدت اعتبار پروانه ساخمان از زمان صدور تا 2 سال بعد از آن می‌باشد و اگر مالک نتواند طی این زمان ساخت و ساز را تمام کند جریمه خواهد شد. مدت زمان لازم برای ساخت هر ساختمان بر اساس متراژ، تعداد طبقات، نوع کاربری و … تعیین می‌شود و برای هر ساختمان متفاوت است.

مقاله پیشنهادی:

نکاتی در خصوص پروانه صادر شده ساختمان 

  • اگر مدت زمان عیین شده برای ساخت سازه به پایان برسد اما کار ساخت و ساز به اتمام نرسیده باشد، مالک باید یک مجوز جدید برای ساخت تهیه کند که با پرداخت 20 درصد از مقادیر پروانه، پروانه قبل به مدت 3 سال تمدید می‌شود.
  • در صورت تغییر یا توسعه نقشه معماری ساختمان، مالک موظف است تقریبا مام مراحل صدور پروانه ساخمان را برای گرفتن جواز جدید دوباره انجام دهد.
  • متراژ مجاز برای ساخت و ساز از مواردی است که بسیار اهمیت دارد و تخلف در آن ممکن است باعث خریب کل ساختمان شود.

کلام آخر

مالکان و پیمانکاران باید توجه داشته باشند که ترتیب انجام مراحل گفه شده بسیار مهم است و مدارک آن پیش‌نیاز یکدیگر هستند. برای بیشتر موارد شخص مالک باید حضور داشته باشد و اصل مدارک شناسایی، سند مالکیت و دیگر موارد ذکر شده را باید به همراه داشته باشد. همچنین توجه کنید که برای انجام هر نوع ساخت و ساز در سطح شهر ابتدا باید مجوز آن را از شهرداری منطقمراحل گرفتن پروانه ساخت ، به این صورت است که باید ضمن مراجعه حضوری به شهرداری و یا سامانه مربوطه ، درخواست صدور پروانه ساخت را به ثبت رسانده و مدارک لازم را نیز ، ارائه نمود . هزینه اخذ پروانه ساخت ، بسته به متراژ ، نوع کاربری ، تعداد طبقات و عوامل دیگر ، متفاوت بوده و برای استعلام پروانه ساخت یک ملک ، می توان به صورت حضوری ، به شهرداری مربوطه مراجعه نمود .

برای نحوه اخذ پروانه ساخت

برای نحوه اخذ پروانه ساخت

در گذر زمان ، برای ساخت و ساز اماکن تجاری و مسکونی ، ضوابط بخصوصی پیش بینی شده است ؛ چرا که از طرفی ، سکونت در این ساختمان ها توسط شهروندان ، نیازمند رعایت موارد ایمنی در ساختمان بوده و از طرف دیگر ، ساخت و سازها ، به حوزه شهرداری و حقوق سایر شهروندان نیز ، ارتباط پیدا می کند . به همین دلیل ، اطمینان از اینکه ساخت و سازها ، طبق قانون صورت می گیرند یا خیر ، اهمیت فراوانی دارد .

از همین روست که در قوانین مربوط به حوزه شهرسازی ، گرفتن پروانه ساخت و ساز ، قبل از انجام هرگونه عملیات اجرایی در خصوص آن ، الزامی بوده و در صورت عدم دریافت پروانه ساخت ، سازنده از حقوق قانونی خود از قبیل گرفتن گواهی پایان کار و یا سند رسمی ، محروم خواهد ماند . به همین مناسبت ، پرداختن به این موضوع که مراحل گرفتن پروانه ساخت و ساز به چه صورت است ، الزامی می باشد .

در همین راستا ، در ادامه این مقاله ابتدا به بررسی اینکه پروانه ساخت چیست و شرایط اخذ آن چگونه است ، پرداخته و پس از توضیح نحوه و مراحل گرفتن پروانه ساخت از طریق سامانه مربوطه ، به بحث استعلام این پروانه پرداخته و هزینه اخذ پروانه برای ساخت و ساز را نیز ذکر خواهیم کرد .

پروانه ساخت چیست

ساخت و ساز املاک تجاری و مسکونی ، نیازمند رعایت ضوابط مهمی است تا از این طریق ، حقوق شهروندانی که در شهر زندگی می کنند ، حفظ گردد . به همین دلیل ، قوانین مهمی نیز به تصویب رسیده است که از جمله آنها می توان به لزوم گرفتن پروانه ساخت اشاره نمود . اما سوال این است که پروانه ساخت دقیقا چیست و چه کاربردی دارد ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت پروانه ساخت ، به مجوزی گفته می شود که افرادی که قصد ساخت و ساز یک ملک تجاری یا مسکونی را دارند ، می بایست از شهرداری اخذ نمایند . لذا پروانه ساخت و ساز ملک ، در واقع ، مجوز انجام ساخت و ساز به صورت قانونی محسوب می گردد و به همین دلیل ، افرادی که قصد ساخت و ساز دارند اما بدون دریافت پروانه اقدام به انجام این کار می نمایند ، نه تنها نمی توانند را دریافت کنند ، مشمول جریمه نیز خواهند شد .

پروانه ساخت ، همانطور که از نام آن پیدا است ، در مواردی اخذ می شود که ساختمانی ساخته می شود ؛ به همین دلیل ، در مواردی همچون نوسازی ، نیازی به گرفتن پروانه ساخت نیست . در پروانه ساخت ، مواردی همچون مشخصات مالک و خود ملک ، مساحت زمین و نیز تراکم ساختمان ، قید می شود که دقیقا ساخت و ساز ، می بایست بر اساس مفاد پروانه صورت گیرد ؛ در غیر این صورت ، سازنده ، حسب مورد با ضمانت اجرای جریمه یا تخریب ، مواجه خواهد شد ؛ چرا که مرتکب تخلف عدم رعایت پروانه ساخت شده است

شرایط اخذ پروانه ساخت

در قسمت قبل ، توضیح دادیم که از جمله اقدامات اولیه برای ساخت و ساز ، کسب مجوز یا پروانه از مراجع ذی صلاح همچون شهرداری می باشد که در کنار دریافت ، حایز اهمیت است . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که شرایط اخذ پروانه ساخت چیست و در چه صورت می توان پروانه ساخت و ساز دریافت کرد ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که گرفتن پروانه ساخت از شهرداری ، مانند سایر اقدامات اداری در حوزه ساخت و ساز ، نیازمند پیگیری های مختلف ، ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه هایی است که در این قسمت ، خلاصه آن را ذکر می کنیم .

یکی از مهم ترین شرایط اخذ پروانه ساخت ، داشتن سند ملکی است که اثبات کننده مالکیت رسمی و قانونی متقاضی باشد .

همچنین ، نقشه های ساختمانی که قصد دریافت پروانه ساخت برای آن را داریم ، علاوه بر اینکه باید به وسیله طراح به تایید برسد ، توسط خود شهرداری نیز می بایست مورد تایید واقع شود .

از دیگر شرایط گرفتن پروانه ساخت و ساز ، پرداخت کردن عوارض شهرداری بوده و می بایست پس از پرداخت این هزینه ها ، فیش های واریزی نیز ضمیمه درخواست شوند .

در نهایت ، پس از اینکه کلیه مراحل و اقدامات لازم توسط متقاضی انجام گرفت ، یک مجوز یا پروانه ساخت به متقاضی اعطا می شود که ظرف مهلت مشخصی که دارای اعتبار است ، می بایست اقدام به ساخت و ساز بر اساس مفاد آن نماید که در ادامه ، نحوه و مراحل دریافت این پروانه بیشتر توضیح داده می شود .

 

 

سامانه اخذ پروانه ساخت

در حال حاضر ، ساخت و ساز قانونی در کشور ، چه توسط افراد عادی و چه توسط افراد حرفه ای همچون مهندسین ساخت و ساز صورت گیرد ، در درجه اول ، نیازمند اخذ پروانه ساخت می باشد که بدون دریافت آن ، امکان اخذ گواهی پایان کار و رسمی نیز میسر نمی باشد . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که آیا برای اخذ پروانه ساخت و ساز ، سامانه و سایت خاصی وجود دارد که از طریق آن بتوان مراحل گرفتن پروانه ساخت را به صورت غیر حضوری انجام داد ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که در حال حاضر ، سامانه هایی برای اخذ پروانه ساخت راه اندازی شده است که در مورد شهرهای مختلف ، متفاوت می باشد . به عبارت دیگر ، بسته به شهر مورد نظر ، سامانه اخذ پروانه ساخت از شهرداری ، متفاوت می باشد که به نوعی ، از طریق سایت شهرداری همان شهر ، در دسترس است .

لازم به ذکر است که استفاده از خدمات مربوط به درخواست پروانه ساخت ، نیازمند اخذ نام کاربری و رمز عبور شهروندی در این سامانه ها می باشد و تنها پس از ثبت نام ، ورود به سامانه و تکمیل مدارک ، می توان درخواست پروانه ساخت را ثبت نمود .

نحوه و مراحل اخذ پروانه ساخت

در قسمت های قبل ، شرایط دریافت پروانه ساخت را ذکر نموده و گفتیم که یکی از مهم ترین اسناد و مدارک لازم برای شروع به ساخت ملک ، همان جواز یا پروانه ساخت می باشد . اما آشنایی با نحوه و مراحل گرفتن پروانه ساخت و ساز نیز ، موضوع مهمی است که در این قسمت ، قصد داریم به توضیح آن بپردازیم .

در اولین مرحله ، مالک یا نماینده قانونی وی ، می بایست به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه و یه به صورت الکترونیکی ، با مراجعه به سایت شهرداری ، اقدام به تشکیل پرونده نموده ، مدارک لازم را بارگذاری و ساعت و تاریخ بازدید از ملک را تعیین نماید . ضمنا ، هزینه های گرفتن پروانه ساخت نیز ، می بایست به صورت اینترنتی پرداخت شود . در مرحله بعدی ، پس از اینکه شهرداری ، دستور بازدید از ملک را صادر نمود ، کارشناسان شهرداری به صورت حضوری مراجعه نموده و محل و نقشه های مربوط را بازدید می کنند .

مرحله بعدی دریافت مجوز ساخت ، به این صورت است که نقشه های ساختمان می بایست برای تایید ، به شهرداری ارائه گردند تا مطابقت آنها با ضوابط شهرسازی ، به صورت کامل احراز گردد . لازم به ذکر است که قبلا فرایند صدور پروانه ساخت و ساز ، حدود 9 ماه تا 1 سال به طول می انجامید ؛ اما در سال های اخیر ، این مدت کمتر شده است که با پیگیری مراحل و تکمیل مدارک ، می توان در بازه حدود دو ماهه پروانه در اخذ نمود .

مدارک لازم برای اخذ پروانه ساخت

طی مراحل اخذ پروانه ساخت ، مانند هر اقدام دیگری ، نظیر صدور ، نیازمند تحویل مدارک به مراجع مربوطه است . اما سوال این است که مدارک لازم برای اخذ پروانه ساخت چیست ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که از جمله مهم ترین مدارک لازم برای گرفتن پروانه ساخت از شهرداری ، می توان به مدارک هویتی مالک از جمله شناسنامه و کارت ملی وی اشاره نمود .

علاوه بر این ، ارائه مدارک مربوط به اصل سند مالکیت ، نیز باید ضمیمه تقاضای پروانه ساخت و ساز شود .

از دیگر مدارک لازم ، باید به برگه تسویه حساب عوارض ساختمان و عوارض شهرداری اشاره کرد که می بایست فیش های پرداختی ، ضمیمه تقاضا نامه شوند .

همچنین ، نقشه های ساختمان که توسط مهندس معمار تهیه شده است نیز ، می بایست ضمیمه درخواست پروانه شوند و در صورتی که قرارداد مشارکت در ساخت منعقد شده ، مدارک مربوط به آن و نیز فرم انعقاد قرارداد با یکی از مهندسین ناظر سازمان نظام مهندسی نیز ، می بایست ارائه گردد .

استعلام پروانه ساخت

در بحث از پروانه ساخت ، یک موضوع دیگر نیز مطرح می شود و آن هم این است که آیا امکان استعلام پروانه ساخت وجود دارد ؟ در صورت مثبت بودن پاسخ ، نحوه استعلام پروانه ساخت به چه صورت است ؟ به همین مناسبت ، در این قسمت قصد داریم نحوه استعلام پروانه ساخت را بررسی نماییم .

استعلام پروانه ساخت ، به ویژه زمانی که طرفین ، اقدام به انعقاد می نمایند ، ضروری به نظر می رسد تا از فریب خوردن افراد از بابت وجود پروانه ساخت برای ملک ، جلوگیری شود . به همین منظور ، برای اطمینان از وجود پروانه ساخت ، افراد می توانند با مراجعه به سامانه مخصوص ، اقدام به استعلام پروانه ساخت نمایند .

با این حال ، بعضا سامانه هایی که برای استعلام پروانه ساخت ایجاد شده ، پاسخگویی لازم را نداشته و با ارور مواجه می شوند . به همین دلیل ، افرادی که قصد استعلام پروانه ساخت و ساز را دارند ، می توانند به صورت حضوری ، به شهرداری مراجعه کرده و از این موضوع ، اطلاع کسب کنند .

هزینه اخذ پروانه ساخت

اخذ پروانه ساخت و ساز ، مانند سایر خدماتی که شهرداری ارائه می دهد ، نیازمند پرداخت هزینه می باشد . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که هزینه اخذ پروانه ساخت چقدر است و متقاضی ، چه میزان هزینه می بایست پرداخت نماید ؟

لازم به ذکر است که میزان هزینه گرفتن پروانه ساخت ، نسبت به سال های قبل به میزان دو درصد افزایش داشته است . با این حال ، برای اطلاع از اینکه هزینه اخذ پروانه چقدر است ، باید گفت که این هزینه ، با توجه به فاکتورهایی همچون نوع کاربری پروژه ، مساحت آن ، متراژ و تعداد طبقات ، متغیر خواهد بود . لذا از آن جهت که محاسبه هزینه پروانه ساخت ، بعضا سبب می شود ، در این قسمت فرمول آن را ذکر می کنیم .

فرمول محاسبه هزینه پروانه ساخت و ساز برای ساختمان های یک طبقه ای به این صورت است :

ضریب × ( مساحت ناخالص زیربنا ) _ ( تعداد پارکینگ × 20 ) × قیمت منطقه ای . جدول ضرایب مورد استفاده در این فرمول ، به شرح زیر است :

ضریب سطح زیر بنا
5 درصد تا 60 متر مربع
10 درصد تا 100 متر مربع
18 درصد تا 150 متر مربع
30 درصد تا 200 متر مربع
45 درصد تا 300 متر مربع
65 درصد تا 400 متر مربع
90 درصد تا 500 متر مربع
120 درصد تا 600 متر مربع

اما فرمول نحوه محاسبه هزینه اخذ پروانه ساخت و ساز ، برای مجتمع های مسکونی به این صورت است :

ضریب × قیمت منطقه ای × ( مساحت کل زیر بنا × زیر بنای مورد تقاضا / تعداد کل واحدهای مسکونی × 100 ) . جدول ضرایب مورد استفاده در این فرمول ، به شرح زیر است :

ضریب زیر بنای مورد تقاضا
15 درصد 200 متر مربع
20 درصد 400 متر مربع
25 درصد 600 متر مربع
30 درصد بیش از 600 متر مربع

لازم به ذکر است که در صورتی که مراحل گرفتن پروانه به صورت الکترونیکی از طریق سایت انجام می شود ، می توان پس از محاسبه سیستمی میزان هزینه پروانه ساختمان ، به صورت اینترنتی نیز ، اقدام به پرداخت وجه آن نمود . پیشنهاد می شود برای اطلاع از تراکم ساختمان که بر روی پروانه ساخت و ساز قید می شود ، مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه اخذ پروانه ساخت در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه اخذ پروانه ساخت پاسخ دهند .

سوالات متداول

 

1- پروانه ساخت چیست ؟

پروانه ساخت به مجوزی گفته می شود که به موجب آن به متقاضی اجازه داده می شود تا تحت ضوابط خاصی اقدام به ساخت و ساز ملک نماید که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- مراحل اخذ پروانه ساخت و ساز چیست ؟

برای گرفتن پروانه ساخت می بایست به صورت الکترونیکی یا حضوری از شهرداری تقاضای دریافت پروانه نموده و با ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه ها آن را دریافت کرد که برای آشنایی با جزئیات این موضوع می توانید مقاله را ملاحظه نمایید .

3- هزینه گرفتن پروانه ساخت و ساز چقدر است ؟

هزینه لازم برای اخذ پروانه ساخت و ساز بسته به نوع کاربری و مساحت و متراژ و تعداد طبقات متفاوت بوده و بر اساس فرمول مشخصی محاسبه می گردد که برای آشنایی با نحوه محاسبه هزینه ها می توانید به متن مقاله مراجعه نمایید .

برای نحوه اخذ پروانه ساخت

برای نحوه اخذ پروانه ساخت

 

برای گرفتن پروانه ساخت باید به چه صورت اقدام کرد؟

پاسخ مشاور: سلام برای گرفتن پروانه ساخت می بایست به صورت الکترونیکی یا حضوری از شهرداری تقاضای دریافت پروانه نموده و با ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه ها آن را دریافت کرد

پروانه ساخت با پروانه ساختمان فرق داره؟

پاسخ مشاور: سلام خیر

 

 

دکمه بازگشت به بالا