عمومیمعرفی کسب و کار

نکات حائز اهمیت هنگام خرید سنگ ساختمانی

در این وبلاگ از سایت مرجع کالاساخت تصمیم داریم 8 نکته اساسی و مهم در هنگام خرید سنگ را بیان کنیم. نظر ما این است که با توجه به هزینه های ساخت و ساز در کشور و همچنین تنوع بسیار بالای انواع سنگ ها، کمی مطالعه قبل از انتخاب و خرید می تواند بسیار حائز اهمیت بوده و تا مبالغی بالا می توانیم در هزینه های خود صرفه جویی داشته باشیم. در زیر به بررسی مهم ترین نکات قبل از خرید سنگ اشاره می کنیم و اولویت ها را به ترتیب معرفی بیان خواهیم کرد.

1- دوام سنگ

هر سنگ ساختمانی با توجه به جنس و ماهیتی که دارد، دوام و ماندگاری متفاوتی با دیگری خواهد داشت و از همین رو اولویت ما در اولین قدم انتظار از سنگ و پس از آن دوام خواهد بود. ماندگاری یک سنگ در محل اجرا شده به شرایط محیطی زیادی بستگی دارد اما این جنس و ماهیت سنگ است که مشخص کننده ماندگاری سنگ پس از اجراست. ما در کالاساخت سنگ های گرانیت و پس از کریستال را از محکم ترین و ماندگار ترین سنگ ها می دانیم که می توانند برای انواع کاربری های پله و کف اجرا شوند. برای نمای ساختمان نیز و برای بدنه های داخلی سنگ مرمریت می توانند بهترین انتخاب تلقی شوند.


2-
هزینه برای خرید


دومین موضوع حائز اهمیت به هنگام خرید سنگ، توان پرداخت ماست. می دانیم که هر سنگ بر اساس معدن و جنسی که دارد، دارای قیمت متفاوتیست و از همین رو در دومین قدم برای خرید باید میزان هزینه و توان خرید را در نظر داشته باشیم. اصرار و پافشاری مشاوران کالاساخت برای خرید سنگ مشخص شدن میزان هزینه است. چرا که مشاوران ما می دانند هر سنگ قیمت مشخصی دارد و با توجه به رنج بسیار گسترده مهم ترین موضوع قبل انتخاب باید توان هزینه و پرداختی باشد. به عنوان مثال شما برای سنگ ساختمان خود متراژ مشخصی دارید، توان پرداخت هم که معین است؛ پس قیمت تقریبی هر متر مربع سنگ بدست می آید و سپس با توجه به آن رنج قیمت می توانیم بهترین سنگ و بهترین معدن را انتخاب داشته باشیم.


3-
رنگ سنگ


سومین مورد با اهمیت پس از تعیین قیمت حدودی، انتخاب بهترین رنگ سنگ است. رنگ سفید گران ترین و رنگ های کرم و شکلاتی به ترتیب قیمت های مناسب تری دارند. بنابراین با توجه به رنج قیمتی که در نظر داریم، انتخاب رنگ بر اساس طرح و سلیقه مشخص خواهد شد. سنگ نما می تواند رنگ های گفته شده و سنگ های داخلی می توانند مشکی، طوسی، سبز، قرمز و آبی نیز باشند. بنابراین رنگ سنگ می تواند تا حدودی جنس و معدن آن را نیز مشخص کند.


4-
اندازه سنگ


یکی دیگر از مواردی که به هنگام خرید سنگ مشکی باید به آن توجه کنیم نوع سنگ انتخابی، کاربری آن و در نهایت ابعاد و اندازه آن است. به عنوان مثال سنگ پلاک که در بدنه های ساختمان اجرا می شود دارای عرض 40 سانتی متر هستند. در ابعاد مربعی شکل 40*40 یا 60*60 بوده و سنگ های پله دارای عرض 35 سانتی متر هستند. بنابراین ما در زمان خرید سنگ با یک ابعاد روتین و همیشگی روبرو هستیم و بهتر است طرح و اجرای خود را بر اساس آن ها مشخص کنیم. اگر احیانا طرح یا فضای ما احتیاج به اندازه های دیگری داشت می توانیم سنگ مد نظر خود را با ابعاد دلخواه سفارش داده تا پرت کار حداقلی داشته باشیم.


5-
کاربری سنگ


کاربری و محل اجرای سنگ یکی از مهم ترین پارامتر ها به شمار می رود هر سنگ ساختمانی با توجه به جنس و ماهیتی که دارد برای یک نوع کاربری خاص و یک فضای مخصوص مناسب است و اگر بهترین سنگ را خریداری و در مکانی اشتباه کار کنیم، دوام نخواهد آورد و از بین خواهد رفت. به عنوان مثال می دانیم که سنگ تراورتن برای نمای ساختمان بهترین انتخاب است و می تواند ماندگار ترین سنگ تلقی شود؛ اما همین تراورتن اگر در کف پارکنیگ یا حیاط اجرا شود دوام آنچنانی نخواهد داشت و از بین می رود. پس کاربری سنگ و محل اجرای سنگ قبل از خرید بسیار حائز اهمیت بوده و ما همگی سعی بر آن داریم تا برای هر مدل کاربری بهترین را معرفی کنیم. به بیان ساده تر هیچ سنگی خوب مطلق نیست و سنگ ها بر اساس محل اجرا و جنس خوب و بدشان مشخص می شود.


6-
نوع فرآوری سنگ


صیقلی، تیشه ای، بوش همر، فلیم، چرمی، کات بروکن، اسکراچ و … از انواع فرآوری های سنگ ساختمانی به شمار می روند. این که در کدام کاربری ساختمان کدام یک از آن ها استفاده شود نکته ای مهم است که ما مشورت طراح و مجری کار صورت می گیرد. به عنوان مثال برای اجرا در کف مناسب نیست و دیگر آن که سنگ تیشه ای برای بدنه نما لازم نیست. بنابراین فضای کار، محیط مسقف یا سر باز و از همه مهم تر محل اجرای سنگ می تواند مهم ترین عامل تعیین کننده نوع سنگ از نظر فرآوری تلقی شود. در بازار ساخت و ساز امروز بیشترین درخواست سنگ برای مدل صیقلی و پولیش خورده است و پس از آن شاهد اجرای سنگ های تیشه ای و بوش همر می باشیم.


7-
بافت سنگ


بافت سنگ یا همان تراکم سنگ نیز در هنگام خرید و انتخابسنگ موئر است. سنگ های با تراکم بالا می توانند برای کاربری های کف و پله بهترین ها باشند در صورتی که برای نمای ساختمان به دلیل وزن بالایی که دارند، مناسب نیستند. پس همانند تعیین نوع کاربری که مشخص کننده رنگ سنگ است، بافت و تراکم سنگ نیز می تواند پس از مشخص شدن محل اجرای سنگ مشخص شود. سنگ های متراکم دارای وزن بالایی بوده و در اصطلاح مقاومت سایشی بالایی دارند. بنابراین سنگ با مقاومت فشاری و سایشی بالا می تواند بهترین انتخاب برای اجرا در کف تلقی شود.


8-
معدن سنگ


پس از انتخاب جنس سنگ بر اساس نوع کاربری آن، معدن سنگ باید مشخص شود. در تمامی جنس های سنگ مانند تراورتن، مرمریت، گرانیت، چینی و لایمستون ها معادن سنگ بسیار زیاد و متفاوتی داریم که انتخاب هر یک از آن ها می تواند خرید و انتخاب ما را تکمیل کند. این موضوع در تراورتن ها پر رنگ تر است چرا که کشور ایران از نظر تنوع رنگ در تراورتن ها در رتبه اول جهانی قرار داشته و این نعمت الهی کار ما را کمی سخت خواهد کرد! انتخاب معدن درست که با اعتماد به فروشنده صورت می گیرد می تواند پس از انتخاب اصولی جنس، بهترین پارامتر ماندگاری سنگ تلقی شود. پس پیشنهاد مشاوران ما نیز همواره همین است که معدن سنگ بر اساس تجربه و علم فروشنده معتبر صورت پذیرد تا بهترین انتخاب را با یکدیگر داشته باشیم.

در تمامی مراحل ساخت و ساز کنارتان هستیم

سنگ ساختمان از جمله مهمترین و بادوام ترین مصالح ساختمانی می باشد . و معادن کشور و گسترش ساختمان هایی با کاربرد های مختلف انتخاب و خرید نوع مناسب سنگ را برای معماران و کارفرمایان مشکل می کند. نکات مهمی  هست که طراحان و  ساختمان  سازان در هنگام خرید و فروش  سنگ باید به آن توجه کنند.در ادامه در این مقاله با این نکات آشنا می شویم.

نکات مهم در خرید سنگ ساختمان

۱مقاومت فشاری سنگ

مقاومت فشاری سنگ یکی از نکات مهم در هنگام خرید سنگ محسوب میشود. سنگ شما باید متناسب با مکان و کاربری آن مقاومت فشاری مناسب داشته باشد. پیش از خرید سنگ باید بینیم که سنگ در چه فضا و مکانی و با چه نوع کاربردی قرار است نصب شود تا متناسب با آن کاربری سنگ را انتخاب کرد. تا در فرآیند زمان و استفاده سنگ آسیب نبیند.

۲جذب آب سنگ

میزان جذب آب سنگ یکی دیگر از عوامل و نکات مهم در هنگام خرید سنگ محسوب میشود. سنگ شما باید متناسب با کاربری آن، جذب آب مناسبی داشته باشد. تمامی سنگ ها جذب آب دارند ولیکن میزان جذب آنها با هم متفاوت است بعنوان مثال سنگ های لایم استون جذب آب بالایی دارند و نمیتوان در جاهایی که در معرض رطوبت و کثیفی هستند استفاده کرد زیرا لک پذیری بالایی دارند و در اثر شرایط جوی و رطوبت پوسیده میشوند.

مطالعه کنید >>>

۳کاربرد سنگ

یکی از نکات مهم هنگام خرید سنگ در نظر گرفتن کاربرد آن است به طور مثال اگر سنگ انتخابی شما برای نمای بیرونی ساختمان است پس انتخاب ی بیرونی شما باید سنگ تراورتن، سنگ گرانیت و یا کریستال (چینی) باشد. زیرا سنگ های نام برده شده در برابر نوررخورشید، سرما و گرما مقاوم میباشند و رنگ و ساب خود را بر اثر شرایط جوی از دست نخواهند داد.

۴شکل و اندازه سنگ

اگر سالن پذیرایی شما بزگ است میتوانید از ابعاد سنگ اسلب و سایزهای بزگ مثل ۸۰*۸۰ و ۱۰۰*۱۰۰ استفاده کنید زیرا بند های کمتری دیده میشود و سنگ بصورت یکپارچه دیده میشود. و اگر فضای شما کوچک است باید از سنگ های سایز کوچک مانند ۴۰*۴۰ ، ۴۰*۲۰ استفاده کرد. و اگر سالن شما بصورت مستطیل است شما میتوانید با ابعاد سنگ مستطیل شکل درازی و طول فضای خود را کم رنگ تر کنید ابعادی مانند ۸۰*۴۰، ۶۰*۳۰ . پس به دنبال خرید سنگ هماهنگ با شکل و اندازه فضای خود بروید.

۵ذخیره سنگ

انتخاب یک سنگ در متراژ بالا باید ذخیره مناسبی داشته باشد و بتوان سنگ مورد نیاز پروژه را تامین نماید. انتخاب و خرید سنگ برای پروژه های بزرگ باید از ذخیره بالایی برخوردار باشد. و اطلاع از چرخه معدن تا تولید بسیار با اهمیت است. زیرا بعضی از معادن سنگ به واسطه موقعیت جغرافی یایی در مناطقی هستند که در بعضی از فصول امکان بهره برداری و تردد وجود ندارد و به تعبیری معدن تعطیل میشود. بعض از معادن هم از ذخیره مناسبی برخوردار نیستد و ممکن است پروژه شما نیمه کاره بماند.

۶قیمت

 انتخاب و خرید سنگ میبایست با بودجه شما متناسب باشد. سنگ ها سورت های گوناگونی دارند و سنگ های مشابه بسیار هستند. بعضی از معادن سنگ بدلیل تقاضای زیاد و صادراتی بودنشان قیمت بالایی دارند ولیکن سنگ های مشابه آن با قیمت کمتری از معادن دیگر وجود دارد که میشود جایگزین این گونه سنگ ها شود. دلیل دیگر موثر بر قیمت سنگ، سایز و نوع فرآوری آن است بدین صورت که فرآوری سنگ به روش اره و اسلب از قیمت بالاتری نسبت به روش فرآوری قله بر دارد. بنابراین اگر بودجه کافی برای خرید سنگ اسلب را ندارید میتوانید سنگ های سایز کوچکتر را جایگزین نمایید.

مطالعه کنید >>>

۷نوع فرآوری

یکی ار نکات بسیار مهم در انتخاب و خرید سنگ نوع فرآوری سنگ به شمار می آید. یکی از اشتباهت رایج در بازار سنگ این است که سنگ تولید نمیشود بلکه فرآوری میگردد. سنگ یک متریال طبیعی است که هیچگونه افزودنی به آن اضافه نمیشود و در کارخانه های سنگبری سنگ های طبیعی برش داده میشود و بسته به نوع سفارش (سابیده، چرمی، هوند، سندبلاست، تیشه) فرآوری میگردد. نوع فرآوری از قبیل ( دقت برش، گونیا بودن، رزین و اپوکسی، ضخامت سنگ، ساب سنگ، سورت سنگ و …) میتواند بر روی قیمت سنگ تاثیر مستقیم داشته باشد.

۸رنگ

برای انتخاب و خرید سنگ مورد علاقه تان حتما به تم رنگی آن توجه داشته باشید، سنگ ها دنیایی از رنگ ها و طرح ها هستند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. تمام سنگ ها رنگشان ثابت نیست و بعضی از سنگ ها در برابر نور خورشید رنگ خور را از دست خواهند داد پس بنابراین همه سنگ ها را نمیتوان در معرض نور خورشید استفاده نمود. سنگ های مرمریت و مر و لایم استون در معرض نور خورشید رنگ خود را به مرور زمان از دست خواهند داد ولیکن سنگ های تراورتن و گرانیت در برابر نور خورشید مقاوم تر هستند.

نتیجه گیری:

خرید سنگ ساختمانی یکی از کارهای بسیار مهم و حیاتی در صنعت ساختمان سازی می‌باشد. پیمانکاران این عرصه می‌دانند که اگر سنگ را با دقت کافی انتخاب نکنند بعد‌ها در فروش واحد‌ها دچار مشکل خواهند شد. معمولا انتخاب سنگ ساختمانی بر اساس ارزش پروژه، مکان اجرای پروژه، قسمت‌های مختلف پروژه و عوامل دیگر تعیین می‌شود. انتخاب سنگ مناسب و با کیفیت باعث زیبایی دوچندان ساختمان خواهد شد.

راهنمای خرید سنگ ساختمانی در گروه سنگ ملک زاده :

گروه یکی از باسابقه ترین شرکت های فروش و فرآوری سنگ در ایران می باشد . اگر شما خواستار خرید سنگ مرمریت، اسلب و دهبید می باشید و این مقاله باعث شده اشتیاق شما در خرید آن بیشتر شود . شما می توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما سایت ملک زاده با کارشناسان این شرکت ارتباط برقرار کرده و اطلاعات بیشتری کسب نمایید .

 

دکمه بازگشت به بالا